Dumma frågor del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dumma frågor del 2!

*KL*

Hur tar man upp svåra/känslomässiga/jobbiga saker med en person där man typ alltid pratar om roliga saker osv och bara tar upp mer känslomässiga saker när det är "läge"? Hur liksom bryter man den goa stämningen utan att göra en för stor sak av det man ska säga?

/MVH socialt inkompetent

Får man något straff om man betalar en dag för sent till bokus?
Förfallodatum 24/6, gick inte välja tidigare än 25/6.

kl

De ska renovera avloppen i huset där jag bor (hyreshus). De skriver att de kommer arbeta stamvis. Vad menas med det??

Avloppsledningar går i sk stammar, vertikalt. Gissar att de menar att de arbetar med alla avlopp längs ena stammen, för att därefter ta alla avlopp längs nästa stam osv. Två lägenheter i samma trapp kan ändå höra till olika stammar, så bara för att din granne får sitt avlopp gjort nu kan det innebära att du får vänta även om ni bor bredvid varandra på samma våning.

Vad ska jag göra med toningen jag köpte (men inte vågar använda)? Tänkte vara en snålis och lämna tillbaka den, men antar att den räknas som kosmetika, så det kommer inte att gå :o

Jag blir nästan förbannad på mig själv när jag tänker på att jag troligen måste slänga den (farligt avfall?) :mad: Så jäkla onödigt konsumerande!!!

Om den är oöppnad borde man väl få lämna tillbaka den, eller? Nej jag vet inte :p Ge till en vän?

Någon som har koll på UL+SL biljetter? Har läst på ULs hemsida men jag blir bara mer och mer förvirrad!

Jag ska åka med SL-pendeln från Uppsala centralstation till Upplands Väsby. Jag har ett SL värdekort (accesskort) laddat med 100 kr, kan jag använda det? Jag kommer åka från Alunda så jag använder då förmodligen sms-biljett för zon 1. Klarar jag mig på dessa två biljetter? Eller måste det vara en specialbiljett för pendeln eftersom jag åker över länsgränsen? :confused:

Du måste ha en zon 2-biljett för ul också(pga Arlanda). Det går ju att skicka en biljett för både zon 1&2(ULV12) för enkelhetens skull. Accesskortet aktiverar du på en stolpe på pendeltågsperrongen. :)

Det verkar inte så :crazy: Meeeeeen, jag tror att jag vet någon som skulle bli glad för den :)

Tack för tips!

Ok, så om jag köper en sms-biljett för zon 1 och 2 först, sen åker till Uppsala, aktiverar accesskortet och går på tåget så ska det inte vara några problem?

Du måste ha en zon 2-biljett för ul också(pga Arlanda). Det går ju att skicka en biljett för både zon 1&2(ULV12) för enkelhetens skull. Accesskortet aktiverar du på en stolpe på pendeltågsperrongen. :)

Inte pga Arlanda väl? Extratillägget för Arlanda betalar man ju bara om man kliver av/på där. Det som påverkar är ju vilka zoner + länsgräns man passerar.

Knivsta är ett sånt där fantastiskt undantag som UL gillar. Det samma gäller Alunda och Örsundsbro, det räcker med zon 1 därifrån också om du åker till Uppsala. Åker du däremot från någon av dessa tre till en annan ort i zon 2 så är det zon 2 som gäller. Jag jobbar med det här. :)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Har en anhörig (närmare 50 år) som jag tycker har förändrats sista tiden. Mer lättirriterad och verkar inte bry sig alls om hen säger... 2
Svar
27
· Visningar
2 161
Senast: Flavor
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Nu är det ett faktum. Under ungefär 2 års tid så har mensen till och från gjort uppehåll någon till några månader. Måendet vid de...
Svar
14
· Visningar
755
Senast: Roheryn
·
Hemmet Ny tråd då jag upptäckte att den gamla var låst. Måste verkligen ta tag i att rensa bort sådant som förblir osålt på Vinted. Men blir... 32 33 34
Svar
678
· Visningar
20 396
Senast: Luem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka