Driftkostnader hus

Bukefalos 30 år!

Skulle aldrig chansa.
Fast det behöver inte handla om chansning?

Om man kollar på huset, vet hur det är byggt osv. Det är ju inte en konstig grej i sig att kallställa ett hus, bara för att inte alla hus har de tekniska förutsättningarna att tåla det. Det finns ju en himla massa olika saker man kan göra med hus som är fullkomligt harmlöst eller väldigt skadligt - eller någon stans däremellan ...beroende på diverse omständigheter, och olika i olika hus.

Jag utgår ifrån att TS gör någon slags värdering utifrån vad hon som sett huset känner till om det, men som vi i tråden inte vet allt om. Det finns ingen anledning att ge sken av att det per se skulle vara dumt att köpa ett hus bara av det skälet även om det är ett val som du gör för din del.

Fast det behöver inte handla om chansning?

Om man kollar på huset, vet hur det är byggt osv. Det är ju inte en konstig grej i sig att kallställa ett hus, bara för att inte alla hus har de tekniska förutsättningarna att tåla det. Det finns ju en himla massa olika saker man kan göra med hus som är fullkomligt harmlöst eller väldigt skadligt - eller någon stans däremellan ...beroende på diverse omständigheter, och olika i olika hus.

Jag utgår ifrån att TS gör någon slags värdering utifrån vad hon som sett huset känner till om det, men som vi i tråden inte vet allt om. Det finns ingen anledning att ge sken av att det per se skulle vara dumt att köpa ett hus bara av det skälet även om det är ett val som du gör för din del.
Självklart men jag hade inte vågat köpa ett hus som stått tomt och icke uppvärmt i flera år.

Skulle aldrig chansa.
Det skulle jag.
Om det går att tömma alla system effektivt och huset inte uttryckligen behöver värme.

Mitt hus är en timmerstuga byggd 1882. Renoverades ch uppgraderades med vedpanna och accumulatortankar för 30-40 år sedan.

Jag vet skaplig väl hur jag ska bära mig åt för att tömma allt. Det gjordes under den tiden det var fritidshus.

Något som ingen tagit upp vad ser är att kostnaden för el är väldigt beroende på vilket elavtal man har.
Finns olika typer och alla har sina för- och nackdelar.
Själv har jag valt att binda på lång tid för att ha en hyfsat fast kostnad för min elförbrukning. Visst vissa år betalar jag mer än den som har rörligt. Men när det brist och dom super höga elpriserna har jag samma som vanligt.
Det som är den höga kostnaden för mig är nätavgiften. Den tråkiga biten man inte kan göra något åt.

Något som ingen tagit upp vad ser är att kostnaden för el är väldigt beroende på vilket elavtal man har.
Finns olika typer och alla har sina för- och nackdelar.
Själv har jag valt att binda på lång tid för att ha en hyfsat fast kostnad för min elförbrukning. Visst vissa år betalar jag mer än den som har rörligt. Men när det brist och dom super höga elpriserna har jag samma som vanligt.
Det som är den höga kostnaden för mig är nätavgiften. Den tråkiga biten man inte kan göra något åt.
Tyvärr går elbolagen allt mer ifrån möjligheten att binda elpriset.

Ett fritidshus behöver man inte bygglov för att bosätta sig permanent i.

Det är bara om byggnaden haft andra funktioner som inte är boende (typ butik, samlingslokal, skola, ekonomibyggnad) som det räknas som ändrad användning.
I vissa fall kan det behövas bygglov för några av ombyggnadsåtgärderna (t.ex. fasadändring vid tilläggsisolering om man gör den utvändigt) och det beror på var huset ligger, om det finns detaljplan m.m.
Det man kan behöva kolla är nog inte bygglov men om kommunen har några krav för till exempel avlopp för att man ska få bo permanent. Så var det vid vår förra sommarstuga.
Det ska grävas ett nytt avlopp, för BDT-vatten. Det följer med en ny förbränningstoalett vid köpet.
Tilläggsisolering kommer behöva göras framöver, men det är långt utanför detaljplanerat område så det är garanterat inget problem. Inte ens de närmaste grannarna kommer kunna se vad jag gjort med fasaden...
Jag tror inte det skulle vara något problem att uppgradera till bostadshus, om det skulle behövas.
Oj jag hade inte köpt ett hus som stått tomt och inte varit uppvärmt i så många år, kan finnas omfattande skador och mögel.
Jag har inga problem med det. Faktum är att jag har en näsa som hade kunnat extraknäcka som mögelhund, tror jag. Där finns inget mögel. Hade det varit mögel därinne hade jag inte kunnat andas. Vi har varit dit och tittat en gång till idag och då var även min superallergiska vän med. (vi är båda astmatiker...) Hon håller med. Där finns inget mögel. Det luktar gammalt och instängt i huset, men inte mögel. Sonen tittade in under taket, där var helt torrt och så fräscht det kan vara mellan takstolarna i ett stängt utrymme. Det ser också torrt och "fräscht" ut under byggnaden.
Huset har nog aldrig använts vintertid, där har inte varit indraget vatten ens - det har varit någon form av sommarvatten som de kopplat bort när det inte används.

Ett fritidshus behöver man inte bygglov för att bosätta sig permanent i.
Ibland kan det bli knepigt.
Det beror på vad det står i detaljplanen.
I hus utanför detaljplanerat område så kan kommunen egentligen inte lägga sig i det.
Men den kan lägga sig i om man får använda avloppet eller inte.

Ibland kan det bli knepigt.
Det beror på vad det står i detaljplanen.
I hus utanför detaljplanerat område så kan kommunen egentligen inte lägga sig i det.
Men den kan lägga sig i om man får använda avloppet eller inte.
och i detta fallet - långt utanför detaljplanerat område och avlopp ska ordnas i vilket fall som helst, för det finns inget...

Menar du fall där ett gammalt avlopp underkänts, men man fått dispens att inte åtgärda det om det inte används, eller används i begränsad omfattning?

Normalt sett så ska det inte finnas några krav på att uppgradera avloppet bara för att boendet blir permanent och det bör räcka med att mer allmänt ha koll på avloppets status. I särskilda problemområden där det är svårt/dyrt att ordna avlopp bör man ägna en extra tanke åt frågan oavsett om det för tillfället finns en godkänd lösning.
Kanske är det deras regler som är udda för det var nån sorts särskilt hög skyddsnivå där för det ligger vid kusten. Men jag vet att fanns grannhus där som dom inte fick bosätta sig i.

En snabb googling på deras regler ger att för permanentboende måste avloppssystemet ”för att vara långsiktigt hållbart” vara dimensionerat för 5 personer. Är det mindre dimensionerat är det godkänt för fritidsboende men inte permanent.

Vidare står det att fastighet med BDT (gråvatten) + icke vattentoalett endast godkänns för permanentboende ”om det finns särskilda skäl”, vad nu det är.

Nu verkar trådstartaren ha full koll på avloppet men det kan ju vara värt att tänka på att det kan finnas olika regler.

Liknande trådar

• Budgivning hus
  • Ekonomiskt risktagande vs livskvalitet
  • Köpa hus privat
  • Munkfors med omnejd?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat