Dumma frågor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vem fan kom på det här med vintertid?
Kan inte varit någon som ägt en häst i alla fall.
När jag jobbade som groom bodde jag vägg i vägg med lösdriften. När klockan ställdes om och hästarna skulle få mat en timme senare var de galna och bankade i väggen där jag hade huvudändan på sängen. De fick havre en kvart senare än vanligt och jag började jobba trekvart tidigare än jag skulle... hård branch.
 
Vem fan kom på det här med vintertid?
Kan inte varit någon som ägt en häst i alla fall.
Vintervid är standardtiden. Sommartid är ett påhitt för att få mer dagsljus. För oss i norra delarna av världen spelar det egentligen inte så stor roll med sommartid eftersom våra dagar är såpass långa ändå. Men för tex södra Europa så spelar det roll.

Sverige har ju varit utan sommartid i perioder, men 1980 återinförde vi sommartid för att det skulle spara el. Numer vet vi att sommartiden inte sparade så mycket el som man hade hoppats på.
 
Seriös fråga! Nu vill jag ha ärliga och uppriktiga svar. Inget trams!
Blåa ögon på en häst. Hur ser det ut egentligen? Blir inte blicken lite kall, fiskaktig och lömsk?! Stirrig och läskig? :eek: Är man helt väck i luvan om man avstår från en häst för den blänger med isögona på en?

Det är ju definitivt en smaksak - jag var tvärtom redo att betala drygt tjugotusen över budget för att köpa en ettåring som var svart med blå ögon. Tycker att de är lite magiska! :love:
Blev tyvärr överbjuden och blev med en morotsfux utan tecken sitället! :D

Skämt åsido har jag aldrig förstått att folk är aviga till ljusa ögon eller färger rent generellt hos häst. Är det en bra häst så är det en bra häst.
Betala mer för en preferens, visst, men avstå en bra individ på grund av "fel färg"? Mja.
 
Min granne har en dotter som bor i LA och hon tycker att jag pratar jättebra eng/am , hon själv pratar med nåt indiskt uttal pga alla indiska släktingar men man tycker om man bott i Usa i 30 år sår borde man prata amerikanska rent . Fast alla hör ju att jag är från norrland så :angel:
Ränderna går aldrig ur.
Hur länge har vår sagolikt vackra Drottning Silvia bott här i Sverige? Många! Och visst kan man ana en liten brutning på hennes yttal oxå, men det är inte schärsillt ofta...
:heart 👸 :heart
 
är man fånig för att min inte kan sova för att man saknar någon
Tranan! Det är hjärtat som saknar, inte ditt kloka jag. Hjärtat kan man inte beordra eller bestämma något förnuftigt över, det lever sitt eget liv! Och saknar hjärtat, då är det på riktigt, och då är det inte det minsta fånigt att man är vaken! Det är väl fint, att få vara vaken en stund och tänkta lite på den man saknar! Det är ju då, när det lugnt och tyst, det är ju då hjärtat hörs!
Du somnar så småningom, och hjärtat får tröst! Sov gott, Lilla fågel! ❤
 
Har det någon betydelse eg? Hon talar ju bra och har bra ordförråd liksom.
Hon behärskar ju dessutom 7 språk så.
Det spelar absolut ingen roll alls, för hon är en ovanligt klok och fin människa med sunda värderingar, humor, och ett varmt hjärta! Men hon har som sagt, en liten brutning, trots alla år och alla språk. Det är bara ett konstaterande, det gör henne inte till en sämre människa för det!
Vem av oss har inte en brytning när vi pratar något annat än vårt första språk? Väldigt många, tror jag. Konstigt vore väl annars? :)
 
Vi hade en Peaugot som man var tvungen att vrida på för att få ljus. En del bilar i Sverige har inte ljus baktill på dagen, vet ej om det är lagligt eller inte. Men jag ser det rätt ofta på motorvägen.

Det är lagligt om sikten är bra. Problemet är väl att många bilar inte tänder dom vid dimma/regn. Sensorn klarar nog inte det. Så kör man på auto-läget, bör man ha koll på vädret.
 
Tack för svaret. Har alltid tänkt att det måste finnas en lampa så det känns bra att få det bekräftat 😊. Hade däremot ingen aning om att dörrarna gick per automatik. Smidigt för chauffören men otacksamt om nu någon råkar ”klämmas” och ilskan riktas till chauffören istället.

Man får många arga blickar om det. Många förare kör med fast öppning av den anledningen, jag tycker det är smidigt nör resenären öppbar själv. Så vi är lite olika där. Och som sagt, vissa bussar har ingen automatik.
 
Nja. Uttalet är inte så illa.

Det hon har är dålig prosodi, språkmelodi. Hon pratar tyska med svenska ord.

De flesta fortsätter prata med sitt modersmåls språkmelodi när de pratar ett nytt språk.
Det får mig att tänka på mina föräldrar när de (enligt sig själva då) pratar ett annat språk än svenska. De pratar då svenska (alltså svenska ord) med något ord här och där på det språk de anser att de talar (men översätter isåfall som de själva anser är logiskt, garlic blir white onion t ex) och härmar språkets språkmelodi 😅 Det låter verkligen så märkligt och de kan omöjligt förstå varför ingen förstår vad de säger. Enligt de själva pratar de ju engelska, tyska eller vad det nu är.
 
Det får mig att tänka på mina föräldrar när de (enligt sig själva då) pratar ett annat språk än svenska. De pratar då svenska (alltså svenska ord) med något ord här och där på det språk de anser att de talar (men översätter isåfall som de själva anser är logiskt, garlic blir white onion t ex) och härmar språkets språkmelodi 😅 Det låter verkligen så märkligt och de kan omöjligt förstå varför ingen förstår vad de säger. Enligt de själva pratar de ju engelska, tyska eller vad det nu är.

Jag hör ofta mina kollegor göra så, fast tvärtom. Somaliska med några svenska ord här och där t.ex. Låter ganska kul faktiskt!
 
Det får mig att tänka på mina föräldrar när de (enligt sig själva då) pratar ett annat språk än svenska. De pratar då svenska (alltså svenska ord) med något ord här och där på det språk de anser att de talar (men översätter isåfall som de själva anser är logiskt, garlic blir white onion t ex) och härmar språkets språkmelodi 😅 Det låter verkligen så märkligt och de kan omöjligt förstå varför ingen förstår vad de säger. Enligt de själva pratar de ju engelska, tyska eller vad det nu är.
Fast dethandlar ju om dåligt ordförråd! Vår drottning har ett mycket bra ordförråd. Men hennes språkmelodi är inte svensk.

Men det funkar ju för dina föräldrar. De gör sig sannolikt förstådda :)

en bekant hade baltiska hyresgäster på gården. De kommunicerade på dålig engelska. Det funkade utmärkt. "put the halm om the vagn" :D Förståelsen var utmärkt
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Samma tråd, men nya frågor! Forum för dumma frågor! Alldeles för många dumma frågor åker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
938
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 285
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 148
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 421
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Magsår eller kolik?
  • OS i Paris 2024 (dressyr)
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp