Dumma jäkla hund!

Red_Chili

Trådstartare
Jag är förbannat less på min hopplösa, unga dåre just nu.

Hon har varit jättesnäll riktigt länge nu. Alla problem med att hon ätit upp lägenheten osv har varit som bortblåsta, allt har fungerat i alla möjliga situationer osv.

MEN den unga dåren har gillat att tugga på sängkläder.

När hon häromdagen rev sönder mitt sista underlakan så åkte jag iväg till ikea för att köpa nytt. Kom hem med flera underlakan och ett påslakan + örngott som jag verkligen gillade.

Nu slet den jävla hunden ett hål i påslakanet! :devil: :cry:
Hon har fått motion. Hon har fått mat. Hon har tuggben att tugga på om hon vill.

Vad fan kan jag göra?!
Jag tycker det är jättemysigt med hund i sängen och vill gärna ha henne där, dessutom bor vi så galet trångt att hon knappt skulle ha någonstans att vara om jag inte lät henne vara i sängen.

Men hur sjutton ska jag få henne att sluta tugga på sängkläderna?! VAD är det som är så gott med just sängkläder?
Hon VET att hon inte får, för om jag tittar på henne så slutar hon direkt, men vänder jag ryggen till (vilket jag gör när jag sitter vid datorn), ja då kan hon, ibland, få för sig att tugga.

Hundfan skiter i om jag har ättika på sådant hon inte får tugga på, hon har nämligen inget emot ättika... Den dumma dåren bryr sig som sagt var inte om att hon inte får eftersom hon då bara passar på när jag vänder ryggen till.

GÅR det öht att göra något åt hennes jäkla tuggande, eller får jag bara lära mig leva med det och hoppas att det går över?

Sv: Dumma jäkla hund!

Har du provat att bädda sängen och lägga ett överkast över? Då borde hon inte komma åt att tugga sönder lakanen.. Däremot kanske överkastet får sig en omgång. ;)

Har du provat att bädda sängen och lägga ett överkast över? Då borde hon inte komma åt att tugga sönder lakanen.. Däremot kanske överkastet får sig en omgång. ;)

Eller så blir det som här hemma, våran hund var ett tag intresserad av att tugga på våra kuddar... Han lyfte helt enkelt bort överkastet så han kom åt det roliga. Som tur är har han slutat med det nu :p

Glömde ju bort att svara Red_Chili; Kan du lägga något som är otäckt att tugga på ovanpå lakanet kanske? Typ aluminiumfolie eller nåt.

Jag har faktiskt ett överkast i garderoben :o Jag tröttnade på att använda det eftersom det var så bökigt, dessutom bäddar Zala ibland så våldsamt att överkastet flyger upp. Det är dock mest på kvällarna när hon "lägger sig för natten" och då kommer Waha ändå inte åt själva sängkläderna...

Jag ska leta fram överkastet - för det har faktiskt överlevt lite allt möjligt utan att gå sönder. Dessutom är det tyngre och plattare så det är nog inte lika roligt att tugga på som lakanen. Lakanen kan ju snurra sig runt nosen och bli jätteroliga... :grin:

Med tanke på att hon utan tvekan lätt får för sig att tugga när jag sitter i samma rum, och jag då hinner se över axeln att hon tuggar, innan hon märker att jag ser henne så är det lättare än lättast att gillra fällor. Jag kan alltså komma på henne mitt i tuggandet och säga åt rejält, men tja, hon bryr sig inte. Jag har inte kommit på något sätt som fungerar när det gäller tillsägelser. Allt rinner av snabbare än man hinner säga "salukijävel".

Aluminiumfolie skulle hon bara svälja på en gång :p Det enda jag vet som hon inte gillar att äta är fiskolja, men det har hon lärt sig acceptera eftersom jag nu har på det på maten. Annars har hon inte något emot någonting, oavsett om det är ättika, aluminium, plast, gummi, järn..

Nödlösning är väl munkorg - men det känns ju sådär roligt kanske.. Prova med överkastet några dagar få se om det hjälper.

Jag får göra det, eller tja, ha på det fram tills jag får visat för mig att det inte fungerar.. För det är inte så att hon är på sängkläderna hela tiden. Det kan ibland vara varje dag, ibland ingenting på någon vecka... Dock verkar hon (än så länge) aldrig sluta helt.

Testa tabasco ;) Min lille gillar att tugga på sitt koppel, mammas gubbe brukar hälla tabasco på det och då är det plötligt inte så viktigt att vara fri längre :angel:

Pepparmyntolja är också värt att prova! Och det luktar gott också :)

Jag kan alltså komma på henne mitt i tuggandet och säga åt rejält, men tja, hon bryr sig inte.

Mitt enkla (och svåra) svar blir då att då har du inte sagt åt henne ordentligt.

Låt hela jävla himlen ramla ner på henne, hon får tro att hon dör (och återuppstår :p ).

Precis... och lat henne tro att du ser ALLT... anvand spegel som "back spegel" sa hon inte ser att du vander pa huvudet och tittar pa henne. Min tjej tror nu att jag ser allt och ar beredd att "lata himelen falla ner" om hon stiger upp fran en lang platsliggning aven om hon inte ser mig.:p

Låt oss tänka lite tvärtom, bara som en tanke.

Varför gör hon så, ingen aningen. En gissning så måste sängkläder lukta mycket matte, så det är megamysigt att ligga om smågnaga och sprida massor av matte omkring sig.
Du skriver också att hon bäddar våldsamt. Att bygga bo är för många hundar väldigt viktigt. Hon kan mycket väl se att du blir arg, men jag tror inte att hon förstår varför. Hon "boar" ju bara.

Jamen låt henne boa då, får man tårta varje dag så blir inte tårta så kul, om du fattar vad jag menar. Ta bort hypen runt det här med sängen, sitter du och spanar på henne för att korrigera, ja då får hon ju både boa och har matte i sin hand. Hon har din fulla uppmärksamhet liksom.

Ta dina gamla sängkläder och verkligen beeee henne, "snälla tugga här!"
Ha några boar-kvällar tillsammans då din river sängkläder och bygger bo för hela pengen. Va vet jag, köp så billiga lakan du kan hitta som du kan ge hunden som bo-material. Nästan tvinga henne till bo-byggar-stunder.

Antingen så blir det inte lika intressant, eller i bästa fall så fyller du hundens bo-byggar-behov.

Håller med blandrastik. Idéfix tuggade sönder ett påslakan en gång. Jag tänkte inte så mycket på det, utan kastade ner allt i hans hundbädd då (ja, dumt slänga hann jag tänka).

Han blev störtförtjust och tuggade aldrig mer på något av mina påslakan, men det 'tillåtna' i hans bädd rev han gladeligen i dagligen och drog längs golvet som en 'snutte'...:D

Nu är det dock slängt:p

Fast det är den äldre hunden som bäddar och den yngre som tuggar sönder lakan...

Mitt enkla (och svåra) svar blir då att då har du inte sagt åt henne ordentligt.

Låt hela jävla himlen ramla ner på henne, hon får tro att hon dör (och återuppstår :p ).

Det är provat en gång, dock inte i "sängsammanhang" och tja, det hjälper inte.
En gång när hon var valp kom jag på henne med att befinna sig halvvägs inne i kattlådan hos morsan (ett sånt där "hus" som man går in i). Hade sett att hon ätit kattskit innan men aldrig tagit henne på bar gärning.

Såå, jag skrek på henne, slet ut henne, skrek mer och gjorde mitt absolut bästa för att få henne att tycka att det var så jäkla obehagligt att det inte skulle vara värt att testa igen. Hunden började skrika, blev låg, svansade efter mig ett tag och tja, hade vad jag kunde se tagit åt sig. Det varade i 5 minuter. Efter en kvart, ja då hittade jag henne på väg in till lådan igen... :grin:

Vad mer gör man då? Klipper av ett öra på hunden? Jag kan inte gärna börja misshandla henne bara för att hon beter sig på ett oönskat sätt.
Pga det har jag tänkt om. Tex så har hon varit sådan som hoppar mycket på köksbänkar för att komma åt godsaker.

Då har jag först lärt henne att hoppa upp på kommando, därefter hoppa ner på kommando (samt gett större belöning för hoppa ner än hoppa upp). Hon har även lärt sig att "nej" betyder att hon ska låta bli att göra det hon tänker göra. Tack vare det har jag då kunnat bryta henne om jag ser att hon är på väg att hoppa upp och kan säga åt henne att hoppa ner om jag kommer för sent. Det blir alltså inget straff någonstans, utan bara enkla beskrivningar för henne på vad jag vill att hon ska göra och så får hon en glad matte när hon gör rätt.

Så försöker jag lägga upp all träning när det gäller sådant hon inte får göra, för det fungerar jäkligt bra. Men jag har ingen aning om hur jag ska applicera det på sängkläder. "Loss" kan hon - men när det gäller sängkläderna så struntar hon i det. Det enda resultatet man får då är att hon slutar tugga (men fortfarande har sängkläderna i munnen..).

Jag är också inne på ditt spår, att hon inte fattar varför jag blir arg. (Det tror jag aldrig att hon fattar, oavsett situation, så jag undviker att bli arg, det skapar bara onödiga bråk.)

Jag har lagt in gamla trasiga lakan i buren, så där har hon ju att tugga på om hon vill. Men det luktar kanske "fel". (Buren står alltså uppställd hela tiden, för Zala använder den som sin "koja" då hon har rätt stort behov av eget utrymme och gärna lägger sig lite ifred).
I buren har jag i botten två gamla tunna bäddmadrasser, sedan en ikeahundbädd, därefter en hunddyna, en fleecefilt och överst massor av lakan (som antingen gått sönder eller som jag tröttnat på).

Lakanen ligger i buren för att gamlingen ska ha något att bädda med ordentligt. Men kanske det blir så att den unga dåren inte förstår då, att det som är i buren får man hålla på med och det som är i sängen får man inte hålla på med (iaf inte hur som helst). Frågan är då om det skulle vara bättre om jag tog bort lakanen ur buren. Då skulle det ju alltid bli totalförbud på att tugga lakan för Wahidah. Samtidigt skulle det då finnas mindre saker för Zala att bädda med...

Precis som du är inne på kan hunden inte skilja på bur-lakan och matte-lakan.
Lakan som lakan. De är alltså den gamla hunden som mest boar i buren?
Då har den unga alltså ingen egen bo-plats? Kan det vara så att man tager vad man haver, så får mattes säng "duga".

Utan att ha sett det, så skulle jag ha en bo-byggarkväll med lakans-marodören, om möjligt i din säng, då hunden ändå får vara där.
Varför inte riva gamla lakan tilsammans? (skulle i alla fall se kul ut)

Sen är jag också inne på din linje om bestaffning, du måste se till individ, vissa hundar svarar helt rätt på en morrning från matte, vissa svarar tillbaka, vissa bara skruvar upp sig osv.
Och man kan ju inte döda hunden för att visa sin åsikt, då får man hitta andra bestraffningsvägar.

Liknande trådar

Övr. Hund Blev lite inspirerad av tråden om "enmanshundar, familjehundar" osv ;) Hur är din hund när du lämnar den till någon? och hur är den i... 2
Svar
22
· Visningar
4 398
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Den lilla ligisten har plötsligt drabbat av akut förstörelselusta. Säkert för jag skrev att han 'minsann inte äter upp saker' i en annan...
Svar
7
· Visningar
1 059
Senast: Red_Chili
·
Övr. Barn Det är ju fler än jag här som har en bebis på 6 månader, så berätta, hur är dem? Elin är nästan 7 månader nu dock. Men hon har...
Svar
19
· Visningar
1 332
Senast: mimus
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 518
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka