Dumma frågor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om jag blivit kall (nu menar jag sådär in-i-märgen-kall, inte att man stått och huttrat en stund) och sedan får upp värmen, så blir jag ofta törstig. Är det så för någon annan, och vad beror det på i så fall?
 
Om jag blivit kall (nu menar jag sådär in-i-märgen-kall, inte att man stått och huttrat en stund) och sedan får upp värmen, så blir jag ofta törstig. Är det så för någon annan, och vad beror det på i så fall?
Samma här! Men kan inte säga varför :confused:
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Om jag blivit kall (nu menar jag sådär in-i-märgen-kall, inte att man stått och huttrat en stund) och sedan får upp värmen, så blir jag ofta törstig. Är det så för någon annan, och vad beror det på i så fall?
Vatten är rätt viktigt för att kunna reglera kroppstemperaturen, så min gissning är att det har med saken att göra?
 
Samma här! Men kan inte säga varför :confused:
Nu gör jag en kvalificerad sjuksköterskegissning (snäppet bättre än killgissning): När du fryser drar blodkärlen ihop sig, blodtrycket höjs, och njuren jobbar för att sänka blodtrycket, således fyller den blåsan med urin. Man blir (har jag hört) kissnödig av att frysa (blir själv alltid kissnödig på badhus).
Efter du blivit varm igen slappnar blodkärlen av och mer vätska behövs till kroppen. Voila, du blir törstig.
 
Nu gör jag en kvalificerad sjuksköterskegissning (snäppet bättre än killgissning): När du fryser drar blodkärlen ihop sig, blodtrycket höjs, och njuren jobbar för att sänka blodtrycket, således fyller den blåsan med urin. Man blir (har jag hört) kissnödig av att frysa (blir själv alltid kissnödig på badhus).
Efter du blivit varm igen slappnar blodkärlen av och mer vätska behövs till kroppen. Voila, du blir törstig.
Låter som en helt klart godtagbar sjuksköterskegissning :D
 
Måste fråga om hur andra tänker kring detta. Du stannar vid en mötesplats och väntar in en bil som du ser är på väg. Mötesplatsen ligger på vänster sida av vägen. Under vilka omständigheter väljer du att köra in på själva mötesplatsen, dvs. korsa vägbanan, istället för att stå vid högerkanten i jämnhöjd med den?
 
Måste fråga om hur andra tänker kring detta. Du stannar vid en mötesplats och väntar in en bil som du ser är på väg. Mötesplatsen ligger på vänster sida av vägen. Under vilka omständigheter väljer du att köra in på själva mötesplatsen, dvs. korsa vägbanan, istället för att stå vid högerkanten i jämnhöjd med den?
Du stannar i jämnhöjd eller anpassar farten så ni möts vid den, den andra bilen håller ut på mötesplatsen och du är kvar där du är med din bil. Ser tyvärr allt för många nötter som kör förbi och sen får man nästan hamna i diket bägge två för det är smalt och ingen vägren. :banghead:
 
Måste fråga om hur andra tänker kring detta. Du stannar vid en mötesplats och väntar in en bil som du ser är på väg. Mötesplatsen ligger på vänster sida av vägen. Under vilka omständigheter väljer du att köra in på själva mötesplatsen, dvs. korsa vägbanan, istället för att stå vid högerkanten i jämnhöjd med den?
Aldrig, låter livsfarligt. Givetvis stannar man på rätt sida vägen.
 
@Unafraid @Mia_R @Hedinn
Just händelsen som fick mig att börja fundera var dessutom på en väg där ingen brukar använda mötesplatserna när det bara är två personbilar utan släp, vilket gjorde mig ännu mer brydd. Man märker vad ryggmärgen säger ifrån om att fortsätta köra mot två rejäla framlysen som är på fel sida även om jag i tanken har koll på att det är ok.

Tänkte också att det var helt knäppt först. Men så började jag fundera.

En del mötesplatser kan vara ganska korta och snäva. Kan det behövas på vägar som är mindre än just denna om man möter stora/långa fordon? Kanske en timmerbil inte kommer runt mig för att det blir för snäv sväng att köra ut och sedan tillbaka? Eller om man möter något som är extra otympligt, typ en grävmaskin på trailer?
Finns det situationer när det ändå är vettigt/behövligt?
 
@Unafraid @Mia_R @Hedinn
Just händelsen som fick mig att börja fundera var dessutom på en väg där ingen brukar använda mötesplatserna när det bara är två personbilar utan släp, vilket gjorde mig ännu mer brydd. Man märker vad ryggmärgen säger ifrån om att fortsätta köra mot två rejäla framlysen som är på fel sida även om jag i tanken har koll på att det är ok.

Tänkte också att det var helt knäppt först. Men så började jag fundera.

En del mötesplatser kan vara ganska korta och snäva. Kan det behövas på vägar som är mindre än just denna om man möter stora/långa fordon? Kanske en timmerbil inte kommer runt mig för att det blir för snäv sväng att köra ut och sedan tillbaka? Eller om man möter något som är extra otympligt, typ en grävmaskin på trailer?
Finns det situationer när det ändå är vettigt/behövligt?
Jag har aldrig sett en sån mötesplats att någon skulle vara tvungen att köra över på fel sida.
 
@Unafraid @Mia_R @Hedinn
Just händelsen som fick mig att börja fundera var dessutom på en väg där ingen brukar använda mötesplatserna när det bara är två personbilar utan släp, vilket gjorde mig ännu mer brydd. Man märker vad ryggmärgen säger ifrån om att fortsätta köra mot två rejäla framlysen som är på fel sida även om jag i tanken har koll på att det är ok.

Tänkte också att det var helt knäppt först. Men så började jag fundera.

En del mötesplatser kan vara ganska korta och snäva. Kan det behövas på vägar som är mindre än just denna om man möter stora/långa fordon? Kanske en timmerbil inte kommer runt mig för att det blir för snäv sväng att köra ut och sedan tillbaka? Eller om man möter något som är extra otympligt, typ en grävmaskin på trailer?
Finns det situationer när det ändå är vettigt/behövligt?
OM det skulle behövas, så antar jag att grävmaskinen går i typ 10km/h och man hinner ta ögonkontakt och vara överens.
Men har kört mycket längs små vägar, där det "inte går" så har någon (brukar vara jag) få backa till dess att det går att mötas.
 
Måste fråga om hur andra tänker kring detta. Du stannar vid en mötesplats och väntar in en bil som du ser är på väg. Mötesplatsen ligger på vänster sida av vägen. Under vilka omständigheter väljer du att köra in på själva mötesplatsen, dvs. korsa vägbanan, istället för att stå vid högerkanten i jämnhöjd med den?

Hela vägen fram till oss är det mötesplatser, vissa mer rymliga och andra väldigt små.

Jag ställer mig på själva mötesplatsen om jag bedömer att det kan underlätta för större fordon som tex lastbil med släp, traktor med släp osv som behöver all plats de kan få. Precis som om att det är jag som backar till närmaste mötesplats om vi möts på vägen.

Aldrig för en personbil,de får vackert själva köra in där för att komma förbi. Jag räknar med att alla bilister kan samspela, vilket innebär att den som även har närmast till mötesplatsen stannar på rätt sida.
 
Jag har en fråga, när ni har ägglossning och blöder lite vid den - är det färskt blod eller lite gammalt (som vid mens)?
Jag brukar aldrig blöda mellan mensperioderna så började undra om det var ägglossningen när jag plötsligt fick lite blod på toalettpappret efter ett toalettbesök ett par dagar nyligen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Samma tråd, men nya frågor! Forum för dumma frågor! Alldeles för många dumma frågor åker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
935
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 284
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 140
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 415
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp