Dumma frågor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför kostar det att gå till vårdcentralen etc.? Är det inte bland annat till vården våra skattepengar går till?
Varför måste man betala för hjälpmedel man behöver och har rätt till? Betalar vi inte skatt för att bekosta just sånt?

Dom där hundralapparna man betalar kan väl knappast göra varken till eller från för vårdens totala ekonomi?

Jag känner att det här verkligen är dumma frågor för alla bara verkar tycka att det är helt normalt att betala för något som vi redan har betalat för. Är jag den enda som inte fattar?

Eller när man betalar skatt när man får skattepengar (t.ex. Sjukersättning) utbetalda, skatt på skattens skatt?
 
Hur kan folk beskriva någon för en fantomtecknare?
Det är ju iofs mest i serier och film jag sett det användas, så det speglar kanske inte verkligheten rakt av, men jag skulle knappt kunna beskriva en kompis jag känner, och än mindre någon jag sett några sekunder.
Har de mandelformade ögon? Rund näsa? Fyrkantigt ansikte? Jag vet inte 🤷‍♀️
 
Hur kan folk beskriva någon för en fantomtecknare?
Det är ju iofs mest i serier och film jag sett det användas, så det speglar kanske inte verkligheten rakt av, men jag skulle knappt kunna beskriva en kompis jag känner, och än mindre någon jag sett några sekunder.
Har de mandelformade ögon? Rund näsa? Fyrkantigt ansikte? Jag vet inte 🤷‍♀️
Jag tror inte jag skulle kunna beskriva min sambo. Men be mig däremot beskriva mina hästar! :rofl:
 
Har funderat på en sak. Om jag kör bil och känner en konstig lukt, tex rök eller något annat otrevligt. Är det då bäst att stänga av ventilationen i bilen (min första reflex) eller inte? Tänker att om jag känner lukten och då stänger ventilationen så finns den ju redan i bilen och blir kvar där och cirkulerar på en liten yta - om jag inte stänger av ventilationen kanske jag får in mer luft. Men OM det är tex brandrök och jag fortsätter ha ventilationen på får jag ju bara in mer och mer rök... hänger ni med? :p
 
Varför verkar troende som bara köper halalkött kunna köpa vilken sorts kyckling som helst? Är det mindre noga med just kyckling?
 
Jag tror inte jag skulle kunna beskriva min sambo. Men be mig däremot beskriva mina hästar! :rofl:

Typ så :D
Alltså, jag vet ju hur folk i min närhet ser ut i stora drag, men för att jag ska kunna beskriva någon i detalj måste jag endera aktivt ha studerat hur de ser ut, eller att de har något verkligt utmärkande drag, och det är ju egentligen ganska sällan folk har det, speciellt på nivån att det fastnar i ens minne på bara någon sekund.
 
Typ så :D
Alltså, jag vet ju hur folk i min närhet ser ut i stora drag, men för att jag ska kunna beskriva någon i detalj måste jag endera aktivt ha studerat hur de ser ut, eller att de har något verkligt utmärkande drag, och det är ju egentligen ganska sällan folk har det, speciellt på nivån att det fastnar i ens minne på bara någon sekund.
Alltså, vad är ens mandelformade ögon? I motsats till....?
 
Du kan känna av det men det kan även vara så att du inte känner av det. Tror det beror anledningen till varför andedräkten är dålig. Tex tycker jag att det är lätt att känna hos mig själv om jag har dålig andedräkt av att ha ätit vitlök. Men dålig andedräkt pga av magen/problem med matstrupen tror jag inte man känner, åtminstone inte så lätt.

Åh, så knepigt. För det känns som en väldigt svår sak att säga till någon. Men samtidigt kanske personen vill åtgärda om det går.

Kanske påpekar man det (om alls) bara till riktigt nära vänner eller familjemedlemmar.
 
Varför kostar det att gå till vårdcentralen etc.?
För att det minskar antalet onödiga besök, tror jag. Kostar det lite så går man nog generellt mindre än om det är helt gratis.

Varför måste man betala för hjälpmedel man behöver och har rätt till?
Hjälpmedeln gissar jag är en ekonomisk fråga, det blir väl helt enkelt för dyrt att ha dem kostnadsfria. Vill minnas att det var kostnadsfritt förr (10-15 år sen?). Kanske beror på landsting också. Håller med om att det borde vara subventionerat på samma sätt som läkarbesök (och är det kanske också, jag vet inte).

Dom där hundralapparna man betalar kan väl knappast göra varken till eller från för vårdens totala ekonomi?
Jag tror faktiskt att de där hundralapparna har betydelse.

Eller när man betalar skatt när man får skattepengar (t.ex. Sjukersättning) utbetalda, skatt på skattens skatt?
Det här har jag också funderat på. Jag kan tänka mig att det har att göra med att man ska få rätt total inkomst/total skatt om man har andra inkomster än bara skattefinansierade. Vi har två personer, den ena har en inkomst på 20 tkr/mån, den andra en inkomst på 80 tkr/mån, båda har vabbat en vecka. Som det är nu, så läggs det på deras totala inkomst, vilket innebär att hen som har 20 tkr/mån betalar ca 25% skatt på vabben, men hen som har 80 tkr/mån betalar över 50% skatt på vabben.
Om ersättningen hade varit skattefri hade båda fått utbetalningen beräknad på samma sätt, hur nu det skulle vara. Deras totala inkomst hade inte påverkat nettot på samma sätt som nu. Och deras totala skatt hade blivit lägre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Samma tråd, men nya frågor! Forum för dumma frågor! Alldeles för många dumma frågor åker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
944
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 298
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 182
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 432
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp