Drömmen om en van/liten husbil

• Fordon
  • Trådstartare Trådstartare ufot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 1 935

Bukefalos 30 år!

ufot

Trådstartare
Jag drömmer om en van/liten husbil för mig och hunden. Att kunna åka överallt, fricampa i vacker natur (framförallt fjällvärlden). Att kunna åka iväg en helg, eller några veckor utan att bekymra sig över hotell och tält.

Jag älskar fjällen, men klarar bara av dagsvandringar (eller möjligen några få övernattningar pga svårt att bära tyngre packning).

Samtidigt vill jag bara ha en bil. Då kom jag på den briljanta idén att kunna ha vanen som permanent bil, att inte ha en personbil utan ”bara” vanen.

Jag åker alltid ensam och behöver bilen enbart för att ta mig från punkt A till punkt B. Behöver inte transportera något i bilen (utöver hunden såklart).

Jag har med andra ord inget behov av både en personbil och en van/husbil. Det räcker med en liten van/husbil.

Började kolla på möjligheten att bygga om en transportbil eller en minibuss till van/plåtis/husbil (eller vad man nu ska kalla den för).

Innerhöjden behöver vara 170 cm. Total längd på bil omkring 5,5 meter (maximalt 6 meter). Bredd invändigt gärna 180 cm (eller mer).

Har kollat på några transportbilar och priset var ju inte alls farligt. Ombyggnationen måste jag leja bort (jag är född med tummen mitt i handen, totalt ohändig).

Nu behöver jag alla tips på transportbilar/minibussar som lämpar sig att bygga om. Modellår gärna 2020 eller senare.

Samt tips och råd på hur man bäst förverkligar drömmen om ett hus på hjul.

Alla tips mottages tacksamt!

• Hjärta
Reactions: Sel
En liten husvagn är inte aktuellt? Då slipper du köra runt med en van varje gång du kör.
Har funderat mycket på det också (blir billigare också). Men, det är svårare att ta sig fram. Svårare att hitta parkering. Dessutom är min nuvarande bil ingen dragbil, även om den får dra 1200 kg. Den har redan utan någonting bakom sig svårt att ta sig upp för branta backar.

Min svägerska och hennes sambo har byggt om en liten van till husbil. Om du har möjlighet kan du kolla deras instagram vimedvan för inspiration.
Har kollat på flera.
Problemet är att jag inte kan göra något själv. Jag är totalt ohändig.

Har hittat en firma som bygger om.
Ska kontakta de.

Har kollat på flera.
Problemet är att jag inte kan göra något själv. Jag är totalt ohändig.

Har hittat en firma som bygger om.
Ska kontakta de.
Även om du inte kan bygga själv kanske du kan få tips på smarta lösningar och typ av bil att bygga om?

Har funderat mycket på det också (blir billigare också). Men, det är svårare att ta sig fram. Svårare att hitta parkering. Dessutom är min nuvarande bil ingen dragbil, även om den får dra 1200 kg. Den har redan utan någonting bakom sig svårt att ta sig upp för branta backar.

Jag kan förstå att det känns som större frihet utan att behöva dra nåt. Jag hoppas att du hittar en bra lösning. Det låter härligt!

Även om du inte kan bygga själv kanske du kan få tips på smarta lösningar och typ av bil att bygga om?
Kollar redan massor.
Har fått många bra idéer på inredning.

Det jag behöver hjälp med är att hitta rätt bil att bygga om.

Ska googla bilmärken ikväll.

Kollade lite imorse och upptäckte att transportbilar ligger hyfsat i pris, vilket gjorde mig mycket glad.

Min nuvarande bil kommer ändå snart att behövas bytas ut … så varför inte slå två flugor i en smäll och förverkliga drömmen om ett hus på hjul samtidigt?

Kollar redan massor.
Har fått många bra idéer på inredning.

Det jag behöver hjälp med är att hitta rätt bil att bygga om.

Ska googla bilmärken ikväll.

Kollade lite imorse och upptäckte att transportbilar ligger hyfsat i pris, vilket gjorde mig mycket glad.

Min nuvarande bil kommer ändå snart att behövas bytas ut … så varför inte slå två flugor i en smäll och förverkliga drömmen om ett hus på hjul samtidigt?
Lås inte fast dig vid att du måste bygga själv, om du har lite is i magen kan du hitta många färdiga under hösten som folk har tröttnat på och inte vill vinterförvara. Då kan du få en färdig van relativt billigt.

Lås inte fast dig vid att du måste bygga själv, om du har lite is i magen kan du hitta många färdiga under hösten som folk har tröttnat på och inte vill vinterförvara. Då kan du få en färdig van relativt billigt.
Jag har inte bråttom att köpa.
Tanken är att köpa och färdigställa i höst/vinter och börja använda den till våren.

Problemet är att ingen planlösning jag sett tilltalar mig, vilket gör att jag är helt inställd på att bygga om, åtminstone delvis.

Drömmen hade ju varit att hitta en med ok kök och badrum, så att det är enklare/billigare att få den som jag vill ha.

Den absolut vanligaste modellen som används för detta syfte är VW Transporter (modell T6.1 och framåt om du vill ha från 2020 som tidigast), och det var även en sådan vi köpte i höstas när vi precis som du ville ha något som kunde funka både som mindre husbil och som personbil som går att köra och parkera överallt, inklusive fickparkering på vår lilla gata mitt i stan. Den är 4,9 meter lång, alltså ungefär som en Volvo V70, och 170 cm bred inuti. Däremot har den inte takhöjden du är ute efter, såvida du inte som vi investerar i en med s.k. "pop top", en sorts taktält som fälls upp inifrån och gör att takhöjden blir närmare 2,5 meter (och skapar även en andra sovplats ifall det skulle behövas). För oss funkar den lösningen utmärkt, det är verkligen superlätt att fälla upp och ner taket, men vill du ha något med "naturligt" hög takhöjd kunde nog en VW Crafter funka bättre (de finns som standard, high och super high roof där det mellersta alternativet borde räcka för dig). Det är dock en ganska rejält större bil överlag, så det beror på hur pass smidig och bränsleeffektiv du vill att den ska vara. Å andra sidan kanske det blir lättare att hitta en planlösning som funkar för dig med en större bil, eftersom man med Transportern har hyfsat lite flexibilitet eftersom den är så kompakt (badrum är t.ex. svårt, om inte omöjligt, att få plats med).

Det finns såklart andra märken att välja på också, men VW är det absolut mest kända och är väl även lite ikoniskt inom husbilsvärlden. Det gör att det är enkelt att hitta information online, att hitta div. reservdelar, det finns gott om serviceställen, och överlag mycket kunskap om bilarna eftersom de är så vanliga och har gjorts så länge.

Tror du gör rätt i att leja bort själva ombyggnationen, det kostar en slant men alla jag känner som byggt om själva säger att det inte har varit värt tiden och besväret (och då är de ändå sådana som gillar att pyssla med sådant). Personligen känner jag mig också tryggare ur ett trafiksäkerhetsperspektiv när det gjorts professionellt, det är trots allt en rejäl ombyggnation och många saker som måste stämma exakt.

Den absolut vanligaste modellen som används för detta syfte är VW Transporter (modell T6.1 och framåt om du vill ha från 2020 som tidigast), och det var även en sådan vi köpte i höstas när vi precis som du ville ha något som kunde funka både som mindre husbil och som personbil som går att köra och parkera överallt, inklusive fickparkering på vår lilla gata mitt i stan. Den är 4,9 meter lång, alltså ungefär som en Volvo V70, och 170 cm bred inuti. Däremot har den inte takhöjden du är ute efter, såvida du inte som vi investerar i en med s.k. "pop top", en sorts taktält som fälls upp inifrån och gör att takhöjden blir närmare 2,5 meter (och skapar även en andra sovplats ifall det skulle behövas). För oss funkar den lösningen utmärkt, det är verkligen superlätt att fälla upp och ner taket, men vill du ha något med "naturligt" hög takhöjd kunde nog en VW Crafter funka bättre (de finns som standard, high och super high roof där det mellersta alternativet borde räcka för dig). Det är dock en ganska rejält större bil överlag, så det beror på hur pass smidig och bränsleeffektiv du vill att den ska vara. Å andra sidan kanske det blir lättare att hitta en planlösning som funkar för dig med en större bil, eftersom man med Transportern har hyfsat lite flexibilitet eftersom den är så kompakt (badrum är t.ex. svårt, om inte omöjligt, att få plats med).

Det finns såklart andra märken att välja på också, men VW är det absolut mest kända och är väl även lite ikoniskt inom husbilsvärlden. Det gör att det är enkelt att hitta information online, att hitta div. reservdelar, det finns gott om serviceställen, och överlag mycket kunskap om bilarna eftersom de är så vanliga och har gjorts så länge.

Tror du gör rätt i att leja bort själva ombyggnationen, det kostar en slant men alla jag känner som byggt om själva säger att det inte har varit värt tiden och besväret (och då är de ändå folk som gillar att pyssla med sådant). Personligen känner jag mig också tryggare ur ett trafiksäkerhetsperspektiv när det gjorts professionellt, det är trots allt en rejäl ombyggnation och många saker som måste stämma exakt.
Tusen tack för utförligt och jättebra svar.

Är definitivt sugen på den mindre bilen, inga problem att göra så att taket kan höjas. Men, går det att ha solceller om man väljer ett tak som kan höjas? Jag ska ju mest fricampa, så solceller är helt nödvändigt.

Ska titta lite på planlösningen. Tror man skulle få plats med ett litet badrum också. Det enda jag behöver är en ställbar säng (90x200) litet kök, litet badrum, förarstol och någonstans att sätta hundburen.

Funderar på om man istället för passagerarstol kan ha ett kylskåp och sätta hundburen ovanpå. Ska prata med någon som bygger om. Har många idéer, men vet inte hur många som går att genomföra i praktiken.

Vi har en Plåtis, en Pössl van, är med den i Norge just nu. Den är underbar. MEN den är teknisk vad gäller alla möjliga saker (lätt att köra, dock!) så om du är oteknisk (som jag) föreslår jag en enklare variant med det du ändå önskar dig. Eller en crash course i allt tekniskt. Vanliga små vans är sällan ståhöjd, dock, som du önskar dig. Andra vet nog vilka alternativ där finns!

Tusen tack för utförligt och jättebra svar.

Är definitivt sugen på den mindre bilen, inga problem att göra så att taket kan höjas. Men, går det att ha solceller om man väljer ett tak som kan höjas? Jag ska ju mest fricampa, så solceller är helt nödvändigt.

Ska titta lite på planlösningen. Tror man skulle få plats med ett litet badrum också. Det enda jag behöver är en ställbar säng (90x200) litet kök, litet badrum, förarstol och någonstans att sätta hundburen.

Funderar på om man istället för passagerarstol kan ha ett kylskåp och sätta hundburen ovanpå. Ska prata med någon som bygger om. Har många idéer, men vet inte hur många som går att genomföra i praktiken.
Ja, det går fint med solceller även på höjbart tak. Vi funderar själva på att skaffa det men har hittills klarat oss fint på fritidsbatteriet. Det laddas dock bara när man kör (eller har motorn igång i alla fall), så vill du vara borta och stanna flera nätter på samma ställe utan att köra något under dagarna kan solceller vara en jättebra idé.

Och ja, det finns säkert en lösning på badrumsfrågan, särskilt om du bara behöver ha plats för en person! Det är nog jag som är lite insnöad på standardplanlösningen eftersom alla bilar vi tittade på hade den, men så köpte vi ju också en redan omvandlad bil.

Vi har en Plåtis, en Pössl van, är med den i Norge just nu. Den är underbar. MEN den är teknisk vad gäller alla möjliga saker (lätt att köra, dock!) så om du är oteknisk (som jag) föreslår jag en enklare variant med det du ändå önskar dig. Eller en crash course i allt tekniskt. Vanliga små vans är sällan ståhöjd, dock, som du önskar dig. Andra vet nog vilka alternativ där finns!
Vad menar du med att den är teknisk, kan du ge något exempel? Maken och jag brukar titta avundsjukt på Pössl-bilarna när vi ser dem på vägarna så jag blev nyfiken :D

Kan förresten tipsa om forumet VW T6 - det var en otroligt värdefull informationskälla för oss när vi letade bil och hade noll koll på hur något fungerade. Det som inte står om VW-vans där är inte värt att veta! ;)

Jag är tämligen oteknisk, men vill samtidigt ha en nyare bil.

Jag kan absolut ingenting om bilar (annat än hur man kör de) och vill inte ha en äldre bil med massor av verkstadsbesök.

Jag är oerhört nöjd med min Renault Clio från 2017. Haft den sedan den var ny och den har gått klanderfritt i alla år. Nu börjar dock reparationerna komma (har bytt bromsar och bromsskivor fram i år) fler delar lär behövas bytas ut inom de kommande åren.

Jag vill heller inte köpa av privatperson utan vill ha de garantier som kommer av att köpa via företag (ja, jag vet att det alltid finns risker oavsett vem man köper ifrån).

Jag tänker mig en bil som är max 5 år gammal, helst bara 1-2 år med lågt milantal.

Nu vet jag inte om detta är intressant för dig, men vi har en ”camping-låda” som sätts in i bakluckan på bilen. Vi har en Berlingo, men det finns varianter för tex VW Caddy och lite annat också. När allt är ihopfällt står den bara i bagageluckan och bilen är annars helt som vanligt, med alla säten användbara. Sedan får man fälla baksätena och skjuta fram framsätena för att fälla ut sängen(/sittplatser). Kök finns i ”lådan”, och toa går nog att knöla in en lös någonstans om man vill. Dusch saknas, men går ju att ordna på annat sätt om man vill. Det är ju inte ståhöjd inne i bilen såklart, men vi har ett tält bakom (finns flera varianter av tält också), där man kan stå om man inte är jättelång.

Går ju inte att jämföra med en riktig ”plåtis” eller större van, men skadar ju inte att hinta om att det finns andra lösningar också. Vi trivs bra med våran, har varit borta i flera veckor i sträck med den.

Ser ut så här.

IMG_9138.webp

Ja, det går fint med solceller även på höjbart tak. Vi funderar själva på att skaffa det men har hittills klarat oss fint på fritidsbatteriet. Det laddas dock bara när man kör (eller har motorn igång i alla fall), så vill du vara borta och stanna flera nätter på samma ställe utan att köra något under dagarna kan solceller vara en jättebra idé.

Och ja, det finns säkert en lösning på badrumsfrågan, särskilt om du bara behöver ha plats för en person! Det är nog jag som är lite insnöad på standardplanlösningen eftersom alla bilar vi tittade på hade den, men så köpte vi ju också en redan omvandlad bil.
Oh vad bra!
Låter ju som en jättebra idé med höjbart tak med solceller. Tanken är jag jag mest ska fricampa, så solceller är ett måste.

Jag har tittat på massor av planlösningar och ingen har tilltalat mig. Ska ta fram papper, penna och linjal vid tillfälle. Jag är ganska så säker på att man får plats med en ställbar säng, litet kök och liten förbränningstoalett med dusch. Förvaring måste jag också tänka in. Vill åtminstone ha med mig en solstol utöver kläder, husgeråd, hygienartiklar och annat som man behöver.

Nu vet jag inte om detta är intressant för dig, men vi har en ”camping-låda” som sätts in i bakluckan på bilen. Vi har en Berlingo, men det finns varianter för tex VW Caddy och lite annat också. När allt är ihopfällt står den bara i bagageluckan och bilen är annars helt som vanligt, med alla säten användbara. Sedan får man fälla baksätena och skjuta fram framsätena för att fälla ut sängen(/sittplatser). Kök finns i ”lådan”, och toa går nog att knöla in en lös någonstans om man vill. Dusch saknas, men går ju att ordna på annat sätt om man vill. Det är ju inte ståhöjd inne i bilen såklart, men vi har ett tält bakom (finns flera varianter av tält också), där man kan stå om man inte är jättelång.

Går ju inte att jämföra med en riktig ”plåtis” eller större van, men skadar ju inte att hinta om att det finns andra lösningar också. Vi trivs bra med våran, har varit borta i flera veckor i sträck med den.

Ser ut så här.

Visa bifogad fil 170808
Inte alls en dum idé. Definitivt något att fundera över.

Budget vet jag inte riktigt än. Jag funderade först på husvagn, men insåg sen att det blir för bökigt (dessutom kan jag inte backa med släp).

Jag får dessutom pengar när jag säljer nuvarande bil. Tar jag de pengarna + de jag tänkte lägga på en husvagn så har jag definitivt råd med en bättre begagnad skåpbil och bygga om den till husbil.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/tränare
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka