Väldigt, väldigt ivrig och mån om att jag på något sätt skulle mata henne! Fick låsa in henne på toaletten tillslut medans jag letade och funderade på vad jag skulle kunna lyckas få i henne för hon snurrade omkring runt mina fötter så och stressade upp sig över att det inte kom någon mat hon kunde få i sig ur handen om jag plockade upp henne. :(

Men lyckades tack och lov tillslut så då lugnade hon sig betydligt. Här är hon äntligen en mätt, sömnig flicka:
08 Fiolina.jpg
 
Det är så fruktansvärt, han var som vanligt i fredags men i måndags när jag gick för att kolla till dem så sitter han alldeles själv och väntar på stället jag matar dem på. Undrar hur länge han bara suttit och väntat där? Gick han dit efter att han blev dålig för han vet att han alltid får massa god mat där? 💔

Mitt hjärta gick helt sönder när Isgrisen försökte springa för att möta mig och det blev en cirkel istället. Han försöker flyga upp på mig när jag väl skyndat mig fram men han kunde inte få ordning på flygandet heller. Missade mig gång på gång innan jag lyckades få honom att vänta så jag kunde huka mig ner och då klättrade han rätt upp i handen själv. Så fruktansvärt hjärtskärande att se min fina Isgris kämpa så. :cry:

Sjukdomsförloppet verkar ha gått så himla snabbt på honom, han var helt symptomfri i fredags och bara två dagar senare kan han inte längre flyga eller äta ordentligt. Fick hjälpa honom för att han skulle lyckas picka upp fröna men då gick det i alla fall okej. Han var fortfarande sig själv men med massa svårigheter. :cry:

Spenderade några timmar i sällskap av de bägge underbaringarna, såg till att de var mätta, nöjda och trygga och tog mig tid att umgås med dem och säga förväl, de är bägge så goa och sällskapliga duvor. :heart Sen åkte vi och lämnade dem hos viltrehab för att de skulle få somna in så att de slapp uppleva att bli ännu sämre än de redan var.

Älskade grisen i ville helst sitta på mig, precis som Hjärtrud. Lite bilder på bästa gullegrisen, där han bland annat sitter som han så ofta brukade sitta, i knäet, i skydd under armen:
10 Gullegris.jpg

Vet inte om ni sett hans gulliga klor? Kanske bara är för att jag kollar på duvfötter så mycket, men han har svarta klor förutom på yttertårna på varje fot där klon istället är vit och jag har alltid tyckt det är så sött. :heart
 
Finaste, finaste Isgrisen när han var frisk, med sitt största fan:
11 Älskade vän.jpg

Vila i frid fantastiska, underbara, älskade duva! :heart

Och nu bara storlipar jag igen. Det är bara så hemskt. Imorgonbitti ska jag gå och se om det finns fler sjuklingar som behöver hjälp igen, igår och idag har jag inte sett någon som jag kan vara bombsäker på i alla fall. Fast det enda jag kan hjälpa dem med är att förhindra fortsatt/mer lidande.

Jag vet att det inte är så och att det inte fanns något annat att göra men jag kunde inte låta bli att känna att det var ett sånt jävla svek från min sida när jag lämnade över Isgrisen för att avlivas. Han litade ju så blint på mig och så skickar jag honom rätt in i döden. Viltrehaben är i alla fall ett fantastikt fint stöd i den här skiten - de tar emot de stackars duvorna utan krussiduller och gör det jag inte kan eller klarar av. Så mycket kunskap, stöttande och uppmuntring från deras håll. Verkligen riktiga hjältar hela bunten!
 
Finaste, finaste Isgrisen när han var frisk, med sitt största fan:
Visa bifogad fil 103871
Vila i frid fantastiska, underbara, älskade duva! :heart

Och nu bara storlipar jag igen. Det är bara så hemskt. Imorgonbitti ska jag gå och se om det finns fler sjuklingar som behöver hjälp igen, igår och idag har jag inte sett någon som jag kan vara bombsäker på i alla fall. Fast det enda jag kan hjälpa dem med är att förhindra fortsatt/mer lidande.

Jag vet att det inte är så och att det inte fanns något annat att göra men jag kunde inte låta bli att känna att det var ett sånt jävla svek från min sida när jag lämnade över Isgrisen för att avlivas. Han litade ju så blint på mig och så skickar jag honom rätt in i döden. Viltrehaben är i alla fall ett fantastikt fint stöd i den här skiten - de tar emot de stackars duvorna utan krussiduller och gör det jag inte kan eller klarar av. Så mycket kunskap, stöttande och uppmuntring från deras håll. Verkligen riktiga hjältar hela bunten!
Glöm inte den största hjälten av dem alla, du som matar dem , räddar deras små fötter, hjälper dem när de är skadade och som nu i största nöd ser till att de inte behöver lida mer.

Åh, nu sitter jag på jobbet och torkar mina tårar i smyg och hoppas ingen ser mig snörvla bakom skärmarna. :cry:💔❤️‍🩹💝
 
Så tragiskt för dem och för dig. Jag tycker jag känner dem och blir väldigt ledsen när jag läser det du måste göra, för måste gör man när man känner dem så väl som du gör ju.
Du blir ju deras ”räddning” även om det är en avlivning.

Jag känner med dig. :heartheart
 
Glöm inte den största hjälten av dem alla, du som matar dem , räddar deras små fötter, hjälper dem när de är skadade och som nu i största nöd ser till att de inte behöver lida mer.

Åh, nu sitter jag på jobbet och torkar mina tårar i smyg och hoppas ingen ser mig snörvla bakom skärmarna. :cry:💔❤️‍🩹💝
Fina Mia :heart Tack för de snälla orden. :heart Det är så mycket lättare när jag har deras hjälp och stöd i ryggen. Och erat också förstås! :heart
 
Så tragiskt för dem och för dig. Jag tycker jag känner dem och blir väldigt ledsen när jag läser det du måste göra, för måste gör man när man känner dem så väl som du gör ju.
Du blir ju deras ”räddning” även om det är en avlivning.

Jag känner med dig. :heartheart
Tack för dina ord och medkännande Ewfa. :heart Ni känner dem ju också! Det är så ledsamt men du har så rätt - det måste man. De ger mig så mycket att det lilla jag kan göra för dem gör jag egentligen gärna, även om det ibland är jättesvårt. Alternativet är bara otänkbart!
 
@Scandi - detta ni gör dessa mina minsta :heart Och du öppnar våra ögon för magin i duvor, akvariefiskar och möss
:heart Det är så fint att de på rehaben inte gör någon skillnad på fåglar och fåglar. Minns att jag var så tacksam och förbluffad över detta när jag för första gången kom i kontakt med dem för en herrans massa år sen. Jag hade fått tag i en trut med skadad vinge och var så rädd att ingen skulle vilja hjälpa den för att de anses vara ohyra typ, folk tyckte bara att jag skulle nacka den. Men inte viltrehaben, det spelar ingen roll om det är en mås eller en pilgrimsfalk, alla får hjälp! :heart

De är ju verkligen magiska! :love: Älskar att hur små de än är så är ändå personligheterna så stora och strålande! Får man chansen att lyssna och tar den så berättar de så gärna. :heart
 
@Scandi :heart Stor kram och tack för allt du gör för de fina duvorna. Jag ser duvor i helt annat ljus än jag gjorde innan (även om jag inte direkt ogillade dem som vissa gör)

:heart Tack själv! :heart Lite så har det varit för mig också! Har alltid tyckt de är söta och lite roliga men hade ingen aning om hur fantastiska och fascinerande de var. Allt från deras historia, alla deras olika användningsområden, vilken galet kapabel flygmaskin de är (jag är fortfarande helt paff över vilka hastigheter de kan komma upp i och vilka distanser de kan avverka i ett sträck), hur otroliga deras sinnen är, hur lättlärda de är och inte minst hur härliga och personliga dessa underbaringar är! Allt detta och mycket mer i en fågel många av oss ser varje dag men inte tänker så mycket på.
 
Fotobok eller liknande ligger nog långt fram i tiden om det ens skulle bli något, tyvärr. Ork/tid osv... Just nu är det också mycket med duvpestutbrottet, det tar en hel del tid.

Men det är i alla fall inte bara duvpestmisär, tack och lov!
Gullungen gör verkligen skäl för sitt namn! 🤗
01 224925.gif

Vet inte varför hon jämt stoppar in huvudet sådär, men det ser ju himla gulligt ut! :heart
 
En annan härlig röd duva - fina Hjortron kom tillbaka! Länge sen jag såg den! Nu när maten börjar sina i naturen drar sig många duvor in mot stan. Har en förhoppning om att kanske få se Rödluvan igen nu till vintern, men jag har också fått reda på att rovfåglar tar de röda i större utsträckning än någon annan färg så hoppet är litet. Men det finns där!

Hjortron som verkligen inte tolererar andra duvor nära (!) blev rätt så besvärad av ryggsittare i form av Akvarell och Sue dock:
03 887008250.jpg
 
Akvarell var på krigstigen! Hur jävlig är man inte när man landar på en annan duva och sen tillråga på allt blir sur på DEN!? Han är så dum ibland! xD
04 24534.gif

Stackars Hjortron! Hjälpte hen förstås bli av med åbäket men vilket "välkommen tillbaka" liksom...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp