Dumma frågor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
;):D Okej så här: Jag har en gardinstång. Från gardinstången vill jag att ett annat rör alternativt en träpinne ska sticka ut. Det räcker med en 30 cm utstickande pinne/rör. Från denna tänker jag nämligen hänga en växtlampa, eftersom jag pga katt och extrem platsbrist behöver flytta mitt citronträd till en byrå son står brevid fönstret där det är ganska mörkt.

Jag tror jag kanske har funnit en lösning, fortsättning följer när jag lyckats komma iväg till en ikea ;)
Måste den lilla pinnen fästas i gardinstången? Kan du inte hitta ett väggfäste som håller pinnen och låter den kan sträcka sig ut över gardinstången.
 
;):D Okej så här: Jag har en gardinstång. Från gardinstången vill jag att ett annat rör alternativt en träpinne ska sticka ut. Det räcker med en 30 cm utstickande pinne/rör. Från denna tänker jag nämligen hänga en växtlampa, eftersom jag pga katt och extrem platsbrist behöver flytta mitt citronträd till en byrå son står brevid fönstret där det är ganska mörkt.

Jag tror jag kanske har funnit en lösning, fortsättning följer när jag lyckats komma iväg till en ikea ;)
Men måste pinnen sitta i gardinstången? Kan den inte sitta i väggen? Jag har en, eh, gardinstångstillbehörspinne som jag hängt en ampel på, lånad bild nedan. Vet ej om det finns tillräckligt långa för dig, men annars finns finns det liknande pinnar för utomhusbruk. Jag har en ganska lång i smide köpt på en trädgårdshandel.
Screenshot_20200126-191419_Google.jpg
 
Måste den lilla pinnen fästas i gardinstången? Kan du inte hitta ett väggfäste som håller pinnen och låter den kan sträcka sig ut över gardinstången.
Men måste pinnen sitta i gardinstången? Kan den inte sitta i väggen? Jag har en, eh, gardinstångstillbehörspinne som jag hängt en ampel på, lånad bild nedan. Vet ej om det finns tillräckligt långa för dig, men annars finns finns det liknande pinnar för utomhusbruk. Jag har en ganska lång i smide köpt på en trädgårdshandel.
Visa bifogad fil 44583
Jo det blir ju mitt sista alternativ ifall jag inte kommer på något annat. Väggen är en betongvägg och jag har ingen borr som jag kan borra i sådan vägg med (men har en kompis jag kan låna av om det kniper.)
 
Tar laddningsbara batterier i prylar skada eller mår dåligt av att kan kör dem med sladden permanent ikopplad? Tänker speciellt på div. saker med USB-laddare och även laptopen. Och talar om år snarare än veckor.
 
När är det ok att gå till chefen och tala om att den nya provanställda inte fungerar? Hen har varit här i 4 månader nu och jag måste fortfarande hjälpa hen med 80% av arbetsuppgifterna - vilket gör att jag själv inte kan göra något vettigt utan mest sitter och hjälper hen.
 
Tar laddningsbara batterier i prylar skada eller mår dåligt av att kan kör dem med sladden permanent ikopplad? Tänker speciellt på div. saker med USB-laddare och även laptopen. Och talar om år snarare än veckor.
Jag har lärt mig att det beror på vad för sorts batterier du har i prylen och hur gammal den är.
Förr i tiden kunde man överladda litiumbatterier (batterier som sitter i laptops tex), de blev då väldigt varma och överhettades och blev till slut utslitna fortare.

Dagens (då menar jag sedan 10 år tillbaka) prylar har oftast nyare batterier som tar så superliten skada av konstant laddning att det inte kommer vara märkbart. Telefoner och Laptops brukar även ha tillräckligt smarta system för att minimera det icke märkbara ännu mer.
 
@Hoarfrost vad är dina arbetsuppgifter då?

Är det handledning? Försök strukturera upp, skriv upp ordentligt . Prata om dina arbetsuppgifter istället. Berätta att du handleder 80% och då får du det som uppgift eller inte. Det borde vara meriterande att handleda.
 
Lägga fokus på din aretssituation istället för på den andres?
Dvs berätta hur det påverkar ditt jobb. För det är ju faktiskt ett konkret bekymmer för ditt arbete.
Det blir nog något sådant jag gör. Måste nog älta det lite så jag kan säga det på ett sätt jag tycker känns okej bara. Kommer ju fortfarande känna mig som världens elakaste men kan kanske kännas lite bättre om jag vet att jag gjort det på bästa sätt.
 
@Hoarfrost vad är dina arbetsuppgifter då?

Är det handledning? Försök strukturera upp, skriv upp ordentligt . Prata om dina arbetsuppgifter istället. Berätta att du handleder 80% och då får du det som uppgift eller inte. Det borde vara meriterande att handleda.
Har noll handledande uppgifter. Skulle hjälpa denne kollegan i ca en vecka sedan skulle hen vara självgående. Men hen klarar det inte om jag inte är där och visar och hjälper konstant.
 
Skulle det fungera med lathundar om ni inte har sådana? :)
Det finns, och jag tror verkligen hen försöker, men det är för mycket att lära sig + inte så bra på datorer + lite vimsig personlighet + att hen bara ska vara här 30% så hen får inte någon rutin som gör att det inte funkar.
Jag klandrar hen inte för det är 6 olika passerkortsystem till exempel. Alla olika och alla gaaamla system.
 
Det här med att Postens paket inte alltid kommer till det ställe som är ditt riktiga ombud som de skickade ut info om före Jul-överbelastnings-perioden. Att man tilldelas ett alternativt ställe som det kan hamna på.

Jag trodde det var tillfälligt över jul? Men nu har jag fått en leverans till "fel" ombud. Ska detta vara permanent att man inte vet var det kommer hamna?
Om man har gjort ett val av ombud när man beställer, kan man då vara säker på att det kommer dit? Är det bara de som skickas "till ditt närmaste ombud" dvs. ospecificerat som kan omdirigeras eller är det alla paket?
Någon som vet?
Kan svara mig själv, då jag frågade lite när jag var och hämtade mitt paket.
Det var tydligen inte alls något julspecial som gjordes i hela landet som jag trodde. Utan permanent platsbrist som gjort att de tagit bort vissa postnummer från mitt ombud. Enligt honom skulle det var så permanent, inte så att man ska till ena stället den ena veckan och till det andra nästa. Hade inget bra svar på varför jag ändå fått göra det. Men det var bara paketen som var flyttade, så rek t.ex. skulle gå till gamla stället fortfarande.

Var ganska stor skillnad på den info han fått och den mycket kortfattade infolapp som jag fick i lådan för två månader sedan. Så han skulle prata med deras kontaktperson och säga till om att de måste skicka ut vettigare info som talar om vad som verkligen gäller.

Tror de tog vårat postnummer för att det är längst bort så det anses inte spela någon roll om vi får köra ytterligare en mil. Känns aningens fånigt bara att köra förbi ett ombud på vägen till utlämningsstället...
 
Jo det blir ju mitt sista alternativ ifall jag inte kommer på något annat. Väggen är en betongvägg och jag har ingen borr som jag kan borra i sådan vägg med (men har en kompis jag kan låna av om det kniper.)
Tänker du att lampans vikt ska ligga på gardinstången alltså? Isåfall tror jag tyvärr inte att det kommer fungera. Gardinstången kommer bågna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Samma tråd, men nya frågor! Forum för dumma frågor! Alldeles för många dumma frågor åker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
940
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 287
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 152
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 423
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp