Drotting Elizabeth II (utbruten från Vad gör vi CLXI)

Jag, som då är helt inne i The Crown sedan ett par timmar tillbaka, slogs särskilt av scenen där Winston Churchill, när George VI hade gått bort, oroar sig för att hans griftetal (eller hur man nu översätter "eulogy") inte ska bli bra nog. “They want you to fail, you know” säger Clementine Churchill (och syftar då främst på partikamraterna i Conservatives). Winston svarar: “Yes, I know. Anything less than perfect will be a disaster.”

Känns som att samma conversation mycket väl skulle kunna utspela sig i det Trusska hushållet någon av dessa dagar.
 
Alltså HM måste ju dött knall fall? Visst hon hade ju uppnått en viss ålder men hon skakade ju hand med nya premiärministern i förrgår?! Jag har ändå sett en hel del personer dö av ålderdom och såhär snabbt blir man inte döende ala ligger i en säng och rosslar sina sista andetag. Tänker att Bettan måste fått en hjärtattack/stroke eller liknande? Gissningsvis var hon redan borta när släkten åkte dit. Iofs mkt skönt att hon slapp dö den "långsamma utdragna döden" :heart

Kan ha varit en stroke tänker jag. Det kan gå snabbt.
 
Undrar vad som kommer hända med Camilla. På den tiden det begav sig var det ju ett väldigt ståhej över att Charles gifte om sig och det var borgerligt och ytterst noga med att påpeka att det är morganatiskt och att Camilla aldrig skulle bli drottning.

Hon fanns alltid där, på gott och ont. Fick väl en hel del uppsving de senaste åren genom tv serien Personligen tror jag att Philips död tog henne mycket hårt. Underligt att efter så många år så stupade båda på målsnöret till 100.

Hon blir, pa Drottning Elizabeth's onskan "Queen Consort". Jag tror att Drottningen helt enkelt valde att folja med tiden och slappa pa annu en av de stelbenta reglerna fran forr.

Jag, som då är helt inne i The Crown sedan ett par timmar tillbaka, slogs särskilt av scenen där Winston Churchill, när George VI hade gått bort, oroar sig för att hans griftetal (eller hur man nu översätter "eulogy") inte ska bli bra nog. “They want you to fail, you know” säger Clementine Churchill (och syftar då främst på partikamraterna i Conservatives). Winston svarar: “Yes, I know. Anything less than perfect will be a disaster.”

Känns som att samma conversation mycket väl skulle kunna utspela sig i det Trusska hushållet någon av dessa dagar.

Fast henne's tal pa morgonen (har hos oss, 7 timmar senare) var mycket bra. Senare forklarade (nagon i en panel) att hon hade varit absolut emot monarchy fram tills inte sa lange sedan nar (tror jag) hon traffade Drottning Elizabeth ll. Hon namnde ocksa att hon just traffat drottningen och att hon da varit mycket "gracious" och vanlig.
 
Hon blir, pa Drottning Elizabeth's onskan "Queen Consort". Jag tror att Drottningen helt enkelt valde att folja med tiden och slappa pa annu en av de stelbenta reglerna fran forr.

Ja precis. Man kan ju tycka att hovet fortfarande är supermossigt men det är ju också fascinerande vad som har hänt bara på en (visserligen lång) livstid. Drottningens pappa var liksom en King emperor som på riktigt trodde att han fått sin makt från gud. Han hade nog inte gått på sina barnbarns bröllop med frånskilda commoners och hoppat fallskärm med James Bond direkt…
 
Jag tycker att det är sorgligt att hon är borta men att det samtidigt blev ett så värdigt slut för en så fantastisk regenttid. Hon arbetade verkligen in i det allra sista, sen gick det snabbt och med tanke på hennes oerhörda plikttrogenhet tror jag att om hon själv hade fått välja hade hon alla gånger valt det här framför att leva längre men tyna bort i någon sjukhussäng.

Jag är inte något jättefan av den moderna monarkin men jag kan ändå känna att tanken på Charles och Camilla som kung och drottning känns rätt i hjärtat precis som det gjorde när de till slut fick lov att gifta sig. Det känns som att cirkeln som var menad från början äntligen får slutas.

För monarkins skull kanske det däremot hade varit bättre att hoppa över en generation med tanke på hur enormt populära William & Kate är.
 
Alltså HM måste ju dött knall fall? Visst hon hade ju uppnått en viss ålder men hon skakade ju hand med nya premiärministern i förrgår?! Jag har ändå sett en hel del personer dö av ålderdom och såhär snabbt blir man inte döende ala ligger i en säng och rosslar sina sista andetag. Tänker att Bettan måste fått en hjärtattack/stroke eller liknande? Gissningsvis var hon redan borta när släkten åkte dit. Iofs mkt skönt att hon slapp dö den "långsamma utdragna döden" :heart
I den åldern kan du vara fullt pigg och okej en dag och död nästa. Är inte ovanligt alls, har haft en del i mitt jobb som varit som vanligt kvällen före och när man kommit morgonen därpå dött fridfullt i sömnen.
 
I den åldern kan du vara fullt pigg och okej en dag och död nästa. Är inte ovanligt alls, har haft en del i mitt jobb som varit som vanligt kvällen före och när man kommit morgonen därpå dött fridfullt i sömnen.

Ja det är inget nytt för mig. Har stor erfarenhet av målgruppen 90+
Det jag menande var just att hon knappast gick bort den långsamma döden när gamlingar lägger sig utan att ngt måste tillstött.
 
Jag gillar att Camilla får bli drottning. Hon och Charles har gillat varandra i över 50 år, han har fått offra mycket för att vänta på att få bli kung, att få gifta sig med sin stora kärlek och att hon behandlas med respekt tycker jag att de båda är värda.
 
Fast henne's tal pa morgonen (har hos oss, 7 timmar senare) var mycket bra. Senare forklarade (nagon i en panel) att hon hade varit absolut emot monarchy fram tills inte sa lange sedan nar (tror jag) hon traffade Drottning Elizabeth ll. Hon namnde ocksa att hon just traffat drottningen och att hon da varit mycket "gracious" och vanlig.
Ja jag menade det inte alls som någon slags kritik mot Truss (även om jag personligen inte har mycket för henne), utan reflekterade mest över att två statshuvuden satt i en så pass ovanlig men snarlik situation med 70 års mellanrum.
 
Vad är det ens för fördelar?
Fungerar det inte som en samarbetsorganisation? Jag tänker mig att den närmaste liknelsen skulle vara Nordiska rådet?
Genom den gemensamma bakgrunden att administration, rättssystem etc. i olika grad bygger på och utvecklats ur det brittiska antar jag det finns värde av kontakter och utbyte. Inte minst för de stater som är rätt små.

Merparten av de gamla besittningarna har tagit bort drottningen som statschef men är kvar i Samväldesorganisationen.
 
Jag gillar att Camilla får bli drottning. Hon och Charles har gillat varandra i över 50 år, han har fått offra mycket för att vänta på att få bli kung, att få gifta sig med sin stora kärlek och att hon behandlas med respekt tycker jag att de båda är värda.
Inte minst ska man tänka på att synen på skilsmässor, bonusfamiljer osv. förändrats mycket under de här åren.
Tror också det blir mycket bättre för framtiden, både mot folket och i arbetsrollen, att hon får full status nu.
 
Fungerar det inte som en samarbetsorganisation? Jag tänker mig att den närmaste liknelsen skulle vara Nordiska rådet?
Genom den gemensamma bakgrunden att administration, rättssystem etc. i olika grad bygger på och utvecklats ur det brittiska antar jag det finns värde av kontakter och utbyte. Inte minst för de stater som är rätt små.

Merparten av de gamla besittningarna har tagit bort drottningen som statschef men är kvar i Samväldesorganisationen.
Ah, okej! Men då känns det väl kanske som ogrundad oro att de ska lämna pga. potentiellt missnöje med Charles?
 
Jag gillar att Camilla får bli drottning. Hon och Charles har gillat varandra i över 50 år, han har fått offra mycket för att vänta på att få bli kung, att få gifta sig med sin stora kärlek och att hon behandlas med respekt tycker jag att de båda är värda.
Jag tänker samma. Även om historien stundtals varit smutsig så går det inte att bortse från att alla tre var offer för olyckliga omständigheter. Charles för traditioner och förväntningar, Camilla för kvinnoförakt eftersom hon bland annat ansågs förbrukad då hon inte var oskuld när de träffades (och därefter allt häcklande hon fått stå ut med genom åren) och framförallt Diana som kom i kläm emellan.
 
Jag gillar att Camilla får bli drottning. Hon och Charles har gillat varandra i över 50 år, han har fått offra mycket för att vänta på att få bli kung, att få gifta sig med sin stora kärlek och att hon behandlas med respekt tycker jag att de båda är värda.
Fast drottning blir hon ju inte, Camilla. På samma sätt som att prince Philip inte var kung bara pga att han var gift med drottning Elizabeth.
 
Fast drottning blir hon ju inte, Camilla. På samma sätt som att prince Philip inte var kung bara pga att han var gift med drottning Elizabeth.

Jo, Camilla är nu drottning. Det finns två (tre) olika drottningtitlar. Den Elisabeth hade var Queen Regent. Den Camilla har är Queen consort. Sen finns även Queen mother som Elisabeths mamma fick när Elisabeth blev drottning.

Men Camilla är nu Queen Camilla.
 
Jo, Camilla är nu drottning. Det finns två (tre) olika drottningtitlar. Den Elisabeth hade var Queen Regent. Den Camilla har är Queen consort. Sen finns även Queen mother som Elisabeths mamma fick när Elisabeth blev drottning.

Men Camilla är nu Queen Camilla.
Det hade jag dålig koll på (trots att jag lever med en engelsman och har bott i England i många år..... :o ). Men ändå - ingen kallade väl Philip för kung? Han var ju alltid "Prince Philip"? Eller skiljer man på titlarna beroende på vem som är regent?
Queen mother känner jag till, men ingen kallade väl ändå drottningmodern för drottning? Queen Consort är ju inte detsamma som Queen?

Oavsett så gillar jag Camilla.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När Storbritanniens drottning Elizabeth II dog den 8 september hyllades hon på olika sätt över hela världen. Nu har en flygplats i...
Svar
0
· Visningar
304
Senast: Gunnar
·
Mat Jag har hittat ett trevligt recept på vitlöksrostad blomkål i ugn som jag tänkte testa i helgen. Funderar på om jag ska göra en större...
Svar
13
· Visningar
763
Senast: Sel
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
1 355
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hund rädd i ny bil
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp