Dressyrsnackis 20

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 005
  • Visningar Visningar 133 842

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sen ville hon väl mena att den var helt galen ute men när hon lade upp video på när han stack på banan var det jättetamt, vilken hppp- eller fälttävlansryttare som helst hade kunnat låta den blåsa ur sig lite ute och tidigare ägaren red ut den som unghäst…

Men kan ändå förstå att hon är lite, ska man säga feg? Hennes tidigare häst var tydligen rätt jobbig att rida ut och låg i diken och stod på bakbenen, jag hade nog också varit harig då.
Fast ATT den plötsligt stack iväg på banan osv ser jag som problemet. Vilket antagligen hör ihop med hästens personlighet, att den är rätt reaktiv och explosiv. Och det löste sig ju, hon rider ju ut den nu.

Och ja man kan hävda det är liten hage och brist på det ena och det andra. Men de flesta hästar tål/tolerar det utan att reagera som NRs häst. Och sannolikt fick vi bara se en väldigt liten del på sociala medier med.

Jag tycker dessutom hon ska ha heder för att hon faktiskt inte gett upp, sålt och skaffat en annan. Utan faktiskt fortsatt i motvind.

Jag skulle också gissa på att man försökt börja innan den var redo/man fått ihop allt som måste till som ekipage. När det inte funkat har man säkerligen försökt med graman, stång etc för att få hejd på den. Och fortsatt försöka få till byten när den fysiskt inte får plats i ramen att göra det. Och sen har det blivit ett trauma.
Klart svårt att bryta när det är den typen av häst med så mkt gång, känslighet och hetta.
Det var väl lite mer häst än hon trott/trodde inte hon skulle bli så rädd för den. Det blev ju rätt krampaktigt det lilla jag såg i början.

Har någon tränare haft den för sig själv i en längre period efter hon köpt? Dvs att hon inte ridit själv då?
Den var väl väldigt länge hos Von Essen. Alltså många många månader. och ES har haft väl också haft den länge i perioder?

Denna häst som har svårt för byten - vem pratar vi om? Blev så nyfiken och hänger inte riktigt med.

För övrigt fick jag till ett toppenpass med Boyan idag , det lilla hetdjuret 🤩 Bra underlag, inga snöklampar och hon var fin o mjuk i båda sidor. Red varierat i galoppen och fick till riktigt kort kort galopp där hon tom väntade och kunde runda halsen lite i det - så härlig känsla!

Några riktigt små volter också där hon verkligen fick ta i med rumpa o rygg. Kul ridning 😊 Hon har riktigt rund o fin bakdel och jättevälmusklad rygg. Hoppas att dottern kommer igång med hoppningen snart för Boyan har allt just nu.

Sen fick tjejerna ta b o c ponnyn i det fina vädret.

Denna häst som har svårt för byten - vem pratar vi om? Blev så nyfiken och hänger inte riktigt med.

För övrigt fick jag till ett toppenpass med Boyan idag , det lilla hetdjuret 🤩 Bra underlag, inga snöklampar och hon var fin o mjuk i båda sidor. Red varierat i galoppen och fick till riktigt kort kort galopp där hon tom väntade och kunde runda halsen lite i det - så härlig känsla!

Några riktigt små volter också där hon verkligen fick ta i med rumpa o rygg. Kul ridning 😊 Hon har riktigt rund o fin bakdel och jättevälmusklad rygg. Hoppas att dottern kommer igång med hoppningen snart för Boyan har allt just nu.

Sen fick tjejerna ta b o c ponnyn i det fina vädret.
Nina Rademakers Melvin (Impress Me).

Här har januari och februari varit väldigt sega ridmässigt. Jag har åkt till ridhus en del, men väglaget har hindrat oss rätt många dagar. Men idag var jag och tittade på en GP-klass, och sen åkte jag hem och red i sol och snö i vår sommarhage. Vi är vansinnigt ringrostiga och har långt till någon typ av tävlingsform, men jag hoppas mars blir en bättre månad så vi kan komma igång ordentligt.

Fast ATT den plötsligt stack iväg på banan osv ser jag som problemet. Vilket antagligen hör ihop med hästens personlighet, att den är rätt reaktiv och explosiv. Och det löste sig ju, hon rider ju ut den nu.

Och ja man kan hävda det är liten hage och brist på det ena och det andra. Men de flesta hästar tål/tolerar det utan att reagera som NRs häst. Och sannolikt fick vi bara se en väldigt liten del på sociala medier med.

Jag tycker dessutom hon ska ha heder för att hon faktiskt inte gett upp, sålt och skaffat en annan. Utan faktiskt fortsatt i motvind.
Jag tror ju att det är de där explosionerna som gjort bytena svåra från början dessutom, att den har dragit helt enkelt.

Carl vill inte rida honom. Började lyssna på podden mest för att höra om hästarna deras😁.
Ah, toppen med uppdatering 😅 Jag började men orkade inte fortsätta. Dels pga allt möjligt prat förutom om hästar men också hur Carl är mot henne. Han kör över henne hela tiden på ett väldigt osympatiskt sätt.

Ah, toppen med uppdatering 😅 Jag började men orkade inte fortsätta. Dels pga allt möjligt prat förutom om hästar men också hur Carl är mot henne. Han kör över henne hela tiden på ett väldigt osympatiskt sätt.
Han ber om ursäkt för det många gånger sen 🤣
Men jag håller med. Ibland snöar han in på något väldigt intressant men nu har jag tröttnat på att lyssna för det är så mycket pladder som är helt ointressant.

Nyttigt med perspektiv att läsa om alla stackare som kämpar på i norr med 20-30 minusgrader, för idag valde jag ändå att rida i paddocken, utan jacka. :laugh: (ja inte i tshirt då tyvärr, men bara tunn polotröja och ofodrad fleecejacka dvs utan vinterjacka över)

Förvisso med snö som underlag, men vindstilla och typ 3 minus och sol. Energisk Dominus efter två veckors uppehåll, men ändå snäll och alltid lika underbart förväntansfull och positiv till att sysselsättas. Darwin har haft ännu längre uppehåll men även han snäll och fin att sitta upp och åka några varv på ute i gräshagen. Mitt gnäll över snö och minusgrader har nu dämpats lite tack vare dessa glädjespridare till hästar (och sol, och kännbart ökande dagsljus).

Nyttigt med perspektiv att läsa om alla stackare som kämpar på i norr med 20-30 minusgrader, för idag valde jag ändå att rida i paddocken, utan jacka. :laugh: (ja inte i tshirt då tyvärr, men bara tunn polotröja och ofodrad fleecejacka dvs utan vinterjacka över)

Förvisso med snö som underlag, men vindstilla och typ 3 minus och sol. Energisk Dominus efter två veckors uppehåll, men ändå snäll och alltid lika underbart förväntansfull och positiv till att sysselsättas. Darwin har haft ännu längre uppehåll men även han snäll och fin att sitta upp och åka några varv på ute i gräshagen. Mitt gnäll över snö och minusgrader har nu dämpats lite tack vare dessa glädjespridare till hästar (och sol, och kännbart ökande dagsljus).
Blev utan jacka här också i solen idag. 😊 Dottern slängde av vantarna. Vi var varma! Men när det kommer till snön så är det ju ofta inte kylan som är problemet, utan underlaget blir ofta knöggel o stenhårt här i söder.
Men idag var det bra så då får man njuta i solen !

Bifogade filer

• 20260214_130438.webp
    20260214_130438.webp
    148 KB · Visningar: 2 255
Senast ändrad:
Ärtan har ju vilat denna vecka och jag tyckte att hon kändes lite svullen på utsidan av hasen igen. Såret har nästan helt läkt och då blev jsg lite orolig.
Har en gammal kompis som bor i Belgien och jobbar som hästveterinär där men som kommer hem hit ett veckoslut per månad och jobbar.
Skrev till henne och hade turen att hon skulle hem den här helgen och självklart kunde ta sig tid att svänga förbi här ❤️

Hon kom idag, kände igenom hela hästen och hennes utlåtande blev, du inbillar dig, hästen känns jättefin!
Så när jag slutat frysa (var -17 nu när jag gick hem, helt orimligt) så ska jag fortsätta rida igång henne. Om jag fortfarande är orolig nästa gång hon kommer till Sverige så gör hon ett ultraljud då men i dagsläget såg hon ingen anledning till det.
Känns så skönt! När jag börjar oroa mig för något så kan jag inte släppa det, jag behöver få veta!
Ärtan har ju känts jättefräsh men det hjälper inte när det börjar skava i min hjärna 😅

Det ska bli mildare igen redan imorgon, -4 och sol på eftermiddagen så då är planen att rida ut en tur.
Ärtan var så social och glad när jag tog ut henne på gången, äntligen händer något!
Eftersom hon kan vara misstänksam mot nya människor tog jag in kompisarna också, det gör henne tryggare.
Veterinären åkte vid 18 och jag släppte Ärtan lös på gången, hon gick och ställde sig vid ytterdörren istället för att gå in vid boxen. Alldeles för tidigt att gå in redan då!
Släppte såklart ut dem igen så får de komma in vid 22 som vanligt 😊

Såg att N.RMs häst nu är hos ännu en proffsryttare för att fortsätta jobba med byten.
Vad är det som gör att denna häst har så svårt med byten?!
De har ju tragglat det i flera år nu och ännu är de inte bra trots att många duktiga ryttare försökt lösa det.

Men alltså ...😬
Det här är ju ett flerårigt problem som bara fortsätter o
och fortsätter. Kan inte låta bli att tänka att tänka att den där equiterapeuten (eller vad han nu var) som hon och V gjorde sig jättelustiga över i deras podd, att det var så "zynd om Melvin", kanske ändå hade lite rätt...? 🙊

Precis så känner jag med :D Jag hade visserligen (tunn) jacka på mig när jag red, men så härligt med sol, några minusgrader och ändå användbart underlag i hagen. Sjuåringen höll sig någorlunda i skinnet också, underbart helt enkelt. Nu ska jag jobba i Stockholm en vecka, sen hoppas jag att sjuåringen och jag kommer igång seriöst och att jag kan sätta igång femtonåringen också - han har fått totalvila för det har känts övermäktigt att ha två igång den här vintern.

Men alltså ...😬
och fortsätter. Kan inte låta bli att tänka att tänka att den där equiterapeuten (eller vad han nu var) som hon och V gjorde sig jättelustiga över i deras podd, att det var så "zynd om Melvin", kanske ändå hade lite rätt...? 🙊
Det där missade jag, vad handlade det om? Att den skulle ha kroppsliga problem?

Det där missade jag, vad handlade det om? Att den skulle ha kroppsliga problem?
Mmm, hon tog M till en equiterapeut (osteopat, naprapat, kiropraktor?) som uttryckte att det var "zynd" om hästen. Lät som en tysk eller nederländsk person. Halva avsnittet handlade om hur hon och Vanessa tröck ner honom och vilket bra team Nina hade kring Melvin och att det inte alls var "zynd" om honom. Efter så många år och så mycket problem trots perioder hos proffsryttare kanske hon borde ta och lyssna?

Mmm, hon tog M till en equiterapeut (osteopat, naprapat, kiropraktor?) som uttryckte att det var "zynd" om hästen. Lät som en tysk eller nederländsk person. Halva avsnittet handlade om hur hon och Vanessa tröck ner honom och vilket bra team Nina hade kring Melvin och att det inte alls var "zynd" om honom. Efter så många år och så mycket problem trots perioder hos proffsryttare kanske hon borde ta och lyssna?
Ja framförallt om man nu ändå anlitat personen - varför inte lyssna på vad hen har att säga?

Men alltså ...😬
Det har tagits upp i nuvarande pod också. Men känner ändå att jag inte tror der varit ett fysiskt problem. Bytena är inte klockrena än men himmel vilken enorm skillnad det är nu. Sen kan jag tycka det hedrar NR att faktiskt härda ut och och kasta extremt mycket pengar på att försöka få till bytena. Uppenbarligen älskar hon den hästen! De flesta hade nog gett upp för läääängesen.

Hemma från dagens övning och försöker tina upp i soffan under en filt. Mången timme att sitta i ett ridhus och en sparsamt uppvärmd cafeteria. Var väldigt glad att fler än jag önskar att vi ska kunna ha filmat material att utbildas på. Men helt välkommet är det intet. Skönt för egen del att döma med andra och konstatera att jag ligger rätt på skalan, även när jag dömde MsvB-program😁.

Får dock säga att jag drar än mer mot WE efter en sån här dag..

Ja framförallt om man nu ändå anlitat personen - varför inte lyssna på vad hen har att säga?
Det är dock inte direkt ovanligt i vissa kretsar. Finns en del övertro på tränare och egen kunskap. Och prestige..
Min sambo/kiro är rätt frank och har väl genom åren stött sig med vissa på högre nivå som inte upplevt stökiga hästar som smärtpåverkade. Sen har de ett tag senare fått åka till vet eller rent av ta bort pga det som han visat vid besök hos dem.
Det blir ändå surt efter iom prestige etc.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka