Dressyrsnackis 21

• Dressyr
  • TrĂ„dstartare TrĂ„dstartare Piaff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 755
  • Visningar Visningar 51 948

Bukefalos 30 Är!

TĂ€vling idag 😍 Nova var sĂ„ duktig! AvspĂ€nd och fin pĂ„ framridningen men bromsade lite i vĂ€nstergaloppen. SĂ„ inne pĂ„ banan blev det mycket tveksam vĂ€nstergalopp đŸ€Ł sĂ„ 2st 4or och en 3a var snĂ€lla poĂ€ng för mina fĂ„ galoppsprĂ„ng. Bromsade i höger galopp först ocksĂ„ men sĂ„ slĂ€ppte det och hon rullade pĂ„ som vanligt. Resten av programmet var bĂ€ttre med mycket 6,5 och 7or och hon gjorde allt bra❀ drygt 61%, men sĂ„ var det idag. 😃

Invigde min Pikeurkavaj och tog av vĂ€sten. Den Ă€r sĂ„ fin! đŸ€© sydda knoppar och nybadad, finast pĂ„ platsđŸ„° en fotograf jag köpt fina bilder av förut fotade! Hoppas nĂ„gon bild blir bra!

Visa bifogad fil 190511
Det Ă€r sĂ„ roligt att följa er utveckling framĂ„t! Nu ser hon ut som en riktig dressyrprinsessa😍. Ni kommer bli sĂ„ bra dĂ€r ute pĂ„ banorna!

Jag har haft sÄ roligt med min gubbe pÄ stubbÄkrarna nu ett tag. Han Àr ju inte helt igÄng Àn och dundermusklad liksom efter att jag var dÄlig sÄ lÀnge. Men det gÄr tydligt Ät rÀtt hÄll.
HĂ€romdagen var den annars mkt energiska herrn trött av att gĂ„ ute dygnet runt och jag tĂ€nkte testa longera först för att se om han vaknar till liv utan att jag ska behöva tjata o energi liksom. Han rullade pĂ„ dĂ€r oengagerad pĂ„ halvfart. SĂ„ jag sprang lite med honom och bjöd in till lek och det blev total hĂ€rdsmĂ€lta. Han hade sĂ„ roligt med huvudet i vĂ€dret, nĂ€sborrar stora som tallrikar och ben överallt dĂ€r han travade runt med arabkvast. Sen full galopp sĂ„ dĂ€r nĂ€r de skottar pĂ„ exakt allt de kan i varenda steg. Och det tog typ aldrig slut. 🙈 Min lille vulkan.. :laugh:
Sen fanns massor med energi att jobba tydligen. MĂ€rkte att han studsade till och tappade takten nĂ€r jag tog för hand i galopp efter att ha vĂ€xlat mellan förvĂ€nd och rĂ€ttvĂ€nd. SĂ„g sen pĂ„ film frĂ„n det att nĂ€r jag var för otydlig sĂ„ han bytte han nĂ„gra gĂ„nger i varje. ÄndĂ„ kul att han försöker göra tom svĂ„rare saker nĂ€r han inte förstĂ„r/jag gör fel. Han har verkligen inte fĂ„tt lĂ€ra sig byta i varje för hand och det lĂ€r vĂ€l inte ske igen pĂ„ en överskĂ„dlig framtid. 😅
Han Àr sÄ skoj den lille filuren! :heart Vi har börjat lÀgga in lite början till piruettjobb.
IMG_8515.webp

Det Ă€r sĂ„ roligt att följa er utveckling framĂ„t! Nu ser hon ut som en riktig dressyrprinsessa😍. Ni kommer bli sĂ„ bra dĂ€r ute pĂ„ banorna!
Tack❀❀ det Ă€r sĂ„ kul att följa dina hĂ€star i med och motgĂ„ng ocksĂ„! Och alla i trĂ„den😍
Jag tror att en vinter med bra trĂ€ning kommer göra underverk för oss och nĂ€sta Ă„r kommer bli spĂ€nnande om vi fĂ„r vara friska och helaâ€đŸ€©

IMG_5200.webp

Köpte ett par bilder frÄn igÄr av Li Sjöstrand!
Hur snygg Ă€r inte min Pikeur Paulin kavaj? Och hur bra matchar den inte Nova?! Är mer Ă€n nöjd. Köpt begagnad och hĂ€ngt i sĂ€kert 2 Ă„r i garderoben
 hoppas den passar lika bra till Minis fuxfĂ€rg sen för jag Ă€lskar den😍
Och lilla Nova
. Hon Ă€r minst lika fin🧡🧡

IMG_5217.webp

Köpte ett par bilder frÄn igÄr av Li Sjöstrand!
Hur snygg Ă€r inte min Pikeur Paulin kavaj? Och hur bra matchar den inte Nova?! Är mer Ă€n nöjd. Köpt begagnad och hĂ€ngt i sĂ€kert 2 Ă„r i garderoben
 hoppas den passar lika bra till Minis fuxfĂ€rg sen för jag Ă€lskar den😍
Och lilla Nova
. Hon Ă€r minst lika fin🧡🧡

Visa bifogad fil 190574

Ni Ă€r supersnygga 😍

Fick ett slĂ€ng av total hybris och anmĂ€lde Zacke till en *** StG i början av oktober🙈😅😂. Han ska ju fĂ„ vara pensionĂ€r nu men han mĂ„ste gĂ„ och jag behöver nĂ„n form av mĂ„l att jobba mot. Det blir verkligen helt kravlöst och för kul skull. Köpte ju en frack för nĂ„gra Ă„r sen och en gĂ„ng kan jag vĂ€l fĂ„ anvĂ€nda den😁.
Är det den klassen man bara kan gĂ„ rakt in i utan kval? (jag kommer aldrig fatta dessa dressyrkval 😄 )

OstbĂ„ge korsad med stretchande katt med frambenen fastvĂ€xt i marken eller hĂ€st som glömt hur man backar? Han hade fĂ„tt stĂ„ still nĂ€r jag ber honom lĂ€gga bak vikten(med frambenen under sig) tidigare under passet. Inte lĂ€tt alltid för gullgubben! 😅:heart
(Tog bara innertygeln iom att han brukar dansa bakÄt av det och kroppsprÄk. Petade pÄ bogen och hÀsten kunde röra frambenen igen och blev 25 cm högre. :laugh:)
IMG_8695.webp

Är det den klassen man bara kan gĂ„ rakt in i utan kval? (jag kommer aldrig fatta dessa dressyrkval 😄 )

Du kan gÄ rÀtt in i vilken 3*ig klass i de olika rundorna som helst men du har tvÄ försök att sÀtta kval annars behöver du börja om frÄn dÀr du senast Àr kvalad till.

Det Àr inte kul att rida just nu. T Àr spÀnd och Àven om jag, med hjÀlp av trÀnare, har hittat ett sÀtt att rida sÄ att han fortfarande Àr kontaktbar i spÀnningen sÄ Àr det inte kul. Han lÄser ryggen, bogarna och halsen, och det blir bara stressigt och frustrerat. Jag vill kunna rida, och oavsett vad jag gör sÄ fortsÀtter spÀnningen hela passen.

Det blev Àn mer mÀrkbart i helgen dÄ jag och en stallkompis hyrde in oss i ett ridhus (öppen bana med dressyrstaket, blommor, domarbord mm) pÄ en plats jag och hÀsten aldrig varit förut. Och han Àr mjuk som smör att rida. Lyhörd, lösgjord och följsam. SpÀnde till i tvÄ sekunder nÀr en duva nÀstan krockade med oss men slÀppte spÀnningen med en gÄng.

Ska jag behöva flytta till ett stall med ridhus? Tror inte jag orkar Äka till ridhus 3+ gÄnger/veckan för att hÄlla igÄng.

Det Àr inte kul att rida just nu. T Àr spÀnd och Àven om jag, med hjÀlp av trÀnare, har hittat ett sÀtt att rida sÄ att han fortfarande Àr kontaktbar i spÀnningen sÄ Àr det inte kul. Han lÄser ryggen, bogarna och halsen, och det blir bara stressigt och frustrerat. Jag vill kunna rida, och oavsett vad jag gör sÄ fortsÀtter spÀnningen hela passen.

Det blev Àn mer mÀrkbart i helgen dÄ jag och en stallkompis hyrde in oss i ett ridhus (öppen bana med dressyrstaket, blommor, domarbord mm) pÄ en plats jag och hÀsten aldrig varit förut. Och han Àr mjuk som smör att rida. Lyhörd, lösgjord och följsam. SpÀnde till i tvÄ sekunder nÀr en duva nÀstan krockade med oss men slÀppte spÀnningen med en gÄng.

Ska jag behöva flytta till ett stall med ridhus? Tror inte jag orkar Äka till ridhus 3+ gÄnger/veckan för att hÄlla igÄng.
Eftersom du bara har 1 hÀst sÄ Àr det ju vÀrt att flytta till ett stall med ridhus. Det blir ju inte sjukt dyrt som nÀr man har flera.

Zacke har hört att jag sagt att han ska vara pensionĂ€r och han hĂ„ller verkligen inte med😅. IstĂ€llet bjöd han pĂ„ ett superpass igĂ„rkvĂ€ll och jag red igenom PsG. Pirutterna mĂ„ vara lite vĂ€l stora men plötsligt finns noll motstĂ„nd och han tar alla byteshjĂ€lper sĂ„ vi kan rida serierna! Inte helt rena byten sĂ„klart men Ă€sch liksom. Jag kan rĂ€kna och gubbe Ă€r glad, sĂ„ win😁. Han fĂ„r nog följa med pĂ„ en WE-tĂ€vling pĂ„ söndag ocksĂ„đŸ€©

Vi trÀnar pÄ och Fager har kommit till nya nivÄer i ridbarhet :love:

Vi jobbar pÄ med att utveckla traven och jÀklar vad han tar i nu. I tisdags fick jag lyfta upp halsen ordentligt sÄ att hela fronten kommer upp och han fortsÀtter driva framÄt. Magisk kÀnsla. Innan har vi haft lite problem att han "fastnar" i samlingen och inte orkar driva pÄ framÄt. Men nu har det lossnat.

Mitt enda problem Ă€r att sadeln inte verkar ligga optimalt nĂ€r han travar sĂ„hĂ€r 🙈 Schabraket glider bakĂ„t... Han verkar inte tycka det Ă€r ett problem för han Ă€r vĂ€ldigt pipig nĂ€r sadeln inte Ă€r bra. Vet inte riktigt vad jag ska göra nu. Ska testa en tunnare padd och se om det hjĂ€lper.

Sant. Men jag trivs med folket hÀr och hÀstarna har stora hagar och sjukt mycket utetid. Men ja. NÄgot mÄste Àndras :(
Fattar dilemmat! Men kanske finns nÄgot stÀlle med ridhus dÀr det Àr trevligt folk och vettigt hÀstliv?

Min Àr ocksÄ sÄdÀr, hon Àr verkligen en ridhushÀst. Skulle aldrig kunna stÄ utan ridhus, dÄ hade hon fÄtt skrota i hagen en hel del..

Suck. Barka har ju varit sÄ fin efter behandling i SI-leden, men sÄ började ridskolan pÄ nytt hösilage och nu Àr hon jÀttelös i magen och vill inte gÄ fram alls i ridning igen. Inte nog med det, hon som alltid Àlskat sin proferm Àter plötsligt inte upp den, sÄ inte konstigt att den inte hjÀlper mot magproblemen dÄ. Hon skulle behöva hö istÀllet för hösilage, men min rygg Àr paj och mannen drog av sig bicepssenan i vÀnsterarmen förra veckan, sÄ lasta höbalar pÄ en trailer blir lÀttare sagt Àn gjort.

Suck. Barka har ju varit sÄ fin efter behandling i SI-leden, men sÄ började ridskolan pÄ nytt hösilage och nu Àr hon jÀttelös i magen och vill inte gÄ fram alls i ridning igen. Inte nog med det, hon som alltid Àlskat sin proferm Àter plötsligt inte upp den, sÄ inte konstigt att den inte hjÀlper mot magproblemen dÄ. Hon skulle behöva hö istÀllet för hösilage, men min rygg Àr paj och mannen drog av sig bicepssenan i vÀnsterarmen förra veckan, sÄ lasta höbalar pÄ en trailer blir lÀttare sagt Àn gjort.
Jobbigt! Hon knsle behöver vÀldigt lÄngsam invÀnjning av nytt foder?
En vÀn till mig har en hÀst med kÀnslig mage och den behöver superlÄngsam invÀnjning. Typ öka tussar per dag..

Jobbigt! Hon knsle behöver vÀldigt lÄngsam invÀnjning av nytt foder?
En vÀn till mig har en hÀst med kÀnslig mage och den behöver superlÄngsam invÀnjning. Typ öka tussar per dag..

Det Àr lite olika hur hon reagerar. Det hÀr var uppenbarligen för annorlunda frÄn den förra balen. Och med sÄ mÄnga hÀstar i stallet blir det ju typ en veckas blandning och det rÀckte inte. Men jag ska köpa Quickfix och ge henne en eller tvÄ kurer till att börja med. Om skörden de fÄtt nu inte funkar för henne alls fÄr vi försöka fÄ nÄn hjÀlp med att fÄ dit hö istÀllet.

igĂ„r red jag det första dĂ„liga passet med Nova. Det blĂ„ste och hon blev rĂ€dd för nĂ„got pĂ„ bortre lĂ„ngsidan sĂ„ var det kört. Bortre kortsidan Ă€r vĂ„rat ”lĂ€skiga hörn” som krĂ„nglar ibland sĂ„klart alltid nĂ€r det blĂ„ser, och andra kortsidan Ă€r det ett plĂ„ttak som sitter löst. Det lĂ€mnar inte mycket plats kvar att rida. SĂ„ spĂ€nd och svĂ„r att pĂ„verka och jag blir ocksĂ„ spĂ€nd och hon Ă€nnu mer. I vĂ€nster varv ner mot lĂ€skiga hörnet stannade hon och skulle inte gĂ„. vi trökade pĂ„ fast jag helst ville sitta av. VĂ€nster galoppen som krĂ„nglade pĂ„ tĂ€vlingen var lika nu, vĂ€rre.
Till slut kunde vi avslut helt ok pÄ en stor 8 volt över hela ridbanan, avspÀnd.

Idag blĂ„ste det ocksĂ„ sĂ„ jag var helt Ă€rligt lite orolig. Men hon var helt annan. BĂ€sta passet istĂ€llet. Har aldrig varit sĂ„ fin! Och helt nöjd igen, över hela ridbanan. Inte ens lite bromsig i vĂ€nstergaloppen mot lĂ€skiga hörnet, jĂ€ttefin. Fin i handen, mjuk, framĂ„t och avspĂ€nd. SĂ„ nu Ă€r vi glada igen! đŸ€©đŸ€©

HopphĂ€sten jag haft i tre mĂ„nader Ă„kte hem i veckan. Är sĂ„ stolt över utvecklingen! Hon gick frĂ„n en obestĂ€mbar hĂ€lta vĂ€nster fram till att vara helt frĂ€sch, gĂ„tt upp 30kg i muskler och fĂ„tt en överlinje😍! Ska fortsĂ€tta rida henne en dag i veckan och Ă€garen ska trĂ€na för mig en dag i veckan sĂ„ hoppas det hĂ„ller.

Det Àr dock fascinerande vad olika trÀnare lÀr ut. För mig Àr det inprÀntat sen en var liten att bogarna ska rÀttas in pÄ bakbenens spÄr. Dvs att spÄrningen kommer frÄn att en har koll pÄ bogarna. Inte att bakbenens spÄr ska "hÄllas pÄ plats" pÄ frambenens spÄr-det blir ju skitkonstigt.

Liknande trÄdar

• Officiell tĂ€vling - vĂ€lja program? (utbruten ur Dressyrsnackis 21)
  • Åksjuk unghund
  • Reaktiva hĂ€star - utbruten ur Dressyrsnack 17
  • Magen efter graviditet(er)

HĂ€stnyheter

Bukefalos, Radannonser

AllmÀnt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka