Bukefalos 28 år!

Droga häst vid skoning

Riley

Trådstartare
Har i samråd med hovslagaren kommit fram till att vi ska låta en veterinär droga en av hästarna vid nästa skoning. Dock har vi inte riktigt bestämt för om det är bäst att sköta det på veterinärklinik eller hemma i stallet. Så jag vill gärna ha andras åsikter och synpunkter. Är det bättre att hästen får stå hemma på gången, eller ska man hellre se till att hon kopplar ihop alla hemskheter med veterinären (vilket hon redan gör)?
 
Sv: Droga häst vid skoning

Har i samråd med hovslagaren kommit fram till att vi ska låta en veterinär droga en av hästarna vid nästa skoning. Dock har vi inte riktigt bestämt för om det är bäst att sköta det på veterinärklinik eller hemma i stallet. Så jag vill gärna ha andras åsikter och synpunkter. Är det bättre att hästen får stå hemma på gången, eller ska man hellre se till att hon kopplar ihop alla hemskheter med veterinären (vilket hon redan gör)?

Hemma naturligt vis. Förstår dock inte varför den skall behöva drogas vid skoning.
 
Sv: Droga häst vid skoning

*kl*

Jag hade en häst för några år sen som var riktigt riktigt rädd för hovslagaren. Honom gav vi plegisil hemma och så fick han stå i en spilta och bli skodd istället för på stallgången, då var han mycket lugnare. Köra till veterinär hade nog bara ökat stressen ännu mer, nu blev det helt okej. Lite sömnigt bara.
 
Sv: Droga häst vid skoning

Det skrev jag ju. Var/är orolig för att hon ska koppla ihop sitt eget hem med allt hemskt, dvs. nerdrogandet, veterinär och hovslagare.

Men, det blir nog hemma ändå.
 
Sv: Droga häst vid skoning

Hej!

Tror inte häst kommer koppla hovslagaren och vet och spruta med varandra, så det är nog ett mindre orosmoment än faktimet att hästar kan snedtända på neddrognngen vid stress.

Stanna du hemma så häst har lite lugn och trygghet.

/ Lavinia, som pleggade sin när hon fått för sej att bakskorna minsann hade tänder och bits!
 
Sv: Droga häst vid skoning

Det går inte. Tro mig, vi har provat.
Nuff' said. Har lärt mig vid det här laget att det är ett känsligt ämne på Buke, så vi lämnar det där.
 
Sv: Droga häst vid skoning

Sorry for asking again men måste bara...
Har ni testat själva eller tagit hjälp? Om ni tagit hjälp, i så fall av vem? PMa gärna om du inte vill skriva här...
 
Sv: Droga häst vid skoning

Jag gav min häst lugnande vid skoning eftersom hon var extremt rädd om sina bakben och blev väldigt nervös när man lyfte dem någon längre stund. Men efter ett par gånger, när hon lärde känna hovslagaren och sådär, så gick allting lättare. Hovslagaren passade på att lära känna min häst och kela med henne, lyfta benen osv när han var där så att hon skulle lita på honom. Ta hjälp av en riktigt duktig, erfaren och engagerad hovslagare är det bästa tips jag kan ge dig!

Tänk även på att försöka träna hemma själv, genom att slå försiktigt med hovkratsen på hoven och liknande.

Du behöver förresten inte ta ut veterinär för att ge hästen lugnande, räcker med ett recept med t ex Vetranquil Granulat, som du lägger i fodret (inte lika dramatiskt som spruta).

Lycka till! :)
 
Sv: Droga häst vid skoning

Tack :)
Det där Granulat, vad är det för något? "Hur" får man det utskrivet via recept, bara att prata med en vet?
 
Sv: Droga häst vid skoning

Har i samråd med hovslagaren kommit fram till att vi ska låta en veterinär droga en av hästarna vid nästa skoning. Dock har vi inte riktigt bestämt för om det är bäst att sköta det på veterinärklinik eller hemma i stallet. Så jag vill gärna ha andras åsikter och synpunkter. Är det bättre att hästen får stå hemma på gången, eller ska man hellre se till att hon kopplar ihop alla hemskheter med veterinären (vilket hon redan gör)?

Tror nog som de flesta andra att det är lättast och minst stressat att göra det hemma. Ibland så kan sedering vara ett ganska bra sätt att komma ur den onda cirkeln.

Mvh

Tora
 
Sv: Droga häst vid skoning

Om man inte frågar så får man inte veta

sedering=man ger hästen lugnande

Mvh

Tora
 
Sv: Droga häst vid skoning

Du pratar med din veterinär, och sen åker du antingen och hämtar receptet, eller så skickar hon hem det till dig. Det brukar kosta någon hundralapp att få något utskrivet av veterinär, men det är ju ingenting jämfört med vad ett veterinärbesök kostar!
Vetranquil Granulat är ett ganska milt lugnande medel, motsvarighet till Plegicil om jag inte minns fel. Det är ett pulver som du kan blanda ner i maten, verkar på 30-60 min. Jättesmidigt!
 
Sv: Droga häst vid skoning

Jag drogade min då det inte gick att sko henne bak...(pga att hon tidigare blivit misshandlad vid skonig och sparkades ganska frisk, alltså en säkerhetsåtegärd) Gjorde detta hemma i stallet för att det skulle vara mindre stress. Skulle aldrig ge min häst plegicil vid detta då det kan få motsatt effekt och är ett (enligt mig) för svagt lugande. Beror iofs på hästen men det hade inte funkat på min.

Kan meddela att efter många års träning så går hästen att skos utan lugnande. Men e hovslagaren stressad eller hårdhänt så kan det slå slint för henne.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 666
Senast: Askur2017
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 662
Senast: Stereo
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 233
Senast: super
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
938
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp