Du är inte svensk

Så utifrån min kunskap från mellanstadiet för fyra decennier sedan, min familjs erfarenhet och min egen erfarenhet: Hur i hela fridens dar ska man kunna avgöra vad som är en svensk och varför ska man ens vilja det?
Nä, det finns ju egentligen ingen vettigare definition på "svensk" än "svensk medborgare". Jag har rötter i Småland, Bohuslän och Västergötland och bor sedan ett par generationer tillbaka i Halland. Är jag "egentligen" svensk, norsk eller dansk? Jag är ju säkert mer dansk än norrländsk och mer norsk än stockholmsk men vem bryr sig liksom?
 
De där testen som säger sig visa nationalitet... hur tillförlitliga är de? Respektive detaljerade.

DNA har ju visat att många av oss bär på neantertalgener. Vilket väldigt många andra europeer också har. Om ja<zg visar mig ha några procent från brittiska öarna eller afrika, cad sjykke det betyda?

Jag är synnerligen tveksam... Uppriktigt känns det som ett sätt att tjäna pengar?
Klart det är ett sätt att tjäna pengar.
Själv gjorde jag det mycket för att jag vet att jag har släktingar som sökte lyckan i USA och ville se om jag hade några avlägsna släktingar från deras närvaro där.
 
Min första spontana tanke är "Javisst, många!"

Halva släkten är just brunögd och brunhårig. Väldigt svenskt så långt bak jag känner till. Det har dock alltid sagts finnas valloner långt bak i släkten, men då kyrkböcker brunnit upp tror jag inte att någon kommit längre bak än till runt sekelskiftet 1800. Där finns då inga valloner (och inga namn som tyder på det). Dessutom är i stort sett alla från ett ganska begränsat område i södra Hälsingland, norra Gästrikland, och en linje från ett område i Dalarna.

Vidare tänker jag att det är ganska knepigt (men kanske inte helt relevant för frågeställningen, jag vet inte?) att fundera på vem som egentligen "är svensk"? Utländskt påbrå har vi väl alla, det enda som skiljer sig åt är hur långt tillbaka. Måste man vara i rakt nedstigande led från de första folken som kom till det som nu är Sverige, för att "vara helt svensk"? Måste de områden där man härstammar ifrån ha varit svenska i x antal år?

Min man är svensk, och hans ena förälder föddes i Finland. Hela den sidan av hans släkt är/var finlandssvenskar, och för några år sedan fick han reda på att någon släktforskat och lyckats komma så långt bak som till vikingar - från Mälarregionen - som slutligen hade ättlingar i det som nu är Finland. Under vissa tider har dock dessa finnar/vikingaättlingar identifierats som svenskar, då de ju bott i vad som då var Sveriges östra del.

Förutsatt att det stämmer att det finns vallonblod i min släkt, är kanske min halvfinska man egentligen mer svensk än vad jag är?

Framförallt tänker jag att svenskar ser ut på alla möjliga vis, och att själva tanken på att ifrågasätta huruvida någon "verkligen är svensk" baserat på dennes ögon- och hårfärg låter högst märklig.
 
De där testen som säger sig visa nationalitet... hur tillförlitliga är de? Respektive detaljerade.

DNA har ju visat att många av oss bär på neantertalgener. Vilket väldigt många andra europeer också har. Om ja<zg visar mig ha några procent från brittiska öarna eller afrika, cad sjykke det betyda?

Jag är synnerligen tveksam... Uppriktigt känns det som ett sätt att tjäna pengar?
Testen är tillförlitliga, tolkningen är sisådär. Folk verkar ha flyttat omkring rätt mycket historiskt sett så folkslagen är rätt blandade. De bygger också till stor del från data insamlade från de som utfört test och det är ju knappast ett tvärsnitt av världens befolkning, det är väl närmast att beteckna som mer eller mindre kvalificerade gissningar. Däremot så går det att exempelvis skilja Asiatiska/Afrikanska/Europesika folk från varandra och även använda DNAt för släktforskning.
 
Testen är tillförlitliga, tolkningen är sisådär. Folk verkar ha flyttat omkring rätt mycket historiskt sett så folkslagen är rätt blandade. De bygger också till stor del från data insamlade från de som utfört test och det är ju knappast ett tvärsnitt av världens befolkning, det är väl närmast att beteckna som mer eller mindre kvalificerade gissningar. Däremot så går det att exempelvis skilja Asiatiska/Afrikanska/Europesika folk från varandra och även använda DNAt för släktforskning.
Ja. Vi är eniga.

Det jag får lite rysningar av är de där reklamerna där nån står och glatt säger sig vara överraskad över att vara så många procent *valfri nationalitet*, så många procent XX och så många procent YY
 
De där vallonska smederna är nog historiens mest respekterade invandrare. Men de var inte särskilt många. Romerna är också mörka och än om de inte var väl sedda så kanske kärleken ibland övervann fördomarna. Och så sjömän som gick iland!
 
Jag bor i Tyskland och folk brukar tro att jag antagligen är holländare eller rumänska. Ingen gissar på svensk. Släkten kommer från Dalarna på mammas sida. Några finländare finns längre bak ( mamma har släktforskat). Min pappa vet jag noll om.
 
Jag vet att frågan är provocerande och inte så utförligt beskriven.

Jag själv har bruna ögon med brunt hår och får ofta frågan vart jag kommer ifrån. Senast bara för någon dag sedan. Jag har svenska rötter så långt jag vet förutom min mormor som var finska. Så jag anser mig som svensk.
Men blir ofta ifrågasatt om jag verkligen är svensk för Alla svenskar är blonda med blå ögon iaf blå ögon.🙄
jag har hört det flertalet ggr senast för någon dag sedan, personen ifråga hade aldrig träffat en svensk med bruna ögon. Och då började jag fundera på om det bara är jag som har träffat svenskar som har bruna ögon?!

Vill poängtera att jag inte bryr mig om ögonfärg eller om man är svensk eller utländsk.:heart
Så tråkigt. Jag har flera vänner som har brunt hår och bruna ögon, kan ju inte deras släkthistoria rakt av allihopa men tror de flesta av de jag tänker på är svenskar i generationer.

Ser att många drar upp den blåögda genen i mellanöstern, den genen är inte helt ovanlig där, känner flera från Mellanöstern som har blå ögon.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Spinoff på tråden om att trolla bort komplex. Vad är ni särskilt nöjda med er själva? Utseendemässigt och i övrigt? Jag har långt...
2
Svar
25
· Visningar
1 285
Kultur Något jag kom att tänka på när jag tittade på Luciamorgon i morse är vilken enorm mängd svenska julsånger det tycks finnas. Då menar jag...
Svar
8
· Visningar
871
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ I måndags och idag, efter en varmare dag med skinande sol (gårdagen var kyligare), så har jag reagerat på något på den lilla korta(!)...
Svar
7
· Visningar
222
Senast: Hellhound
·
Juridik & Ekonomi Kan jag som svensk handla på Finn.no? Verkar inte kunna betala på något smidigt sätt. Har hittat en klänning som jag letat efter i tre...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp