Drogar veterinär svårlastad häst??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare OzzyN
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 128
  • Visningar Visningar 10 165
Sv: Drogar veterinär svårlastad häst??

Ja jag förstår hur du menar. Förstår att du känner dig lite lätt stressad. Hoppas att allt löser sig nu då!

Om du läste tråden från början så skriver OzzyN att hennes känsliga häst råkat ut för en okänslig gubbe som slagit hennes häst i samband med lastning och därav hon fått problem. De har tidigare lasttränat och nu hamnat på ruta 0 igen.

Det jag missat är när denna idiot slagit henne i huvudet och hur lång tid det gått (går) innan den skall transporteras hem igen.

Kan du vara vänlig att uppdatera??

Man måste ju ge hästen plegisil enligt anvisningar. inte hålla på och testa själv. använd den nya pulvret som man löser i vatten. när vi har haft tävlingshästar tex trav el galopphästar som varit svåra på hemväg när do ska åka 40mil så har vi gett dom en liten lagom skvätt i munnen så man får bort den värsta topen och dom själva kan slappna av och åka bättre. Har aldrig varit med om nått knas el olycka. Dom har åkt super och varit lugna även när de gått ur. Domecedan kan man ju absolut inte ge då ramlar dom ju. Använd sunt för nuft de kommer ni mkt långt med. GOTT Folk.;)

Gordon - det finns ju dock ett otal hästar som inte svarar på acepromazin även om du ger helt enligt anvisningarna.

Som sagt min dam svarar inte på Vetranquil (pulvret, eller granulat är det ju om man ska vara petig) alls, ens om man ger henne dubbel maxdos.

Så lite 'prova sig fram' blir det allt, då olika beredningsformer kan ha olika bra/dålig effekt på olika individer.

Man måste ju ge hästen plegisil enligt anvisningar. inte hålla på och testa själv. använd den nya pulvret som man löser i vatten. när vi har haft tävlingshästar tex trav el galopphästar som varit svåra på hemväg när do ska åka 40mil så har vi gett dom en liten lagom skvätt i munnen så man får bort den värsta topen och dom själva kan slappna av och åka bättre. Har aldrig varit med om nått knas el olycka. Dom har åkt super och varit lugna även när de gått ur. Domecedan kan man ju absolut inte ge då ramlar dom ju. Använd sunt för nuft de kommer ni mkt långt med. GOTT Folk.;)

Sunt förnuft!!!!

Det borde väl innebära att man ställer frågan till sig själv varför hästar man hanterar behöver drogas i samband med transport.

Jag är inte alls inne på din linje om god hästhållning.

Tyvärr inte många andras linje här heller.

Ni krånglar till saker o ting för den enskilda individen eller oxå är ni bara lata och skriver utifrån egen okunskap.

Vad vet jag???

Det jag vet är att denna tråd har utvecklats till Bukes värsta drog tråd både vad gäller lastning,hantering,erfarenhet,och rehabelitering (läs igångsättning av individ)

ALL typ av drogning av hästar avslöjar bara den människans okunskap som ligger bakom drogandet!!

Vilka droger går ni själva på utifrån dom droger ni rekomenderar eller avråder ifrån utifrån kunskap??

Jag gillar inte tråden,, den avslöjar mer om dom som skriver och deras okunskap än god hästhanterng.

Senast ändrad:

Fast Coari, i TS fall så är hästen inte hanterad av henne senaste tiden, och det är inte TS hästhållning som hästen 'levt under' senaste tiden.

Som jag fattat det vill TS på så enkelt och stillsamt sätt som möjligt för både folk och fä få hem hästen igen, för att hemma i lugn och ro arbeta på att lösa problemet.

TS tycks tämligen införstådd med att droger bara tar bort/behandlar symptomen.

Menjag kan väl förstå att prio ett just nu ligger i att få hem hästen så snart som möjligt, med så lite stress som möjligt för alla inblandade.

På samma sätt som jag drogade valacken paralellt med 'lastningsträning' när han t ex behövde åka till klinik eller liknande. Ibland får man göra avsteg från den långsiktiga, smala vägen, lösa en situation som uppkommit där och då på bästa sätt, och sen fortsätta arbeta på att lösa grundproblemet. Och det är det jag tycker det är TS är inne på?

Ursäkta... men lägg ner... du vet inte vad du pratar om! Men om du är så jä*la bra så åk dit då och hjälp till ist för att sitta här och vara bessivisser... Vi som kommit med våra tips, förslag, egna erfarenheter menar ABSOLUT INTE att det är droga som är den enda LÅNGSIKTIGA lösningen utan ett sista fösök till att få HEM hästen i LUGN OCH RO och börja LASTTRÄNA den HEMMA hos den riktiga ägaren då den stått hos FODERVÄRD! Är nått oklart?

Hej.
Såg ditt problem och vill gärna komma med tips om hur man kan få en svårlastad häst att bli foglig du nämner droga henne men då har det gått väldigt långt, orsaken är att hon varit med om något väldigt onaturligt i samband med tidigare lastning typ den otäcka gubben som du nämner, så det du måste börja med är att traska omkring runt transporten utan att göra några tendenser till lastning bara gå runt å låta henne nosa och bekanta sig med transporten det här kan du få göra varje dag under en tid gärna flera ggr om dagen om du har möjlighet, när du märker att hon inte visar rädsla så öppnar du baklämmen å låter henne titta in i själva transporten det är viktigt att du låter hästen ta iniativ det gör dom automatiskt då nyfikenheten tar över när det inte vankas någon fara och så fort hon gör framsteg så ös beröm över henne, när du kommit så långt när hon vet att det här är inget farligt så börjar du försiktigt att närma dig lastbryggan börjar hon rygga så låt henne göra det du får absolut inte tvinga henne det handlar inte om att hästen ska vinna som många säger i ditt fall så måste du foga dig efter hästen, det krävs mycket tålamod och tid men när en häst blivit så skrämd tidigare och hon får panik som vid senaste försöket då även du blev skadad så måste det få ta den här tiden om du ska få bort detta otäcka som hon varit med om jag garanterar att det är värt varenda minut om du vill ha en lättlastad häst i framtiden...lycka till.

Jag instämmer helt med att det är så man ska göra för att få en häst som går att lasta utan problem. Men det är ju inte det ts är ute efter utan hon vill få hem sin häst. Det är inte så lätt att hålla på med sådan träning någon annanstans. jag har för mig att hon dessutom har ett litet barn också och det tar massor av tid.
Min häst har blivit skrämd vid en lastträning med en annan häst en gång (en lååång historia). Men jag har gjort just så som du beskriver. Tagit ett litet steg i taget (och ibland måste man backa lite och börja om igen) För några dagar sedan kunde vi stänga bakom henne. Sedan hade det regnat lite och hon halkade lite när hon gick ut. Så nu har jag backat lite igen.
Men detta tar tid. Jag tänker inte berätta hur lång tid jag har tränat detta med min häst för då tror ni att jag är galen.
Hon blev ordentligt skrämd den gången och jag kan lova att jag hade inte lyckats lasta henne denna sommaren om jag hade börjat idag.
Så jag tror mer på att få hem hästen på något sätt och sedan träna hemma.

Till Coari
Jag undrar vart du vill komma? Jag håller med dig om en hel del av den kritik du har ställt den senaste tiden. Men samtidigt kan ju inte alla hästägare vara jättebra på allting meddetsamma. Ibland låter det som om du anser att man måste vara både hovslagare, veterinär och NH-proffs för att kunna ha häst. Jag tycker att det viktigaste är att man lyssnar på vad andra säger och att man ser till att få hjälp när man behöver det.
Vilken hjälp har ts fått av dina inlägg?

Hejsan!
Precis så har jag tidigare tränat henne, vilket funkat bra. Det går inte stressa den hästen (i o fs de flesta hästar) till något.
Och ja, det har gått långt. När jag får ge henne lugnande.
Men den träningen som du nämner, är helt självklart bäst i längden för alla inblandade! Men det tar lång tid.
Jag har tyvärr inte den tiden på mig just nu.
Bredvid och runtom transport går hon varje dag, eftersom den står parkerad intill ingången av stallet.
Fodervärden har påbörjat träning med att stå med lämmen nere, och låta hästen "bekanta" sig med transporten utan några som helst krav.

Har i dag pratat med ett par olika veterinärer som kan komma ut och ge lugnande, Domecedan, var det dessa veterinärer ville ge.
Försöker dock få tag på "min" veterinär som jag känner till mer och vet är lugn med henne. (de ville vara med tills hästen var lastad)

De nämde att det är inte alltid preparaten ger den effekt man önskat, men att det bästa då är att ge innan hästen stressat upp sig.
Problemet med henne är själva lastningen då, och sedan när hon väl är på ska man hinna stänga om henne INNAN paniken ev bryter ut, då hon kastar sig hejdlöst ut.
Men är det väl stängt brukar det inte vara några större problem.
Ni som har erfarenhet?! Ni nämner "snetändning", kan panik uppstå i transporten pga preparatet, trots att hon inte brukar få panik väl INNE (och stängt)i transporten?

Jag har aldrig sett snedtändning på domosedan. Vet dock inte om det kanske kan förekomma? Men aldrig sett det på just domo, däremot kan man ju få för liten effekt t ex, på de hästar som 'tål mkt', och lite för bra effekt på känsliga hästar. Har hon fått domosedan förr så du vet hyfsat vilken dos hon 'behöver'?

Jag förstår dock inte, varför sedera I transporten, det känns stenkorkat? Är det inte bättre sedera inför lastningen redan?

Hej.
Såg ditt problem och vill gärna komma med tips om hur man kan få en svårlastad häst att bli foglig du nämner droga henne men då har det gått väldigt långt, orsaken är att hon varit med om något väldigt onaturligt i samband med tidigare lastning typ den otäcka gubben som du nämner, så det du måste börja med är att traska omkring runt transporten utan att göra några tendenser till lastning bara gå runt å låta henne nosa och bekanta sig med transporten det här kan du få göra varje dag under en tid gärna flera ggr om dagen om du har möjlighet, när du märker att hon inte visar rädsla så öppnar du baklämmen å låter henne titta in i själva transporten det är viktigt att du låter hästen ta iniativ det gör dom automatiskt då nyfikenheten tar över när det inte vankas någon fara och så fort hon gör framsteg så ös beröm över henne, när du kommit så långt när hon vet att det här är inget farligt så börjar du försiktigt att närma dig lastbryggan börjar hon rygga så låt henne göra det du får absolut inte tvinga henne det handlar inte om att hästen ska vinna som många säger i ditt fall så måste du foga dig efter hästen, det krävs mycket tålamod och tid men när en häst blivit så skrämd tidigare och hon får panik som vid senaste försöket då även du blev skadad så måste det få ta den här tiden om du ska få bort detta otäcka som hon varit med om jag garanterar att det är värt varenda minut om du vill ha en lättlastad häst i framtiden...lycka till.

Tänk om det kunde vara så lätt... tyvärr är det inte riktigt alltid så enkelt. Jag har full förståelse för TS som funderar på att droga sin häst som en tillfälligt lösning på ett mer eller mindre akut problem.

Kan ta min häst som exempel. Hon har eller ÄR (just nu) omöjlig att transportera. Har varit väldigt rädd för transporten och inte viljat gå in. Är nu helt avslappnd och går gärna in, står hon utanför går hon hellre in än står utanför. Men det hjälper liksom inte eftersom det inte går att stänga. Hon reagerar inte alls på att man rör saker bakom men får tokspel när man stängt.

Jag håller med alla som skriver att "varför droger - lös problemet" men det finns faktiskt lägen där droger kanske måste till för att lösa problemet. Så jag tycker denna tråden är kanon, få höra andras erfarenheter. Andras erfarneheter i inlastning är bra men de hjälper inte mig hela vägen.

Själv vet jag inte alls hur jag skall lösa mitt problem, sist hade vi hoppats att Ventraquilet skulle få henne "tåla" stängningen något bättre så det ändå gick, men det sket sig med bredsladd ändå. Vi slapp iallafall besöka akuten denna gången. Ett gäng skrapskrapsår på hästen och en sko verkar vara den enda skadan denna gången. Förutom min mentala status som snart inte ser någon väg fram alls.

Va? Nej, självklart ska hon få lugnande INNAN hon börjas lasta?
Har inte läst igenom det jag skrev, men om jag skrivit att hon ska få lugnande väl inne i transporten, har jag skrivit väldigt fel. :smirk:

Glömde svara på den andra frågan... = )
Nej jag har aldrig behövt ge henne något lugnande tidigare. Så jag vet inte om hon är "svårpåverkad", eller inte.
Men antar att om, som dessa veterinärer jag pratade med i dag ville, de stannar tills hon är färdiglastad, måste de kunna ge ytterligare en dos om det inte biter tillräckligt med den första dosen.

Ah, då förstår jag. Trodde de ville vänta med att droga tilsl hon var på släpet. Men då är jag med igen =)

Hon har aldrig rtgats eller liknande så hon fått droger då, dvs för 'veterinära andamål'?

jag har aldrig upplevt/hört någon häst snetända på domosedan. därimot så kan man få "flytta ben för ben" in och ev hålla imot med linor bakom om effekten hinner sätta in fullt ut innan hästen står på. det har gällt både hästar "med nerv" och hästar som tenderar att "växa fast".

Nej inget sånt. Har alltid klarat oss utan.
Och frisk har hon alltid vart hittills så vi sluppit åka till veterinär för den sakens skull.

Ja men det lät ju bra. Vill inte ha nån explosionsartad reaktion helst. = /
Får se om vi får en tid i nästa vecka. Och jag hoppas VERKLIGEN att det funkar. Annars vet jag inte vad jag tar mig till.

det löser sig ;)

jo då, veterinären kan ge yttligare en dos om den första inte skulle räcka, det kommer att funka fint ;)

Skönt att nån är positiv...:) När man själv inte är det, menar jag

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 886
Senast: Karminnie
·
P
Hästhantering Vad tänker dom med? Nu är det andra hästen på kort tid som inte går in i transporten pga folket. Mkt svårlastade hästar enligt ägarna... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 480
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Tänkte se om någon klok människa kan se lösningen på mitt problem för i morgon fortsätter min mardröm jag haft i snart 6 års tid och jag... 20 21 22
Svar
423
· Visningar
71 407
Senast: anglahund
·
Hästvård Jag tror min fina lilla vita är dålig :( Men jag vet inte vad det kan vara.... Finns rätt många möjliga orsaker.... I vilket fall... 2
Svar
26
· Visningar
2 343
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka