Dumma frågor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tavlor som hänger lite snett, lutar alltid snett åt samma håll. Hört att det har nåt med jordens rotation att göra. Kan nån förklara hur det går till??
Tavlor som hänger snett hänger "fel" på tråden - om det nu är en metalltråd bak på tavlan som den hängs upp i. Tavlan måste ju hängas mitt på tråden för att hänga rakt (förutsatt att tråden har fästs korrekt på tavlan), alltså spiken på väggen måste ligga på "balanspunkten" på tråden. Har tavlan ingen tråd som den hängs upp i utan en fästanordning av ngt slag och tavlan hänger snett så har generellt fästanordningen sätta på snett på tavlan och tavlan kommer ju då alltid att luta åt samma håll så länge inte fästanordningen justeras.
 
@karamelldrottningen @Acto @Mia_R
Nix. Fel av er. Alla tavlor hänger på sina trådar och säg att en dag rättas till så de hänger spikrakt. Så småningom hänger flera av dem aningens snett, och alla lutar åt samma håll.
Som vatten snurrar när det rinner ur handfatet, alltid åt samma håll. Så ser det ut. Frågan är varför och hur det går till att alla lutar åt samma håll?

*Varför är @tanten arg i @karamelldrottningens svar?:confused:
 
Senast ändrad:
@karamelldrottningen @Acto @Mia_R
Nix. Fel av er. Alla tavlor hänger på sina trådar och säg att en dag rättas till så de hänger spikrakt. Så småningom hänger flera av dem aningens snett, och alla lutar åt samma håll.
Som vatten snurrar när det rinner ur handfatet, alltid åt samma håll. Så ser det ut. Frågan är varför och hur det går till att alla lutar åt samma håll?

*Varför är @tanten arg i @karamelldrottningens svar?:confused:
Om alla världens tavlor uppförde sig så hade det funnits ett samband, nu är nog enda sambandet upphängningen.

"Även vetenskapen har sina "Klintbergare". Att vattenvirveln i ett tvättställ alltid vrider åt höger på norra halvklotet och åt vänster på södra är en länge omhuldad vandringssägen. Fenomenet skulle orsakas av den så kallade Corioliseffekten. Den avlänkar på grund av jordotationen alla föremål i rörelse, fast åt olika håll beroende på vilken sida om ekvatorn som föremålet rör sig. Bara ett föremål som rör sig längs ekvatorn förblir opåverkat.
...
I ett vanligt handfat beror virvelns rotationsriktning snarare på vattnets initiala rörelse när man släpper ut det. Eller på handfatets form. Jan Nääs berättar att i hans egen diskbänk rinner vattnet ut i en virvel åt vänster i den ena hon och i en virvel åt höger i den andra."
 
@Mia_R Läste du artikeln!? Det är nåt lurt! 😁 Sannolikt är det väl vibrationer i huset, värre om det är en gammal träkåk än ett stort hyreshus i betong? Ja, jag vet inte. Eller så smyger nån in på nätterna och petar på tavlorna så de kasar på sniskan!
 
Hur förstår man om någon som påstår sig vilja vara vän med en egentligen vill något mer än så?

(Eller är det alltid är så när en straight singelkille/-man/-gubbe vill bli vän med en tjej?)
 
Man måste fråga. Ingen är tankeläsare och det gäller åt båda hållen. Mer kommunikation är lösningen på 90 % av alla relationsproblem.

Hm, okej. Det är egentligen ett logiskt och vettigt svar på min fråga förstås.

Synd vara att inte folk säger vad de menar med detsamma :p. Jag är nog inte heller så bra på det dock 🙈.
 
Man frågar och nej det är är inte alltid så, jag har många manliga vänner som är straighta och de är bara vänner.

Jag har också sådana, men då är det sådana som jag träffat genom t.ex. hundträffar eller genom andra vänner. Det är nog mer lurt med de där som man pratar med ute/på bussen/på tåget.

Ibland ljuger dock folk när man frågar men det märks ju efter ett tag i och för sig.
 
Jag har också sådana, men då är det sådana som jag träffat genom t.ex. hundträffar eller genom andra vänner. Det är nog mer lurt med de där som man pratar med ute/på bussen/på tåget.

Ibland ljuger dock folk när man frågar men det märks ju efter ett tag i och för sig.

Jag är ju en tjurig jävel som inte pratar med okända så det vet jag inget om 🤣

Men ja, det lär märkas.
 
Hm, okej. Det är egentligen ett logiskt och vettigt svar på min fråga förstås.

Synd vara att inte folk säger vad de menar med detsamma :p. Jag är nog inte heller så bra på det dock 🙈.
Man kanske inte vet helt säkert på en gång heller? Jag tänker själv ofta att personer jag mötet kan vara både intressanta och attraktiva, men det tar kanske en stund innan man vet om man "vill något mer".

Sen... Försök tänka lite utanför den hetero normativa boxen en stund. Män och kvinnor kan vara vänner och du kanske har samkönade vänner som har liderliga känslor för dig.
 
Man kanske inte vet helt säkert på en gång heller? Jag tänker själv ofta att personer jag mötet kan vara både intressanta och attraktiva, men det tar kanske en stund innan man vet om man "vill något mer".

Sen... Försök tänka lite utanför den hetero normativa boxen en stund. Män och kvinnor kan vara vänner och du kanske har samkönade vänner som har liderliga känslor för dig.

Förlåt om jag låter inskränkt.
Jag funderar bara på om jag är trögfattad eller något. Om jag missar vissa signaler då jag flera gånger råkat träffa killar som vill bli vänner men sedan ganska fort vill något mer. Det är lite synd för flera gånger har det varit personer som verkat som trevliga vänner tills de absolut vill mer och har svårt att förstå att jag inte är intresserad.

Gissar att de jag träffat kanske är väldigt ensamma personer som längtar efter kärlek. Och att det då räcker att någon är artig och vänlig för att hopp/intresse ska spira. Hoppas de alla har träffat andra nu :heart.

Jag har inte sådär jättemånga vänner annars vilket ibland gör att det känns lite frustrerande när de jag hoppas bli vän med flera gånger visat sig vilja något mer än att vara vänner. Men men, jag lämnar frågan för nu, till förmån för intressantare "dumma" frågor. :)
 
Dödsryckningar. Hur fungerar det? Avlivade en höna nyss, smäll i huvudet och halshuggning. Hon sprattlade på i flera minuter rejält efter det. Och ryckte i kroppen ännu lägre. Vad säger vetenskapen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Samma tråd, men nya frågor! Forum för dumma frågor! Alldeles för många dumma frågor åker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
940
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 287
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 151
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 422
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp