Bukefalos 28 år!

Duschdraperi eller glasdörrar?

vilde

Trådstartare
Jag planerar renovera badrummet och hade tänkt sätta in dörrar i glas men har börjat fundera på om inte ett vanligt draperi i stil med nedan ändå är bättre? Nackdelarna jag ser med dörrarna är att det nog känns mera instängt och trångt i duschen med hårda dörrar jämfört med ett mjukt draperi samt att risken alltid finns att man råkar spräcka glasen. Vad tycker ni som har/har haft duschdörrar i glas?

313415-0afb1cf634b929d196464eeb258ebefc.jpg
 
Jag har duschdrapter idag, fasta väggar (behöver en draperisida idag). Jag kommer att renovera i år och sätter då dubbeldörrar (två smala) i glas istället.

För mig är det snyggare och mer praktiskt.

I andra badrummet som ska renoveras ersätter jag en fast rundad duschhörna (glas) med två rundade dörrar som kan vinklas inåt hörnet när de inte används.
 
Vi har rundade glasdörrar som kan ”vikas” in mot väggen för att spara plats. Jag ser bara fördelar med duschvägg. Man kan välja bredd på dem för att få så stor duschhörna som man vill ha. De släpper igenom betydligt mer ljus än ett draperi. De dras inte in mot duschen när man duschar, så som draperier ofta gör. En gummilist nertill håller vattnet kvar i duschen. Och det är lätt att hålla rent.
 
Beroende på vad för typ av vatten man har, så kan duschväggar vara jobbiga att hålla rena, tycker jag. Jag föredrar duschdraperi som man enkelt plockar ner då och då och kör i tvättmaskinen.
Jaa! När jag städade hotellrum så hade vi en våning med omönstrade duschdörrar. På den våningen var man alltid två städpersonal pga fläckarna på dörrarna, det tog längre tid helt enkelt.
De andra våningarna hade frostade duschdörrar som var lättare att rengöra.
 
Beroende på vad för typ av vatten man har, så kan duschväggar vara jobbiga att hålla rena, tycker jag. Jag föredrar duschdraperi som man enkelt plockar ner då och då och kör i tvättmaskinen.
Håller med. Snyggt om de är rena. Inte om man bor i Uppsala.
Jag har bott på flera ställen med glasduschdörrar och tycker att det är svårt att hålla det fräscht vid lister etc. Hade valt draperi själv.
 
Jag planerar renovera badrummet och hade tänkt sätta in dörrar i glas men har börjat fundera på om inte ett vanligt draperi i stil med nedan ändå är bättre? Nackdelarna jag ser med dörrarna är att det nog känns mera instängt och trångt i duschen med hårda dörrar jämfört med ett mjukt draperi samt att risken alltid finns att man råkar spräcka glasen. Vad tycker ni som har/har haft duschdörrar i glas?

313415-0afb1cf634b929d196464eeb258ebefc.jpg
Jag har så här, men kvadratiskt. Enda problemet för mig är att jag inte får glömma att allt draperi är innanför kanten, då jag har handdusch också. Fasligt blött utanför annars.
 
Jag har så här, men kvadratiskt. Enda problemet för mig är att jag inte får glömma att allt draperi är innanför kanten, då jag har handdusch också. Fasligt blött utanför annars.
Vad tycker du om själva kanten? Är det bättre med eller utan kant på golvet?
 
Vad tycker du om själva kanten? Är det bättre med eller utan kant på golvet?
Jag har glasvägg på ena sidan men ingen kant och jag saknar det. Trots att det är rätt fall så kommer det in vatten under tvättmaskinen som står bredvid duschen och den har börjat rosta under. Fick köpa ett stativ till den som nödlösning.
 
Tänker direkt på allt putsande min mamma måste göra på alla deras glasdörrar 😳 De är snyggt men de kräver som sagt lite städning och att man inte väntar för länge. Syrran säger samma sak svårt att få rent men är som sagt både snyggt och praktiskt 🤷🏻‍♀️
 
Vi hade draperi men renoverade om till glasdörrar. Har rundade dörrar och det blev jättebra. Tar ingen plats och ser prydligt ut.

Vid draperi så tycker jag absolut att en golvkant är att föredra.
 
Jag har glasdörrar som fanns i lägenheten när jag flyttade in. Avskyr dom! Kan inte utnyttja utrymmet framför där jag skulle vilja ha en hylla eftersom utrymmet behövs för att kunna öppna dörren och komma in i duschen. Planerar att ta ner dom och sätta in duschdraperi istället.
 
Jag har alltid haft duschdraperi hemma och det var egentligen först hos killen jag träffar nu som jag duschat i dusch med glasdörrar istället (vad jag kan minnas iaf). Min första spontana tanke var ungefär: "Åh vad skönt! Golvet blir ju inte blött när man duschar!" och för mig skulle det tveklöst vara värt att få städa lite oftare för att slippa sjöar i badrummet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 347
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Ni som steriliserat er, vilken metod har ni genomgått? Jag har fått två alternativ och funderar på om det ena är bättre än det andra...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
12 466
Senast: Wonderwoman
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 998
Senast: vallhund
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 352
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Matskålar utan nickel
  • Uppdateringstråd 29
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp