Dumma frågor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ingen koll egentligen, men tycker att det inte borde finnas eftersom det blir väldigt begränsande för personer som ser dåligt/är blinda.
Det var precis det här som fick mig att fundera på saken. Den sortens övergångsställen är nämligen väldigt vanliga här i UK, inget av de 8 övergångsställen jag korsar för att ta mig till jobbet mitt i stan har någon slags ljud. Jag kan med nöd och näppe komma på ett eller två i hela stan som har ljud.

Igår såg jag en synskadad person med en ledarhund, och de stod och väntade vid ett sådant "tyst" övergångsställe tills det blev grön gubbe. Vet inte om det var hunden eller personen som på något vis kunde se att det gick från rött till grönt, men det känns ju spontant inte sådär väldigt bra för just synskadade att ha det på det här sättet.
 
När jag gick i högstadiet fick jag min mamma som lärare i handarbete. Hon vikarierade den "riktiga" läraren som var på mammaledigt. Som tur var det bara 1 år. Normalt sett brukar de inte gå till så utan oftast fanns det ju flera behöriga lärare inom samma ämne (tex matematik) men inte i detta fall. Jag satt längst bak i ett hörn i ett år och sydde för mig själv.
När jag gick grundskolan fanns det två systrar vars föräldrar var lärare på skolan. Det var en liten skola så det gick inte att undvika att de föräldrarna undervisade sina barn.
 
Det var precis det här som fick mig att fundera på saken. Den sortens övergångsställen är nämligen väldigt vanliga här i UK, inget av de 8 övergångsställen jag korsar för att ta mig till jobbet mitt i stan har någon slags ljud. Jag kan med nöd och näppe komma på ett eller två i hela stan som har ljud.

Igår såg jag en synskadad person med en ledarhund, och de stod och väntade vid ett sådant "tyst" övergångsställe tills det blev grön gubbe. Vet inte om det var hunden eller personen som på något vis kunde se att det gick från rött till grönt, men det känns ju spontant inte sådär väldigt bra för just synskadade att ha det på det här sättet.
Jag tror det är väldigt "svenskt" att tänka på en sådan sak, och att handikappförbund/föreningar jobbat hårt för att få ett inkluderande samhälle. Men med det sagt så har jag ingen aningen om hur det är i andra länder...
Nördfakta: Ljudsignalen som är vid övergångställen i Sverige är det en polare till maken som "uppfunnit" :p
 
Undrar om det ens fanns röd/grön gubbe-lysen utan ljud när jag var liten för fyrtio år sedan? Det känns dom så självklart och svårt att föreställa sig att vara utan.
Måste vara en väldigt kostnadseffektiv anpassning eftersom där ändå ska sättas upp en tryckknapp och elen finns i stolpen. Och bra för alla andra också, tänk om man skulle behöva stå och glo på lyset hela tiden man väntar för att inte missa när det slår om.
 
Varför har de döpt om det som man köper i mjölkdisken? Det skrivs numera "mellanmjölken", "filmjölken" osv. i bestämd form på paketen. Jag brukar inte köpa äggen, teet eller potatisen. Undrar vad som har varit tanken bakom detta?
Ja men det är ju så vi pratar här i Norrland förstår du. Jo.
*bred dialekt som jag inte använder normalt*
 
Varför har de döpt om det som man köper i mjölkdisken? Det skrivs numera "mellanmjölken", "filmjölken" osv. i bestämd form på paketen. Jag brukar inte köpa äggen, teet eller potatisen. Undrar vad som har varit tanken bakom detta?
Marknadsföringsknep p.g.a. att det kommit många vegetabiliska alternativ till fil, mjölk osv?
Jag har inte sett såna förpackningar, är det ett och samma märke eller olika märken? Om det är ett märke så kan det vara för att betona att den filmjölken osv är ”den enda”.
 
Varför har de döpt om det som man köper i mjölkdisken? Det skrivs numera "mellanmjölken", "filmjölken" osv. i bestämd form på paketen. Jag brukar inte köpa äggen, teet eller potatisen. Undrar vad som har varit tanken bakom detta?
Måste erkänna att jag inte läste det finstilta på raden under. Insåg i morse att det faktiskt står "Mellanmjölken för vårt Norrland" om man läser ihop det, och då är ju den bestämda ändelsen helt vettig i sammanhanget.

Alltså inte: "Mellanmjölken" = produktnamn; "För vårt Norrland" = fristående slagord.
Men en tolkning i stil med "Detta är den mjölken som är för oss - till skillnad från den som finns i paket från Arla m.fl. (som vi avstår från att befatta oss med och som bara är för sörlänningar)" Eller kanske "Detta är den mjölken som håller vårt landskap här i Norrland öppet med bete och slåtter och landsbygden levande (istället för den som exporterar köpeskillingen och dess nyttoeffekter någon annanstans)"
 
Varför har vissa så mycket stinkolja (perfum) på sig så att man börjar nysa okontrollerat när de kommer på intervju
 
Hur mycket på sidan av vägen är Transportstyrelsens? Dvs den markstump på sidan av en väg som får bidrag är det Transportstyrelsen som beviljar tillstånd vid olika typer av grävningar, t ex vid nedläggning av exvis fiber, men hur långt ut från vägen sträcker den sig?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Samma tråd, men nya frågor! Forum för dumma frågor! Alldeles för många dumma frågor åker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
940
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 288
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 153
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp