Drömmen om egen häst- dock vill inte min man.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag får känslan att många känner sig totalt låsta i samband att de får barn och absolut inte kan göra någonting annat än att rodda och fixa med och åt barnen hela tiden fram tills de fått körkort typ. Visst, när de är riktigt små och inte kan fixa saker själva alls, ja då behöver de passning 24/7. Men när de är, som ts barn, 7 och 10 år, kan de mycket väl uppskatta tid tillsammans med mamma i stallet alternativt pyssla med något hemma i huset eller vara hos någon kompis. Mycket hellre har jag hästarna hemma och barnen med mig eller på tryggt avstånd i huset famtio meter från hästen än att åka iväg och då behöva planera så att någon är i närheten av ungarna när jag är borta hemifrån.

Jag hade ungarna med på både hundträningar och i stallet från det att de var mycket små (i sele på magen). Sedan, när de var i 8-års åldern bestämde de själva om de ville vara hemma medan jag pysslade med hästarna. Vovveträningen fick skötas på hemmaplan när maken jobbade.

Sedan kan jag tycka att maken i det här fallet verkar tänka lite mer på sig själv än familjen som helhet om man ska ha synpunkter på hans ovilja till att ha hästarna hemma. Att ha inackorderingar där emot skulle till och med min tålmodige make anse väl magstarkt ;)
 
Raderat. Svarade visst i en rätt gammal tråd.. Får lära mig kolla bättre. Typ suck 🙈
 
Senast ändrad:
Gammal tråd? Den är ju från december i år, alltså innevarande månad. Det kan väl inte kallas gammalt?
Nä, inte jättegammal. Men missade hur många inlägg som redan sagt ungefär samma sak och det verkade som ämnet redan var avhandlat.
Kort version av det jag skrev är att det inte tar så lite tid och ansvar som man tror att ha hästar hemma.
Men att jag tyckte en häst inackorderad nog var bättre.
Köndes bara fel att tjata om samma saker som redan sagts.
 
Nä, inte jättegammal. Men missade hur många inlägg som redan sagt ungefär samma sak och det verkade som ämnet redan var avhandlat.
Kort version av det jag skrev är att det inte tar så lite tid och ansvar som man tror att ha hästar hemma.
Men att jag tyckte en häst inackorderad nog var bättre.
Köndes bara fel att tjata om samma saker som redan sagts.
Då är jag med. Blev förvånad över ditt svar och var tvungen att kolla tråden då jag mindes den som rätt ny och undrade om jag missat något :)
 
Ja hans hobbys tar också tid men enligt honom inte alls i närheten av min ridning gör i nuläget. Och då är ju jag bara medryttare nu 😉 Jag kan säga att han är egenföretagare och jag jobbar 75%, så du kanske kan räkna ut själv vem som gör mest hemma 😉
fy fan:crazy: så oerhört tacksam för min sambo som kör 50/50 och glatt tar på sig mer än vad jag gör om det behövs. Och som stödjer mina intressen.
 
Ja hans hobbys tar också tid men enligt honom inte alls i närheten av min ridning gör i nuläget. Och då är ju jag bara medryttare nu 😉 Jag kan säga att han är egenföretagare och jag jobbar 75%, så du kanske kan räkna ut själv vem som gör mest hemma 😉
En kommentar på detta, att ta hand on barnen är också jobb, det är också väldigt mycket jobb att ta hand om hemmet/inköp/mat etc. Så om ena jobbar 75 % och sedan skall lägga hur mycket tid på hem och barn, så är det inte alls "rimligt" och OTROLIGT många kvinnor fastnar i den fällan. På något sätt ligger det gamla tankesättet kvar att barn+ hem = kvinnans ansvar. Jag vet inte hur det är hos er, men definitivt något att ha i åtanke. Att du jobbar mindre och gör sysslor i hemmet, betalar han så mer av era kostnader? om ni betalar 50/50 på kostnader och du samtidigt gör mycket mer hemma, ja så är det orättvist uppställd och inte ett dugg jämställd- tyvärr har jag sett väldigt många män som pressat sina partners/fru till just detta, för win/win situation för dem, medans kvinnorna blir utnyttjade för dom försöker visa att vi också kan, och minsann inte skall ha någon man att betala för sig, vilket jag förstår, men gör mig arg att se hur många egoistiska män som lever som gärna utnyttjar någon dom borda älska. Om man älskar någon som vill man dom deras bästa, och man offrar gärna av sin egna bekvämlighet för att göra sin partner glad, så har man en fantastisk fru, som är en underbar mamma så hade man gjort det där extra hemma, och glatt gått med på att självklart skall hon ha en häst även om det betyder man kanske får lite mindre tid till gym/padel/hockey och jag ved inte vad. istället låter det som en man som glatt kan leva loppen, med en partner som tar hand om livet hemma, så han kan göra sina hobbies- och gud vad jobbigt med häst, så får han ju mindre till sitt ego trip och måste ta mer hand om sina barn.:meh::banghead:
 
eller hur, säger inte det är så för TS. Men man har ETT liv att leva, ge aldrig upp dina drömmer för någon karl. Verkligen. Där finns andra och TS fick inte direkt sin partner att låta särskilt charmig i sina inlägg därav blev mångas reaktioner rätt sura, för herregud
Fast samtidigt har ts och mannen valt familjelivet tillsammans dvs skaffa barn.
Hade hästar varit nummer ett kanske ts hoppat över att ha barn?
 
exakt med tillsammans, så otroligt mycket förhållande vart det dock av någon anledning blivit kvinnan som tar åt sig det mesta, jag säger inte det är så för TS, men fick såna känningar genom det inlägget. Det är inte okej, medans mannen lever loppan.
Fast häst är ingen hobby det är en livstil och ytterligare en familjemedlem?
 
exakt med tillsammans, så otroligt mycket förhållande vart det dock av någon anledning blivit kvinnan som tar åt sig det mesta, jag säger inte det är så för TS, men fick såna känningar genom det inlägget. Det är inte okej, medans mannen lever loppan.
Var hittar du att mannen lever loppan här? Vilka inlägg fick du de känningarna i. Jag fick intrycket att mannen var rädd för att familjetiden/tiden med partnern skulle bli naggad i kanten. De hade i nuläget ungefär lika mycket egentid för aktiviteter.
 
Vart har ts skrivit det?
Han ägnar lika mycket fritid (enligt ts) till sina fritidsintressen som hon. Han jobbar 100% (eller mer med tanke på att han har eget företag) medan hon jobbar 75%. Mycket lätt att förstå att resterande 25% (troligen betydligt mer) ägnas åt hem och barn. Maken vill inte att ts ska ha hästar hemma för att det tar tid från umgänget med honom. Hon ska alltså skippa hästeriet för hans skull, inte för familjens skull.

Sedan inställningen att man skulle behöva välja mellan hästeri och barn är rätt absurt. Finns ingen som helst anledning att välja mellan dessa två annat möjligen av ekonomiska skäl. Några ekonomiska skäl till att låta bli sin dröm verkar inte finnas i det här fallet.
 
Han ägnar lika mycket fritid (enligt ts) till sina fritidsintressen som hon. Han jobbar 100% (eller mer med tanke på att han har eget företag) medan hon jobbar 75%. Mycket lätt att förstå att resterande 25% (troligen betydligt mer) ägnas åt hem och barn. Maken vill inte att ts ska ha hästar hemma för att det tar tid från umgänget med honom. Hon ska alltså skippa hästeriet för hans skull, inte för familjens skull.

Sedan inställningen att man skulle behöva välja mellan hästeri och barn är rätt absurt. Finns ingen som helst anledning att välja mellan dessa två annat möjligen av ekonomiska skäl. Några ekonomiska skäl till att låta bli sin dröm verkar inte finnas i det här fallet.
Oj sista stycket låter ju som en dröm, dom allra flesta jag känner har fått välja bort hästarna när barnen är små oavsett vad deras eventuella man haft för åsikt eller hur ekonomin sett ut.
 
Han ägnar lika mycket fritid (enligt ts) till sina fritidsintressen som hon. Han jobbar 100% (eller mer med tanke på att han har eget företag) medan hon jobbar 75%. Mycket lätt att förstå att resterande 25% (troligen betydligt mer) ägnas åt hem och barn. Maken vill inte att ts ska ha hästar hemma för att det tar tid från umgänget med honom. Hon ska alltså skippa hästeriet för hans skull, inte för familjens skull.

Sedan inställningen att man skulle behöva välja mellan hästeri och barn är rätt absurt. Finns ingen som helst anledning att välja mellan dessa två annat möjligen av ekonomiska skäl. Några ekonomiska skäl till att låta bli sin dröm verkar inte finnas i det här fallet.
Men om man i ett förhållande väljer att den ena parten jobbar 75% och den andra heltid så får man nog se det som att de 25% man har "ledigt" är rimligt att ägna åt hem/barn och liknade och inte att man ska ha 10 h extra egentid i veckan oavsett vem av parterna som jobbar deltid.
 
Men om man i ett förhållande väljer att den ena parten jobbar 75% och den andra heltid så får man nog se det som att de 25% man har "ledigt" är rimligt att ägna åt hem/barn och liknade och inte att man ska ha 10 h extra egentid i veckan oavsett vem av parterna som jobbar deltid.
Nä, men 10h egentid per vecka är väl verkligen rimligt? 8h arbete (6 på jobbet och 2 hemma), 8h sömn, och 8 h fritid. Självklart lägger man ju några av dessa 8h på man och barn, men 2-3h per dag är inte orimligt att kunna lägga på sig själv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 130
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 698
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
752
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 499
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp