Dumma frågor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför är det ok att någon freakar ut när de ser en spindel.
Och inte och att jag freakar ut om jag känner brandrök som jag inte vet var de kommer ifrån?
Det där är så sjukt, vad ska spindeln göra? Hoppa på dig och bita dig? I Sverige har vi ju bara ofarliga spindlar dessutom :laugh:.
Rök kan ju verkligen innebära fara :crazy:. Är också en sån som börjar direkt leta efter vart röken kommer ifrån, kan inte vara lugn om jag inte vet vad som orsakar det..
 
För att en trasig hjälms delar kan skada huvudet. När du slår i huvudet igen kan delarna i hjälmen tränga igenom det skalet som är mot huvudet och skada dig istället för att skydda dig. Det är ju inte bara frigolit i en hjälm utan en del andra saker med.
Vad skulle hända tänker du?
Jag tänker att det som hänt när man tappat den är att det bildats en liten spricka. Pga sprickan så sjunker hållfastheten drastiskt. Däremot ska den ändå inte ha delar som spetsar, det skulle ju utgöra fara även vid ett hårdare fall där det först blir en spricka som sedan spricker ännu mer.

Känns otroligt konstigt att det skulle vara säkrare att rida helt utan, hur många allvarliga fall av huvudskador skulle inte ridskolorna ha? :cautious:
 
På tal om att hänga upp och ner.
När jag gick på yoga pratade instruktören om hur viktigt det var att lära sig stå på huvudet så snabbt som möjligt. Det skulle ha såna otroliga hälsofördelar. Jag fick aldrig något svar på vad det var för fördelar. Det enda som hände för min del när jag försökte var att jag blev snurrig..
 
Det här med torra ögon.
Jag har ju det bekymret, tog ögondroppar mot det och blev bättre och slutade... och nu är det tillbaka. Ögonen rinner och rinner, asjobbigt ju. Men varför rinner ögonen för att de är torra? Är det inte rätt ologiskt? Borde man inte behålla vätskan runt ögonen istället för att spotta ut det därifrån? Vad är det i ögondropparna mot torra ögon som gör dem... otorra, som tårvätskan misslyckas med, tårvätskan är ju naturlig?
 
Vad är skillnaden på kung och kejsare, förutom stavningen? :confused:
Jag lärde mig någon gång att en kung är en monark över ett land, tex Sverige.
Kejsare är en monark över gäng länder/områden, tex romarriket. Kejsare är sedan kristendomen kom alltid katoliker för det är påven som kronar en kejsare, medan en kung kan krönas av ärkebiskopar oavsett kristen inriktning.

Drottning Victoria av England var drottning i England, men kejsarinna över Indien.

Sen tror jag att det var så att eftersom kejsare hade lite högre status så kallade sig vissa för kejsare, fastän de egentligen "bara" var kungar, tex Haupsburgarna i Österrike tyckte ju att de var kejsare, fastän de egentligen inte var det.
 
Det här med torra ögon.
Jag har ju det bekymret, tog ögondroppar mot det och blev bättre och slutade... och nu är det tillbaka. Ögonen rinner och rinner, asjobbigt ju. Men varför rinner ögonen för att de är torra? Är det inte rätt ologiskt? Borde man inte behålla vätskan runt ögonen istället för att spotta ut det därifrån? Vad är det i ögondropparna mot torra ögon som gör dem... otorra, som tårvätskan misslyckas med, tårvätskan är ju naturlig?
Spånar lite nu men det ryms inte många droppar på ett öga. Och när ögat blir torrt producerar det mer tårvätska, men så mycket att det rinner över liksom.
 
Vad är skillnaden på kung och kejsare, förutom stavningen? :confused:
Kejsare har ganska mycket använts som en "propagandatitel". På medeltiden för vissa av de största europeiska kungarna för att visa sig som finare/mäktigare än andra kungar. Genom att hävda att de bär på ett arv från Romarriket, under vilka former de fått sin makt osv. Senare har det använts som "översättning" i olika utomeuropeiska länder, mer med hänsyn till vilken "värdighetsnivå" det ska spegla än innehållet i styret.

Idag blir det mest en fråga om tradition hur olika historiska styren ska benämnas. För dem i samtiden var titeln ett verktyg i kampen om både den reella makten och den teoretiska äreglansen.
Pratar vi om ett funktionellt och praktiskt begrepp som beskriver styrelseskicket osv. så kan alla de europeiska härkarna i perioden efter antiken anses vara kungar oavsett vilket "namn" de har på sin titel.

Jämför med "Vendes konung" som ingick i vår kungatitel ända till 1973. Som lades till för att inte danska kungen (ärkerivalen!) skulle ha en finare titel. Men i princip saknade verkligt innehåll.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Samma tråd, men nya frågor! Forum för dumma frågor! Alldeles för många dumma frågor åker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
938
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 285
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 147
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 419
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp