Dressyrsnackis 20

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 005
  • Visningar Visningar 133 843

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast skillnaden är ju att ni får materialet och blir inte märkligt filmade på en framridning? Det har inte min kompis fått vad jag vet? Vi pratade om det någon dag efter men jag kan ju ha missat.

Min kompis red sm efter PK när hela framridningen va full av journalister och fotografer och även ridit Falsterbo ett gäng gånger samt andra större tävlingar där det fotas och filmas både på framridning samt banan men har inte varit med om att bli filmad på det här viset till en vanlig lb klass.

Jag fotar oftast på våra tävlingar hemma men då får ju de jag fotar bilderna av mig. Har även filmat folk jag känner när jag sett att de inte har någon som filmar och sen skickat.

Jag tycker bara det är lite konstigt beteende att filma en okänd ryttare på en framridning utan att fråga eller efteråt skicka materialet. Speciellt när det varit en del väsen kring dressyren de senaste åren

Ingen tar ju ifrån din kompis hennes känsla, hon kan ju tycka att det är obehagligt liksom?
Jag har blivit filmad och fotad utan att ha fått film eller foton skickade med, klart de kan ha använts för att hänga ut mig nånstans eller skickats till länsstyrelsen eller Ridsportförbundet men det tror jag inte. Jag tror man fotat eller filmat för att visa nån man känner, eller för att man såg nåt man ville få på film eller foto för egen del.

Ingen tar ju ifrån din kompis hennes känsla, hon kan ju tycka att det är obehagligt liksom?
Jag har blivit filmad och fotad utan att ha fått film eller foton skickade med, klart de kan ha använts för att hänga ut mig nånstans eller skickats till länsstyrelsen eller Ridsportförbundet men det tror jag inte. Jag tror man fotat eller filmat för att visa nån man känner, eller för att man såg nåt man ville få på film eller foto för egen del.

Men av att döma av kommentarer här verkar det ju va mer vanligt än vad man tror att folk filmar okända folk på vanliga tävlingar när de rider fram. Jag har inte hört någon annan av mina kompisar råka ut för det eller sett det heller så därför ställde jag frågan här då jag tycker det är ett väldigt märkligt sätt att göra på en vanlig tävling. Är ju en helt annan sak på större tävlingar.

Men av att döma av kommentarer här verkar det ju va mer vanligt än vad man tror att folk filmar okända folk på vanliga tävlingar när de rider fram. Jag har inte hört någon annan av mina kompisar råka ut för det eller sett det heller så därför ställde jag frågan här då jag tycker det är ett väldigt märkligt sätt att göra på en vanlig tävling. Är ju en helt annan sak på större tävlingar.
Jag har aldrig varit med om det och hade inte varit bekväm om det inte är någon jag känner. Nån jag känner som filmar för att vara snäll och visa mig är ju en annan sak och då blir jag glad!

Älskar lediga dagar 😍
Varit i stallet i nästan fem timmar, pysslat, putsat och ridit såklart.
Bara få vara själv, lyssna på podd och mysa runt är verkligen det bästa som finns!
Börjar bli väldigt fullt bland hennes rosetter så satte upp ett till snöre. Tänkte direkt att nu jinxar jag det och vi kommer inte vinna en enda rosett till 😆

Ärtan har vilat några dagar efter tävling och vaccination, har regnat konstant så bra tajmat.
Nu är det uppehåll, blåsten är såklart tillbaka men grusvägarna har blivit jättefina så vi har galopperat mycket idag. Så glad Ärta!
20260514_140519.webp

Ledig dag idag men ingen sovmorgon för det stod utsläpp på schemat. Ösregn och +6 😩 men, regnet behövs även om det är tråkigt just när det är. Hade sadelkontroll idag och fick fixat lite, kollade med värmekamera och den låg jämnt och fint över lag men behövde lite justering fram -kändes väldigt bra efter 👍🏻

Lite oplanerat fick Nova följa med på KM i dressyr idag! 😍 Så glad att vi har en extrapilot som kan guida henne mjukt och lugnt även fast det blir spänt.
Ridhuset med några andra hästar var lite läskigt och hon reagerade ett par gånger men inget stort eller dumt men lite väl för att jag ska känna mig bekväm än🙈 när hon blir spänd är det dessutom full fräs framåt😅
Inne på banan gjorde hon allt som hon skulle och styrde runt LC:1 på 65% och fick en clearround rosett med hem🥰
Och kommentaren ”fin ponny” ….. 🤣

IMG_3563.webp

Lite oplanerat fick Nova följa med på KM i dressyr idag! 😍 Så glad att vi har en extrapilot som kan guida henne mjukt och lugnt även fast det blir spänt.
Ridhuset med några andra hästar var lite läskigt och hon reagerade ett par gånger men inget stort eller dumt men lite väl för att jag ska känna mig bekväm än🙈 när hon blir spänd är det dessutom full fräs framåt😅
Inne på banan gjorde hon allt som hon skulle och styrde runt LC:1 på 65% och fick en clearround rosett med hem🥰

Visa bifogad fil 185252

Hon ser ut som en liten köttbulleponny 😍

Visa bifogad fil 185252

Hon är helt fantastiskt bedårande! 😍

Hon är supersöt! Och grattis till fin premiär (för det var premiär väl?)

Jag tror det är hela hennes gulliga uppsyn i kombination med lite mer rund modell som får folk att automatiskt tänka ponny. Sen tror jag hon i hjärtat är en ponny även om inte mätstickan håller med 😅❤️

Hon är supersöt! Och grattis till fin premiär (för det var premiär väl?)

Jag tror det är hela hennes gulliga uppsyn i kombination med lite mer rund modell som får folk att automatiskt tänka ponny. Sen tror jag hon i hjärtat är en ponny även om inte mätstickan håller med 😅❤️
det var premiär🥰 hon var så duktig. Det blir toppen med mer rutin!
Ja hon ger verkligen ponnykänsla! Ryttaren är dessutom väldigt lång så hon ser ännu mindre ut. 🤣
Men hon fick låna en box i ridskolestallet för jag behövde vara kvar och hjälpa till, och när hon stog där tyckte jag hon såg stor ut när man är van att se ponny.
Hemma är hon minst även om Mini är liten, den andra kompisen är 177 🤣

Jag blev jätteglad ❤️
Och jag har fått några bilder och filmsnuttar förut med, alltid blivit positivt bemött och aldrig ”uthängd” på något sätt så jag har inte alls samma känsla som i första inlägget. Och som sagt så har jag själv både fotat och filmat bekanta eller häftiga hästar. Tycker absolut det är okej att göra, och känner lite att om man inte ”tål” det ska man kanske inte rida inför publik heller?
Nej alltså, jag tycker man ska kunna få tävla/tråna utan att behöva bli utsatt för fotografering eller filminspelning utan att ha godkänt det, även om jag fattar att det är hopplöst numer att slippa (när man plötligt är med på folks SM svettig och jävlig i någon maskin på gymet, eller på stranden när man bara vill svalka sig efter en löprunda osv). Jag är galet obekväm med hela den grejen och så även i hästsammanhang. Kan liksom inte se ett enda syfte med att bli filmad av ngn främmande som inte heller frågar först som är från en god plats i hjärtat liksom. 😅 Särskilt om det inte är själva uppvisningen som visas upp utan framridning/träning.

Vi tävlade igår! Alex var en stjärna fast han varken gillar fibersand eller stora reklamskyltar. Det kändes lite tungt inne på banan men vi red ihop drygt 65 % i en MsvB:2. Han verkade glad och nöjd och hans ägare var jätteglad också. Om jag ska starta ngt mer vill jag nog helst inte rida på hårda banor eller banor med fibersand, märkar att det inte är hans grej.

Mest nöjd är jag med travökningarna (7,5 och 7) och överstrykningen, men alla övergångar blir så konstiga när han typ fastnar i underlaget, det är svårt att få riktigt flyt. För att inte prata om bytena, de fick 6 och 5,5 nu och då var 5,5 snällt. I slutorna avslutar jag tydligen dem för tidigt så där blev det lite avdrag, var lite rädd för att passera meddellinjen, men det är ju bara rutin som saknas.
Länk till instagram

Screenshot 2026-05-15 at 07.20.44.webp

Visa bifogad fil 185252
Jag tycker hon är så himla fin! Vill också ha en sån..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka