Dumma frågor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dödsryckningar. Hur fungerar det? Avlivade en höna nyss, smäll i huvudet och halshuggning. Hon sprattlade på i flera minuter rejält efter det. Och ryckte i kroppen ännu lägre. Vad säger vetenskapen?
Nerver och muskler som sprätter. Sett det även under amputation (i narkos och med bra smärtlindring ska tilläggas), trots extra lokalbedövning i nerverna. Det rycker ändå när nerver och muskler skärs av.
 
Vid slakten har man ju inget som hindrar impulserna från att gå fram, även om hjärnan sen inte kan emotta dom då den är satt ur funktion.

Sen kan själva syrebristen när blodet försvinner ur musklerna också göra så det rycker.
Det kan pågå länge.
Tack, då förstår jag lite tydligare "varför". :)
 
Rigor Mortis
Hur funkar det och varför kommer det? Och hur kommer det sig att det släpper sen igen?!
 
Nerver och muskler som sprätter. Sett det även under amputation (i narkos och med bra smärtlindring ska tilläggas), trots extra lokalbedövning i nerverna. Det rycker ändå när nerver och muskler skärs av.
Är det inte olika beroende på djurslag? Har hört att det finns en förklaring till att fåglar sprätter mer än andra.

(Gamla hunden började rycka i ögon och läppar när hjärtat slutat slå. Inte så najs)
 
Muskelfibrerna fastnar. Sedan behövs det glykogen för att det ska släppa igen. Om det inte finns glykogen, tex ett stressat djur vid slakt, så släpper det inte helt = segt kött.

Typ.
Eller shit vad längesen det var jag pluggade. Jag måste läsa om det där igen :p
 
Varför fins det inga kvark stjärnor? Det fins metron och svartahål. Och i gränslandet mellan dessa borde det finnas kvark stjärnor. Runt 3.6 sol massor
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Samma tråd, men nya frågor! Forum för dumma frågor! Alldeles för många dumma frågor åker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
940
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 287
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 152
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 423
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp