Dumma frågor del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dumma frågor del 2!

Men det kan ju vara så med att din kommun tillåter hästar på cykelbanor :) sen kanske igenom ett bostadsområde är svårare, brukar ju bero väldigt mycket på hur djurälskande människor som bor där ;)

Kanske.. Det är ingen som sagt något när jag varit på gång/cykelbanan, de flesta verkar uppskatta när jag kommer med en shettis och en vagn bakom som barnen får testa att åka i, och klappa ponnyn. Samtidigt finns det ju idioter och folk till allt. Så det kommer nog komma en sur tant eller gubbe som skäller på mig.

Området jag går igenom är det nog ingen som har något emot hästar, det rids väldigt mycket runt omkring och i och med vägarbetet går nog de flesta förbi husen. Jag får ofta ett leende och kommentarer om hur fina ponnyer jag har och många föräldrar till små barn pekar och säger "Titta hästen" typ ;) så det är nog inga problem. Men det känns ju inte så lyckat om ponnyerna får för sig att bajsa på gångbanan liksom. Även om jag putter det åt sidan (jag går bredvid liksom, så det är inga konstigheter). Känns inte så lyckat om de bajsar precis framför ett hus eller vid en bil heller dock.

Som början på "Europa", både när jag talar svenska och engelska.

Är det någon som vet hur det kommer sig att så många uttalar det "evro"? Ingen säger ju "Evropa" om Europa.

Jag började göra det när jag bodde i Spanien! Jag uttalar liksom alla vokaler, e-u-ro, fast när man säger det snabbt låter det som evro.

Är det någon som vet hur det kommer sig att så många uttalar det "evro"? Ingen säger ju "Evropa" om Europa.

Nä, men de flesta uttalar exempelvis "terapeut" som "terapeft" och "tautologi" som "taftologi". Skulle gissa att det kommer därifrån :)

Edit: Alltså, att det är samma princip som styr. Var tvungen att googla på saken och här är en text av Fredrik Lindström i ämnet.

Senast ändrad:

Fast tar du uttalet från Europa blir det ju jättemärkligt? Eller menar du att du säger det med engelskt uttal? (annars blir det ju typ erroooo)

Att man uttalar E+U ev är ju inte helt skumt tycker jag. Antingen får man uttala det så, uttala det svenskt (e-u-rå) eller uttala det på engelska (juuuråå).

Jag uttalar evrå på svenska och juroo på engelska.

Fast tar du uttalet från Europa blir det ju jättemärkligt? Eller menar du att du säger det med engelskt uttal? (annars blir det ju typ erroooo)

Att man uttalar E+U ev är ju inte helt skumt tycker jag. Antingen får man uttala det så, uttala det svenskt (e-u-rå) eller uttala det på engelska (juuuråå).

Jag uttalar evrå på svenska och juroo på engelska.

Jag säger inte "Erooopa" utan jag uttalar "eu" som den diftong det är. Jag vet inte om det har att göra med var jag växt upp, diftonger är ju vanligare i vissa delar av Sverige.

Andromedae: Tack för förklaringen!

Jaha. Har aldrig hört nån uttala Europa på nåt annat vis än jag.

Fattar dock fortfarande inte hur du uttalar euro.

En tautologi är en term inom lingvistik när man upprepar samma sak flera gånger (och alltså skapar "kaka på kaka").
Länk

Det finns inom något annat ämne än språkvetenskap också, men då har jag ingen aning om vad det betyder.

KL

Varför har vattenmelonen både svarta och vita kärnor? Vad är det för skillnad mellan dem, liksom? Fyller de olika funktioner?

Flick- och pojkkärnor kanske? ;) Nä jag vet inte, jag har alltid tänkt att de ljusa är omogna frön?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Har en anhörig (närmare 50 år) som jag tycker har förändrats sista tiden. Mer lättirriterad och verkar inte bry sig alls om hen säger... 2
Svar
27
· Visningar
2 161
Senast: Flavor
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Nu är det ett faktum. Under ungefär 2 års tid så har mensen till och från gjort uppehåll någon till några månader. Måendet vid de...
Svar
14
· Visningar
755
Senast: Roheryn
·
Hemmet Ny tråd då jag upptäckte att den gamla var låst. Måste verkligen ta tag i att rensa bort sådant som förblir osålt på Vinted. Men blir... 32 33 34
Svar
678
· Visningar
20 396
Senast: Luem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka