Dressyrsnackis 20

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 005
  • Visningar Visningar 133 840

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
KL. som motvikt- jag tycker vädret är fantastiskt och hoppas det håller minst 3 v till.:D Herregud vad är alternativet?
Jag håller med - jag är visserligen också gravt less på kylan och det är tufft med motivationen men annars hade det väl varit isgata i tre månader och då hade det ju inte gått att rida alls! Nu är ju ändå underlaget ok. :)

Att rida i paddocken utan jacka förstås! ;)

I jävla Stockholm hade det inte lirat förrän i april ändå. :meh:

Såg att N.RMs häst nu är hos ännu en proffsryttare för att fortsätta jobba med byten.
Vad är det som gör att denna häst har så svårt med byten?!
De har ju tragglat det i flera år nu och ännu är de inte bra trots att många duktiga ryttare försökt lösa det.

En jävligt klassisk februari. Men vi har varit förskonade senaste åren så man har förträngt hur drygt det är.
Nä, visst kan det falla under -20° i januari och februari, men så här många dagar med så här kallt har det inte varit sen vi flyttade hit där vi bor nu för 10 år sedan. Det  är ovanligt kallt! Och jag tycker inte om det. :down:

Mvh,
Lady_S

Nä, visst kan det falla under -20° i januari och februari, men så här många dagar med så här kallt har det inte varit sen vi flyttade hit där vi bor nu för 10 år sedan. Det  är ovanligt kallt! Och jag tycker inte om det. :down:

Mvh,
Lady_S
Jag talade för hur det är här. Och här är det - tyvärr - en sån där äckligt klassisk februari med kallt veckor i sträck.

Men jag hoppas också det tänker ge sig här..

Såg att N.RMs häst nu är hos ännu en proffsryttare för att fortsätta jobba med byten.
De har ju tragglat det i flera år nu och ännu är de inte bra trots att många duktiga ryttare försökt lösa det.
Ja men nu byter den ju i alla fall utan att göra extremt stora åthävor, jag tyckte det hänt mycket sen sist hon la ut på det?

Dock ingen aning varför det är så svårt för den

@Lillgrådis
Jag har inte varit med om så här lång sammanhängande vinterperiod sen jag bodde i Norge. Här brukar vara kallt ner till -20 ibland, men bara några dagar och sen dagar med töväder och mjuka grusvägar igen.

Här har det kommit lite snö igen så att det går bra att rida ute igen och då är det härligt!

Tränade dressyr igår och kämpade med galoppslutor på kvartslinjen. Testade ute idag igen och det var väldigt mycket lättare ute. Några rådjur i buskarna också så blev det ordentligt med tryck i de där bakbenen! :bump:

Vi har helt värdelöst underlag nu. Antingen stenhård grusväg utan snö och helt utan svikt, där kan man skritta och okej, det är inte halt i alla fall. Men det känns inte jättebra att rida där med broddade hästar.

Sen har vi fälten med snö- där kan man rida om det i alla fall är några minusgrader då det är hyffsat jämnt underlag. Nu har det varit runt nollan och någon minus bara- då blir det bara kramsnö och isklumpar på de skodda hästarna. Barfotahästen trivs dock med det underlaget.

Känner mig såå omotiverad att ha häst just nu. Är i alla fall glad att blåsten har gett med sig så man slipper frysa häcken av sig och hästarna slipper stå ute i storm hela dagarna.

Det närmsta ridhuset är nerstängt nu pga det höga elpriset.
Jag längtar till plusgrader - gör inget om det blir lite regn o blåst, bara grusvägarna mjuknar igen , och ridbanan går att använda. Vi brukar aldrig ha så här långa sammanhängade perioder med hårt fruset underlag eller snö. Det brukar ligga några dagar bara sen är det tö igen.

I alla fall- idag har alla hästarna blivit motionerade, två av dem fick jobba ordentligt på snöfältet, det var ca 2.5 minus och då slapp vi kramsnön. Skulle ju bli lite kallare nu i helgen så då kanske det går att få dem motionerade ordentligt. Jag tycker inte om att de står som statyer i hagen i allt för långa perioder.

Senast ändrad:
Nu var det att ES inte hade tid så därför har den åkt till IL. Eller ja, det är versionen som ges i bloggen.

Ska ju som sagt vara -20 här imorgon pch då ska jag på repkurs för domare och sitta i ett ridhus och döma. Har föreslagit så många gånger att vi ska "kalibreringsdöma" på fiön istället så det går att titta igen. Men icket. Om saker inte är som det vsr 1982 är det inte rätt🙄.

Hade hon kunnat köpa den om bytena var bra?
Jag vet inte hur gammal den är nu men känns som den är typ 15 🤣

Vem är ES och IL?
Ok jag gick in på hennes insta så ida. Det var väl problem med bytena när hon köpte den har jag för mig ? Inte så avslappnat nu heller direkt. Den får fortfarande lite panik. Inte som innan men ändå. Den måste blivit traumatiserad, antagligen sjukt inspänd med en graman och gud vet vad mer innan hon köpte den.

Ok jag gick in på hennes insta så ida. Det var väl problem med bytena när hon köpte den har jag för mig ? Inte så avslappnat nu heller direkt. Den får fortfarande lite panik. Inte som innan men ändå. Den måste blivit traumatiserad, antagligen sjukt inspänd med en graman och gud vet vad mer innan hon köpte den.
Jag minns när jag började följa henne. Då kunde den ju inte ens ridas på utebanan utan att få totala meltdowns och utbrott. Så den verkar ju inte varit den lättaste överlag?

Jag tror som du (och @Alexandra_W ) att detta var ett känt problem som hon valde att chansa på och köpa ändå. Och ägaren har aldrig haft problem med byten på sina tidigare hästar (Bizet var inte heller enkel men ägaren utbildade den själv och fick bra byten med den) så säkert trodde hon det skulle gå att lösa.
Det är ju en fruktansvärt fin och kapabel häst om den hade haft byten så jag förstår absolut chansningen, som väl så här i efterhand inte gick hem (och även om den byter nu så ser den ju inte ut att bli så avspänd och bra med byten att den kommer klara GP utmaningen)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka