Dumma frågor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Aktiveras bromsljusen om man kör med farthållare och använder den för att sänka farten? Hur är det när man motorbromsar?

På min bil tänds de när jag kör med farthållare om jag sänker farten tillräckligt mycket. Osäker på hur mycket exakt, går jag från 110 till 100 tänds de inte men från 80 till 50 tänds de och det känns att bilen bromsar och inte motorbromsar. Har en hyfsat ny BMW, kanske är olika för olika bilmärken?
 
Jag har alltid utgått från att det inte gör det, och trampar således alltid lite lätt på bromsen just därför. Men har faktiskt ingen aning. Bra fråga!
Samma här, har tagit det lite som en motorbromsning och då tänds ju inga bromsljus.
Rätt säker på att de inte gör det. Jag har i alla fall fått lära mig att det enda som tänder bromsljusen är tramp på bromsen, vilket är anledningen till att man helst ska toucha den lätt inför att man saktar in då man har någon bakom, för att visa att man sänker farten.
På min bil tänds de när jag kör med farthållare om jag sänker farten tillräckligt mycket. Osäker på hur mycket exakt, går jag från 110 till 100 tänds de inte men från 80 till 50 tänds de och det känns att bilen bromsar och inte motorbromsar. Har en hyfsat ny BMW, kanske är olika för olika bilmärken?
Intressant! Jag hade gissat att de tänds när farthållaren bromsade men inte vid motorbromsning men jag ska nog fortsätta att anta att de inte aktiveras alls, för säkerhets skull! :)
 
Intressant! Jag hade gissat att de tänds när farthållaren bromsade men inte vid motorbromsning men jag ska nog fortsätta att anta att de inte aktiveras alls, för säkerhets skull! :)
@Mineur Teslas modeller tänder bromsljusen även vid motorbromsning. Jag gillar det jättemycket :).
Inte på min Audi, däremot tänds bromsljusen när den adaptiva farthållaren reglerar farten snabbt (till exempel vid filbyte och man hamnar nära bilen framför) :)

FN:s ekonomiska kommission för Europa (UNECE) har ett regelverk kring när bromsljusen ska tändas och det beror på bilens inbromsningshastighet.
Under 0,7 m/s inbromsningshastighet: Inga bromslampor.
Mellan 0,7 m/s upp till 1,3 m/s inbromsningshastighet: Tillverkaren får själv välja om det ska lysa eller inte.
Över 1,3 m/s inbromsning: Bromsljusen måste tändas.

Så om bromsljuset tänds beror på hur hård inbromsningen är :)
 
FN:s ekonomiska kommission för Europa (UNECE) har ett regelverk kring när bromsljusen ska tändas och det beror på bilens inbromsningshastighet.
Under 0,7 m/s inbromsningshastighet: Inga bromslampor.
Mellan 0,7 m/s upp till 1,3 m/s inbromsningshastighet: Tillverkaren får själv välja om det ska lysa eller inte.
Över 1,3 m/s inbromsning: Bromsljusen måste tändas.

Så om bromsljuset tänds beror på hur hård inbromsningen är :)
Oj vad intressant! Tack!
 
FN:s ekonomiska kommission för Europa (UNECE) har ett regelverk kring när bromsljusen ska tändas och det beror på bilens inbromsningshastighet.
Under 0,7 m/s inbromsningshastighet: Inga bromslampor.
Mellan 0,7 m/s upp till 1,3 m/s inbromsningshastighet: Tillverkaren får själv välja om det ska lysa eller inte.
Över 1,3 m/s inbromsning: Bromsljusen måste tändas.

Så om bromsljuset tänds beror på hur hård inbromsningen är :)
Så intressant! Det hade jag ingen aning om :)
 
Ännu en bilfråga: Tänds ljusen automatiskt på alla svenska bilar? På min brittiska bil måste man vrida på ett vrede för att aktivera t.ex. halvljusen eftersom det här är tillåtet att köra utan några ljus överhuvudtaget vid dagsljus och god sikt. Vrider man inte på den är bilen alltså helt "släckt". Jag tycker det är jättejobbigt att behöva komma ihåg vilket får mig att tro att det inte funkar så i Sverige...
 
Ännu en bilfråga: Tänds ljusen automatiskt på alla svenska bilar? På min brittiska bil måste man vrida på ett vrede för att aktivera t.ex. halvljusen eftersom det här är tillåtet att köra utan några ljus överhuvudtaget vid dagsljus och god sikt. Vrider man inte på den är bilen alltså helt "släckt". Jag tycker det är jättejobbigt att behöva komma ihåg vilket får mig att tro att det inte funkar så i Sverige...

Samma har :cautious:
edited to add: Min Amerikanska bil och Maken's Japanska tander ljusen automatiskt nar det borjar bli morkt ... men dagtid ar det bara halvljus, inga ljus bak, trots att flera stater kraver ljus aven pa dagen. :banghead:
 
Ännu en bilfråga: Tänds ljusen automatiskt på alla svenska bilar? På min brittiska bil måste man vrida på ett vrede för att aktivera t.ex. halvljusen eftersom det här är tillåtet att köra utan några ljus överhuvudtaget vid dagsljus och god sikt. Vrider man inte på den är bilen alltså helt "släckt". Jag tycker det är jättejobbigt att behöva komma ihåg vilket får mig att tro att det inte funkar så i Sverige...
Vi hade en Peaugot som man var tvungen att vrida på för att få ljus. En del bilar i Sverige har inte ljus baktill på dagen, vet ej om det är lagligt eller inte. Men jag ser det rätt ofta på motorvägen.
 
Ännu en bilfråga: Tänds ljusen automatiskt på alla svenska bilar? På min brittiska bil måste man vrida på ett vrede för att aktivera t.ex. halvljusen eftersom det här är tillåtet att köra utan några ljus överhuvudtaget vid dagsljus och god sikt. Vrider man inte på den är bilen alltså helt "släckt". Jag tycker det är jättejobbigt att behöva komma ihåg vilket får mig att tro att det inte funkar så i Sverige...
Nix! Både jag och pappa har haft Mercedes som man måste vrida igång. Hans nuvarande merca tänds typ när det är mörkt om man inte manuellt sätter igång ljuset.
 
Seriös fråga! Nu vill jag ha ärliga och uppriktiga svar. Inget trams!
Blåa ögon på en häst. Hur ser det ut egentligen? Blir inte blicken lite kall, fiskaktig och lömsk?! Stirrig och läskig? :eek: Är man helt väck i luvan om man avstår från en häst för den blänger med isögona på en?
Jag hade avstått från att köpa en häst med blå ögon. Gillar det inte alls!!
 
Vem fan kom på det här med vintertid?
Kan inte varit någon som ägt en häst i alla fall.

Jag kan inte vanta pa att vi far "vintertid" (standard tid) sa det inte hinner bli morkt nar jag plockar upp mina smabarn. Nu ar det skymning vid 7 nar jag kommer ... det ar battre om jag inte behover "deala" med morker nar det ar en hel massa foraldrar och barn efter vagen. Vi byter forsta weekenden i November.
 
Jag kan inte vanta pa att vi far "vintertid" (standard tid) sa det inte hinner bli morkt nar jag plockar upp mina smabarn. Nu ar det skymning vid 7 nar jag kommer ... det ar battre om jag inte behover "deala" med morker nar det ar en hel massa foraldrar och barn efter vagen. Vi byter forsta weekenden i November.
Fast vid vintertid här ställer man tillbaka klockan en timme och det blir mörkt tidigare. Är det inte samma hos er?
 
Fast vid vintertid här ställer man tillbaka klockan en timme och det blir mörkt tidigare. Är det inte samma hos er?

Fast nej ... om jag staller tillbaka klockan fran 8 till 7 ... sa blir det ju ljusare nar jag plockar upp eleverna klockan 7 (vilket dagen innan var klockan 8) ... eller? (Thoroughly confused :crazy:)
 
Min gamla kompis har blivit ihop med en urflott männscha som ser ut som en
k ä r r i n g ! Snygg kropp har hon oxå. Jäkla apa. (Varför har inte jag det?)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Samma tråd, men nya frågor! Forum för dumma frågor! Alldeles för många dumma frågor åker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
940
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 287
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 153
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 423
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp