Bukefalos 28 år!

Drotting Elizabeth II (utbruten från Vad gör vi CLXI)

Sorgligt för familjen, men det är väl dags när man nästan är hundra bast? :heart Hon var ju tveklöst en rätt fantastisk individ och en stor del av Englands "identitet" (om ett land kan ha en sådan?), men jag hade nästan hoppats att de liksom kunde avveckla kungahuset nu när hon är borta. Det kunde vara punkten.
 
Hon var en cool tant, och att sluta på det sättet som hon gjorde skulle jag gärna göra. Hög ålder, aktiv in i det sista, familjen runt sig när hon släppte taget :heart
Precis! Jag såg bilder på henne för bara ett par år sedan när hon red sin ponny - utan hjälm. Jag vill också vara en cool tant som får träffa bond, ha en flock med bortskämda hundar och rida när jag är 90+!
 
Hade förväntat mig iaf 100! Hon hade ju att brås på
Kan denna regnbåge trösta lite? Helt sjukt att det uppstod en ändå, haha.
55726d97-a25e-49b6-bf23-b12a1f452f5e.png
 
Sorgligt för familjen, men det är väl dags när man nästan är hundra bast? :heart Hon var ju tveklöst en rätt fantastisk individ och en stor del av Englands "identitet" (om ett land kan ha en sådan?), men jag hade nästan hoppats att de liksom kunde avveckla kungahuset nu när hon är borta. Det kunde vara punkten.
Ja verkligen. Eller åtminstone låta nån av barnbarnen ta över. Charles har ju ingenting att komma med ju.
 
Må hon vila i frid. Jag blev oväntat påverkad, jag är heller ingen rojalist men gillade drottningen och det är ju verkligen en historisk händelse det här. Vilket liv hon levt. Nu har hon återförenats med sin man :heart

@Mineur The Crown är fantastisk!

Jag blev också mycket mer påverkad än jag hade trott. Det är dystert på ett sätt jag inte trodde att jag skulle känna.

Hon har, utan att jag tänkt på det, varit ett beständigt ljus och en fin förebild att av kvinnligt ledarskap är lika självklart som manligt.
 
Ja verkligen. Eller åtminstone låta nån av barnbarnen ta över. Charles har ju ingenting att komma med ju.
Jag har pinsamt dålig koll på kungafamiljer men det blir ju illa nog med auktoritärpersoner vi Röstar fram - att det ska ärvas är helt barockt tycker jag.
Men jag ska låta tråden vara ifred så att folk som blev ledsna får ha en stund.
 
Jag är inte heller någon rojalist (även om jag tycker att Victoria är/blir en fin representant för Sverige och hade kunnat rösta fram henne i en republik). Men visst är det något orimligt och lite sjukt i att stackars Charles nu ska "börja jobbet" som han fått förbereda sig för hela livet - vid nästan 74 års ålder.

Med det sagt, heder åt The Queen och hennes långa, långa trogna gärning in i det sista - mest kommer jag nog att minnas henne för olika foton av typen "Find someone who looks at you the way Queen Elizabeth looks at horses". https://www.vogue.com/article/queen-elizabeth-horses-love

Så mycket kärlek och så mycket hästtokig tjej i blicken, också hos en kvinna med aktningsvärd ålder. :heart
 
Jag blev väldigt ledsen när beskedet kom, men jag är också uppväxt som riktig rojalist och har haft en allmänt jobbig dag så det krävdes inte mycket för att bägaren skulle rinna över...

Framförallt som hästmänniska tycker jag det är svårt att inte bli berörd, vilken fantastisk passion och kärlek till hästarna hon hade! Världens kanske mest ikoniska hästtjej har gått ur tiden :heart
 
Men englands historia är ju minst sagt mörk? Men det kanske hänger ihop, britterna verkar inte heller skämmas så mycket för deras kolonialism..
Jag var ute med hundarna innan så svarade som hastigast, men vill bara tilläga en sak om din definition av britter. För mig blir det väldigt märkligt och inte konstruktivt att implicit framställa britter som vita anglosaxer, alldeles särskilt när man problematiserar Storbritanniens och Englands maktutövning genom historien.
 
Undrar vad som kommer hända med Camilla. På den tiden det begav sig var det ju ett väldigt ståhej över att Charles gifte om sig och det var borgerligt och ytterst noga med att påpeka att det är morganatiskt och att Camilla aldrig skulle bli drottning.

Hon fanns alltid där, på gott och ont. Fick väl en hel del uppsving de senaste åren genom tv serien Personligen tror jag att Philips död tog henne mycket hårt. Underligt att efter så många år så stupade båda på målsnöret till 100.
 
Undrar vad som kommer hända med Camilla. På den tiden det begav sig var det ju ett väldigt ståhej över att Charles gifte om sig och det var borgerligt och ytterst noga med att påpeka att det är morganatiskt och att Camilla aldrig skulle bli drottning.

Hon fanns alltid där, på gott och ont. Fick väl en hel del uppsving de senaste åren genom tv serien Personligen tror jag att Philips död tog henne mycket hårt. Underligt att efter så många år så stupade båda på målsnöret till 100.
Philip var ju också "bara" prins, så tror inte på drottning.
 
Jag vet inte hur det är i resten av landet, men i min del av Skottland har regnet fullkomligen öst ner sedan beskedet kom för några timmar sedan, alltså riktigt sådär så att det låter som att någon duschar. Det känns lite symboliskt på något vis.
 
Undrar vad som kommer hända med Camilla. På den tiden det begav sig var det ju ett väldigt ståhej över att Charles gifte om sig och det var borgerligt och ytterst noga med att påpeka att det är morganatiskt och att Camilla aldrig skulle bli drottning.

Hon fanns alltid där, på gott och ont. Fick väl en hel del uppsving de senaste åren genom tv serien Personligen tror jag att Philips död tog henne mycket hårt. Underligt att efter så många år så stupade båda på målsnöret till 100.
Verkar som att hon blir drottninggemål.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När Storbritanniens drottning Elizabeth II dog den 8 september hyllades hon på olika sätt över hela världen. Nu har en flygplats i...
Svar
0
· Visningar
300
Senast: Gunnar
·
Mat Jag har hittat ett trevligt recept på vitlöksrostad blomkål i ugn som jag tänkte testa i helgen. Funderar på om jag ska göra en större...
Svar
13
· Visningar
744
Senast: Sel
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
Svar
17
· Visningar
459
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
328
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp