Dumma frågor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh det kände jag inte till, föds de ljusbruna eller..?

Megara vid tre veckor, fyra månaders, respektive två år

38400002s.jpg


854011s.jpg
20190622_133303.jpg
 
Vidare teorier när jag funderade på saken; jag kom på att det är vanligt att de kattraser som ska ha blåa ögon är de som får den mörka blåa färgen i sina ögon. Dvs de är avlade till blå ögonfärg under lång tid och det beror inte på hur mycket vitt de har etc.
Medan hundar och hästar har inte (ännu) avlats lika medvetet på ögonfärgen och där avgör de vita fläckarna mycket om de får blå färg eller inte.
Alltså är den ena "bara" en blå ögonfärg medan den andra beror på melatoninet?
Låter det rimligt?
Melaninet menar du nog. Det ger brun färg på människor iallafall.
Melatonin är ett sömnhormon. :)
 
Hur gör andra människor när det kliar på ryggen och man inte har någon som kan klia åt en? Jag behöver alltid klia på det där stället på ryggen man inte kommer åt, jag har dessutom haft frozen shoulder i båda axlarna så kan inte bända armarna bakåt bra så når inte särskilt mycket.

Jag använde förr en brevöppnare men det blev lite jobbigt när jag hamnade på akuten (pga diabetes) och det började ställas massa frågor om min rygg - vet inte hur den såg ut själv men den var tydligen ganska upprispad. Ja jo, jag kliar ryggen med en brevöppnare? :angel::rofl: Så nu använder jag en gaffel istället.
Jag tar ett långt skohorn i plast från Ikea som har en böj upptill. Den kroken är perfekt att klia med! Når att krafsa över hela ryggen! :D
 
Varför får jag en annan sångröst när jag sjunger till ackompanjemang av dammsugare? I kören är jag alt, men ensam hemma sjunger jag mycket högre toner när jag kör igång dammsugaren eller hårtorken.
 
Åker mycket buss nu för tiden och har funderat på två saker:

1. Hur håller busschauffören reda på att hen ska stanna när någon ska av? Lyser det någon lampa på instrumentbrädan? Det plingar ju såklart när passagerarna trycker på knappen, men jag tänker att ett ”pling” är lätt att glömma när man måste fokusera på trafiken.

2. Varför plingar det extra mycket när man trycker på knappen som är markerad med en barnvagn? Busschauffören öppnar ju ändå alla dörrar vid alla stopp så det borde väl räcka att trycka på STOP-knappen även när man ska av med barnvagnen?
 
Åker mycket buss nu för tiden och har funderat på två saker:

1. Hur håller busschauffören reda på att hen ska stanna när någon ska av? Lyser det någon lampa på instrumentbrädan? Det plingar ju såklart när passagerarna trycker på knappen, men jag tänker att ett ”pling” är lätt att glömma när man måste fokusera på trafiken.

2. Varför plingar det extra mycket när man trycker på knappen som är markerad med en barnvagn? Busschauffören öppnar ju ändå alla dörrar vid alla stopp så det borde väl räcka att trycka på STOP-knappen även när man ska av med barnvagnen?
De blå knapparna indikerar att det är någon som kan ta längre tid på sig att kliva av. Finns även en "handikappvariant" utöver barnvagnen, men de fyller samma funktion.
Vad gäller fråga 1 har jag alltid tagit för givet att det finns nån form av lysande lampa hos chauffören också, men finns säkert nån som kan svara mer säkert på den.
 
Åker mycket buss nu för tiden och har funderat på två saker:

1. Hur håller busschauffören reda på att hen ska stanna när någon ska av? Lyser det någon lampa på instrumentbrädan? Det plingar ju såklart när passagerarna trycker på knappen, men jag tänker att ett ”pling” är lätt att glömma när man måste fokusera på trafiken.

2. Varför plingar det extra mycket när man trycker på knappen som är markerad med en barnvagn? Busschauffören öppnar ju ändå alla dörrar vid alla stopp så det borde väl räcka att trycka på STOP-knappen även när man ska av med barnvagnen?

Som nån skrev. Lite olika på olika bussmodeller, men oftast får vi en signal och en knapp lyser gult, samt att det brukar tändas en lite hållplatslampa i bussens egna indikationer på instrumentpanelen.

Oftast öppnas dörrarna automatiskt, antingen via att föraren aktiverar dörrautomatiken och resenären själv öppnar, eller att jag öppnar framdörren vilket gör att bakdörrarna öppnas automatiskt om nån tryckt. Det gäller dock inte alla bussar, men ofta. Då stängs dörrarna också automatiskt efter ett antal sekunder. Om nån trycker på barnvagnsknappen, så är tanken att vi ska dels ställa upp på "fast öppning" som det heter, så den personen kommer av utan att riskera bli klämd när dörrarna stängs och dels är tanken också att man om det behövs, ska niga bussen.
Det kan ni tänka på om ni märker att dörrarna börjar stängas trots att ni är mellan dom. Det är inte vi som sitter och leker djävular där framme, utan det går på automatik. Däremot finns det saker i/runt dörrarna som ska känna av om nån riskerar att bli klämd, men som med allt annat tekniskt, så kan ju detta vara ur funktion. Dörrarna börjar då oftast gå igen, men öppnas igen när de känner av att nått är emellan. Den funktionen är också den i särklass vanligaste orsaken till dörrproblem på bussar :cool:
 
Aktiveras bromsljusen om man kör med farthållare och använder den för att sänka farten? Hur är det när man motorbromsar?
Rätt säker på att de inte gör det. Jag har i alla fall fått lära mig att det enda som tänder bromsljusen är tramp på bromsen, vilket är anledningen till att man helst ska toucha den lätt inför att man saktar in då man har någon bakom, för att visa att man sänker farten.
 
Fort är det gjort! Man hakar på både för att på något vis spegla den man pratar med och för att undvika förvirring. Ofta helt omedvetet.
Min granne har en dotter som bor i LA och hon tycker att jag pratar jättebra eng/am , hon själv pratar med nåt indiskt uttal pga alla indiska släktingar men man tycker om man bott i Usa i 30 år så borde man prata amerikanska rent . Fast alla hör ju att jag är från norrland så :angel:
 
Som nån skrev. Lite olika på olika bussmodeller, men oftast får vi en signal och en knapp lyser gult, samt att det brukar tändas en lite hållplatslampa i bussens egna indikationer på instrumentpanelen.

Oftast öppnas dörrarna automatiskt, antingen via att föraren aktiverar dörrautomatiken och resenären själv öppnar, eller att jag öppnar framdörren vilket gör att bakdörrarna öppnas automatiskt om nån tryckt. Det gäller dock inte alla bussar, men ofta. Då stängs dörrarna också automatiskt efter ett antal sekunder. Om nån trycker på barnvagnsknappen, så är tanken att vi ska dels ställa upp på "fast öppning" som det heter, så den personen kommer av utan att riskera bli klämd när dörrarna stängs och dels är tanken också att man om det behövs, ska niga bussen.
Det kan ni tänka på om ni märker att dörrarna börjar stängas trots att ni är mellan dom. Det är inte vi som sitter och leker djävular där framme, utan det går på automatik. Däremot finns det saker i/runt dörrarna som ska känna av om nån riskerar att bli klämd, men som med allt annat tekniskt, så kan ju detta vara ur funktion. Dörrarna börjar då oftast gå igen, men öppnas igen när de känner av att nått är emellan. Den funktionen är också den i särklass vanligaste orsaken till dörrproblem på bussar :cool:
Tack för svaret. Har alltid tänkt att det måste finnas en lampa så det känns bra att få det bekräftat 😊. Hade däremot ingen aning om att dörrarna gick per automatik. Smidigt för chauffören men otacksamt om nu någon råkar ”klämmas” och ilskan riktas till chauffören istället.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Samma tråd, men nya frågor! Forum för dumma frågor! Alldeles för många dumma frågor åker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
940
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 290
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 168
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 428
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp