Dröm medryttaren!?

Jag ska bli medryttare på två hästar, en välutbildad ponny och en pensionerad, inte så utbildad, travare. Superkul! (tror jag...)
Nu undrar jag hur man är en bra medryttare? Hästägare, hur skulle er dröm medryttare vara?
 
Jag ska bli medryttare på två hästar, en välutbildad ponny och en pensionerad, inte så utbildad, travare. Superkul! (tror jag...)
Nu undrar jag hur man är en bra medryttare? Hästägare, hur skulle er dröm medryttare vara?


Har inte egen häst men varit medryttare en hel del. Så länge man sköter självklara saker som dyker upp när man lovat, tar hand om hästen och utrustning som om den vore ens egen och rider på ett sunt sätt utifrån kondition och utbildning med hänsyn till hur hästen gått tidigare i veckan om man inte har den alla dagar. Håll dig till det som ägaren gett dig tillåtelse att göra med hästen. Och jätteviktigt om hästarna står i olika stall att du har rena kläder och övrig ridutrustning som du har är ordentligt rengjorda. Det för att inte riskera spridning av eventuella smittor. Håller du dig till detta räcker det för de flesta hästägare.
 
Jag har både varit medryttare och har medryttare till min häst. Det jag önskar är:

- omsorgsfull (om häst och utrustning)
- noggrann (kommer sina dagar eller hör av sig innan. Gör det som är sagt)
- har hästen i fokus (balanserar vad de vill göra mot vad hästen behöver göra tex uteritter, avsuttet arbete, vila.)
- självständig (utifrån förutsättningarna naturligtvis)
- nyfiken (vill lära sig mer om hästen specifkt och hästar/ridning/whatever i allmänhet. Väljer hellre en lite "sämre" ryttare som vill mer, tex träna, än en som är "duktigare" som tycker att de är för duktiga för att behöva träna).
 
Tillägger även kommunikation! Att fråga och informera ägaren om man gjort nåt speciellt, om man upplever nån svårighet/nåt udda med nån häst, både i ridning och hantering, eftersom ägaren dels kan ha lösningar och tips och dels vill ha information om någon av hästarna beter sig på ett sätt som inte är normalt för den hästen.

Tänker då även småsaker, som ”jag hade lite svårt att få stopp på X efter vi galopperat, hur brukar du göra när du saktar ned?” eller ”X trängde sig förbi mig när jag tog in hen i boxen idag, brukar hen göra så?” istället för att försöka lösa det själv med risk att det tar flera månader eller inte funkar alls och blir ett problem.
 
Tillägger även kommunikation! Att fråga och informera ägaren om man gjort nåt speciellt, om man upplever nån svårighet/nåt udda med nån häst, både i ridning och hantering, eftersom ägaren dels kan ha lösningar och tips och dels vill ha information om någon av hästarna beter sig på ett sätt som inte är normalt för den hästen.

Tänker då även småsaker, som ”jag hade lite svårt att få stopp på X efter vi galopperat, hur brukar du göra när du saktar ned?” eller ”X trängde sig förbi mig när jag tog in hen i boxen idag, brukar hen göra så?” istället för att försöka lösa det själv med risk att det tar flera månader eller inte funkar alls och blir ett problem.
Exakt detta. Jättejätteviktigt.

Jag tillägger också att berätta om vad man gjort och hur det kändes osv även om man inte har problem eller om något varit avvikande, jag som hästägare vill gärna veta hur hästen varit och vad den har gjort när jag inte varit där.

Kommunikation är a och o.
 
Förutom kommunikation och att komma som man lovat och att göra det som ska göras, så är det en annan sak jag tycker är jätteviktig: hästägaren känner sin häst bäst, lita på vad hen säger.
Jättefint om man som medryttare har mycket tankar och idéer och saker man vill prova, iaf när man har varit medryttare ett tag, men en medryttare som redan i början sätter sig emot hur hästen ska skötas eller ridas, det får åtminstone mig att se rött.
Och också viktigt: bli inte medryttare bara för att, på vilka villkor som helst. Se till att inte bara hästen passar dig, utan även ägaren och villkoren.

Jag hade en medryttare till min dam och som på en gång berättade hur fel jag hade som red min häst bettlöst och jag hade fel sadel och jag hanterade henne fel. En annan tyckte att hon skulle uppfostra min häst på sitt sätt, utan att fråga mig, för hon tyckte att jag gjorde fel som använde mig av belöningsbaserad träning. Vilket resulterade i flera månaders slit för att återställa tryggheten i hästen.
Nu har jag en toppenmedryttare som alltid frågar innan hon gör minsta lilla förändring i hanteringen och hon sliter även för att lära sig rida bettlöst, trots att hon är så van med bett. En sådan medryttare är man trygg att lämna sin häst hos.
En medryttare som tar hand om hästen som om den vore sin egen, och sköter utrustningen som om den vore sin egen, det är den perfekta medryttaren.
 
Hmmm... några punkter:

- Tycka om och vara VÄNLIG mot hästen!
- Alltid komma på avtalad tid eller meddela förhinder i god tid innan (om man inte blir akut sjuk eller så förstås)
- Vara tillräckligt kunnig för att se eller känna om någonting är fel med hästen
- Inte göra något hästen eller ryttaren inte är färdiga för eller klarar av
- Lyssna på mig som hästägare och även informera mig om vad man gjort
- Ha samma syn på hästvård/-hantering/ridning som jag
- Ta väl hand om hästen och utrustningen
 
Jag ska bli medryttare på två hästar, en välutbildad ponny och en pensionerad, inte så utbildad, travare. Superkul! (tror jag...)
Nu undrar jag hur man är en bra medryttare? Hästägare, hur skulle er dröm medryttare vara?
Drömmedryttaren skulle jag säga, är superflexibel och helt pålitlig. Dvs, rider och sköter hästen på det sätt hästägaren vill när hästägaren vill. Aldrig sjuk eller upptagen, och gör inget annat än det hästägaren önskar. Gärna lite telepatisk. 😉
 
Drömmedryttaren skulle jag säga, är superflexibel och helt pålitlig. Dvs, rider och sköter hästen på det sätt hästägaren vill när hästägaren vill. Aldrig sjuk eller upptagen, och gör inget annat än det hästägaren önskar. Gärna lite telepatisk. 😉

Du skojar, men jag har faktiskt haft en sån en gång i tiden. Var hon sjuk kom hon åtminstone och mockade hagen, fast jag sa att det inte behövdes.

Extremt bra med hästarna. Följde instruktioner till punkt och pricka. Red som en dröm, mycket bättre än mig haha. Och hon var bara tonåring!

Hon vandrade vidare till bättre hästar och jag har inte kontakt med henne längre, men hoppas att hon fortsatte sin ryttarkarriär, för hon var riktigt grym.
 
När jag hade häst och medryttare på den så var kommunikation det bästa!

Jag som hästägare gillade att få ett sms på kvällen med vad de gjort typ Vi red ut den rundan själva eller med den och den

Vi red på banan/dressyr program lc/lb/la eller bommar och hinder på sån höjd etc

Och såklart om de upptäckt nåt litet sår eller om nåt hänt vadsomhelst typ en annan häst kom lös, det var lite kaos men X lugnade ner sig snabbt.... 🤷‍♀️

Lycka till!!
 
Min drömmedryttare är öppen och lätt att prata med, prestigelös, ödmjuk, och sätter alltid hästens välmående först. Personen har förmåga att lyssna in och ta hänsyn till vilka behov och krav jag sätter på denna men har även förmåga att ta egna beslut när så krävs. Inte vara rädd o fråga o be om hjälp när det krävs. Personen är villig att höra hur jag vill att mina hästar hanteras o tränas o följer samma metod, så att det inte blir förvirrande för hästarna när olika metoder används.

Jag uppskattar när man gör det lilla extra, kanske tänker på att fylla ett par höpåsar när man ser det inte är gjort. Men även ser till att utrustningen är fräsch och städar upp efter sig. Inte bara kommer, rider, o lämnar blöta smutsiga schabrak o leriga benskydd och häst utan något hö/vatten i boxen.

Tycker det är bra att man hör av sig när man förmodar dyka upp i stallet (om vi inte har en sagd tid) och när man varit där hur läget var, alternativt har någon stallbok där man skriver vad man gjorde o hur det gick . O alltid hör av sig i god tid så fort man fått förhinder. 🙌
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 393
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: valy
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 378
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp