Du som har getter - dina bästa råd

Bukefalos 30 år!

Jag mindes en underhållande get-tråd, och hittade den 😅 hade inte så detaljerat minne som @Nordthor så tänker det kanske fanns två olika trådar!
Den du hittade var himla söt men jag är helt säker på att det finns en som man blir lite mer rädd och väldigt road av :angel:. (Och min sambo lät ganska trött igår när jag berättade om den där geten på toan och menade att det tjatats om detta vid fler än ett tillfälle.)

Jag fick en jämtget som levt som hund i flera år. Nu var den jobbig mot småbarnen och gavs bort. Jag hade tre getter och tänkte att det var Easypeasy. Hon vääägrade att va i hagen. Rymde konstant. Hoppade stillastående 160 cm ut från boxar, stångade upp stalldörr. Jag hittade henne i vardagsrummet bakom en fåtölj knaprande på krukväxter. Hittade en familj som ville ha en hundget och hon trivdes bra där. Tyvärr bet deras grannes hund ihjäl henne.

Jag fick en jämtget som levt som hund i flera år. Nu var den jobbig mot småbarnen och gavs bort. Jag hade tre getter och tänkte att det var Easypeasy. Hon vääägrade att va i hagen. Rymde konstant. Hoppade stillastående 160 cm ut från boxar, stångade upp stalldörr. Jag hittade henne i vardagsrummet bakom en fåtölj knaprande på krukväxter. Hittade en familj som ville ha en hundget och hon trivdes bra där. Tyvärr bet deras grannes hund ihjäl henne.
Förlåt, jag tryckte emoji innan jag läst sista meningen :cry: Men allt förutom det var fantastiskt.

Här är mina små lappgetstjejer 😍 Allt har gått så himla bra hittills, och just nu bekantar vi oss med hjälp av knäckebröd (hittills är de oväntat kräsna! Morot? Blä. Havrekross? Nix. Hästgodis? Hu.)

Inga utbrytningsförsök hittills, däremot har min fjording gjort ett och annat försök att ta sig in 😬 Han hörde väl om de nya grannarna som har havrekross och morötter över.

Bifogade filer

• IMG_2180.webp
    IMG_2180.webp
    97,6 KB · Visningar: 789
Var var på en getfarm på besök i Norge en gång. Det var totalt kaos 😂 en stackars traktor var i princip förstörd, getterna använde den som leksak, de krossade en blomkruka under besöket och sen satt en killing fast i en foderhäck, så jag bestämde mig för att lyfta loss den (nådde över staketet), då stångade en annan get mig i rumpan som tack 😅

Jag har börjat googla staket till getter nu.... Sen dök det upp i mitt flöde om två små getter som måste omplaceras....

Jag har inte skaffat getter... men det börjar dyka upp mycket som få in tankarna på getter... :angel:

Något som håller mig tillbaka är om dom rymmer till grannen brevid och hans perfekta trädgård.....det skulle ta en ganska dålig vändning på grannsämjan 🙈

Vi fick hem två små getbröder för några dagar sedan efter många års längtan. Jättesöta, fina och snälla men alltså... De är ju helt omöjliga att ha i hagen! Då är det ändå en bergshage med många stenar/klippblock och ordentligt med mat (vi köpte dem för slyröjning förutom sällskap). De är så otroligt kreativa - så fort vi förstärker stängslet hittar de ngt nytt sätt att ta sig ut.

När vi är hemma gör det egentligen inte så mkt att de är utanför, de är sällskapliga och håller sig i närheten men det vore ju skönt att våga lita på hagen när vi jobbar... Tror vi gjorde misstaget att köpa för unga getter utan att ha en befintlig flock att komma till. De känner sig nog som vilsna barn på ngt vis och jag hoppas att de mognar fort! För de är helt otroligt roliga och som sagt väldigt väldigt söta!

Jag har börjat googla staket till getter nu.... Sen dök det upp i mitt flöde om två små getter som måste omplaceras....

Jag har inte skaffat getter... men det börjar dyka upp mycket som få in tankarna på getter... :angel:

Något som håller mig tillbaka är om dom rymmer till grannen brevid och hans perfekta trädgård.....det skulle ta en ganska dålig vändning på grannsämjan 🙈
Jag har också börjat googla staket till getter nu - men jag vet ändå säkert att jag inte kommer skaffa några getter de närmsta åren. Men sen så, kanske ;) :p

Men, vad äter getter på vintern? Hö? De är väl mest slyröjare, inte gräsätare?

Jag har också börjat googla staket till getter nu - men jag vet ändå säkert att jag inte kommer skaffa några getter de närmsta åren. Men sen så, kanske ;) :p

Men, vad äter getter på vintern? Hö? De är väl mest slyröjare, inte gräsätare?
Och några rågor till.

Hur stor yta vill de ha som standardhage, där de går "hela tiden"? Dvs utöver eventuella beteshagar och andra extrahagar för att ta ner sly på specifika ställen.

Hur är de med kyla? En oisolerad lösdriftshall, funkar det för getter? Eller behöver de ha något mer varmt och skyddat?

Och, den ständiga frågan - hur gör man ett staket så att de inte rymmer?

Vi fick hem två små getbröder för några dagar sedan efter många års längtan. Jättesöta, fina och snälla men alltså... De är ju helt omöjliga att ha i hagen! Då är det ändå en bergshage med många stenar/klippblock och ordentligt med mat (vi köpte dem för slyröjning förutom sällskap). De är så otroligt kreativa - så fort vi förstärker stängslet hittar de ngt nytt sätt att ta sig ut.

När vi är hemma gör det egentligen inte så mkt att de är utanför, de är sällskapliga och håller sig i närheten men det vore ju skönt att våga lita på hagen när vi jobbar... Tror vi gjorde misstaget att köpa för unga getter utan att ha en befintlig flock att komma till. De känner sig nog som vilsna barn på ngt vis och jag hoppas att de mognar fort! För de är helt otroligt roliga och som sagt väldigt väldigt söta!

Vad har ni för sorts hage?

Och några rågor till.

Hur stor yta vill de ha som standardhage, där de går "hela tiden"? Dvs utöver eventuella beteshagar och andra extrahagar för att ta ner sly på specifika ställen.

Hur är de med kyla? En oisolerad lösdriftshall, funkar det för getter? Eller behöver de ha något mer varmt och skyddat?

Och, den ständiga frågan - hur gör man ett staket så att de inte rymmer?
Det finns superbra info på Allmogegeten.se! (Det mesta som står där gäller ju andra sorters getter också, inte bara lantraserna.)

De äter hö på vintern, typ 2 kilo per vuxen get verkar vara riktmärket. Oisolerad lösdriftshall funkar, men de gillar tydligen inte slask och väta, så det måste finnas en torr yta för dem att ligga på.

Våra har för övrigt inte fått gå ut än. Både säljaren och infon på Allmogegeten rekommenderar att man har dem inne en period först, så att de får bo in sig och lära sig var de hör hemma. Jag jobbar rätt intensivt på att de ska se mig som en tillgång och förknippa mig med mat, så att de kommer till mig när jag skramlar med godishinken. De har blivit väldigt tama på bara några dagar, men det är ju alltså inne i deras ligghall/box. Jag skulle inte i nuläget släppa dem i en hage som inte är helt rymningssäker, då har vi nog getter på bygden hela hösten.

Jag har tätt med eltrådar och översta lutar inåt. Och så bra kraft i aggregatet.
Det funkar till de jag har nu, men funkade bara till några av dvärgisarna.

Liknande trådar

• Då hundlivet inte blev som man tänkt
  • Ofrivillig ensamhet
  • Sjuk hund, akut pankreatit(?)
  • Vilken handväskhund ska min man ha?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat