Dressyrsnackis 20

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 005
  • Visningar Visningar 133 840

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Darcourt, Tinne, Mauleon och Cecilia Bergåkra skulle jag tro är de troliga reserverna.
Jacob Nörby Sörensen känns inte som han fått förtroende, tror inte han startat nån lagtävling, Malin Nilsson har fått barn men har väl nån GP häst på gång igen men de känns längre bort än de fyra jag har som reserv ovan.
Men bara att det finns en så pass bra bredd att jag kan komma på tio möjliga ekipage (men det är mer 68-72% i GP än riktigt bra GPah ekipage) känns roligt!

Sverige är nog 5-6 i världen om alla presterar väl.
Danmark, Tyskland, GB och Belgien är solklara medaljfavoriter, och USA och Holland konkurrerar med Sverige om plats 5-7 tror jag?
ah ok, nä dom är inte ens i närheten av de du räknade upp anser inte jag iallafall.

Läste att SIHS skippar den internationella dressyren. Från dressyrens top 10 till inget. Ja nu har alltid tyckt som Göteborgare att SIHS varit meningslöst och en mer dressyrinriktad tävling men vad blir kvar av den tävlingen nu egentligen? World cup i tölt och körning någon grej med Carl Hedin och Lövstads GP och U25 dressyren vilket iof med all säkerhet blir mkt trevligare att titta på. Hur blir det med WE där @Fiorano ? Lite synd för ponnyerna och deras kur dock kan jag tycka. Kommer hoppningen ta mer plats nu kanske?

ah ok, nä dom är inte ens i närheten av de du räknade upp anser inte jag iallafall.

Läste att SIHS skippar den internationella dressyren. Från dressyrens top 10 till inget. Ja nu har alltid tyckt som Göteborgare att SIHS varit meningslöst och en mer dressyrinriktad tävling men vad blir kvar av den tävlingen nu egentligen? World cup i tölt och körning någon grej med Carl Hedin och Lövstads GP och U25 dressyren vilket iof med all säkerhet blir mkt trevligare att titta på. Hur blir det med WE där @Fiorano ? Lite synd för ponnyerna och deras kur dock kan jag tycka. Kommer hoppningen ta mer plats nu kanske?
Ponnysarnas kür verkar ha snappats upp av annan arrangör iallafall men det lär väl inte vara riktigt lika pampigt som Friends Arena…

Det är kvalserie igång för WEn men som jag förstått det är vi fortfarande förpassade till mässan. Hade varit kul om WEn fick plats på stora arenan. På vissa internationella utetävlingar så kör de "masters of speed" som showklass på stora hopparenan för de 10 snabbaste från speeden. Tror nåt sånt hade kunnat vara populärt.

• Gilla
Reactions: fio
Det är kvalserie igång för WEn men som jag förstått det är vi fortfarande förpassade till mässan. Hade varit kul om WEn fick plats på stora arenan. På vissa internationella utetävlingar så kör de "masters of speed" som showklass på stora hopparenan för de 10 snabbaste från speeden. Tror nåt sånt hade kunnat vara populärt.
Ja precis, Münchens masters of speed är en jättepubliksuccé, svårt att få plats runt den gigantiska banan med stora läktare för att se den. Men på SIHS är WE-n förpassad till mässan, käpphästarna däremot platsar bra inne på stora arenan. (jag har absolut inget emot käpphästar, men känner inte att de kan gå in och äga arenan på samma sätt som en bra WE-speed kanske?)
Däremot är det fler stora tävlingar på gång på andra större arenor, mycket som händer nu och framöver.

Ja jag såg det sen. Men är mässarenan bara 20x40? En gren på frammarsch så som WE kunde ju fått vara på huvudarenan. Alltså shettisgalopp har inte det spektaklet överlevt sig själv än?

Ja jag såg det sen. Men är mässarenan bara 20x40? En gren på frammarsch så som WE kunde ju fått vara på huvudarenan. Alltså shettisgalopp har inte det spektaklet överlevt sig själv än?
Japp 20x40 , verkligen inte optimalt för en bra svårklasstävling.

Dressyrträning idag och det märktes att jag ridit mest i hoppsadeln senaste veckorna, tränaren fick börja med att korrigera min sits en del 🙈
Ärtan var superfin! Härlig energi och driv utan att bli för het.
Bra att gå ute på nätterna och ha magen full av gräs så hon blir aningens lugnare 😁

Spände till lite ett par gånger vid hennes skräckställen i ridhuset men fullt hantbart. Galopparbetet var super och vi gjorde två längningar i trav som tom imponerade på tränaren 🥳
Bästa, fina Ärtan! Så himla kul att träna 😍

20260526_110929.webp

Dressyrträning idag och det märktes att jag ridit mest i hoppsadeln senaste veckorna, tränaren fick börja med att korrigera min sits en del 🙈
Ärtan var superfin! Härlig energi och driv utan att bli för het.
Bra att gå ute på nätterna och ha magen full av gräs så hon blir aningens lugnare 😁

Spände till lite ett par gånger vid hennes skräckställen i ridhuset men fullt hantbart. Galopparbetet var super och vi gjorde två längningar i trav som tom imponerade på tränaren 🥳
Bästa, fina Ärtan! Så himla kul att träna 😍

Visa bifogad fil 185788
Jag blir så glad över att du är så glad i din häst :). Blev påmind häromdagen om en häst jag älskade att rida varje dag (inte min, men hade henne nästan som min egen under några år). Har haft 2 såna hästar i livet av mina 5-6 egna och de jag fått förmånen att rida och träna. Om jag någonsin ger mig hän till en häst igen ska jag känna som du, annars får det vara :) var nästan på väg att fråga om jag fick köpa hästen jag blev påmind om när vi sprang på varandra digitalt i veckan, men hade varit ett idiotiskt val i livet just nu. Men borde ställt frågan för 10 år sedan.

Jättetråkigt att SIHS inte försöker få till lite bra dressyr.
En riktigt bra clinic, Kyra med Dufour som ryttare t ex skulle de väl kunna få till?
Och strunta i miljonerna till världens bästa ryttare, försök få de bästa svenska ryttarna komma och tävla i en knock out dressyr eller något annat roligt?

Eller ännu hellre, bjud in de allra bästa ”lilla rundan” ekipagen?
Vore himla kul få se vilka som är nästa gäng på gång till GP (och såklart finns redan fyra från Lövsta där, men ge Nilshagen, Kittel och Ramel wild card och bygg på den klassen? Eller ännu hellre då, kör lilla rundan och få se de ännu yngre som ännu inte gör piaff och passage)

Ponnysarnas kür verkar ha snappats upp av annan arrangör iallafall men det lär väl inte vara riktigt lika pampigt som Friends Arena…
Fast jag hoppas de får bra med plats och det blir en roligare tävling. Fyra stycken ekipage på SIHS och dåligt med publik har inte heller känts så glammigt. Man önskar ju det kunde få vara åtminstone tio ekipage i Linköping men lite större blev det iaf. Och jag tycker de varit duktiga på att få till festlig stämning med segerintervjuer och bra priser så hoppas det blir roligt ändå.

Visst är det lustigt hur en sägning (jag gillar det ordet, finns engelska uttryck för samma innebörd men har inte hittat nåt annat riktigt bra svenskt uttryck? Förstår ni vad som menas med sägning? Och använder ni själv det uttrycket? Uttryck är väl förresten ett alternativ till ”sägning” men jag gillar sägning istället för uttryck, formulering eller beskrivning) för något i ridningen helt kan ändra hur man gör?

Fick en bra sägning om 10-meters volterna på förra träningen, min häst är stor (180 cm) och volterna är trots hans smidighet ganska små. Iaf fick jag beskrivningen att ”rida UT till volten” istället för ”IN på volten”. Och konstigt nog blev det mycket enklare, jag har fått vända rätt mycket på volterna förut men när jag istället red ut till rätt voltstorlek så blev såklart böjningen lättare att skapa. Och jag fick inte alls lika mycket ”vända” eller ”styra” runt volten utan en bättre känsla runt skänkeln och mindre hand.

Coolt!

Och säkert något jag kan ha hört förut men inte förstått eller behövt då, och då fastnar det inte. Man måste verkligen ha en ängels tålamod som tränare för elever som jag fattar både långsamt och väldigt sällan men även en blind höna osv ;)

Visst är det lustigt hur en sägning (jag gillar det ordet, finns engelska uttryck för samma innebörd men har inte hittat nåt annat riktigt bra svenskt uttryck? Förstår ni vad som menas med sägning? Och använder ni själv det uttrycket? Uttryck är väl förresten ett alternativ till ”sägning” men jag gillar sägning istället för uttryck, formulering eller beskrivning) för något i ridningen helt kan ändra hur man gör?

Fick en bra sägning om 10-meters volterna på förra träningen, min häst är stor (180 cm) och volterna är trots hans smidighet ganska små. Iaf fick jag beskrivningen att ”rida UT till volten” istället för ”IN på volten”. Och konstigt nog blev det mycket enklare, jag har fått vända rätt mycket på volterna förut men när jag istället red ut till rätt voltstorlek så blev såklart böjningen lättare att skapa. Och jag fick inte alls lika mycket ”vända” eller ”styra” runt volten utan en bättre känsla runt skänkeln och mindre hand.

Coolt!

Och säkert något jag kan ha hört förut men inte förstått eller behövt då, och då fastnar det inte. Man måste verkligen ha en ängels tålamod som tränare för elever som jag fattar både långsamt och väldigt sällan men även en blind höna osv ;)
Nä jag fattar inte vad du menar med sägning? Tillsägelse eller input eller menar du något annat?

Nä jag fattar inte vad du menar med sägning? Tillsägelse eller input eller menar du något annat?
Som det står i mitt inlägg, uttryck, beskrivning, formulering är väl de vanligaste synonymerna. Det används ofta inom företag för att få in vissa uttryck som man gärna vill använda mot kund, så lite som en ”reklam slogan” med. Sågningen ”hur kan jag hjälpa dig idag?” ger t ex intryck av att vi kan göra något för dig som du behöver, plus att formuleringen är en öppen fråga som inte kan besvara med ”nej”.
Jag tyckte det var en knepig formulering till en början men har allt mer vant mig vid den. Och nu gillar jag den :D

Coolt!

Jag har haft två sånna upplevelser senaste tiden! Första ggr red jag en häst som jag hade väldigt svårt att sitta på i traven. Fick alla möjliga uppmaningar att spänna magen, upp med hakan, lyft upp bröstbenet...men jag kände mig som en studsboll som bara dunsade. Sen fick jag sägningen "du är pelaren han ska förhålla sig till", och plötslig satt jag 😁

Anda ggn var när jag på "min" häst skulle samla galoppen och det liksom hände inte så mycket. Efter några varv sa min tränare "tänk ryggning" och då direkt kunde jag samla upp jättefint 😆 tur att man har bra tränare som har tålamodet att omformulera sig till poletten plötsligt ramlar ner😄

Ditt exempel med att rida UT till volten ska jag testa imorgon! Känner redan nu när jag sitter i soffan att rida ut i en volt känns lättare än att styra in och runt som jag brukar göra

Coolt!

Aldrig hört uttrycket och förstår knappt ens vad som menas trots din förklaring. Känns som ett enkelt ord någon tagit till pga den inte vet det riktiga ordet och gjort en felaktigt grammatisk krumelur för att få det att hamna i "rätt" form. 🙈 Vad är felet på uttryck, formulering eller kommentar? 🤔

Angående dressyrens uttåg från SIHS så förstår jag den. Dressyren har tappat sin glans och mycket beror på hur toppryttare beter sig. De värnar så mycket mer om sin inbördes kultur och axelklappning än att ta dressyren framåt. Det gör i sin tur att arrangörer satsar på annat istället. För egen del så hsr jag inte ens tittat på sändningen senaste åren från "top ten". Den klassen har om nåt verkligen varit ett exempel på axelklappning och kompisklubb.

Jag hoppas såklart att WEn kan äntra stora arenan inom nåt år!

Som det står i mitt inlägg, uttryck, beskrivning, formulering är väl de vanligaste synonymerna. Det används ofta inom företag för att få in vissa uttryck som man gärna vill använda mot kund, så lite som en ”reklam slogan” med. Sågningen ”hur kan jag hjälpa dig idag?” ger t ex intryck av att vi kan göra något för dig som du behöver, plus att formuleringen är en öppen fråga som inte kan besvara med ”nej”.
Jag tyckte det var en knepig formulering till en början men har allt mer vant mig vid den. Och nu gillar jag den :D

Låter helgalet. Vilken är den engelska motsvarigheten, är det månne "saying"? För isåfall är sägning en väldigt dålig försvenskning av ordet och betydelsen 😵‍💫

Aldrig hört uttrycket och förstår knappt ens vad som menas trots din förklaring. Känns som ett enkelt ord någon tagit till pga den inte vet det riktiga ordet och gjort en felaktigt grammatisk krumelur för att få det att hamna i "rätt" form. 🙈 Vad är felet på uttryck, formulering eller kommentar? 🤔
Om du tänker ”talesätt” istället då?
Egentligen betyder det nog mer idiom, dvs ett uttryck som om du tar det ordagrant inte alls betyder vad som menas.

Jag rider egentligen inte ut till volten, och @BlåTrasdocka är ingen pelare 😅 men man kan formulera sådant för att få oss att förstå vad vi ska göra.
”Ha is i magen” är ett typiskt idiom, betyder ju att man ska avvakta och inte alls att man ska äta isbitar.

Roligt att vi har så olika nivåer av att ha hört det eller använt det uttrycket, kände redan när jag skrev det att det nog inte är vedertaget ännu (och det var ju därför jag frågade om ni andra förstod och använde det). Det är inte med i SAOL ännu, och vi får väl se om det blir nåt som kommer användas framåt. Idiom är med så det kan man absolut använda, men det känns mindre förklarande än ”sägning” som jag tror iaf 90% förstår intuitivt vad som menas med.

Jag har haft två sånna upplevelser senaste tiden! Första ggr red jag en häst som jag hade väldigt svårt att sitta på i traven. Fick alla möjliga uppmaningar att spänna magen, upp med hakan, lyft upp bröstbenet...men jag kände mig som en studsboll som bara dunsade. Sen fick jag sägningen "du är pelaren han ska förhålla sig till", och plötslig satt jag 😁

Anda ggn var när jag på "min" häst skulle samla galoppen och det liksom hände inte så mycket. Efter några varv sa min tränare "tänk ryggning" och då direkt kunde jag samla upp jättefint 😆 tur att man har bra tränare som har tålamodet att omformulera sig till poletten plötsligt ramlar ner😄

Ditt exempel med att rida UT till volten ska jag testa imorgon! Känner redan nu när jag sitter i soffan att rida ut i en volt känns lättare än att styra in och runt som jag brukar göra
Vilka bra exempel!
Och håller med om att tränarna är duktiga, jag undrar hur mänga olika beskrivningar jag fått på saker (ridit i många år för många tränare) och plötsligt är det något som funkar precis för en. Dessutom lär ju inte samma sak funka för alla så himmel vad de måste testa grejer i blindo för att se vem som fastnar för vad 😅

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka