Du är inte svensk

Jag vet att frågan är provocerande och inte så utförligt beskriven.

Jag själv har bruna ögon med brunt hår och får ofta frågan vart jag kommer ifrån. Senast bara för någon dag sedan. Jag har svenska rötter så långt jag vet förutom min mormor som var finska. Så jag anser mig som svensk.
Men blir ofta ifrågasatt om jag verkligen är svensk för Alla svenskar är blonda med blå ögon iaf blå ögon.🙄
jag har hört det flertalet ggr senast för någon dag sedan, personen ifråga hade aldrig träffat en svensk med bruna ögon. Och då började jag fundera på om det bara är jag som har träffat svenskar som har bruna ögon?!

Vill poängtera att jag inte bryr mig om ögonfärg eller om man är svensk eller utländsk.:heart


Jag har blå ögon med ljusbrunt/rödaktigt hår. Ursprung i utlandet, är inte ens född här men jag anser mig inte nåt annat än svensk. För min del handlar det om värderingar och anknytning. För varifrån kommer de blå ögonen ifrån ändå, och det ljusa håret? Är det genetisk kvarleva från några vikingar jag bär på? Det är snarare att i "hemlandet" så ses jag som utlänning.

Här i sverige är det ingen som ifrågasätter min svenskhet om jag inte talar om mitt ursprung, så gör mina blå ögon mig till mer svensk då, för den som frågar?
 
Nu blir jag ett uns provocerande:

Vetenskapen vet att Sverige befolkats både från syd, och från nordöst.

Det har skett i många vågor och omgångar, och började för 14000-15000 år sedan.

Grupperna har bestått av folk som oftast blandat sig med de som redan fanns på plats eller levt parallellt med de som redan befolkade Sverige.
T.ex. verkar det som om de jägare/samlare som fanns i Sverige, inte blandade sig med de första bönderna när de kom.

Det har skett inflyttningar av olika grupper, ibland sanktionerade av statsmakterna långt in i historisk tid.

Det "importerades" också en hel del slavar från olika håll, främst före kristendomens införande.

Jag vill påstå att Västgötar, Gotlänningar eller Sörmlänningar är lika ursprungliga som Samer eller Kväner, de har bara olika ursprung...
 
Jag bor i Österrike och folk blir ofta förvånade när jag säger att jag är från Sverige. Men du är ju inte blond?
Jag har mörkbrunt hår och blå-gröna ögon. Min mamma var blod, pappa brunhårig. Mormor och farmor hade riktigt mörkt, nästan svart hår. Farfar normal brun och Morfar rödblond. Mina syskon var båda blonda som barn men min bror är mörk nu.
Alla har olika varianter av blå och gröna ögon. Bara svenskt blod bak till början-mitten av 1700talet (och nästan bara Östergötland)

På min Österrikiska mans sida finns mkt blond hårfärg på hans mammas sida men brun på hans pappa. Bruna och gröna ögon. Min man var brunhårig med bruna ögon som barn, sen blev han blond, nu som vuxen brunt hår och grön-bruna ögon.

Tycker det är häftigt vilken blandning våra barn fick.
1. Brunhårig, gröna ögon
2. Mörkblond, blå ögon
3. Mellanblond, grön-bruna ögon
4. Brunhårig, bruna ögon
5. Ljusblond, blå ögon.
 
Nu blir jag ett uns provocerande:

Vetenskapen vet att Sverige befolkats både från syd, och från nordöst.

Det har skett i många vågor och omgångar, och började för 14000-15000 år sedan.

Grupperna har bestått av folk som oftast blandat sig med de som redan fanns på plats eller levt parallellt med de som redan befolkade Sverige.
T.ex. verkar det som om de jägare/samlare som fanns i Sverige, inte blandade sig med de första bönderna när de kom.

Det har skett inflyttningar av olika grupper, ibland sanktionerade av statsmakterna långt in i historisk tid.

Det "importerades" också en hel del slavar från olika håll, främst före kristendomens införande.

Jag vill påstå att Västgötar, Gotlänningar eller Sörmlänningar är lika ursprungliga som Samer eller Kväner, de har bara olika ursprung...
Det där är intressant, men inte särskilt provocerande, tycker jag! :) Du redogör ju bara för vad vetenskapen vet om vilka folk som har befolkat Sverige, varifrån de kom etc. Och det blir ju jättekonstigt att försöka "gradera" vem som är mest svensk eller mest ursprunglig - en Västgöte eller en Same? De har ju liksom inte ens befolkat samma platser.
 
Hur många generationer bak ska man räkna?

Jag gar en kollega från Syrien som har blå ögon.
1702563931838.png
Tror det är ganska vanligt. National Geographic bilden på Sharbat Gula som då var i Afganistan.
 
Visa bifogad fil 134304
Tror det är ganska vanligt. National Geographic bilden på Sharbat Gula som då var i Afganistan.

Ja, men själva grejen blir ju samma.
Du kan vara svensk med brunt hår och bruna ögon och du kan vara från Mellanöstern och ha ljusare hår och blå ögon.
Kollegan skulle kunna tas för vilken svensk kille som helst.
Precis som jag har en gammal kompis som är genomsvensk med mörkare hy, mörkbruna ögon och mörkt hår.
Skulle gissat på Mellanöstern om jag inte vetat.
 
Jag vet att frågan är provocerande och inte så utförligt beskriven.

Jag själv har bruna ögon med brunt hår och får ofta frågan vart jag kommer ifrån. Senast bara för någon dag sedan. Jag har svenska rötter så långt jag vet förutom min mormor som var finska. Så jag anser mig som svensk.
Men blir ofta ifrågasatt om jag verkligen är svensk för Alla svenskar är blonda med blå ögon iaf blå ögon.🙄
jag har hört det flertalet ggr senast för någon dag sedan, personen ifråga hade aldrig träffat en svensk med bruna ögon. Och då började jag fundera på om det bara är jag som har träffat svenskar som har bruna ögon?!

Vill poängtera att jag inte bryr mig om ögonfärg eller om man är svensk eller utländsk.:heart
Jag har också fått frågan någon gång, på ett flygplan mot Sverige. Har mörkt hår och grå ögon och blir lätt solbränd. (och har inga inflyttade tillbaka fyra fem generationer i alla fall, inte kollat så noga.)
En kollega som är intresserad av släktforskning är svenskbodd i många herrans generationer (inget annat hittat) har tjockt riktigt mörkt hår och bruna ögon och får frågan ganska ofta.
 
Jag får inte känslan av att @skiesabove är ute efter den här sortens "bekräftelse". Hen redogör bara för historiska fakta om hur Sveriges ursprungsbefolkning har setts på och behandlats.

Exakt detta.

Jag kan rekommendera David Loefflers avhandling:

Contested Landscapes/Contested Heritage: history and heritage in Sweden and their archaeological implications concerning the interpretation of the Norrlandian past

Loeffler, David

https://umu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:143430&dswid=-1116
 
Med andra ord så är du mer ursvensk än många andra på buke. :up:
Urbefolkning kan aldrig vara annat än ursvenska, med dagens landsgränser.

Jag identifierar mig inte med kolonialmakten.

Jag är Norrbottning och Norrlänning. Jag kan inte kalla mig för same, då jag inte vuxit upp med samiska (och släkten på den sidan är skogssamer från en by som upplöstes).

Men svensk.... Bitter smak. Kan du VÅR historia? Som vi känner till den i nutid?

Förutom David Loefflers avhandling så har Bennerhag publicerat sin i år. Den om stålproduktionen i Sangis 200bce.

https://www.diva-portal.org/smash/r...der2=title_sort_asc&onlyFullText=false&sf=all
 
Det stämmer, men inflyttningarna
Nu blir jag ett uns provocerande:

Vetenskapen vet att Sverige befolkats både från syd, och från nordöst.

Det har skett i många vågor och omgångar, och började för 14000-15000 år sedan.

Grupperna har bestått av folk som oftast blandat sig med de som redan fanns på plats eller levt parallellt med de som redan befolkade Sverige.
T.ex. verkar det som om de jägare/samlare som fanns i Sverige, inte blandade sig med de första bönderna när de kom.

Det har skett inflyttningar av olika grupper, ibland sanktionerade av statsmakterna långt in i historisk tid.

Det "importerades" också en hel del slavar från olika håll, främst före kristendomens införande.

Jag vill påstå att Västgötar, Gotlänningar eller Sörmlänningar är lika ursprungliga som Samer eller Kväner, de har bara olika ursprung...
Det stämmer, men inflyttningarna i norr har främst kommit från nordöst.

Det har även genom hela arkeologiska arkivet funnits en tydlig kulturell barriär, lika tydlig som biotopgränsen. Limus Norrlandicus.

Sverige drev aktiva koloniseringskampanjer mot Norrland med start av Gustav Vasa, och ja, ordet koloni användes flitigt.

Är en norrman svensk? Är en finsk svensk? Landsgränserna har flyttats ganska mycket under den korta tid nationen Sverige funnits. Svearnas rike.

En "infödd gotlänning" är mest troligt en "ursprunglig gotlänning". Men inte en Jämtländsk.

Det vi idag kallar Sverige är ett multikulturellt område och har varit det sem isen smälte. Många "ursprungsbefolkningar", många språk som sen blev dialekter. Många små områden som rådde om sig själva och handlade och samarbetade med varandra.
 
Visa bifogad fil 134304
Tror det är ganska vanligt. National Geographic bilden på Sharbat Gula som då var i Afganistan.

Den där bilden är på en Pashtun-flicka, som jag nämnde tidigare :)!

Vi ÄR "släkt" :). Både genom tidigare invandringar och den stora proto-indo-europeiska invandringen innan bronsåldern började.

Det märks ju även på våra språk, och arketyperna i våra mytologier.

Säg hej till några gammsläktingar till oss skandinavier (och många många fler folk runtom i eurasien):

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Proto-Indo-Europeans
 
Det stämmer, men inflyttningarna

Det stämmer, men inflyttningarna i norr har främst kommit från nordöst.

Det har även genom hela arkeologiska arkivet funnits en tydlig kulturell barriär, lika tydlig som biotopgränsen. Limus Norrlandicus.

Sverige drev aktiva koloniseringskampanjer mot Norrland med start av Gustav Vasa, och ja, ordet koloni användes flitigt.

Är en norrman svensk? Är en finsk svensk? Landsgränserna har flyttats ganska mycket under den korta tid nationen Sverige funnits. Svearnas rike.

En "infödd gotlänning" är mest troligt en "ursprunglig gotlänning". Men inte en Jämtländsk.

Det vi idag kallar Sverige är ett multikulturellt område och har varit det sem isen smälte. Många "ursprungsbefolkningar", många språk som sen blev dialekter. Många små områden som rådde om sig själva och handlade och samarbetade med varandra.
Ja precis!

Det finns egentligen ingen grupp som är mer eller mindre "ursprunglig".

Allt är blandningar från olika inflyttningar.

Gränslinjen är väl inte så tydlig?

Länge så bodde skogssamer åtminstone neråt Västmanland och Uppland (de assimilerades eller flyttades, oklart hur mycket av varje), och det finns många spår från medeltid och järnålder av sydligare kultur längs kusten och i älvdalar, samt indikationer på bergsbruk.

Kolonisering blir en förenkling av ett mer komplicerat skeende, som sträcker sig över fler faktorer än 1800-talets nybyggarrörelse, eller rovdrift på skogen.
 
Man får vara lite försiktig när man börjar prata om ursprungsbefolkningar, kolonisering och vem som har "mest rätt" till olika delar av ett område/land som Sverige.

Det är alldeles för lätt att ramla in i resonemang som först är särskiljande baserat på etnicitet (den som har etnicitet x ska få rättigheter/skyldigheter baserat på etnicitet) med en påföljande utveckling till att någon etnicitet ska ses som bättre/sämre än någon annan etnicitet, och så gräver vi klyftor och skiljelinjer i onödan genom samhället, baserat på etnicitet, och vips har vi ramlat ner i rasismen djupa avgrund...

Kan vi inte bara "sjunga vi shall overcome" och enas om att vi är Svenskar allihopa, nyinflyttade liksom svenskar i 18:e generationen, och jobba tillsammans för ett jämlikt och rättvist samhälle där bl.a. delar av vinsterna från råvaru- och energiproduktion ska gå tillbaka till de områden som som störs eller förstörs p.g.a. detta.

Det bör gälla såväl nordliga stora gruvor, eller de stora vattenkraftprojekten, som sydliga anläggningar som stora kärnkraftverk, vindparker, eller gruvor för sällsynta jordartsmetaller.
 
Ja, men själva grejen blir ju samma.
Du kan vara svensk med brunt hår och bruna ögon och du kan vara från Mellanöstern och ha ljusare hår och blå ögon.
Kollegan skulle kunna tas för vilken svensk kille som helst.
Precis som jag har en gammal kompis som är genomsvensk med mörkare hy, mörkbruna ögon och mörkt hår.
Skulle gissat på Mellanöstern om jag inte vetat.
Ja onekligen, som jag skrev i en senare post :)

(Det var från Libanon som killen trodde jag kom. Men jag har aldrig fått frågan av någon svensk.)
 
Jag identifierar mig inte med kolonialmakten.

Jag är Norrbottning och Norrlänning. Jag kan inte kalla mig för same, då jag inte vuxit upp med samiska (och släkten på den sidan är skogssamer från en by som upplöstes).

Men svensk.... Bitter smak. Kan du VÅR historia? Som vi känner till den i nutid?

Förutom David Loefflers avhandling så har Bennerhag publicerat sin i år. Den om stålproduktionen i Sangis 200bce.

https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?dswid=-562&pid=diva2:1796285&c=1&searchType=SIMPLE&language=en&query=bennerhag&af=["personName:\"Bennerhag,+Carina\""]&aq=[[]]&aq2=[[]]&aqe=[]&noOfRows=50&sortOrder=author_sort_asc&sortOrder2=title_sort_asc&onlyFullText=false&sf=all
Ja, jag kan VÅR historia, både nutid och forntid.

Jag är född i Norrbotten, jag är till större delen uppväxt i Västerbotten, jag vet alltför väl var pengarna hamnar och har hamnat. Jag har sett konsekvenserna av den politik som förs och har förts under min uppväxt och jag har aldrig hållit tyst om vad jag tycker, så jag behöver verkligen inga pekpinnar varesig från dig eller @supercalifragilistic.

Min morfar bröt väg i väglöst land, min mamma hade inte elektricitet hemma innan hon var 10 år. Hon var tvungen att flytta hemifrån när hon var SEX år gammal för att gå i folkskolan! SEX år! Hon fick komma hem på söndagar. Mormor körde ensam häst och släde efter älvdalen för att kunna handla förnödenheter i Norge, en resa som tog dagar och bara gick att företas vintertid när allt var fruset och det fanns snö.

Min morfar fick TBC, ligga på sanatorium 40 mil hemifrån och operera bort en lunga under kriget pga att militären flyttade in en massa beväringar i huset. Morfar, mormor, min mor och morbror fick bo i köket. Huset gasades efter morfars TBC så de blev iaf av med vägglössen som flyttade in med beväringarna. Mormor stod ensam med två små barn att ta hand om och försöka klara sig under krigsvintrarna när det var under -40 grader. För att komma till tandläkare fick de ta sig på vintern till Norge för att åka båt till Trondheim och vidare med tåg till Östersund.

Kan du DIN egen historia?
 
Bor du utomlands TS? Utomlands är folk definitivt mer benägna att kommentera att jag inte ser svensk ut. Utomlands har man ibland en stereotyp bild av att Sverige är fullt av blonda och blåögda människor. Ungefär fem minuter i verkligheten motbevisar den bilden. Jag undrar lite över var exakt i Sverige man befinner sig om man tycker att det är ovanligt med bruna ögon och brunt hår, mitt intryck är att det finns precis överallt.

Jag brukar faktiskt reagera lite när jag ser många blonda och blåögda (om man ens ser ögon sådär på håll) på samma ställe, jag tyckte till exempel länge att det verkade finnas nästan ologiskt många blonda spelare i svenska fotbollslandslaget. Och för något år sedan noterade jag att alla i luciakören som råkade vara på tv i det ögonblicket såg nästan exakt likadana ut, lite mörkblonda i olika nyanser, ungefär som om de alla (kanske 30-40 stycken) var släkt. Jag är uppvuxen i Norrbotten och hade jag sett en last med enbart blonda blåögda personer kliva av en buss i inlandet hade jag nog antagit att de var turister från södra Sverige eller liknande. Möjligtvis ett rasbiologiskt projekt från ett skånskt SD-fäste. Ursäkta men det är ju på exakt den nivån som den här definitionen av svenskhet ligger. Jag kan liksom inte ta det på allvar. Det måste ligga antingen någon form av ideologi (främlingsfientlighet, rasism) eller okunnighet (att man inte varit i Sverige eller knappt träffat några svenskar) bakom sådana påståenden.
 
Känner du någon som är svensk (som iaf inte vet om att de skulle ha utländsk påbrå) som har bruna ögon? Kanske till och med brunt hår med bruna ögon?
Jag har bruna ögon men har inte ägnat mig åt släktforskning men är vad jag vet helt svensk men mitt hår är halvblont och inte brunt.
 
Jag vet att frågan är provocerande och inte så utförligt beskriven.

Jag själv har bruna ögon med brunt hår och får ofta frågan vart jag kommer ifrån. Senast bara för någon dag sedan. Jag har svenska rötter så långt jag vet förutom min mormor som var finska. Så jag anser mig som svensk.
Men blir ofta ifrågasatt om jag verkligen är svensk för Alla svenskar är blonda med blå ögon iaf blå ögon.🙄
jag har hört det flertalet ggr senast för någon dag sedan, personen ifråga hade aldrig träffat en svensk med bruna ögon. Och då började jag fundera på om det bara är jag som har träffat svenskar som har bruna ögon?!

Vill poängtera att jag inte bryr mig om ögonfärg eller om man är svensk eller utländsk.:heart
Jag fick den frågan en gång när jag var tonåring av en väns rasistiska mamma som frågade om jag verkligen var svensk. Det var en mycket märklig kvinna jag har visserligen bruna ögon men hade på den tiden blont hår.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Spinoff på tråden om att trolla bort komplex. Vad är ni särskilt nöjda med er själva? Utseendemässigt och i övrigt? Jag har långt...
2
Svar
25
· Visningar
1 285
Kultur Något jag kom att tänka på när jag tittade på Luciamorgon i morse är vilken enorm mängd svenska julsånger det tycks finnas. Då menar jag...
Svar
8
· Visningar
871
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ I måndags och idag, efter en varmare dag med skinande sol (gårdagen var kyligare), så har jag reagerat på något på den lilla korta(!)...
Svar
7
· Visningar
223
Senast: Hellhound
·
Juridik & Ekonomi Kan jag som svensk handla på Finn.no? Verkar inte kunna betala på något smidigt sätt. Har hittat en klänning som jag letat efter i tre...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp