Dressyrsnackis 21

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Piaff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 755
  • Visningar Visningar 51 968

Bukefalos 30 år!

Ärtan har ju känts så himla fin i dressyren senaste passen så jag spontananmälde till en LA3 igår kväll.
Samma ställe som sist, då hade jag bra känsla när jsg red fram. Den ville inte alls infinna sig igår, hon var lite spänd, blev lång och tryckte mot innerskänkeln.
Det fortsatte dessvärre även inne på banan, det var inte dåligt men blev inte bra heller. Avslutade dessutom med sämsta halten någonsin 😅
Slutade på 65.8 % under 0,5 procent från placering bara för jag skulle få känna mig lite extra missnöjd 😒

Jag ser ju på filmen att jag har för lång tygel och handen blir för låg. När hon blir spänd behöver jag rida med självförtroende, inte bara släppa ut tygeln och ge upp 😆
Det gör ju inte att det blir bättre. Men den här gången blev jag inte lika besviken, mer driven att få göra om och göra rätt.
Jag vill visa att jag kan, jag vill ge Ärtan bättre förutsättningar att få visa vilken fin häst hon faktiskt kan vara om hon får rätt support från mig!
Jag tror mkt på att bestämma sig för en grej som man ska göra bra. Och typ bara fokusera på den. Och vara nöjd med just den grejen.

Inför en start bestämde jag mig för att det enda jag skulle göra var att ha Caspian framme för skänkeln, inne i kontakten. Då fick takt, böjning osv skita sig om det gjorde det men det var viktigt att jag hittade ett framåtläge. Den starten är fortfarande min bästa i livet tror jag. Har ridit på högre % efter, men inte samma häftiga tryck. Mirre går inte riktigt att få dit ännu. Han blir hastig ännu.

Jag tror mkt på att bestämma sig för en grej som man ska göra bra. Och typ bara fokusera på den. Och vara nöjd med just den grejen.

Inför en start bestämde jag mig för att det enda jag skulle göra var att ha Caspian framme för skänkeln, inne i kontakten. Då fick takt, böjning osv skita sig om det gjorde det men det var viktigt att jag hittade ett framåtläge. Den starten är fortfarande min bästa i livet tror jag. Har ridit på högre % efter, men inte samma häftiga tryck. Mirre går inte riktigt att få dit ännu. Han blir hastig ännu.

Bra tips!
När jag inte får till den bra känslan på framridningen ger jag lite upp 😅
Släpper tygel och skänkel och bara styr runt istället för att verkligen rida.
Det är ju ffa övergångarna som brister på tävling iom att jag blir lite spänd själv. Trist iom att det är verkligen något vi gör bra på träning

Bra tips!
När jag inte får till den bra känslan på framridningen ger jag lite upp 😅
Släpper tygel och skänkel och bara styr runt istället för att verkligen rida.
Det är ju ffa övergångarna som brister på tävling iom att jag blir lite spänd själv. Trist iom att det är verkligen något vi gör bra på träning
Du tävlar så pass ofta och har så mkt rutin så du kanske kan släppa allt annat på en start och planera in för dig själv EXAKT hur du ska göra innan dem. Var du tar halvhalter och hur du gör det. Att du tänker fram i nya takten i varje övergång. Så får det skita sig lite med form eller så, för bara den gången. För du vet ju vad du skulle göra.

Ibland går det inte att göra ändå. Jag startade ju Alex för två veckor sen. Maken till pannkaksmos har jag aldrig haft. Han var som en seg och trög boll, tittade på allt och gick i sin egen värld. Så då fick jag byta till plan B. Se glad ut och inte få en astma-attack. Så kan det också gå.

Bra tips @Amanda_F När jag tävlade som mest så hade jag allt inlagt i programmet vid de olika bokstäverna dvs tex upptag från mellantrav och halvhalt vid P, 2 steg fram , halvhalt igen, sväng i hörnet, rid fram på kortsidan, halvhalt- sväng osv osv. Men då red jag samma program alltid nästan så det var ju lätt FEI fälttävlansprogram, fanns bara 2 program på varje nivå. Det 4* fälttävlansprogrammet då hade exakt samma travprogram som i ST George dessutom.

Igår kunde jag äntligen rida igen! Kom på när jag ridit en stund att just ja, han har ju vilat rätt många dagar, han kanske blir tossig… Han är ändå bara fem. Men han verkar vara väldigt vettig, istället för explosiv som Fumo blir han mer lite tittigare och spändare, mycket arabtrav och blåsa upp sig, det kan jag hantera för det är bara att rasta av. När Fumo är pigg känner man hur det brinner under fötterna och han kan dra iväg och bralla nåt galet.

Gjorde inget särskilt, men vi har mycket fokus på övergångar där han inte ska släppa ryggen utan mer sträcka ut halsen in i handen och upp med rygg och manke i övergångarna.

Vi fortsätter med våra uteritter!

Målet just nu är att det ska vara roligt och avkopplande att rida ut och att bjudningen ska befästas.

Igår fick min lilla treåring gå först hela ridturen med ett undantag. Hon travar på så fint även när hon är först.

Det är så roligt!
Messenger_creation_99F7B7AE-5AB1-4DC0-BB09-9BC012A29121.webp

Nelly har gått väldigt mycket i skogen hittills den här sommaren, hon är supersnäll och skötsam! Igår åkte jag dock av för att jag fick för mig att ta hoppsadeln och stå i lätt sits i galoppen - hann inte galoppera många meter innan Nelly blev rädd och tvärstannade varpå jag fortsätter framåt🤣
Har fasen ingen balans i hoppsadeln, kände mig som en nybörjare som druttar av för minsta lilla😅🫣
Hade aldrig hänt i dressyrsadeln!

Höll rumpan närmare sadeln när vi fortsatte🤪

IMG_3620.webp

Senast ändrad:
Har så smått börjat undersöka marknaden för att hitta en ny häst. Men budgeten räcker i nuläget inte till mycket mer än en 2 åring, vilket är helt ok. Nästa problem hur hittar man tiden till att åka runt och kolla på dem. 🙈. Och hur köper man unghäst som inte är riden, eller hur "kollar" man på dem och vad ska man tänka på (utöver evt rtg, OCD och liknande)? Har aldrig köpt häst, den förra hade jag ju ridit i hela dens liv när jag övertog den. 🤷‍♀️ Jag vet typ inte var jag ska börja 😬.

Nelly har gått väldigt mycket i skogen hittills den här sommaren, hon är supersnäll och skötsam! Igår åkte jag dock av för att jag fick för mig att ta hoppsadeln och stå i lätt sits i galoppen - hann inte galoppera många meter innan Nelly blev rädd och tvärstannade varpå jag fortsätter framåt🤣
Har fasen ingen balans i hoppsadeln, kände mig som en nybörjare som druttar av för minsta lilla😅🫣
Hade aldrig hänt i dressyrsadeln!

Höll rumpan närmare sadeln när vi fortsatte🤪

Visa bifogad fil 189006

Tänk balansen långt ner och skänkeln vid sadelgjorden, då sitter man stadigt kvar i lätt sits även när de flyger och far med tillhörande tvärnitar 😄

Läser mest, dressyrar inte så mycket men känns som lite allt möjligt får plats här.

Alltså min knashäst, hon är 19 men fullkomligt i tossorna. Idag fick jag tom klassiska skavsår på ringfingrarna för hon låg på så. Gjorde "kaninskutt" upp för brant och stenigt parti så jag nästan landade på rumpan, fick grabba mantag delux för att hålla mig kvar. Tänkte i mitt stilla sinne att om det HÄR inte går som varierad träning och underlag så.... 😆

När börjar de bete sig för sin ålder? 😅 Jag är liksom tant själv och orkar inte riktigt hänga med. 🙄

Ponnyn är iväg på tillridning, men togs hem för att delta på riks och sprang hem 8877 på gångartsprovet med inlånad ryttare 🥰. 39p exteriört och AB-premierad (tack vare tidigare exteriördiplom). Nu är det ca 6 veckor kvar innan hon kommer hem igen, sen är det bara att hålla tummarna för att min rygg håller för att ta vid där.

Hennes ettåriga dotter, min påläggskalv, var också med på riks för att fylla ut startlistorna med en häst till när det inte var så långt att åka - men lyckades på något vis vinna hela unghästcupen. Vad månne bliva av den fröken? 🤩
IMG_9756.webp

Har så smått börjat undersöka marknaden för att hitta en ny häst. Men budgeten räcker i nuläget inte till mycket mer än en 2 åring, vilket är helt ok. Nästa problem hur hittar man tiden till att åka runt och kolla på dem. 🙈. Och hur köper man unghäst som inte är riden, eller hur "kollar" man på dem och vad ska man tänka på (utöver evt rtg, OCD och liknande)? Har aldrig köpt häst, den förra hade jag ju ridit i hela dens liv när jag övertog den. 🤷‍♀️ Jag vet typ inte var jag ska börja 😬.
Spännande med ny häst! Du kan säkert sålla många redan på film om du vet vad för typ du letar efter.
Jag skulle gissa att det kan variera endel hur mycket de är hanterade.
Jag hade velat se den lös på bana - gärna i korridor, och lite hur den beter sig vid grundhantering. Det hade varit viktigt för mig att träffa den. 😊

Sållar många på storlek, kön och pris 😅, vill ha ett sto och väldigt gärna under 170. 🫣
Men absolut, jag vill också träffa dem. Ridna hästar rider man ju liksom men unga så blir det ju mest gos och att se dem lösa.
Nyfiken, varför vill du gärna se dem i korridor?

Hoppa in i leta-häst-tråden tycker jag!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka