Du är inte svensk

Ja många, som inte har kunskap om sitt påbrå, men Sverige har en lång migrationshistoria så frågan är närmast felformulerad. Det finns ingen som är svensk utan utländsk påbrå. Mänskligheten uppstod inte i Sverige, om vi säger så.
 
Ja. Eller ja, nån med finskt påbrå, men misstänker att det räknas som nära nog svenskt i sammanhanget? ;)

Och förutsätter att det är de närmaste generationerna frågeställningen utgår ifrån.

Jag har själv ”bruna” ögon (ljusbruna med gula och lite gröna inslag), men det är ju inte genetiskt brunt även om jag ser brunögd ut, så antar att det inte ingår (så långt bak jag känner till släkten är det enbart personer födda i Sverige).
 
Känner du någon som är svensk (som iaf inte vet om att de skulle ha utländsk påbrå) som har bruna ögon? Kanske till och med brunt hår med bruna ögon?
Jag är numera gråhårig, men jag har hela mit liv varit brunhårig och riktigt mörkt rådjursbruna ögon och jag är så helylle-etniskt svensk som det går att vara... både morfar och min farbror har forskat, bakåt...

Men om jag känner mig, det vet jag inte. :) Men jag tror det.
 
Oh ja! Som barn, på 60-talet, minns jag flera med bruna ögon och brunt/mörkt hår. Grannen, som var bonde, hade bruna ögon, liksom vår familjs bästa vänner. De var "svenska" så långt bakåt jag kan tänka mig. Jag minns att jag tyckte det var så vackert och lite "finare" än blåögd och blond.....
 
Ja. Eller ja, nån med finskt påbrå, men misstänker att det räknas som nära nog svenskt i sammanhanget? ;)

Och förutsätter att det är de närmaste generationerna frågeställningen utgår ifrån.

Jag har själv ”bruna” ögon (ljusbruna med gula och lite gröna inslag), men det är ju inte genetiskt brunt även om jag ser brunögd ut, så antar att det inte ingår (så långt bak jag känner till släkten är det enbart personer födda i Sverige).
Finnar är genetiskt närmare kareler och ester, svenskar är genetisk närmare britter och tyskar. Så är det genetik (ögonfärg) vi funderar över är inte finnar och svenskar så nära varandra som man kan tro.
Sjävklart med regionala skillnader, migrationen har sett olika ut.
 
Ja, flera stycken. Två har riktigt mörkbruna ögon och nästan svart hår. Min egen farfar hade också svart hår fast han var blåögd (inte svensk men dansk). En bekant har rött hår och bruna ögon. Riktigt läckert!

Men håller med om att det är relativt få i min bekantskap som inte har utländskt påbrå 2-3 generationer bak. De flesta har ju någon från något grannland åtminstone.
 
Ja om man inte känner till så många släktled kan man ju tro att hela ens släkt alltid levt i samma trakter. Då jag började släktforska kom jag fram till att min släkt invandrat under 16-, 17- och 1800 tal från i varje fall Belgien, Tyskland, Polen, Finland, Estland och Norge. Är ändå blåögd 🤷‍♀️
 
Känner du någon som är svensk (som iaf inte vet om att de skulle ha utländsk påbrå) som har bruna ögon? Kanske till och med brunt hår med bruna ögon?
Jag har bruna ögon, rätt mörka, och brunt hår. Har gjort dna-test som visade på 82% finskt ursprung, 16% Sverige och Danmark, 2% Norge.
Fast det finska innefattar även norra Lappland och norra Norrbotten. (Före 1809 fanns det ingen gräns där).
Har några smedsläkter/valloner i mitt släktträd så har anor från Belgien iaf.

Din fråga är ganska konstig, menar du att man inte kan ha brunt hår och bruna ögon om man är "100% svensk"? :confused:
 
Ja flera i min släkt på båda sidor har bruna ögon och brunt hår, är dock själv blond blåögd, både från Tornedalen (finns här såklart visst finskt blod och samiskt) och där man kan spåra släkten flera hundra år bakåt till samma 3 byar i Norrbotten 😅

Känner du någon som är svensk (som iaf inte vet om att de skulle ha utländsk påbrå) som har bruna ögon? Kanske till och med brunt hår med bruna ögon?
 
Brunt hår och bruna ögon hade min morfar, sen ville inte dåvarande regering se honom som svensk då han hade både samiskt påbrå och var tornedaling. Men ja, jag skulle nog vilja hävda att ursprungsbefolkningen inte är utländska, vad än vissa politiska partier hävdar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Spinoff på tråden om att trolla bort komplex. Vad är ni särskilt nöjda med er själva? Utseendemässigt och i övrigt? Jag har långt...
2
Svar
25
· Visningar
1 285
Kultur Något jag kom att tänka på när jag tittade på Luciamorgon i morse är vilken enorm mängd svenska julsånger det tycks finnas. Då menar jag...
Svar
8
· Visningar
871
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ I måndags och idag, efter en varmare dag med skinande sol (gårdagen var kyligare), så har jag reagerat på något på den lilla korta(!)...
Svar
7
· Visningar
223
Senast: Hellhound
·
Juridik & Ekonomi Kan jag som svensk handla på Finn.no? Verkar inte kunna betala på något smidigt sätt. Har hittat en klänning som jag letat efter i tre...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp