Dumma frågor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur mycket på sidan av vägen är Transportstyrelsens? Dvs den markstump på sidan av en väg som får bidrag är det Transportstyrelsen som beviljar tillstånd vid olika typer av grävningar, t ex vid nedläggning av exvis fiber, men hur långt ut från vägen sträcker den sig?
Det varierar beroende på vilken väg det är.

Är det en allmän väg (Trafikverkets egen) så finns något som heter vägrätt som kan lägga restriktioner på hur markägare får använda sin egen mark, tex. inte sätta upp byggnader och staket. Liknar en sorts servitutsrätt, men beslutas enligt en egen lag, väglagen. Tror 2 m är vanligt, mindre om det inte gjorts ombyggnader i modern tid, mer på de största vägarna. Borde gå att ringa TV för att få veta vad som står i beslut för en viss sträcka. Kan vara både Trafikverkets tillstånd och markägarens som behövs för nedläggning av fiber då?

Är det en enskild väg (oavsett bidrag eller ej) så är det hur stort markområde som finns enligt fastighetsgränserna som styr. Vanligtvis ett beslut om att bilda samfällighet/gemensamhetsanläggning eller ett servitut som man får läsa i då. I praktiken har gamla byvägar etc. breddats utöver det utan att rättigheterna reglerats, så inte givet att det formella ger dem rätt (utöver markägarens tysta medgivande/egna intresse av fungerande vägar) till varje dike de har om man gräver i det. (Gamla gränser kan också ha dålig exakthet.) Nyare vägar av hyfsad storlek tror jag har ganska så bra med utrymme för diken, siktröjning m.m. tilldelat.
 
Hur mycket viltfoder behöver ett rådjur om det är mycket snö? Jag har tre stycken som kommer och vill ha mat och jag brukar lägga ut ett halvt kilo pellets om det inte är så djup snö. Vad är lagom? Nu har det snöat mer så de har svårt att komma åt gräs. Är det risk att de får för mycket? Man vet ju inte om de delar rättvist heller.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Samma tråd, men nya frågor! Forum för dumma frågor! Alldeles för många dumma frågor åker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
940
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 288
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 153
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp