Dumma frågor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nja. Uttalet är inte så illa.

Det hon har är dålig prosodi, språkmelodi. Hon pratar tyska med svenska ord.

De flesta fortsätter prata med sitt modersmåls språkmelodi när de pratar ett nytt språk.
Min granntant var tyska och det hördes knappt att hon inte var infödd svensk. Jag har kollegor som bott betydligt kortare tid i Sverige där det inte går att ana att de inte är infödda svenskar så med hennes bakgrund tycker jag det är mycket märkligt, men nu var det ett svar på ett tidigare inlägg angående engelska med indisk brytning.
Kan man göra sig förstådd så finns det annat och störa sig på en uttal (gäller alla - inte bara drottningar)
Jag stör mig alltid på typiska stavfel, Silvias uttal är inget som stör mig nämnvärt. :D
 
Min granntant var tyska och det hördes knappt att hon inte var infödd svensk. Jag har kollegor som bott betydligt kortare tid i Sverige där det inte går att ana att de inte är infödda svenskar så med hennes bakgrund tycker jag det är mycket märkligt, men nu var det ett svar på ett tidigare inlägg angående engelska med indisk brytning.

Jag stör mig alltid på typiska stavfel, Silvias uttal är inget som stör mig nämnvärt. :D
Mmmmm.

Olika männikor har olika fallenhet för att härma språkmelodi. Det har inte så mycket med språkkunskaper att göra.
Jag har i jobbet träffat människor med ytterst begrnsade kunskaper i svenska som har ett i stort sett perfekt svenskt uttal.

Vissa språk är dessutom mer annorlunda. Hört en fransman prata engelska? :)
 
Mmmmm.

Olika männikor har olika fallenhet för att härma språkmelodi. Det har inte så mycket med språkkunskaper att göra.
Jag har i jobbet träffat människor med ytterst begrnsade kunskaper i svenska som har ett i stort sett perfekt svenskt uttal.

Vissa språk är dessutom mer annorlunda. Hört en fransman prata engelska? :)
Påminner om en lärare jag hade som pratade 100% perfekt svenska sett till alla aspekter.
Utom just språkmelodin som var 100% amerikansk.

Allra först var det jättesvårt att förstå vad hon sade för hjärnan letade efter engelska ord att tolka. Man fick liksom koncentrera sig på att tvinga den att tänka att det skulle vara svenska. På ett par föreläsningar hade man vant sig så mycket att det sållades bort automatiskt och man inte fattade vad man tyckt varit svårt.

Det är så individuellt vilka olika element i språkfärdigheten som är svåra för olika individer om det ska läras in som vuxen efter den naturliga anpassningsförmågan försvunnit.
 
Nja. Uttalet är inte så illa.

Det hon har är dålig prosodi, språkmelodi. Hon pratar tyska med svenska ord.

De flesta fortsätter prata med sitt modersmåls språkmelodi när de pratar ett nytt språk.
Exakt så. Få svenskar som inte har svensk språkmelodi när de pratar engelska, faktiskt, även om de sällan hör det själva.

Eller alla Svenskar som har svart att helt tappa sin dialekt aven efter att de bott i ett annat horn av Sverige i manga ar ... och da ar anda sprakmelodin den samma.
 
Eller alla Svenskar som har svart att helt tappa sin dialekt aven efter att de bott i ett annat horn av Sverige i manga ar ... och da ar anda sprakmelodin den samma.
Den är inte samma. Språkmelodin är ett av det tydligast särskiljande dragen mellan de olika regionala språkområdena i Sverige.

Men du har rätt i att det är intressant att på vissa kan man knappt höra varifrån de kommer efter ett år, och vissa tror man bara är på tillfälligt besök efter 30 år på orten. Och det är inte så enkelt som att man bara väljer vad man vill ha kvar av sin dialekt.
 
Åh! Jag tror jag kan svara på det här! Läste ett annat inlägg om mjukisbyxor som är inne på rätt spår. Nu är mitt inlägg inte helt vetenskapligt utan en väldigt kvalificerad gissing. Din rosa handduk innehåller troligtvis lite mindre pigment samt att rött är en mer "biologisk" färg att få fram. Din blå är troligtvis mer mättad med pigment, samt att molekylerna i blå färg är större än röda så dom tar större plats och ger mindre plats för vätska att absorberas.
 
Fast dethandlar ju om dåligt ordförråd! Vår drottning har ett mycket bra ordförråd. Men hennes språkmelodi är inte svensk.

Men det funkar ju för dina föräldrar. De gör sig sannolikt förstådda :)

en bekant hade baltiska hyresgäster på gården. De kommunicerade på dålig engelska. Det funkade utmärkt. "put the halm om the vagn" :D Förståelsen var utmärkt
Nej det är just det det inte gör. Fungerar alltså. De gör sig inte förstådda alls och enligt deras synsätt är det då andra det är fel på. Att de faktiskt skulle lära sig ett språk finns inte på kartan. De anser ju att de pratar språket flytande redan.
 
Jag funderade helt plötsligt om det är normalt eller vanligt? Är det fler som känner att i princip hela ryggraden bränner på morgonen när man vaknat ? När jag stiger upp och rör mig så känner jag inget? Tryck någon gillaknapp/ogillaknapp om ni känner igen detta, tack.
 
Som nån skrev. Lite olika på olika bussmodeller, men oftast får vi en signal och en knapp lyser gult, samt att det brukar tändas en lite hållplatslampa i bussens egna indikationer på instrumentpanelen.

Oftast öppnas dörrarna automatiskt, antingen via att föraren aktiverar dörrautomatiken och resenären själv öppnar, eller att jag öppnar framdörren vilket gör att bakdörrarna öppnas automatiskt om nån tryckt. Det gäller dock inte alla bussar, men ofta. Då stängs dörrarna också automatiskt efter ett antal sekunder. Om nån trycker på barnvagnsknappen, så är tanken att vi ska dels ställa upp på "fast öppning" som det heter, så den personen kommer av utan att riskera bli klämd när dörrarna stängs och dels är tanken också att man om det behövs, ska niga bussen.
Det kan ni tänka på om ni märker att dörrarna börjar stängas trots att ni är mellan dom. Det är inte vi som sitter och leker djävular där framme, utan det går på automatik. Däremot finns det saker i/runt dörrarna som ska känna av om nån riskerar att bli klämd, men som med allt annat tekniskt, så kan ju detta vara ur funktion. Dörrarna börjar då oftast gå igen, men öppnas igen när de känner av att nått är emellan. Den funktionen är också den i särklass vanligaste orsaken till dörrproblem på bussar :cool:
Hur gör de när bussen är full och många ska av på samma hållplats så att sekunderna där dörrarna hålls automatiskt öppna räcker inte för att alla ska hinna gå av? Jag har för mig att jag även då sett dörrarna hålla sig tålmodigt öppna och därför antagit att det inte varit så automatiskt :o
 
Hur gör de när bussen är full och många ska av på samma hållplats så att sekunderna där dörrarna hålls automatiskt öppna räcker inte för att alla ska hinna gå av? Jag har för mig att jag även då sett dörrarna hålla sig tålmodigt öppna och därför antagit att det inte varit så automatiskt :o

Nä, sekunderna räknas från att strålen brutits. Det är liksom inte så att man har 4 sekunder på sig att tömma en hel buss, annars går dörrarna igen, utan när man bryter den infraröda strålen så börjar den räkna. Kommer en till och bryter den, så börjar den om med nedräkningen. Vanligaste anledningen till att dörrarna börjar gå igen, är helt enkelt att man är för långsam. Men det är oftast bara att antingen trycka på öppningsknappen (alltså inte stannarknappen) eller gå mot dörren, så kommer den avbryta stängningen och gå upp igen.
 
Nä, sekunderna räknas från att strålen brutits. Det är liksom inte så att man har 4 sekunder på sig att tömma en hel buss, annars går dörrarna igen, utan när man bryter den infraröda strålen så börjar den räkna. Kommer en till och bryter den, så börjar den om med nedräkningen. Vanligaste anledningen till att dörrarna börjar gå igen, är helt enkelt att man är för långsam. Men det är oftast bara att antingen trycka på öppningsknappen (alltså inte stannarknappen) eller gå mot dörren, så kommer den avbryta stängningen och gå upp igen.
Ja men det såklart! Tänkte inte på det :o:D
Jag blir lite irriterad när jag ser andra trycka på stannarknappen för att öppna dörren, irriterar det er också? Eller gör det inget?
 
Ja men det såklart! Tänkte inte på det :o:D
Jag blir lite irriterad när jag ser andra trycka på stannarknappen för att öppna dörren, irriterar det er också? Eller gör det inget?

I de flesta bussarna får vi ingen signal om dörrarna är öppna. Har dom hunnit gå igen, så kan det ju vara lite irriterande med det onödiga plingandet, istället för att direkt trycka på öppningsknappen. Men man får försöka tänka på att alla inte kan det där.
 
Den är inte samma. Språkmelodin är ett av det tydligast särskiljande dragen mellan de olika regionala språkområdena i Sverige.

Men du har rätt i att det är intressant att på vissa kan man knappt höra varifrån de kommer efter ett år, och vissa tror man bara är på tillfälligt besök efter 30 år på orten. Och det är inte så enkelt som att man bara väljer vad man vill ha kvar av sin dialekt.
Min bror är sån! Vi flyttade från Värmland till Skåne som 13 resp 14åringar, är idag 29 och 30 bast. Jag har kvar min värmländska dialekt men pratar inte lika grovt härnere som när jag är tillbaka i Värmland för ingen fattar vad jag säger :D. Lillbrorsan däremot hör man inte alls någon värmländska, han har någon egen dialekt som är typ en blandning av rikssvenska och skånska O_o, låter så kul! Folk blir förvånade över hur olika vi pratar fast vi bott lika länge här och är nästan lika gamla :laugh:.
 
I de flesta bussarna får vi ingen signal om dörrarna är öppna. Har dom hunnit gå igen, så kan det ju vara lite irriterande med det onödiga plingandet, istället för att direkt trycka på öppningsknappen. Men man får försöka tänka på att alla inte kan det där.
Jag har bara sett det ske i bussar utan öppningsknapp dock.
 
Min bror är sån! Vi flyttade från Värmland till Skåne som 13 resp 14åringar, är idag 29 och 30 bast. Jag har kvar min värmländska dialekt men pratar inte lika grovt härnere som när jag är tillbaka i Värmland för ingen fattar vad jag säger :D. Lillbrorsan däremot hör man inte alls någon värmländska, han har någon egen dialekt som är typ en blandning av rikssvenska och skånska O_o, låter så kul! Folk blir förvånade över hur olika vi pratar fast vi bott lika länge här och är nästan lika gamla :laugh:.
Bodde ett år nära den norska gränsen i Värmland, när jag flyttade dit förstod jag typ ingenting.. Tänkte först att de pratade norska, men insåg snabbt att de använde svenska ord, så tänkte då att de från början kom från Norge. Men efter ett tag förstod jag att alla som kom därifrån pratade så.
Men melodin där är otroligt norsk.
 
Bodde ett år nära den norska gränsen i Värmland, när jag flyttade dit förstod jag typ ingenting.. Tänkte först att de pratade norska, men insåg snabbt att de använde svenska ord, så tänkte då att de från början kom från Norge. Men efter ett tag förstod jag att alla som kom därifrån pratade så.
Men melodin där är otroligt norsk.
Haha jag är uppvuxen nära norska gränsen! Många härnere i Skåne tror ju jag är norsk om jag pratar min dialekt fullt ut :laugh:
 
Det är väldigt lerigt i och runt hagarna. Jag vill ha mina antika Graningar, men de har spruckit i sulorna, så jag blir blöt om fötterna. Finns det galoscher för Graningar?
 
Jag funderade helt plötsligt om det är normalt eller vanligt? Är det fler som känner att i princip hela ryggraden bränner på morgonen när man vaknat ? När jag stiger upp och rör mig så känner jag inget? Tryck någon gillaknapp/ogillaknapp om ni känner igen detta, tack.
Inte vanligt enligt mig. Låter mkt obehagligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Samma tråd, men nya frågor! Forum för dumma frågor! Alldeles för många dumma frågor åker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
935
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 284
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 140
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 415
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp