Dumma frågor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är lite småbekymrad över det här arrangemanget med din lampa! Har jag förstått det här rätt? Konsolen för lampan ska alltså promt sticka ut där vid gardinen och det ska appselut inte borras i nån vägg? Lamparmen, ska det sitta lägre än gardinstången?
:idea:"
Plötsligt har jag en makalös idé, men då måste lamppinnen sitta ovanför gardinstången, skulle det funka?
Och så en fråga till. Har du en såg? Eller en skruvdragare?
:rofl: Alltså den här frågan om min lampa och hur jag ska hänga den är makalöst kul! Väggen är betong och jag känner att det är för meckigt att borra ett hål där för en sådan här ganska tillfällig lösning.

Japp den ska sticka ut så där, helst kanske 10 cm längre ut dock. Det spelar egentligen ingen roll om den sitter ovanför eller under gardinstången :D Jag har såg och skruvdragare - shoot! :up:
 
:rofl: Alltså den här frågan om min lampa och hur jag ska hänga den är makalöst kul! Väggen är betong och jag känner att det är för meckigt att borra ett hål där för en sådan här ganska tillfällig lösning.

Japp den ska sticka ut så där, helst kanske 10 cm längre ut dock. Det spelar egentligen ingen roll om den sitter ovanför eller under gardinstången :D Jag har såg och skruvdragare - shoot! :up:
När jag ser bilden, och ser att det ska sitta precis vid gardinstångsfästet, så är min tanke att jag helt enkelt hade lagt en pinne ovanpå det fästet och dragit fast den med ett par buntband.
 
När jag ser bilden, och ser att det ska sitta precis vid gardinstångsfästet, så är min tanke att jag helt enkelt hade lagt en pinne ovanpå det fästet och dragit fast den med ett par buntband.
Jag testade men tyvärr var det omöjligt att få pinnen att sitta kvar, den dippade ner efter någon dag pga tyngden från växtlampan.
 
Jag testade men tyvärr var det omöjligt att få pinnen att sitta kvar, den dippade ner efter någon dag pga tyngden från växtlampan.
Av att buntbanden gav med sig så att de inte höll nere bakändan av pinnen?
De buntband som jag har hemma skulle aldrig slacka av så lite tyngd om de är ordentligt åtdragna.
 
Av att buntbanden gav med sig så att de inte höll nere bakändan av pinnen?
De buntband som jag har hemma skulle aldrig slacka av så lite tyngd om de är ordentligt åtdragna.
Nej buntbandet drog jag åt så hårt det bara gick. Problemet var väl väldigt glatt metall, mot glatt metall, med glatta buntband som håller fast allt. Det blev glidigt efter ett tag :)
 
Nej buntbandet drog jag åt så hårt det bara gick. Problemet var väl väldigt glatt metall, mot glatt metall, med glatta buntband som håller fast allt. Det blev glidigt efter ett tag :)
Men en liten gummiremsa emellan som tar bort glidigheten i allt då?
Kanske med lite svikt som gör att man kan få "trycka ihop-effekt" av att dra åt buntbanden som bonus också?
 
Men en liten gummiremsa emellan som tar bort glidigheten i allt då?
Kanske med lite svikt som gör att man kan få "trycka ihop-effekt" av att dra åt buntbanden som bonus också?
Letade efter något sådant men hittade inget hemma. Så fick bli den där lösningen från ikea. Kostade 40kr och funkar ok :up:
 
Varför gör man sig besväret och gör rundbalar men sedan lämnar dem kvar på åkern så de blir förstörda, typ över vintern. Tycker jag ser det ofta i mina trakter :(
Alltså oplastade men ihoprullade. Vet inte om det är hö eller halm... (tror mest halm).
Det där har jag också undrat!

Funderar på om de kanske behöver ha bort gräset från marken inför nästa gång det är dags att slå. Lättare om det är balat, helt enkelt. kanske?

Hos oss slog dom ett gärde, sent som attan, balade och staplade på hög. Hämtades på våren efter och skickades till värmeverket har jag för mej.
Det var uppenbart att de inte skulle ta det som foder, men behövde nog slå det en sista gång inför säsongen därfpå
 
De som jobbar på dagis/förskola (ja, jag vet att det inte heter så längre men jag har aldrig fattat vad det ska heta egentligen?). Finns det några regler för hur mycket skit de ska/får ta från föräldrar? Tänker på föräldrar som skäller och skriker.
 
Om jag åt tacos i söndags och har förvarat köttfärsen i kylen sedan dess. Vågar jag äta den idag till lunch tro? 🙈 Jag brukar alltid tänka max tre dagar i kyl...
 
Om jag åt tacos i söndags och har förvarat köttfärsen i kylen sedan dess. Vågar jag äta den idag till lunch tro? 🙈 Jag brukar alltid tänka max tre dagar i kyl...
Och jag brukar tänka 5 dagar, och har hittills inte blivit sjuk! Så ja, jag skulle äta förutsatt att det ser ut & luktar som vanligt :)
 
De som jobbar på dagis/förskola (ja, jag vet att det inte heter så längre men jag har aldrig fattat vad det ska heta egentligen?). Finns det några regler för hur mycket skit de ska/får ta från föräldrar? Tänker på föräldrar som skäller och skriker.
Sannolikt tas det upp i möte mellan personal och förskola.

(heter förskola. Det finns en läroplan precis som för annan skolverksamhet. Dagis är mer "barnpassning" - så var det för länge sedan. Nu är man lärare när man jobbar i förskolan. Förskollärare)
 
Oftast så funkar saker att äta mycket längre än man tror tycker jag. Jag hade tittat om den såg "fel" ut, luktat, smakat.
Jag har en gång ätit 9 dagar gammal köttfärs, den var okej. :o
Tillagad - äter alla gånger
Rå -luktar först och kastar vid misstanke
Och jag brukar tänka 5 dagar, och har hittills inte blivit sjuk! Så ja, jag skulle äta förutsatt att det ser ut & luktar som vanligt :)


Den var tillagad sedan innan, luktade och den luktade som vanligt, så jag åt! Än så länge lever jag 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Samma tråd, men nya frågor! Forum för dumma frågor! Alldeles för många dumma frågor åker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
932
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 279
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 120
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 410
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp