Dumma frågor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ammor, förr använde ju särskilt de rika väldigt ofta ammor. Men vilka blev ammor? de måste ju ha fått barn för att ha bröstmjölk. Var det kvinnor som fått dödfödda barn eller barn som dött som blev ammor?
 
Ammor, förr använde ju särskilt de rika väldigt ofta ammor. Men vilka blev ammor? de måste ju ha fått barn för att ha bröstmjölk. Var det kvinnor som fått dödfödda barn eller barn som dött som blev ammor?
Jag tror (vet ej säkert) att många ammade sitt eget också. Mjölken brukar ju räcka om man får tillräckligt med mat, vilket säkert kan varit lönen för många under dåliga tider.
 
Ammor, förr använde ju särskilt de rika väldigt ofta ammor. Men vilka blev ammor? de måste ju ha fått barn för att ha bröstmjölk. Var det kvinnor som fått dödfödda barn eller barn som dött som blev ammor?
Man kan amma även utan att ha fött barn. Dessutom är det ganska lätt att börja amma igen om man har ammat en längre tid tidigare så även om man inte själv hade ett nyfött barn så kunde man amma någon annans barn. Har man inte ammat tidigare och inte har fött barn tar det lite längre tid innan mjölken rinner till men rinner till gör den av tillräcklig stimulering precis som den ökar i mängd av tillräcklig stimulering. Ammor förr kunde i vissa fall amma både sitt eget och andras barn och i vissa fall gavs säkerligen det egna barnet någon form av ersättning. Det varierade säkerligen både genom tiderna och vilken arbetsgivare man hade.
 
Man kan amma även utan att ha fött barn. Dessutom är det ganska lätt att börja amma igen om man har ammat en längre tid tidigare så även om man inte själv hade ett nyfött barn så kunde man amma någon annans barn. Har man inte ammat tidigare och inte har fött barn tar det lite längre tid innan mjölken rinner till men rinner till gör den av tillräcklig stimulering precis som den ökar i mängd av tillräcklig stimulering. Ammor förr kunde i vissa fall amma både sitt eget och andras barn och i vissa fall gavs säkerligen det egna barnet någon form av ersättning. Det varierade säkerligen både genom tiderna och vilken arbetsgivare man hade.
Absolut kan man det, men tänker att just ammor började säkert efter att fått eget barn. Arbetsgivaren ville nog veta att denne kunde amma och hade fullgod mjölk. Sedan kan jag tänka mig att de ammade fler barn utan att ha fått eget.
 
Ammor, förr använde ju särskilt de rika väldigt ofta ammor. Men vilka blev ammor? de måste ju ha fått barn för att ha bröstmjölk. Var det kvinnor som fått dödfödda barn eller barn som dött som blev ammor?
Eller kvinnor vars egna barn var fött tidigare så de kunde dra ner på eller avsluta amningen av det. Bibehållen produktion men byte av vilket barn som drack.
Det krävs för mycket tur för att det ska tajma med dödsfall. Kan nog ha hänt ibland om det råkade passa, men man kan ju inte räkna med att det ska inträffa när det behövs. Och man tog inte vem som helst, utan det var ett socialt urval också. I alla fall för de som hade pengar och om det inte var en akutsituation (typ en moder som skulle ammat själv dör i barnsäng)
 
Ammor, förr använde ju särskilt de rika väldigt ofta ammor. Men vilka blev ammor? de måste ju ha fått barn för att ha bröstmjölk. Var det kvinnor som fått dödfödda barn eller barn som dött som blev ammor?
Faktiskt så var det inte helt ovanligt så sent som iaf 50-talet att flera ungar kunde ammas på förlossningarna om mjölken inte kom igång som den skulle för en del kvinnor innan mjölkersättning blev vanligare.
 
Faktiskt så var det inte helt ovanligt så sent som iaf 50-talet att flera ungar kunde ammas på förlossningarna om mjölken inte kom igång som den skulle för en del kvinnor innan mjölkersättning blev vanligare.
Jag tänker på det ibland, vilket helvete det var för de som inte kunde amma av någon orsak innan ersättningen kom. Det kan vara fruktansvärt jobbigt nu med såklart men nu finns det fullgod ersättning, man behöver inte vara förtvivlad över det faktum att barnet kanske inte överlever pga att man inte kan amma iallafall. Min mormor pratade om det ibland hur bra det är att det finns bra ersättning nu. Med hennes första barn (född -32) fick hon göra egen ersättning efter att tandvärk (alla tänderna drogs till slut men det var dyrt och de var fattiga) hade gjort att mjölken sinade. Att han överlevde såg hon som ett mirakel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Samma tråd, men nya frågor! Forum för dumma frågor! Alldeles för många dumma frågor åker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
938
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 285
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 147
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 419
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp