Dumma frågor del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dumma frågor del 2!

Den frågan ställdes i Våga fråga på Rix FM för inte så länge sen så det var inte bara du som undrade ;)

Nämen vad skönt, då kan jag ju i alla fall vara glad att jag inte gjorde bort mig i riksradio när jag gjorde det! :D

Det där om tågtrafikens vänster resp högertrafik var ju lite spännande, undrar varför det är högertrafik just bara i Citytunneln?

Det har kanske något med Danmarks system att göra? Iom att citytunneln leder till Danmark. Ska kolla nästa gång jag åker över sundet!

Fast citytunneln leder inte till Danmark :D Man kommer ut på svensk mark ett tag innan man kommer till Öresundsbron.

Men givetvis, eftersom alla tåg som åker genom citytunneln inte hamnar i Danmark :banghead: utan även t ex i Ystad och andra städer/orter. Tänkte mer huruvida de spår som faktiskt leder till Danmark fortsätter i högertrafik, och hur det ser ut i Danmark.

hehe:D

Hmm ja du. Jag bor ju till och med i Danmark men kommer inte på hur tågtrafiken går här :D

"Sverige har ett vänstertrafikliknande trafiksystem, utom i och söder om Malmö, där det är högertrafik som i Danmark (med en bro norr om Malmö för att byta sida)."

Tänk vad google kan svara på :idea:

Wiki har svaret!

"Den dubbelspåriga Citytunneln under Malmö har högertrafik. På Triangelns station är detta tydligt. Men då spår tillkommer på Malmö C kan ressenärer uppleva det som att de genomgående spåren har vänstertrafik (vilket är standard för dubbelspåriga järnvägar i Sverige), men den egentliga växeln mellan höger- och vänster- trafik ligger strax utanför (nordöst om) stationens bangård. Två av de tre spår som går i nordöstlig riktning mot Lund går ner i en kortare tunnel, varöver de två motsatta spåret passerar ovanpå (det femte spåret går vid sidan om spårportalen). Detta planskilda skifte av sida sker strax innan Burlövs Pågatågsstation. Före ombyggnaden och Citytunneln fanns en liknande växel på kontinentalbanan runt Malmö. Orsaken till att stationerna inom just Malmö har högertraffik är anpassning till Öresundsförbindelsen och Danmark."

Tack för ditt svar!

Haha, stackaren som va hemma med hunden^^.

-----------

Nu har jag ännu en dum fråga; varför sjutton verkar det tillverkas en massa klänningar som har resår mitt i magen?? Usch, jag får ångest och ont i magen bara jag tänker på hur obekväm jag blir av att ha på mig en sån, känner mig tjockast i världen/gravid, fast jag inte är tjock alls.. Urk.

//r

Jag kan inte ha de klänningarna heller!
Jag som ser ut som en man i kroppen (rak modell alltså, muskulös med ganska små bröst) ser ut som en transvestit i dem, haha :arghh:

Alla ser ut så i såna kläder.. Modernt antar jag.

Är Kafka hipster? Fick höra det när jag var o köpte kaffe, hade Processen i handen och någon muttrade att kaffe latte och Kafka var såå hipster.
Jag gillar ju Kafka, alltid gjort!

Jag kände mig lite smått hatad där vid kaffemaskinen. Det var ett väldigt himlandes med ögonen och suckande :p
Men som sagt, jag älskar Kafka! Blev helt till mig när jag såg Processen i en bokhandels realåda, så den köpte jag direkt :D

Jag märker att jag inte bott i Sverige på ett tag för det har kommit en del nya uttryck som jag inte har hört talas om. Vad betyder hipster? Yolo? Swag? osv? Fattar ingenting!!

haha :D

Hipser - med risk för att stöta mig med någon ;) så är det någon som gillar lite mer exklusiva grejor (som sedan inte blir så värst exklusiva om alla i ett kompisgäng ex. gillar dessa), typ lite retro, vinylskivor, "fina" författare osv. Vissa skulle nog säga att hipsters tror att de är lite bättre för att de "förstår sig på" lite finare grejor. Viktigast av allt så erkänner en hipster aldrig att denne är en hipster, för hur exklusivt är det att vara medlem i en sån gemenskap ;)

YOLO - You Only Live Once, typ en ny variant på Carpe Diem, lev nu.

Swag - ngt väldigt svårdefinierart som används för att beskriva allt, men om jag har förstått det hela rätt så är det en attityd/ett sätt - som är lite coolt typ (men inte cool, för det finns ju redan). jag vet inte ens om de som använder ordet vet definitionen :p

Inga av de där uttrycken är myntade i Sverige ;)

*KL*

Jag är förkyld (ont i huvudet, ont i halsen, stel i kroppen och ev. lite, lite feber) - är 15 min lugn yoga skadligt?

Tycker du ska vila helt!

KL
Jag äter minipiller men har haft uppehåll ett par veckor pga att jag glömt köpa. Kan jag börja knapra dem på nytt direkt eller måste jag vänta på mensen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Har en anhörig (närmare 50 år) som jag tycker har förändrats sista tiden. Mer lättirriterad och verkar inte bry sig alls om hen säger... 2
Svar
27
· Visningar
2 164
Senast: Flavor
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Nu är det ett faktum. Under ungefär 2 års tid så har mensen till och från gjort uppehåll någon till några månader. Måendet vid de...
Svar
14
· Visningar
755
Senast: Roheryn
·
Hemmet Ny tråd då jag upptäckte att den gamla var låst. Måste verkligen ta tag i att rensa bort sådant som förblir osålt på Vinted. Men blir... 32 33 34
Svar
679
· Visningar
20 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka