Dumma frågor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mer dumma frågor: Jag har två handdukar hemma som ser ut och känns likadana. Den ena är blå den andra rosa... Men den rosa har bättre uppsugningskraft? Den blå smetar typ bara bort vattnet på kroppen. Vad beror det på?
har du tvättat den blå? upplever att vissa tyger får bättre uppsugningsförmåga efter någon tvätt. (Har disktrasor i lin, det är oerhört mycket bättre efter någon tvätt)
 
har du tvättat den blå? upplever att vissa tyger får bättre uppsugningsförmåga efter någon tvätt. (Har disktrasor i lin, det är oerhört mycket bättre efter någon tvätt)
Japp båda är tvättade ett antal gånger, på samma sätt. Blå kanske färre gånger pga funkar ju inte som den ska :D
 
Japp båda är tvättade ett antal gånger, på samma sätt. Blå kanske färre gånger pga funkar ju inte som den ska :D
Jag upplever också att textilier i olika färg beter sig olika.

T.ex. två par mjukisbyxor, svarta resp grå. De svarta luktar märkligt rätt snabbt efter att jag burit dem ett tag. De grå luktar aldrig. Köpta samtidigt, använda lika mycket, tvättade lika ofta.

Mörkblå handdukar suger väldigt dåligt.

Min teori är alltså att det händer ihop med färgningen.
 
Jag upplever också att textilier i olika färg beter sig olika.

T.ex. två par mjukisbyxor, svarta resp grå. De svarta luktar märkligt rätt snabbt efter att jag burit dem ett tag. De grå luktar aldrig. Köpta samtidigt, använda lika mycket, tvättade lika ofta.

Mörkblå handdukar suger väldigt dåligt.

Min teori är alltså att det händer ihop med färgningen.
Smart, så kan det förstås vara :)
 
Ska man slänga hjälmen?
Jag ramlade av på mjukt underlag, tror inte jag fick nån direkt hård smäll mot huvudet. Revbenen fick sig en ordentlig smäll och jag blev allmänt mörbultad.
Var skitig överallt, även på hjälmen, men vet inte vad som slog i marken först. Kravlade väl runt innan jag kom på fötter, och minns inte om jag landade på huvet, axeln, ryggen, eller så, men det var nog inte rumpan.

Skulle du ha slängt hjälmen?
Känns lite surt då det är en ny och ganska dyr hjälm...
 
Ska man slänga hjälmen?
Jag ramlade av på mjukt underlag, tror inte jag fick nån direkt hård smäll mot huvudet. Revbenen fick sig en ordentlig smäll och jag blev allmänt mörbultad.
Var skitig överallt, även på hjälmen, men vet inte vad som slog i marken först. Kravlade väl runt innan jag kom på fötter, och minns inte om jag landade på huvet, axeln, ryggen, eller så, men det var nog inte rumpan.

Skulle du ha slängt hjälmen?
Känns lite surt då det är en ny och ganska dyr hjälm...
Man ska väl alltid slänga hjälmen, jag skulle dock personligen inte gjort det.. :angel:
 
@tanten @Unafraid
Ja, precis! Och så tänker jag på hur ridskolorna har det, de hjälmarna åker ju i tomma i stallgolvet tre gånger i veckan och ramlar i backen med barnhuvud i elva gånger om dan! Ridskolan kastar väl inga hjälmar för det? De hade ju haft högre inköp på hjälmar än på hästar i så fall.

Har man nånsin hört om ridolycka där hjälmen inte skyddat pgav tidigare avdruttning med huvet före i diket?
 
Kan jag ladda ner låtar från Youtube gratis hemma där jag har wifi och sen lyssna på dem när jag är ute o går utan att ha surfen på?
Åh det där vill jag också veta
Jag vet hur man gör på datorn och sen tankar över till mobilen (googla youtube to mp3), sen om det är speciellt lagligt vet jag väl inte... Har numera så mycket surf jag behöver göra mig av med så streamar direkt istället. 😅
 
Ska man slänga hjälmen?
Jag ramlade av på mjukt underlag, tror inte jag fick nån direkt hård smäll mot huvudet. Revbenen fick sig en ordentlig smäll och jag blev allmänt mörbultad.
Var skitig överallt, även på hjälmen, men vet inte vad som slog i marken först. Kravlade väl runt innan jag kom på fötter, och minns inte om jag landade på huvet, axeln, ryggen, eller så, men det var nog inte rumpan.

Skulle du ha slängt hjälmen?
Känns lite surt då det är en ny och ganska dyr hjälm...
Beror på hur gammal hjälmen är brukar jag tänka. Kommer inte ihåg exakt hur länge de brukar rekommendera men om den är gammal + jag har ramlat på skallen skulle jag slänga.
När jag ramlar av med min hjälm brukar jag rita ett sträck inne i hjälmen, jag brukar aldrig chansa och ha kvar den mer än två gånger då jag ramlat och slagit i huvudet.
 
Varför är alla lastbilar i Europa platta i fronten och alla i USA har stora motorhuvar och kromade plåtburkar utanpå?
images
1571170960983.jpeg
 
Ska man slänga hjälmen?
Jag ramlade av på mjukt underlag, tror inte jag fick nån direkt hård smäll mot huvudet. Revbenen fick sig en ordentlig smäll och jag blev allmänt mörbultad.
Var skitig överallt, även på hjälmen, men vet inte vad som slog i marken först. Kravlade väl runt innan jag kom på fötter, och minns inte om jag landade på huvet, axeln, ryggen, eller så, men det var nog inte rumpan.

Skulle du ha slängt hjälmen?
Känns lite surt då det är en ny och ganska dyr hjälm...
Ja jag skulle slängt och jag har slängt. Min hjärna är värd så mycket mer än vad en hjälm kostar. En hjälm man har ramlat av i kan vara förstörd och att rida i en sådan hjälm kan vara farligare än att rida helt utan.
 
Varför är alla lastbilar i Europa platta i fronten och alla i USA har stora motorhuvar och kromade plåtburkar utanpå?
images
Visa bifogad fil 38084
Lagstiftningen ser olika ut i de olika länderna. I Europa är det längden på ekipaget som styr hur lång en långtradare får vara. I USA är det trailerns längd man går på. I Europa har vi därför placerat motorn under bilen för att spara längd, och så har vi tummat på hur lätt det är att serva och underhålla bilen.

Anledningen till att det är olika regler är att vi i Europa inte har platsen för de där långa ekipagen i stadsrondeller mm, medan man i USA byggde vägar och infrastrukturen mycket större. Större delen av Europa är byggt för häst och vagn, vilket USA inte är på samma sätt.
 
Ska man slänga hjälmen?
Jag ramlade av på mjukt underlag, tror inte jag fick nån direkt hård smäll mot huvudet. Revbenen fick sig en ordentlig smäll och jag blev allmänt mörbultad.
Var skitig överallt, även på hjälmen, men vet inte vad som slog i marken först. Kravlade väl runt innan jag kom på fötter, och minns inte om jag landade på huvet, axeln, ryggen, eller så, men det var nog inte rumpan.

Skulle du ha slängt hjälmen?
Känns lite surt då det är en ny och ganska dyr hjälm...
Varför har du en ny och dyr hjälm? Om inte syftet är just att den ska skydda huvudet, så kör på. Om du lägger pengar på hjälmar just för att de ska skydda huvudet så byter du självklart ut den.
 
Beror på hur gammal hjälmen är brukar jag tänka. Kommer inte ihåg exakt hur länge de brukar rekommendera men om den är gammal + jag har ramlat på skallen skulle jag slänga.
När jag ramlar av med min hjälm brukar jag rita ett sträck inne i hjälmen, jag brukar aldrig chansa och ha kvar den mer än två gånger då jag ramlat och slagit i huvudet.
Efter tre år har det skyddande materialet passerat sitt bäst-före-datum, även om hjälmen aldrig varit i backen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Samma tråd, men nya frågor! Forum för dumma frågor! Alldeles för många dumma frågor åker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
938
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 287
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 150
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 422
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp