Ny bil, leasing?

• Fordon
  • Trådstartare Trådstartare Fideli
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 1 089

Bukefalos 30 år!

Fideli

Trådstartare
Ska nog byta bil, har ingen häst längre och behöver inte en stor tung dragbil. Har nog bestämt mig för att det blir en elbil eftersom jag bor (hyr) på en gård med eget vattenkraftverk och solpaneler och det finns redan ladd-stolpar på parkeringarna. Men så var jag och provkörde en bil och pratade med en försäljare och han rekommenderade starkt privat-leasing eftersom det är så osäkert med värdet på elbilar, risken är att bilen inte är värd något alls när den är färdigbetald om ett antal år, eftersom tekniken går så fort framåt. Har tidigare känt att jag absolut inte vill leasa! Hålla på och betala en massa varje månad och sedan har man inte ens en bil när avtalet upphör. Och så hör man om folk som får betala en massa extra för att de kört några mil längre än vad som är i avtalet eller att det har blivit en liten repa på en fälg el dyl. Men försäljaren har ju helt rätt om det osäkra värdet och eftersom jag aldrig haft elbil tidigare så kan det ju vara ett bra sätt att prova på, träffade också på en bekant häromdagen som är inne på sin tredje leasing-bil och tycker att det är ett toppensätt att ha bil, inga oförutsedda kostnader eller krångel, allt ingår som service, försäkring och vägassistans.

Hittade ett företag som leasar ut bilar som redan varit utleasade en gång, alltså tre år gamla, och dem kunde man leasa på 18 månader, så man inte är fast så länge i avtalet, dessutom blir det lite billigare eftersom det är begagnade bilar. Det kanske kunde vara något?

Någon här som har eller har haft leasing-bil och kan delge sina upplevelser?

Vi leasar elbil nu! En polestar, supernöjda än så länge men vill se hur det funkar på vintern innan vi eventuellt vågar köpa.

Sen är det dyrt om bilen blir skadad, vår tidigare hybridbil hade lite skador när vi lämnade tillbaka den och det kostade ju. Hade bilen varit vår egen hade vi inte brytt oss om de små märkena som blivit men nu var det ju inte upp till oss och då får man betala… Vi har en egen bil som gått som hästbil och den får minsann leva med sina skavanker ;)

Ska nog byta bil, har ingen häst längre och behöver inte en stor tung dragbil. Har nog bestämt mig för att det blir en elbil eftersom jag bor (hyr) på en gård med eget vattenkraftverk och solpaneler och det finns redan ladd-stolpar på parkeringarna. Men så var jag och provkörde en bil och pratade med en försäljare och han rekommenderade starkt privat-leasing eftersom det är så osäkert med värdet på elbilar, risken är att bilen inte är värd något alls när den är färdigbetald om ett antal år, eftersom tekniken går så fort framåt. Har tidigare känt att jag absolut inte vill leasa! Hålla på och betala en massa varje månad och sedan har man inte ens en bil när avtalet upphör. Och så hör man om folk som får betala en massa extra för att de kört några mil längre än vad som är i avtalet eller att det har blivit en liten repa på en fälg el dyl. Men försäljaren har ju helt rätt om det osäkra värdet och eftersom jag aldrig haft elbil tidigare så kan det ju vara ett bra sätt att prova på, träffade också på en bekant häromdagen som är inne på sin tredje leasing-bil och tycker att det är ett toppensätt att ha bil, inga oförutsedda kostnader eller krångel, allt ingår som service, försäkring och vägassistans.

Hittade ett företag som leasar ut bilar som redan varit utleasade en gång, alltså tre år gamla, och dem kunde man leasa på 18 månader, så man inte är fast så länge i avtalet, dessutom blir det lite billigare eftersom det är begagnade bilar. Det kanske kunde vara något?

Någon här som har eller har haft leasing-bil och kan delge sina upplevelser?
Vi är inne på vår andra leasingbil, det är en lyx vi valde att unna oss. Men vi kommer förmodligen inte leasa mer om maken inte gör det via jobbet. Det är alldeles för dyrt och tyvärr så har vi dåliga erfarenheter av både bilhandlare och finansieringsföretag som luras. Visst är det bekvämt, men jag är tveksam till om det är värt det. Jag tycker nog det har varit ganska mycket krångel faktiskt. Nu senast gick laddkabeln sönder, det har tagit mig fem veckor och kontakt med tre olika verkstäder för att få någon att överhuvudtaget hjälpa mig. Dom är så jädra ointresserade eftersom de inte tjänar några pengar på det.

Jag hade nog valt att köpa en begagnad elbil. Men det låter också intressant att leasa en begagnad, det har jag ingen erfarenhet av.

Hade aldrig hört eller tänkt på leasing av begagnade bilar. Det lät ju mer intressant! Typ leasade min bil första året men det var ju en sådan kampanj att få ut Nissan Leaf på vägarna så det var ju otroligt förmånligt. Och 2004 😅 Har kvar den än idag och förutom att batteriet är ju i storlek av laddhybrid numera nästan så är jag SÅ nöjd med min älskade bil som gått typ 23 000 mil nu. Men var bra att testa ett år så 18 mån leasing för att testa elbil lät ju smart!

Vi leasade vår första elbil men valde sedan att köpa en begagnad som nästa bil. Vi flyttade och insåg att vi skulle köra mycket mer än vad leasingavtalet var på (och att ha typ 2500 mil istället blir svindyrt) men i övrigt var det ju smidigt! Dyrt absolut och det var också en anledning att köpa istället - att få ned månadskostnaden.

Annars funkade allting bra. Om jag hade gjort om det hade jag nog valt att köpa egna vinterdäck istället för att leasa dom dock.

Det gick på säkert 15000 :nailbiting:

Cyklar som bakats ut från cykelstället rakt in i bilen…
Ok, det var ändå inte så farligt som jag väntat mig, folk har ju sagt att det är "svindyrt för minsta märke", men det är ju oftast folk som inte haft leasing-bil själv utan hört från någon vars bekant har haft, så jag misstänkte att det kanske varit lite överdrivet.

Det gick på säkert 15000 :nailbiting:

Cyklar som bakats ut från cykelstället rakt in i bilen…

Det går ju att göra en förbesiktning av bilen och åtgärda med sin egen försäkring så blir det inte så dyrt.

Måste varit rätt rejäla grejer, normalt slitage, mindre repor osv är inga problem.

Vi är inne på vår andra leasingbil, det är en lyx vi valde att unna oss. Men vi kommer förmodligen inte leasa mer om maken inte gör det via jobbet. Det är alldeles för dyrt och tyvärr så har vi dåliga erfarenheter av både bilhandlare och finansieringsföretag som luras. Visst är det bekvämt, men jag är tveksam till om det är värt det. Jag tycker nog det har varit ganska mycket krångel faktiskt. Nu senast gick laddkabeln sönder, det har tagit mig fem veckor och kontakt med tre olika verkstäder för att få någon att överhuvudtaget hjälpa mig. Dom är så jädra ointresserade eftersom de inte tjänar några pengar på det.

Jag hade nog valt att köpa en begagnad elbil. Men det låter också intressant att leasa en begagnad, det har jag ingen erfarenhet av.

Trist om det krånglar när något behöver fixas...
Och här kom ytterligare en sak som jag inte tänkt på (aldrig haft elbil/laddhybrid), att laddkabeln kan gå sönder. Slutade den bara att fungera, är det något elektriskt fel? Eller drogs den sönder/kördes över el dyl?

Jag har leasat bil en period. Superbra grej! Fabriksny bil utan ett öre i kontantinsats. När de tre åren var till ända var det bara att lämna in nycklarna till handlaren och säga tack så mycket.

Det enda som jag tyckte var på minussidan var den konstanta övervakningen av antalet mil. Hur långt har vi kört den här perioden? Hur många mil till kan vi använda bilen den här månaden? Jag kan lätt tänka mig att leasa bil igen men då kanske med fler mil avtalet.

Trist om det krånglar när något behöver fixas...
Och här kom ytterligare en sak som jag inte tänkt på (aldrig haft elbil/laddhybrid), att laddkabeln kan gå sönder. Slutade den bara att fungera, är det något elektriskt fel? Eller drogs den sönder/kördes över el dyl?
Alltså först och främst: det är mycket ovanligt att laddkablar går sönder. Min syster jobbar på ett företag som säljer reservdelar till bilar, hon påstår att hon aldrig haft en reklamation av laddkabel. Så vi verkar ha maximal otur :rofl: . Vår bara slutade att fungera och en verkstad har nu (äntligen) konstaterat att den är sönder så vi väntar på en ny. Köper man bil kan man ju köpa en ny laddkabel precis som man köper laddsladd till mobilen (men dyrare ;)). Det är ju eftersom vi leasar och har garanti som vi går genom en verkstad.

Det enda som jag tyckte var på minussidan var den konstanta övervakningen av antalet mil. Hur långt har vi kört den här perioden? Hur många mil till kan vi använda bilen den här månaden? Jag kan lätt tänka mig att leasa bil igen men då kanske med fler mil avtalet.
Men milen räknas ju på hela avtalsperioden? Så har det varit på våra i alla fall. Men så klart bra att ha lite koll över tid i alla fall så man inte behöver ha den stående på parkeringen sista året 🤣.

Det går ju att göra en förbesiktning av bilen och åtgärda med sin egen försäkring så blir det inte så dyrt.

Måste varit rätt rejäla grejer, normalt slitage, mindre repor osv är inga problem.
Det blev ett intryckt märke efter varje gång någon smällt bak sin cykel i förardörren. Varje märke räknades som en enskild incident och det skulle betalas självrisk för varje grej om jag fattade det rätt. Min man dividerade med både vårt och leasingföretagets försäkring om jag förstått det rätt.

Men milen räknas ju på hela avtalsperioden? Så har det varit på våra i alla fall. Men så klart bra att ha lite koll över tid i alla fall så man inte behöver ha den stående på parkeringen sista året 🤣.
Jo, det var ju så vi tänkte. Synd att köra upp alla mil år 1-2. Och det var oklart i avtalet vad extra mil skulle kosta oss.

Jag är inne på min andra elbil på leasing. Älskar det.
Och jag tycker inte att det är dyrt. Men allt beror givetvis på vad man har för behov.
Jag behöver bil till och från jobbet, ärenden, hälsa på folk och ta mig till skogen med hunden.
Har inget behov av en bil med jättelång räckvidd så jag kan hålla mig till de ”billigare” som går omkring 35 mil.
Jag har passat på när ett märke har kampanj.
Den första var en Opel corsa e och jag kunde köra 2500 mil/år (köpte till 1000 mil/år)
Det var förmycket så denna gången nöjde jag mig med 1500 som ingick i grundpriset.
Klarar mig utmärkt.
Har nu en MG Standard.
Har valt att köpa egna vinterdäck och gummimattor för det blev billigare.
Har räknat på vad billån kostar och alla kringavgifter och värdeminskningar och jag får en ny bil för samma summa.
Jag har haft noll problem med tillbakalämning osv.

Leasa inte genom externa företag som carplus och så vidare. De tar ockerpriser på minsta märke eller övermil. Leasa direkt från återförsäljare av bilmärket. Och kolla upp firman.
Jag har genom Hedin nu som är återförsäljare av MG och det var stor skillnad i omdömen på den som låg närmast mot den 6 mil bort som jag valde att leasa ifrån.

Jag kommer leasa igen. Känner inte alls den där ångesten över oförutsedda utgifter och krångel som jag hade med mina förra bilar.

Vi leasar elbil nu! En polestar, supernöjda än så länge men vill se hur det funkar på vintern innan vi eventuellt vågar köpa.

Sen är det dyrt om bilen blir skadad, vår tidigare hybridbil hade lite skador när vi lämnade tillbaka den och det kostade ju. Hade bilen varit vår egen hade vi inte brytt oss om de små märkena som blivit men nu var det ju inte upp till oss och då får man betala… Vi har en egen bil som gått som hästbil och den får minsann leva med sina skavanker ;)

Varför tog ni inte skadorna på bilens försäkring när de uppkom?

Min mamma är inne på sin 3e eller 4e leasade elbil. Hon är supernöjd. Inget krångel. Har aldrig behövt betala något vid återhämtning förutom rekond. Normalt slitage är inget problem. Första leasingbilen fick hon typ 100 mil övermil (väntat) men det kostade typ 10kr/milen så det är ju ingenting.

Jag är inne på min andra elbil på leasing. Älskar det.
Och jag tycker inte att det är dyrt. Men allt beror givetvis på vad man har för behov.
Jag behöver bil till och från jobbet, ärenden, hälsa på folk och ta mig till skogen med hunden.
Har inget behov av en bil med jättelång räckvidd så jag kan hålla mig till de ”billigare” som går omkring 35 mil.
Jag har passat på när ett märke har kampanj.
Den första var en Opel corsa e och jag kunde köra 2500 mil/år (köpte till 1000 mil/år)
Det var förmycket så denna gången nöjde jag mig med 1500 som ingick i grundpriset.
Klarar mig utmärkt.
Har nu en MG Standard.
Har valt att köpa egna vinterdäck och gummimattor för det blev billigare.
Har räknat på vad billån kostar och alla kringavgifter och värdeminskningar och jag får en ny bil för samma summa.
Jag har haft noll problem med tillbakalämning osv.

Leasa inte genom externa företag som carplus och så vidare. De tar ockerpriser på minsta märke eller övermil. Leasa direkt från återförsäljare av bilmärket. Och kolla upp firman.
Jag har genom Hedin nu som är återförsäljare av MG och det var stor skillnad i omdömen på den som låg närmast mot den 6 mil bort som jag valde att leasa ifrån.

Jag kommer leasa igen. Känner inte alls den där ångesten över oförutsedda utgifter och krångel som jag hade med mina förra bilar.

Aj då, det var just Carplus som hade de lite begagnade bilarna som man kunde leasa 18 månader...

Jag gjorde en koll på värdeminskning på bilar och en snabb uträkning visade då att bilen jag är intresserad av (kostar ca 400 000:- för en som är 2-3 år) får en värdeminskning på 4 720:-/månad, lägger man då till service och försäkring och ränta om jag skulle ta lån för att köpa så är man uppe i 6 450:-/mån (eg månadskostnad blir ju högre eftersom amorteringen bör vara högre än värdeminskningen), samma bil kostar 5 695:-/mån att leasa. Så det kanske inte alls är en dålig affär att leasa.

Liknande trådar

• Trumpen satte käppar i hjulet - vad ska man ha för bil nu?
  • Från stor bil till liten bil
  • Var köper man motorolja numera?
  • Biltips

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka