Du är inte svensk

Med andra ord så är du mer ursvensk än många andra på buke. :up:
Urbefolkning kan aldrig vara annat än ursvenska, med dagens landsgränser.
Det beror väl på vad man menar med svensk? Jag tänker att en del samer nog skulle känna sig rätt förolämpade av att kallas svenskar, de är ju samer. Svensk nationalitet, samisk etnicitet.
 
Nu blir jag ett uns provocerande:

Vetenskapen vet att Sverige befolkats både från syd, och från nordöst.

Det har skett i många vågor och omgångar, och började för 14000-15000 år sedan.

Grupperna har bestått av folk som oftast blandat sig med de som redan fanns på plats eller levt parallellt med de som redan befolkade Sverige.
T.ex. verkar det som om de jägare/samlare som fanns i Sverige, inte blandade sig med de första bönderna när de kom.

Det har skett inflyttningar av olika grupper, ibland sanktionerade av statsmakterna långt in i historisk tid.

Det "importerades" också en hel del slavar från olika håll, främst före kristendomens införande.

Jag vill påstå att Västgötar, Gotlänningar eller Sörmlänningar är lika ursprungliga som Samer eller Kväner, de har bara olika ursprung...
Ja, Sverige har väl helt enkelt flera ursprungsbefolkningar som kommit från olika håll.
 
Ja, jag kan VÅR historia, både nutid och forntid.

Jag är född i Norrbotten, jag är till större delen uppväxt i Västerbotten, jag vet alltför väl var pengarna hamnar och har hamnat. Jag har sett konsekvenserna av den politik som förs och har förts under min uppväxt och jag har aldrig hållit tyst om vad jag tycker, så jag behöver verkligen inga pekpinnar varesig från dig eller @supercalifragilistic.

Min morfar bröt väg i väglöst land, min mamma hade inte elektricitet hemma innan hon var 10 år. Hon var tvungen att flytta hemifrån när hon var SEX år gammal för att gå i folkskolan! SEX år! Hon fick komma hem på söndagar. Mormor körde ensam häst och släde efter älvdalen för att kunna handla förnödenheter i Norge, en resa som tog dagar och bara gick att företas vintertid när allt var fruset och det fanns snö.

Min morfar fick TBC, ligga på sanatorium 40 mil hemifrån och operera bort en lunga under kriget pga att militären flyttade in en massa beväringar i huset. Morfar, mormor, min mor och morbror fick bo i köket. Huset gasades efter morfars TBC så de blev iaf av med vägglössen som flyttade in med beväringarna. Mormor stod ensam med två små barn att ta hand om och försöka klara sig under krigsvintrarna när det var under -40 grader. För att komma till tandläkare fick de ta sig på vintern till Norge för att åka båt till Trondheim och vidare med tåg till Östersund.

Kan du DIN egen historia?
Själv hade jag blivit skittrött om någon hade pratat om min egen folkgrupp som du gör här. Dels att påtala för t ex @skiesabove på näsan med att du minsann ser dem som svenskar, dels att du drar upp din egen - ej samiska - släkts problem från samma region fastän det var skilda världar.
Om du automatiskt har en djupare förståelse för frågan för att du kommer från Norrbotten är det väl ännu mer pinsamt hur klumpigt du uttrycker dig
 
Man får vara lite försiktig när man börjar prata om ursprungsbefolkningar, kolonisering och vem som har "mest rätt" till olika delar av ett område/land som Sverige.

Det är alldeles för lätt att ramla in i resonemang som först är särskiljande baserat på etnicitet (den som har etnicitet x ska få rättigheter/skyldigheter baserat på etnicitet) med en påföljande utveckling till att någon etnicitet ska ses som bättre/sämre än någon annan etnicitet, och så gräver vi klyftor och skiljelinjer i onödan genom samhället, baserat på etnicitet, och vips har vi ramlat ner i rasismen djupa avgrund...

Kan vi inte bara "sjunga vi shall overcome" och enas om att vi är Svenskar allihopa, nyinflyttade liksom svenskar i 18:e generationen, och jobba tillsammans för ett jämlikt och rättvist samhälle där bl.a. delar av vinsterna från råvaru- och energiproduktion ska gå tillbaka till de områden som som störs eller förstörs p.g.a. detta.

Det bör gälla såväl nordliga stora gruvor, eller de stora vattenkraftprojekten, som sydliga anläggningar som stora kärnkraftverk, vindparker, eller gruvor för sällsynta jordartsmetaller.
Vad fint sagt av dig. Varför krångla till det och ens påtala rasistiska realiteter som har format Sverige och världen, när vi alla ändå bara är människor oavsett hudfärg?
Vilken slump att kolonialmakten Sverige resonerade precis såhär utifrån sitt eget perspektiv eftersom det gynnade oss att stjäla land och naturresurser från samer på samma grund.

Sorry men det här är det sakligaste sättet jag kan bemöta ditt resonemang på. SJÄLVKLART är det enkelt att argumentera "mot rasism" som du gör från det etniskt svenska perspektivet?
 
Vad fint sagt av dig. Varför krångla till det och ens påtala rasistiska realiteter som har format Sverige och världen, när vi alla ändå bara är människor oavsett hudfärg?
Vilken slump att kolonialmakten Sverige resonerade precis såhär utifrån sitt eget perspektiv eftersom det gynnade oss att stjäla land och naturresurser från samer på samma grund.

Sorry men det här är det sakligaste sättet jag kan bemöta ditt resonemang på. SJÄLVKLART är det enkelt att argumentera "mot rasism" som du gör från det etniskt svenska perspektivet?
Har Sverige verkligen resonerat så som du tolkar det skogaliten skriver? Kan inte se att det någonsin har varit så att Sverige på något sätt kompenserat de områden som har gruvor eller liknande. Snarare har det väl varit tvärtom, tagit och tagit utan att ge mer tillbaka än förstörd natur.
 
Jag identifierar mig inte med kolonialmakten.

Jag är Norrbottning och Norrlänning. Jag kan inte kalla mig för same, då jag inte vuxit upp med samiska (och släkten på den sidan är skogssamer från en by som upplöstes).
Det här verkar faktiskt som en inte helt ovanlig inställning även bland norrbottningar som inte är samer och även bland de som inte har det samiska nära i släkten.

Termer som norrbottning och eventuellt norrlänning är inte riktigt lika laddade med kolonialism, och säger dessutom betydligt mer om identitet än svensk (så är det kanske egentligen oberoende av vilken landsände man kommer ifrån, fast av helt olika anledningar). För inte så länge sedan talade jag med någon som menade att norra Sverige på sätt och vis har mer gemensamt med exempelvis norra Kanada och USA än med södra Sverige (samtalet gällde främst kulturella aspekter). Sverige som någon slags helhet kan alltså vara rätt svårt att relatera till, när det finns så stora olikheter.

Norrbotten har heller aldrig varit särskilt homogent sett till befolkningen, så när majoritetssvenskar SD-drömmer sig tillbaka till en mer homogen tidpunkt i Sveriges historia så existerar den inte i samma utsträckning i norr (det går förstås argumentera för att den inte existerar på riktigt i söder heller). Sapmi fanns ju där, innan Sverige kom dit. I den meningen har olika grupper levt tillsammans sedan norra landsdelen införlivades i Sverige, och tidigare. Så norrbottningar i allmänhet verkar ofta gärna ställa sig lite utanför "nationsbygget", säkert till stor del pga hur landsändan behandla(t)s men kanske också ibland sett till kulturen och den brokiga historian bakom.
 
Vad fint sagt av dig. Varför krångla till det och ens påtala rasistiska realiteter som har format Sverige och världen, när vi alla ändå bara är människor oavsett hudfärg?
Vilken slump att kolonialmakten Sverige resonerade precis såhär utifrån sitt eget perspektiv eftersom det gynnade oss att stjäla land och naturresurser från samer på samma grund.

Sorry men det här är det sakligaste sättet jag kan bemöta ditt resonemang på. SJÄLVKLART är det enkelt att argumentera "mot rasism" som du gör från det etniskt svenska perspektivet?
Jag tror du snävar till det onödigt mycket.

Det är många, runt om i Sverige (borde jag säga längs med hela Sverige) som flyttats på p.g.a. olika främst industriella initiativ.
Det är många grupper som inte fått hålla på sin kulturella särart.

Det här pågår än idag med Sveriges landsbygdsbefolkning.

Det drabbade dom resande, romer, och skärgårdsbefolkning.

Det drabbar just nu dom som får sin skog utraderad för att det ska byggas en kraftledning eller höghastighetsjärnväg just där dom har sin utkomst.

Du faller precis i den rasism och whataboutism-fälla som jag försökte varna för.

Är det verkligen mer synd om x, än om y?

Varför det?

Du bygger klyftor, istället för att överbrygga dem.
 
När jag varit i Storbritannien har jag ofta fått frågan om jag verkligen är svensk då jag inte är blond. Då har jag blåa ögon, rätt ljus hy och mellanbrunt hår. Jag har aldrig fått liknande frågor på andra ställen när jag rest runt i tex Europa. Men många britter verkar ha en bild av skandinaver som blonda. Jag gissar på okunskap och att man inte har koll på historien. För ett tag sen såg jag ett brittiskt program som handlade om Sverige. I det fanns några bilder på samer. Jag såg sen förvånade kommentarer om varför så många asiater i Sverige har renar.
 
Känner du någon som är svensk (som iaf inte vet om att de skulle ha utländsk påbrå) som har bruna ögon? Kanske till och med brunt hår med bruna ögon?

Vilken konstig fråga.. måste man vara brunögd och mörkhårig om man har utländskt påbrå? Måste man vara blåögd för att vara svensk? Jag är på pappret inte svensk men är blond och blåögd som vilken svensk som helst. Jag kommer ihåg en kille som gick i min klass i högstadiet som hade väldigt bruna ögon och mörkt hår och han var väldigt svensk. Min barndomskompis, förvisso halvfinne, hade bruna ögon. Jag får för mig att min faster har bruna ögon och det jag har kommit fram till när jag har släktforskat och min släkt via pappas sida är i princip pursvensk, förutom någon finne på tidigt 1700-tal.
 
Känner du någon som är svensk (som iaf inte vet om att de skulle ha utländsk påbrå) som har bruna ögon? Kanske till och med brunt hår med bruna ögon?
Det är nog ingen i Sverige som inte har utländskt påbrå i och för sig, flera i min släkt har bruna ögon, dock inte jag. Vi är flera generationer ursvenskar men jag tror det finns vallonblod längre bakåt i tiden.
 
Senast ändrad:
Ähum det är väl vanligt bland svenskar också eller är det något jag missar?

Jag har nästan svarta ögon. Min riktiga hårfärg är dock råttfärgad även om jag färgar den mörkare. Min mormor (f. 1921) hade bruna ögon, nästan svart hår och såg ut som en pepparkaka på sommaren.

Jag har påbörjat en släktforskning och åtminstone hela 1800 talet är det bara svenskar. Det säger ju dock inte så mycket. 🤷‍♀️ sugen på att göra det DNA-test
 
Ähum det är väl vanligt bland svenskar också eller är det något jag missar?

Jag har nästan svarta ögon. Min riktiga hårfärg är dock råttfärgad även om jag färgar den mörkare. Min mormor (f. 1921) hade bruna ögon, nästan svart hår och såg ut som en pepparkaka på sommaren.

Jag har påbörjat en släktforskning och åtminstone hela 1800 talet är det bara svenskar. Det säger ju dock inte så mycket. 🤷‍♀️ sugen på att göra det DNA-test
De där testen som säger sig visa nationalitet... hur tillförlitliga är de? Respektive detaljerade.

DNA har ju visat att många av oss bär på neantertalgener. Vilket väldigt många andra europeer också har. Om ja<zg visar mig ha några procent från brittiska öarna eller afrika, cad sjykke det betyda?

Jag är synnerligen tveksam... Uppriktigt känns det som ett sätt att tjäna pengar?
 
Jag har ingen kontakt med min far och vet således ingenting om den delen av min släkt annat än att han är ett stolpskott av högsta rang och jag skulle helst slippa vara släkt med honom tack

Det var jobbigt för mig som liten och framförallt tonåring/ung vuxen när folk frågade ”vad jobbar din pappa med då?” tex klasskamraters föräldrar
Inte en jäkla aning faktiskt varför undrar du?

Jag har aldrig förstått varför släktförhållanden ska utredas diskuteras och inventeras
Jag bryr mig inte om vart folk kommer ifrån jag frågar verkligen inte nya kollegor tex var de är födda

Jag tycker det är synnerligen oförskämt att fråga folk om släkt eller ursprung punkt

Att kläcka ur sig ”du är inte svensk” är verkligen höjden av oförskämdhet
 
Vilken konstig fråga.. måste man vara brunögd och mörkhårig om man har utländskt påbrå? Måste man vara blåögd för att vara svensk? Jag är på pappret inte svensk men är blond och blåögd som vilken svensk som helst. Jag kommer ihåg en kille som gick i min klass i högstadiet som hade väldigt bruna ögon och mörkt hår och han var väldigt svensk. Min barndomskompis, förvisso halvfinne, hade bruna ögon. Jag får för mig att min faster har bruna ögon och det jag har kommit fram till när jag har släktforskat och min släkt via pappas sida är i princip pursvensk, förutom någon finne på tidigt 1700-tal.
Jag minns min mellanstadielärare som talade genetik med klassen. Han förklarade att det inte finns så många enkelt recessiva och dominanta anlag hos människor, men att just när det gällde ögonfärg kunde man kanske göra den förenklingen. Han påstod att bruna ögon var "dominant". (Detta var länge sedan)

Han jobbade hårt på att inte värdera olikheter utan att vi skulle tycka att det var spännande. Och tänk att en gammal anförälder plötsligt kunde göra sig påmind om genmixen blev den rätta. Han talade också om att det fanns överlevande efter digerdöden var ett tecken på att människor hade olika gener och olika mottaglighet. Vi åkte tom till osteopatiska institutionen för att titta på benen från en by som utplånades under digerdöden (en avgränsad, genetiskt begränsad population som drabbas av en sjukdom). Vuxna jag skulle ha älskat det, tioåriga jag älskade det, men fick också mardrömmar. Vuxna jag vet att det delvis var förenklingar.

Han påstod också att Sverige knappast hade varit isolerat. Dels kom folk i vågor under förhistorisk tid. Vikingarna beblandade sig frisk med andra - med eller mot deras vilja. Samerna fanns. Under stor del av historien har vi delat befolkning med Finland. Ofta lättare att umgås över vattnet än via icke-existerande landvägar. Svensk överklass och kristna till Finland. Skogsfinnar och soldater och överklass på retur hit. Valonerna och andra hantverkare, som holländska skeppsbyggare kom hit. Vad som var Danmark, Finland, Sverige och Norge skiftade. Romer kom hit tidigt, även om de tidvis bekämpades med lösdriverilagar. Vi har en judisk befolkning med djupa rötter här. Sverige krigade och handlade. Under krigen på 1900-talet kom flyktingar. Under efterkrigstiden kom många arbetskraftsinvandrare hit. (Vi hade finska barn i klassen)

Min farmor (född 1900) talade om en samisk kultur som var en del av sin vardag. Den delen av min familj kommer från Hälsingland så vi talar inte om hög fjället.

Så utifrån min kunskap från mellanstadiet för fyra decennier sedan, min familjs erfarenhet och min egen erfarenhet: Hur i hela fridens dar ska man kunna avgöra vad som är en svensk och varför ska man ens vilja det?
 
Jag identifierar mig inte med kolonialmakten.

Jag är Norrbottning och Norrlänning. Jag kan inte kalla mig för same, då jag inte vuxit upp med samiska (och släkten på den sidan är skogssamer från en by som upplöstes).

Men svensk.... Bitter smak. Kan du VÅR historia? Som vi känner till den i nutid?

Förutom David Loefflers avhandling så har Bennerhag publicerat sin i år. Den om stålproduktionen i Sangis 200bce.

https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?dswid=-562&pid=diva2:1796285&c=1&searchType=SIMPLE&language=en&query=bennerhag&af=["personName:\"Bennerhag,+Carina\""]&aq=[[]]&aq2=[[]]&aqe=[]&noOfRows=50&sortOrder=author_sort_asc&sortOrder2=title_sort_asc&onlyFullText=false&sf=all
Jag är nog mest dansk gissar jag. släkten har bott i Skåne sen lååång tid tillbaks. Det är ganska små bitar av Sverige som är ursprungligt svenskt (vad det nu är) egentligen.
 
Ska vi ha en öppen stambok och mönstra in folk i svenskhet, eller kanske ge gröna papper efter x-antal godkända generationer (var det judefri i tre generationer som nazisterna krävde?)? Kanske använda något av alla dessa skakiga gentest - om testet säger >96% svenskt påbrå då är du godkänd och får ett "S" stämplat i passet.

(så om Estelle gifter sig med en svensk, får barn som gifter sig med en svensk etc så kanske vi tom med tiden får ett svenskt kungahus),
 
Hur i hela fridens dar ska man kunna avgöra vad som är en svensk och varför ska man ens vilja det?
Ja, att sätta etiketter på folk är vanskligt, och oavsett hur man försöker uttrycka sig, så finns det alltid någon som motsätter sig. Den enklaste definitionen är väl att säga att är man medborgare i Sverige är man svensk, men det lär finnas många som inte håller med om det.
 
Ja, att sätta etiketter på folk är vanskligt, och oavsett hur man försöker uttrycka sig, så finns det alltid någon som motsätter sig. Den enklaste definitionen är väl att säga att är man medborgare i Sverige är man svensk, men det lär finnas många som inte håller med om det.
Och så låter vi folk kalla sig: svensk-iranier, svensk same, judisk-svensk etc och accepterar att man kan ha flera identiteter samtidigt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Spinoff på tråden om att trolla bort komplex. Vad är ni särskilt nöjda med er själva? Utseendemässigt och i övrigt? Jag har långt...
2
Svar
25
· Visningar
1 286
Kultur Något jag kom att tänka på när jag tittade på Luciamorgon i morse är vilken enorm mängd svenska julsånger det tycks finnas. Då menar jag...
Svar
8
· Visningar
871
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ I måndags och idag, efter en varmare dag med skinande sol (gårdagen var kyligare), så har jag reagerat på något på den lilla korta(!)...
Svar
7
· Visningar
223
Senast: Hellhound
·
Juridik & Ekonomi Kan jag som svensk handla på Finn.no? Verkar inte kunna betala på något smidigt sätt. Har hittat en klänning som jag letat efter i tre...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp