Dressyrsnackis 21

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Piaff
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 755
  • Visningar Visningar 51 905

Bukefalos 30 år!

Vi tävlade också igår, en MSVA. Ösregnade innan men höll upp hela tävlingen så det var väldigt skönt. Fille var avspänd även denna start och höll motorn även inne på banan, så jag är supernöjd bara för det. Blev lite missar men jag tar hellre lite missar än att han blir sådär introvert. I första travökningen såg han ett spöke i hörnet vi red mot och när jag tryckte på kickade han mot skänkeln 🙈 -4. Sen var ena piruetten lite för stor och ett byte i serien blev ett dubbeltramp, så tappade där. Fille var också suuuperkissnödig och hann knappt ut från banan innan han stannade och kissade så jag tänker att där fanns egentligen ännu lite mer motor i honom. Fick 64,487% och är jättenöjd med starten, främst för att han kom ut ur sin lilla bubbla och var så ridbar 🥰

Visa bifogad fil 190242

Jag fattar precis lyckan när man äntligen kan rida dem inne på banan också! Så kul att det lossnat 🤩
Vi gjorde en start idag och Ozzy är lite kvar i den där bubblan än, men lite i taget kommer vi fram och ur den! Han blir verkligen döförskräckt över domarborden men om man rider några varv på volten kommer man förbi, men han blir också sådär lite introvert och försiktig sen.

Provade sitta ner idag och fördelen är att jag har lättare att få honom mellan hjälperna, men traven blir lite tassigare.

66% och en andraplats idag iallafall!

Red dressyr två dagar i rad på utebanan, torsdag och fredag. Innan har jag joggat fram på stora bågar, volter och serpentiner. Nu tog jag @villhöver s uppvärmning från lösgjords-tråden och red runt fyrkanten och långa diagonalen med många övergångar till skritt. Fungerade jättebra!
Torsdag hade jag fokus på traven och fredag la jag mer tid på galoppen. Två väldigt trevliga pass.

Under helgen är det öppen bana i ridhuset och jag passade på att rida mellan bokningarna. Red bommar, hoppade lite studs och hoppade ett par linjer från banan. Hon var så glad 😍
Bästa Ärtan ❤️
Var fantastiskt fin på uppvärmningen så dressyrjobbet hade absolut gett resultat!

20260830_094643.webp

Är sugen att anmäla mig till en 1* innan det blir för mörkt och kallt. Tyvärr går helgerna åt så snabbt och jag måste kanske umgås med mina barn också 🙃😆 Jaja 2 klubbtävlingar och en 1* som klubben annordnar innan jul kanske räcker (egentligen inte😑). Får lägga pengar och energi på träning. Har faktiskt bokat en extra dag träning i veckan i höst så det blir lyxigt.

Är sugen att anmäla mig till en 1* innan det blir för mörkt och kallt. Tyvärr går helgerna åt så snabbt och jag måste kanske umgås med mina barn också 🙃😆 Jaja 2 klubbtävlingar och en 1* som klubben annordnar innan jul kanske räcker (egentligen inte😑). Får lägga pengar och energi på träning. Har faktiskt bokat en extra dag träning i veckan i höst så det blir lyxigt.
Va, måste man umgås med familjen också? Shit…

Jag och Alex startade en MsvB:2 idag. Han var inte jättepepp på framridningen, men det var nästan skönt för då hade jag inga förväntningar. Våra tidigare starter har han varit jättepigg på framridningen men sen dött inne på banan. Han var helt ok inne på banan, min fantastiska hästskötare hade gjort en bra analys förra tävlingen så nu var det bara "lite" tryckigt.

65,2 % drygt och det kändes helt rättvist. Plats 6/14 idag kändes kul i hård konkurrens.

Jag hade egentligen bestämt att det skulle vara vår sista start, men nu känns det faktiskt som om vi faktiskt gick framåt, så vi får väl se vad som blir planen framåt. Nu har jag i alla fall köpt en bil som jag känner att jag kan lita på så vi kan träna när det funkar för jobbet.

Har velat jobba igång gubbe lite innan kirobehandling efter att tandis fixade vassa tänder på honom. Han är ju 20 och har diverse medfött skit i hals, rygg, knä. Ojobbad sitter det så hårt. Och med en äldre häst vill man ju inte ta i så helst.

Idag efter ett tags jobb behandlade sambo gubbhästen. Han var väldigt mkt bättre överallt mot innan sommaren. Så nu släppte det lilla som var kvar lätt och allt kändes sunt. Jätteskönt! 👍

Sambo tycker det är så roligt att behandla min gubbe som bara följer med utan motstånd hur han än måste böja och vinkla halsen exakt för att komma åt rätt leder. Hästen känner igen det från träningen även om jag inte är i så djupa lägen. Han är ju som en geléråtta också i rörlighet.

Samma vid käkjustering där sambo har händerna i munnen och rullar ihop hästen i exakt läge för att käken ska få plats och häst bara: ”Jaha.. händer i min pytte-pincett till mun och nosen i bogen. Varför inte, kör på du.. det brukar ju vara skönt efter.” 😅

Tog honom bara lite kort för hand sen. Toppen att få bort spec en sak som jag hade fått böka med i veckor annars! 👍

Sambo skrattade ihjäl sig då jag hämtade tränset och hästen reagerar som vid godisburk a la tunnelseende typ och låste blicken och tryckte bort honom. ”Bort gubbe! Matte hämtade leksaken! Nu ska jag ut och leka!”

Kul att en sån gammal gubbe känns så fräsch och villig! ❤️

Nova gick ett så fint dressyrpass igår! Hon känns jättefin när jag rider med min Prestige D2, så himla kul. Galoppen blir bättre för varje pass, lika övergångarna.
Idag red vi ut och det brukar alltid vara så lugnt på våra turer. Idag hände väl allt och vi mötte 4 traktorer med släp 🤣 men hon är snäll. Inget tok alls. Det kom en travhäst med sulky och det var såklart en prövning, men det gick också, väldigt spänd typ 20 minuter men inget mer.
Min lilla favorithäst❤️

IMG_5157.webp

Åter till dressyrträning i ridhuset med Dominus, efter sommaruppehåll med träning på egen hand. Första med nya dressyrsadeln och jag är fortfarande så, SÅ himla glad och nöjd både med sadeln och uppgraderingen av stigbyglar (också Equipes).

Nu är det förstås kombinationen av också en mycket bättre sadel, men andra stigbyglar var verkligen ett större lyft än jag hade kunnat tro, SÅ skön stadga och bra läge för fotsulan att vila mot. Jag blir helt lycklig för min fina utrustning redan när jag sätter foten i stigbygeln för att sitta upp. :) Här har jag harvat runt med gamla gummisnoddstigbyglar hela livet, men det får vara slut med det nu! Eller snart slut med det, jag kanske inte ids byta varje gång jag ska rida Darwin men så småningom får de också uppgraderas när jag nu fattat hur mycket bättre det kan vara.

Vi höll oss till mycket voltarbete och lite sidvärts men det är ordentliga steg framåt nu, bara de senaste två månaderna har han blivit en mognare, tryggare och allmänt mer harmonisk häst. I våras spände han till återkommande under träningarna, blev rak och/eller släppte kontakten och bjudningen på utsida och svävade runt mer eller mindre svårkontaktbar. Vilket ofrivilligt ofta gjorde min ridning alldeles för passiv och lite ängslig med framåtlutad och dålig position. Men nu kommer han så lätt och snabbt fram på yttertygeln med bibehållen fin bjudning och eftergiven insida, och då kommer jag förstås också till mycket mer planerad och genomtänkt ridning med fokus på motorn och bakbenen. Tror det är en kombination av att han blir vuxen men också att vi jobbat relativt mycket avsuttet och varierat.

Det ska bli en så rolig träningshöst, både med dressyren och fortsatt WE, bara vi håller oss friska och skadefria nu! Det är ju faktiskt vår första träningshöst i ridhus och med tränare. Det enda sorgliga idag var att jag tränar så sent att det var mörkt redan när jag lastade av vid ridhuset (börjar träningen 21.10). Och nu väntar en jävla oändlighet av månader med kvällsträningar i kompakt mörker innan nästa träning när det är dagsljus eller åtminstone skymningsljus (ja det är förstås belysning i ridhuset men koppla släp/lasta, köra och göra i ordning hästen: mörker mörker mörker. Så deppigt!). Typ åtta månader att känna sig som en blind mullvad under jorden. :arghh:

Det är typiskt faktiskt😆
har dessutom hört att man tydligen måste lägga pengar på typ mat och hyra också 🙄 inte bara hästar 😢

Ååå nej, Måste man verkligen det? 😥 Jag som vill skaffa fler hästar, helst gå ner i hyra och matkostnader samtidigt 🫣😅

Men jag vill inte betala räkningar! Det är orättvist!
Jag har jättebra upplägg med medryttarhästen, betalar för tillfället inget och får skjuts till ridhus och träningar. Men vad jag längtar efter en egen häst 😍

Kom på en sak, när jag tävlade i söndags så var det bara 2 av 14 starter som red med kandar i vår MsvB:2-klass. En av dem var kanske förväntat för hon hade sin (A-)tränare på plats och det såg ut som en dyr juniorhäst. Och den andra tjejen råkade jag få bilderna på när jag beställde från fotografen. Och på minerna att döma tyckte hon att det inte gick jättebra, och det var ganska svårt... Hon var visserligen placerad, och hade 3 poäng mer än oss så såååå missnöjd ska hon nog inte vara.

Ärtan skoddes igår och började med att ge mig ont i magen 😅
Hon har två helt olika framhovar. Den vänstra, vita är liten och det är ett konstant jobb att få den större. När hon kom hade hon olika storlekar på skor, nu har hon samma och efter förra sommarens bakslag med först ett trauma på utsidan och sen en tappsko som gjorde att hoven fick verkas hårt börjar den se bra ut igen.
Den högra svarta är motsatsen, en typisk fullblodshov med flatare sula och som gärna flyter ut. Det är som hon fått en hov från varje ras 😆

När hovis bräckte loss högerskon som satt väldigt hårt blev Ärtan tydligt obekväm och när skon väl var av ville hon först inte sätta ner hoven.
Var inga problem att slå på ny sko och så fort den var på var hon bekväm igen och resten var odramatiskt.
Sprang upp henne på grusvägen efter och ingen hälta.
Hovslagaren gissade på att det växlande vädret och sliten trakt hade ökat rycket på strålen och skapat en obalans i hoven.
Obs! Min sammanfattning med mina ord och inte en exakt återgivning av vad hon sa, innan någon sågar hovis.
Hon verkade strålen mer än vanligt för att minska trycket.

Idag var det dressyrträning. Sprang med henne på vägen igen, jättefin. Kall i ben och hovar så jag åkte.
Hon kändes som en miljon! Superfin och vi gjorde ett av våra bästa pass 😍
Öppnan sitter bra, både takt, böjning och bjudning och nu börjar vi hitta rätt även i slutan.
Jag som tidigare bara ridit som en typisk hoppryttare med framdelen eller baken in tycker det är så kul att känna att jag faktiskt börjar kunna göra saker på riktigt.

Stor lättnad att hon var lätt och rörlig med samma energi och arbetsvilja som vanligt. Ska vara lite extra uppmärksam på hur hon beter sig ute på hårdare underlag.

Ärtan skoddes igår och började med att ge mig ont i magen 😅
Hon har två helt olika framhovar. Den vänstra, vita är liten och det är ett konstant jobb att få den större. När hon kom hade hon olika storlekar på skor, nu har hon samma och efter förra sommarens bakslag med först ett trauma på utsidan och sen en tappsko som gjorde att hoven fick verkas hårt börjar den se bra ut igen.
Den högra svarta är motsatsen, en typisk fullblodshov med flatare sula och som gärna flyter ut. Det är som hon fått en hov från varje ras 😆

När hovis bräckte loss högerskon som satt väldigt hårt blev Ärtan tydligt obekväm och när skon väl var av ville hon först inte sätta ner hoven.
Var inga problem att slå på ny sko och så fort den var på var hon bekväm igen och resten var odramatiskt.
Sprang upp henne på grusvägen efter och ingen hälta.
Hovslagaren gissade på att det växlande vädret och sliten trakt hade ökat rycket på strålen och skapat en obalans i hoven.
Obs! Min sammanfattning med mina ord och inte en exakt återgivning av vad hon sa, innan någon sågar hovis.
Hon verkade strålen mer än vanligt för att minska trycket.

Idag var det dressyrträning. Sprang med henne på vägen igen, jättefin. Kall i ben och hovar så jag åkte.
Hon kändes som en miljon! Superfin och vi gjorde ett av våra bästa pass 😍
Öppnan sitter bra, både takt, böjning och bjudning och nu börjar vi hitta rätt även i slutan.
Jag som tidigare bara ridit som en typisk hoppryttare med framdelen eller baken in tycker det är så kul att känna att jag faktiskt börjar kunna göra saker på riktigt.

Stor lättnad att hon var lätt och rörlig med samma energi och arbetsvilja som vanligt. Ska vara lite extra uppmärksam på hur hon beter sig ute på hårdare underlag.
Nelly har i grunden tunna sulor och hon har haft perioder där hon reagerar vid skoning och just varit öm utan sko. Har behövt skos en hov i taget sas så hon inte behövt lägga vikt på oskodd hov. Det är många gånger jag och hovslagaren kliat oss i huvudet😅
Nu är det mkt bättre, speciellt efter en period med kilsula med stråltryckare👍

Nelly har i grunden tunna sulor och hon har haft perioder där hon reagerar vid skoning och just varit öm utan sko. Har behövt skos en hov i taget sas så hon inte behövt lägga vikt på oskodd hov. Det är många gånger jag och hovslagaren kliat oss i huvudet😅
Nu är det mkt bättre, speciellt efter en period med kilsula med stråltryckare👍

Skönt ändå med en liknande erfarenhet.
Du vet hur det är, msn tänker direkt, fång, ligamentskada, eländes eländes och bara beställa nödslakt typ.
Hej katastrofhjärna 😅

Får de hur det utvecklas, blir det samma i framtiden ska jag ta upp sulor, antar att det behöver läggas på bägge fram isf för balansen.
Men vi får se 😊

Skönt ändå med en liknande erfarenhet.
Du vet hur det är, msn tänker direkt, fång, ligamentskada, eländes eländes och bara beställa nödslakt typ.
Hej katastrofhjärna 😅

Får de hur det utvecklas, blir det samma i framtiden ska jag ta upp sulor, antar att det behöver läggas på bägge fram isf för balansen.
Men vi får se 😊
Fattar precis!😅
I Nellys fall tror hovslagaren att han kanske över lång tid råkat verka liiiite för mycket varje gång när han hållt efter vinklarna. Testade först att han var väldigt försiktig vid verkningen men då blev det istället svårt att hålla efter vinklarna, därmed denna kilsula med stråltryckare. Vi såg effekten nu när vi var på kliniken och röntgade hovarna, stor förändring till det positiva jämfört med äldre bilder.

Har haft ”vanliga” kilsulor tidigare vid skada och de äter ju till slut upp trakterna, men dessa kilar upp och hjälper samtidigt hoven så trakterna blir bättre över tid. Kostar lite extra men vi har kunnat lägga om sulorna rätt många skoperioder så inte så farligt ändå👍

Tror också att man alltid lägger på båda.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka