Bukefalos 28 år!

Drömmen om egen häst- dock vill inte min man.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det går ju inte frånse kvinnofällan, att det i mycket högre grad faller på kvinnans lott att arbeta 75 % oavsett hur mycket man har "valt" i relationen att en (kvinnan) ska arbeta deltid.
Och...

Det är väl en annan diskussion. Det är en trend det man kan uttala sig om i ett enskilt fall utan närmre detaljer.
 
Visst kan det vara en annan diskussion, men tycker ändå det hör hit eftersom det ofta tas för givet att kvinnan ska lägga mer tid och energi på hem och barn

Tråkigt för dem. Jag känner många som inte har behövt göra det valet utan har kunnat rodda båda. Samma för mig. Det har varit en planeringsfråga. Jag hade inte varit någon bra mamma om jag inte kunnat kombinera hästar och barn. Enligt barnen har jag utfört min uppgift som mamma på ett tillfredsställande sätt.
Nu tycker jag dom flesta valt bort hästarna för sin egen skull inte för någon annans skull, alla orkar inte ha ansvar för både barn och häst och prioriterar då barnen under dom åren.
Behöver absolut inte vara något negativt eller en kvinnofälla utan det handlar i många fall om att inte ta på sig för mycket samtidigt.
 
Frågeställningen i TS är inte att ha ett fullskaligt inackorderingsstall, med allt vad det innebär.

Det var att en bekant inackorderad för avlastning.

Jag tycker att vi ska hålla oss till ämnet "att ha egen häst" på gården eller möjligen inackorderad. Och en motsträvig man.
Var skrev jag att det var fullservicestall och det var bekanta, inte en bekant. Det är få som lyckas bedriva ett stall och få inackorderingarna att göra mer än sin del och bli en avlastnign totalt sett. De lagar sällan trasiga saker, får ut rörmokaren, sätter upp staket osv.

Klart det är praktiskt att räkna bort den springande punkten i upplägget, att starta upp ett inackorderingsstall för att ha hästen hemma. Hade det rört sig om att hyra in hästen på fullservice och bara behöva åka ut när man har tid och det funkar i livspusslet så hade det varit en helt annan sak. DÅ finns det mycket större möjigheter att det går ihop. Och så har man inte folk som kommer dagligen till gården och kanske inkräktar på familjelivet. Som vill fika, ta en ridtur tillsamans, ha hjälp att ta av ett täcke, titta till kolikhästen, fråga om sjukhag, låna 1 kg pellets osv.
 
Visst kan det vara en annan diskussion, men tycker ändå det hör hit eftersom det ofta tas för givet att kvinnan ska lägga mer tid och energi på hem och barn.
Ja den part som jobbar deltid förväntas givetvis att lägg mer tid på hem och barn. Den har ca 10h mer tid hemma i veckan. Och ja det kan vara en kvinnofälla men det lär snarare vara positivt när det gäller att ha tid att ha häst då man har mer icke arbetstid att spela med när det gäller hovslagarbesök mm. Jag ser det dock som en separat diskussion då vi inte har någon aning om hur det ligger till här, eller vi har en aning, jag vill minnas att TS skrev att de delade rätt lika på ledig tid och det var hennes eget val att vara hemma.
 
Det handlar om prioriteringar och fördelning av sysslor. Att man hjälper och stöttar varandra. Exemplet med kolik och läkare, ja då prioriterar man naturligtvis läkarbesök om det behövs (vilket det oftast inte gör med ett kolikbarn). Man drar inte igång en storstädning just då liksom. Och man åker inte på grabbkväll, eller ens till paddeltimmen.
Hur prioriterar du när dygnets timmar inte räcker till eller om det kör ihop sig totalt när grejer krockar? När valet är att ställa in semestern för att inackorderingen som skulle ta stallet under semesterveckan är sjuk eller ta barnet till läkaren och hästen till veterinären exemeplvis?
 
Nu tycker jag dom flesta valt bort hästarna för sin egen skull inte för någon annans skull, alla orkar inte ha ansvar för både barn och häst och prioriterar då barnen under dom åren.
Behöver absolut inte vara något negativt eller en kvinnofälla utan det handlar i många fall om att inte ta på sig för mycket samtidigt.
Med makens inställning att hästarna kommer ta tid från hans tid med henne ser jag som en kvinnofälla. Hon får inte leva en dröm som hon praktiskt skulle kunna göra för att det skulle drabba honom negativt (inte barnen, honom).
 
Nu tycker jag dom flesta valt bort hästarna för sin egen skull inte för någon annans skull, alla orkar inte ha ansvar för både barn och häst och prioriterar då barnen under dom åren.
Behöver absolut inte vara något negativt eller en kvinnofälla utan det handlar i många fall om att inte ta på sig för mycket samtidigt.
Det är ju just det här som jag tycker är intressant i. Bland kvinnorna som väljer bort hästarna under småbarnsåren, lever dom i en jämställd relation, där pappan tar lika ansvar över hem och barn? Om inte, hade dom valt bort hästarna även om dom hade varit i en jämställd?
 
Med makens inställning att hästarna kommer ta tid från hans tid med henne ser jag som en kvinnofälla. Hon får inte leva en dröm som hon praktiskt skulle kunna göra för att det skulle drabba honom negativt (inte barnen, honom).
Ok trodde inte vi diskuterade en person längre utan rent generellt.
Därav att jag nämnde mammorna i min bekantskapskrets :)

Dock kan jag inte läsa någonstans att ts skriver att hennes make säger just så men tråden är ju lång.
 
Med makens inställning att hästarna kommer ta tid från hans tid med henne ser jag som en kvinnofälla. Hon får inte leva en dröm som hon praktiskt skulle kunna göra för att det skulle drabba honom negativt (inte barnen, honom).
Varför är det en kvinnofälla om partnern vill ha tid att umgås och inte offra den tiden? Är det en mansfälla om du vill ha tid att umgås med din partner?
 
Ja den part som jobbar deltid förväntas givetvis att lägg mer tid på hem och barn. Den har ca 10h mer tid hemma i veckan. Och ja det kan vara en kvinnofälla men det lär snarare vara positivt när det gäller att ha tid att ha häst då man har mer icke arbetstid att spela med när det gäller hovslagarbesök mm. Jag ser det dock som en separat diskussion då vi inte har någon aning om hur det ligger till här, eller vi har en aning, jag vill minnas att TS skrev att de delade rätt lika på ledig tid och det var hennes eget val att vara hemma.

Nej jag tänker mer allmänt än just i TS relation.
 
Alltså jag tycker den här diskussionen är intressant, men det är svårt att säga nånting generellt applicerbart eftersom allas liv ser så olika ut. Nu var ju TS barn inte jättesmå, men barn är ju olika ”krävande” även i skolåldern. Vi vet inte om TS och hennes familj lägger mycket tid på hushållsarbete, matlagning etc för att det är viktigt för dom, eller om sånt kan effektiviseras eller att man kanske är lite mer tolerant mot stök och smuts, käka färdigrätter ibland osv. Vi vet inte heller hur mycket återhämtningstid som TS behöver i sin vardag, och hur den ser ut.

Jag har flera hästägande småbarnsföräldrar i min närhet. Eller, nu är iofs barnen inte jättesmå längre, men dom har ju varit. Vissa av dessa mammor har utöver barn, heltidsjobb, egna hästar, hus, hundar osv även roddat egen firma vid sidan av och allehanda aktiviteter för barnen. Det har då iofs funnits partner eller medförälder som varit delaktig och engagerad. Detta är inte något som jag personligen hade orkat med, men vi har olika energinivåer och vissa mår helt enkelt bra av att flänga runt och ha schemat fullsmockat. Jag har även barnlösa vänner som typ inte orkar mer än att jobba. Vi är olika helt enkelt.
 
Det är ju just det här som jag tycker är intressant i. Bland kvinnorna som väljer bort hästarna under småbarnsåren, lever dom i en jämställd relation, där pappan tar lika ansvar över hem och barn? Om inte, hade dom valt bort hästarna även om dom hade varit i en jämställd?
Jag tror att många ser hästtiden som en del i livet och barnen som en del i livet och att de väljer att engagera sig helt och hållet i det ena eller det andra. Men jag tror också att det förväntas att kvinnan ska ge upp sin tidskrävande hobby när barnen kommer, medan det inte råder samma förväntan på mannen. Snarare att det skulle vara lite konstigt om mannen gav upp sin tidskrävande hobby när barnen kom.
 
Hur prioriterar du när dygnets timmar inte räcker till eller om det kör ihop sig totalt när grejer krockar? När valet är att ställa in semestern för att inackorderingen som skulle ta stallet under semesterveckan är sjuk eller ta barnet till läkaren och hästen till veterinären exemeplvis?
Man är ju två om det krockar?
Semesterresor kanske inte är prioriterat överhuvudtaget. Eller så hittar man någon annan som hjälper till den veckan. Men du har ju bestämt att det inte går, eller hur?
 
Jag tror att många ser hästtiden som en del i livet och barnen som en del i livet och att de väljer att engagera sig helt och hållet i det ena eller det andra. Men jag tror också att det förväntas att kvinnan ska ge upp sin tidskrävande hobby när barnen kommer, medan det inte råder samma förväntan på mannen. Snarare att det skulle vara lite konstigt om mannen gav upp sin tidskrävande hobby när barnen kom.

Ja precis, nog tror jag det är skillnad mellan könen.
 
Visst kan det vara en annan diskussion, men tycker ändå det hör hit eftersom det ofta tas för givet att kvinnan ska lägga mer tid och energi på hem och barn.

Det beror ju på varför ts jobbar 75%. Självvalt eller går det inte att få ett heltidsjobb inom rätt område?

Och jag tycker ju att den som jobbar deltid ska sköta mer i hemmet än den som jobbar heltid. Man hjälps åt så att bådas totala arbetsbörda blir samma d.v.s. jobb+sköta hemmet. Barnen anser jag att man delar lika oavsett arbetstid då det är en viktig relation.
 
Var skrev jag att det var fullservicestall och det var bekanta, inte en bekant. Det är få som lyckas bedriva ett stall och få inackorderingarna att göra mer än sin del och bli en avlastnign totalt sett. De lagar sällan trasiga saker, får ut rörmokaren, sätter upp staket osv.

Klart det är praktiskt att räkna bort den springande punkten i upplägget, att starta upp ett inackorderingsstall för att ha hästen hemma. Hade det rört sig om att hyra in hästen på fullservice och bara behöva åka ut när man har tid och det funkar i livspusslet så hade det varit en helt annan sak. DÅ finns det mycket större möjigheter att det går ihop. Och så har man inte folk som kommer dagligen till gården och kanske inkräktar på familjelivet. Som vill fika, ta en ridtur tillsamans, ha hjälp att ta av ett täcke, titta till kolikhästen, fråga om sjukhag, låna 1 kg pellets osv.
Har du haft/har ett småskaligt stall hemma på gården, med låt säga 2-3 hästar?

Jag har levt med stall hemma många, många år (olika storlek och upplägg), och hade dessförinnan en häst inhyrd några mil bort.

Jag kan garantera att det så mycket enklare och tidsbesparande att ha sin häst hemma än borta, fullservice eller ej. Den flexibilitet, som är bra att ha, blir gigantisk med hästar hemma.

Sjuka barn eller sjuk själv? Inga problem, man är hemma, och gör minsta möjliga de dagarna.
Har man lösdrift, så gäller att det enbart behöver tillsättas mat och vatten under några dagar.

Det enda man behöver göra "särskilda dagar med speciella förhållanden" är "daglig tillsyn".

Man slösar aldrig bort tid på att sitta i en bil, utan det tar någon minut att gå ut till hästarna, ta in den/dom göra det man anser är lagom mycket. Vissa perioder så rider/kör man mer eller mindre dagligen, andra perioder så blir det mindre. Hästarna bryr sig inte.

Är ambitionen avseende sådant som tävling och träning inför tävling låg, så blir hästmyset så mycket större med hästarna hemma.

Jag stör mig allvarligt på att ha häst borta med fullservice, då sätts fokuset omedelbart på "prestation", alltså att rida och träna, istället för att "ha häst".

Vi är väldigt, väldigt många, som har hästar för att det är trevligt och roligt, och med åren, så går ofta intresset för den egna ridningen/körningen ner, medan annat kommer upp istället, det kan vara att stötta barn i hästintresse, intresse att ta något/några föl på hobbybasis, utveckla en annan gren på hästeriet än traditionell skolridning m.m.
 
Man är ju två om det krockar?
Semesterresor kanske inte är prioriterat överhuvudtaget. Eller så hittar man någon annan som hjälper till den veckan. Men du har ju bestämt att det inte går, eller hur?

Nej det är du som bestämt dig för att det går, jag har påtalat att det mycket väl kan vara ett rättvist förhållande som inte har plats till ett inackorderingsstall och häst och att det inte är partnern som står i vägen för drömmarna utan det liv de lever för tillfället och att partner inte har någon önskan i att vara delaktig. Visst kan det gå men det är som gjort för problem och slitningar. Det är mycket lättare om man har hästen inackorderad.

Du skriver att man är två om det krockar, men har ens sambo ansvaret för ett stall som man själv är totalt ointresserad så är man troligen ganska ensam om att få ta hand krockarna ganska ofta för att ha eget stall med inackorderingar tar väldigt mycket tid och gör de flesta mycket bundna. Som du skriver så är semesterresa något man kanske inte prioriterar överhuvudtaget, det är mycket vanligt i hästfamiljer. Det är däremot är det ganska normalt att kunna åka på semester utan jätteplanering för de allra flesta, något som kanske partnern önskar och vill.
 
Oj sista stycket låter ju som en dröm, dom allra flesta jag känner har fått välja bort hästarna när barnen är små oavsett vad deras eventuella man haft för åsikt eller hur ekonomin sett ut.
Det där är väldigt olika, nästintill alla i min närhet har haft kvar hästarna under småbarnsåren, omprioritering kanske krävs en period, men att det skulle vara en dröm att ha barn och häst känner jag inte alls igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 194
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 509
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
737
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 282
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp