Sv: Drogar veterinär svårlastad häst??
Det är inga problem att droga en häst för att lasta och köra. Rådfråga en veterinär det finns massor med preparat på marknaden i form av pulver, pasta, tabletter, injektionslösningar etc.
Kruxet är att det inte finns så himla många som man kan g själv som djurägare. Utan de som finns på är acepromazin i olika beredningar. Dvs samma beståndsdel som i pleg.
DOCK, jag har ju provat mig igenom de olika beredningsformerna med donnan nu här..
Och, det är exakt samma beståndsdel i alla tre, men STOR skillnad på hur effekten blir:
Plegicil gett intramuskulärt (kräver att veternären känner dig ordentligt för de ska delegera, det är inte riktigt tillåtet att göra det. Utan vet ska eg komma ut och ge) har fungerat absolut bäst. Damen kräver förvisso hög dos, men man får en önskad sedering. Det som är är att hon är ganska 'lättväckt', händer det något extraordinärt är hon vaken på en halv sekund. Utan större yttre störningar ger det jämn och pålitlig sedering dock.
Vetranquil (granulat). NOLL effekt. Hällde i henne dubbel maxdos - effekten uteblev helt. Ögonen 'dimmiga' men hästen fullt vaken och lika hispig som innan.
Sedanlin (oral gel), fortfarande krävs hög dos (donnan kräver dock hög dos av alla sederande medel, inkl domosedan etc) men det ger faktiskt effekt, trots att vetranquil inte gjorde det. Inget direkt 'djup' eller 'tung' sedering, men klart 'dimmad' häst, lite mer 'lättväckt' än av pleg, men utan alltför stora yttre störningar så varaktig, stabil sedering.
Plegsirap är länge sen jag använde, rent generellt tycker jag den var ganska värdelös. Kblstoet endera tog det inte alls på (trots EXTREMT höga doser, typ 4 ggr vad det stod i fass..), eller så snedtände hon ngt så in åt helsike på det. Pleginjektion fungerade fint på henne.
På valacken så gav plegsirap inget annat än balansproblem. 'Huvudet' blev inget lugnare. Han svarar också fint på plegnjektion dock.
Så, det kan vara ide att även om beredningsform X inte fungerat, prova beredningsform Y!
Vissa hästar svarar t ex kanon på vetranquil med inte speciellt på sedalin. Andra inte alls på vetranquil men okej på sedalin. Och så vidare. Det BORDE inte vara så så länge dosen är jämförbar, men det finns ett otal exempel på det, så..