Dags att ta mig i kragen och uppdatera lite! Jag kommer nog inte skriva så mycket mer om pesten om det inte är någon duva som varit med i tråden som blir allvarligt sjuk.

Jag vill inte behöva tänka på det mer än nödvändigt, det är bara så fruktansvärt sorgligt. Det är många som insjuknar, viruset sprider sig som löpeld i kylan. Det är många misstänkta, flera som behövts avlivas, vissa med allvarliga skador för att de tappar förståndet, utsätter sig för fara och gör sig illa när viruset angriper hjärnan. Andra försvinner eller så hittar jag dem döda vid matplatsen sen. Det är helt horribelt.

De är alla så fantastiskt söta och oskyldiga och så råkar de ut för sånt här. Det känns som att det enda sättet de kan undvika sjukdomen är om de redan är imuna eller har tur nog att bli det innan sjukdomen gått för långt. Önskar bara att det kan ebba ut något gång så jag mest behöver oroa mig för trådar igen!

Jag ska i alla fall försöka att mest uppdatera om de som fortfarande lever och mår bra. Det kan ju inte vara så kul för er att läsa om sjuka duvor heller tänker jag. Ingen mer favorit har behövts avlivas än (Ta i trä och tack och lov!!!) men vissa är borta och med tanke på hur läget ser ut så känns det inte lovande när de plötsligt försvinner sådär.

Några favoriter lyser med sin frånvaro men vissa av dem kommer bara ibland och har perioder där de är borta annars också så jag kan varken säga bu eller bä om det.

Något som däremot är väldigt skumt är att Akvarell och Lillefläck har varit borta i mer än en månad nu. 💔 Jag såg inga symptom innan de försvann men ingen av dem har någonsin varit borta i mer än några dagar tidigare så jag befarar ändå det värsta. Lillefläcks bortadagar under hela sitt liv kan jag räkna på en hand så jag är jätteorolig över vad som kan ha hänt den underbara lilla fågeln. Och Akvarell är nästan alltid där han med så det är bara fel att han helt plötsligt är borta. Saknar dem så mycket! :cry:

Trollbebben var också borta jättelänge, såpass att jag trodde att den inte klarat sig och slutade titta efter den, men sen fick jag helt plötsligt famnen full av en vrålhungrig trollunge!
00 01 Trollet111630.jpg

Jag blev så himla glad över att se den lille filuren igen men Trollet hade tyvärr blivit fruktansvärt mager igen. :( Jag fick i den massor med mat och hoppades på att den skulle fortsätta komma tillbaka men sen dess har den inte dykt upp något mer. Fattar inte varför eller vart den försvinner, hoppas bara det lilla Trollet återkommer snart igen men har tyvärr inga större förhoppningar längre... 💔
 
Två och en halv vitfavoriter... halva Lillevit, Modig och Ballerinan i handen. :heart
04 123802.jpg

Lillevit har för övrigt gett mig massa huvudbry för hen har blivit så lik Ballerinan och dessutom ruggat bort flera av sina färgade kännetecken. Funderade ett tag på om det verkligen var Lillevit öht! 😱

Men det är bara tre vita i stora flocken som är såhär bortskämda att de alltid kommer upp i famnen på mig så att Lillevit skulle vara en bortbyting är inte ens sannolikt, speciellt inte när hen har vissa speciella kännetecken kvar!
 
Bara tre vita i stora flocken som jämt kommer upp sa jag... men plötsligt var det FYRA vitingar uppe samtidigt!

"VEM sjutton är du!?" undrade jag.
Den verkade så himla bekant med mig (!?) men det tog ändå ett tag för mig att fatta och kolla under vingarna efter de där hemliga fläckarna. Och visst var det Raz!!! 😍 Bebben som var så ful :p och jämt hängde med (och tjaffsade med) Ballerinan när den var liten. Hen har varit på vift jättelänge men kom visst tillbaka en sväng för att hälsa på. Det är så kul när saknade kommer förbi igen! 🤗
05 01180019561.jpg
 
Sköna Bönan hade fastnat i tråd. Igen. Ingen skada skedd denna gången iaf och han var så himla duktig. Förra gången behövde jag fånga honom för att få klippa loss honom men nu behövdes inte det, tryckte bara hans rygg lätt mot mitt bröst och började klippa loss den intrasslade foten medans han satt tålmodigt kvar i handen. Det är det bästa med att de är trygga med att jag hanterar dem lite hur som helst, att de slipper bli rädda när de plötsligt behöver hjälp.

Trådbefriad och nöjd Skön Böna: 🥰
06 q23.jpg
 
Persson fick demonstrera greppet, han har blivit så himla duktig och trygg med allt den konstiga människan hittar på. :heart
06 ö25510.gif
De kan ta sig ur det plättlätt om de vill, men om de spänner emot det minsta öppnar jag handen helt igen oavsett så att de inte ska känna sig trängda. De flesta åker på det här greppet för det är väldigt bra om jag ska kunna mata en duva åt gången, så de är vana, vet vad jag tänker göra innan och ser det bara som något positivt för godis kommer definitivt!

Jag tror förövrigt att Persson har brevduva i släktträdet. De har samma lite nobla uttryck, mycket vaxhud och är rätt stora och breda så som Persson är. Det behövs rejäla bröstmuskler för att kunna flyga så länge och fort som en brevduva kan!
 
Månsson: 🤗
Månsson20250.jpg

Han är så himla söt, han tittar ofta upp på mig såhär om han är tvungen att vänta lite på att godiset kommer. Jag tycker det är urgulligt och han har så fina ögon. Han har en mörkare ring som omger pupillen som jag tycker ger en så fin, nästan tindrande blick. :heart
 
Queen Khali: 🥰
MahaKhali20614.jpg

Hon sitter som en drottning de få gångerna hon hamnar i detta greppet. Jag brukar göra på ett helt annat sätt med henne annars som hon tycker bättre om för att hon är totalt skyddat från alla andra duvor då, men det kräver bägge händerna så då kan jag inte ta kort på henne samtidigt.
 
Det här är något som kan bara hända med Bosse... Oliköga satte sig rätt på honom och Bosse skakar inte ens av honom (!) utan sitter bara stadigt kvar med sina flufftassar som den boll han är. Oliköga satt där rätt länge dessutom och undrade varför han fick en mobil uppkörd i ansiktet men ingen mat!? Vad Bosse tänkte vet jag inte! :rofl:
10 125521.jpg
 
Jag fick även svar på min undran om Märta och Godisnosen var ett par. Det är de definitivt! De är jättegulliga med varann. :heart

De känns så omaka bara, Märta är så liten, nätt, försiktig och handikappad och så har hon skaffat sig en av de största och brötigaste hanarna i hela stan! Men Godisnosen verkar ta hand om sin fina lilla Märta-Skvätta lika fint som Pingelkillen ser efter sin Pingla. 🥰
08 121340.jpg
 
Här är Solaris som fläckbebbe och som hen ser ut nu! Så fin: :heart
FläckbebbeSolaris9.jpg

Har inte listat ut om Solaris är en tjej eller kille än, men det lutar fortfarande åt tjej iaf. Trodde inte de svarta ögonen skulle få färg heller men det fick de minsann!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp