Och lilla Modig är en liten flicka. :heart
24modig-114840.jpg

Hon har tyvärr varit väldigt förkyld, åkte på något duvfolket kallar "one wet eye cold" - ena ögat svullnar upp och blir rinnigt och så snorar och snörvlar de som sjutton. Blev helt förskräckt när hon trött kom fram i det där skicket, påminde så mycket om Lillevit när han var dålig som bebbe :( men hon är mycket bättre nu igen, inget gråtande öga eller snorande längre!
 
Är helt övertygad om att det är samma par som förra året, de är bägge så otroligt snälla och milda men honan är verkligen den trevligaste anden jag någonsin stött på. Hon är så himla försiktig med duvorna och så söt när hon försiktigt duttar på dem med näbben. Så glad att jag fick träffa dem igen! 🤗
31anden15151850.jpg

Noel... :rofl:
 
Och årets första bebbe har nu anlänt! :love:
40primeria10457474.jpg

Lite bättre än förra året då det kikade ut en redan i februari! :nailbiting: Spännande färg också, har ingen aning om hur den kommer se ut som vuxen! Skulle kanske kunna vara en grizzle? Oavsett så tycker jag den är väldigt fin nu med sina blåa och bruna fjädrar och kritvita vingspetsar.

Än så länge vill den inte veta av mig öht trots allt mitt fjäskande.😅 Tror och hoppas det kommer gå bra för den lille fina, den verkar vara stark och med på att livet är hårt och man ska vara försiktig! :heart
 
Är helt övertygad om att det är samma par som förra året, de är bägge så otroligt snälla och milda men honan är verkligen den trevligaste anden jag någonsin stött på. Hon är så himla försiktig med duvorna och så söt när hon försiktigt duttar på dem med näbben. Så glad att jag fick träffa dem igen! 🤗
Visa bifogad fil 115448
Noel... :rofl:

En av mina favoritarter (anka, som ju är en tam-and egentligen). Fina djur det där. :) :heart
 
En av mina favoritarter (anka, som ju är en tam-and egentligen). Fina djur det där. :) :heart
Jag har inte så mycket erfarenhet av dem egentligen, inte närmare/djupare iaf, men jag tycker de är tokgulliga och så charmiga. Vaggandet. Pratandet. Det nöjda stjärtviftandet. :heart

Andfjädrar är ju så silkeslena också! De känns nästan som vatten mot fingrarna, noll friktion. Jag brukar stjäla en liten smyg-klapp på bröstet eller längs sidan på henne om hon tillåter det, hon är inte klapp-tam egentligen men hon misstycker inte om jag gör det lite diskret. Så mjuk! 🥰
 
LILLEFLÄCK DÖK UPP!!!! :love1::love1::love1:

Trodde aldrig jag skulle få den lilla skruttbebben igen! Han har varit spårlöst försvunnen sen i november, så nästan ett halvår. Pesten var i full färd när han försvann så jag befarade det värsta och hade fruktansvärda scenarion i huvudet, men så var det icke!

Han kom sprättandes från ingenstans imorse. Kände igen honom direkt men kunde liksom inte tro mina ögon, den lille skiten har blivit så vuxen, stor och kaxig.

Han kom inte upp, det såg ut som att han övervägde det en liten stund men han var mer intresserad av damerna och hade inte tid med mig!
01 lillefläck 25048895.jpg

Så himla kul att få se att han lever och mår bra. Jag är så glad! 🤗
 
Enbeningarna Otto och... Den andra har inget namn :o i mitt huvud går den under benämningen "inte-Otto" för de är så lika att jag många gånger måste kolla närmare för att vara säker på vem det är, iallafall när bägge inte är där samtidigt.
03.otto.inte-otto.20252.jpg
 
Den här lilla tokan är så himla näpen. Så feminin att hon rätt och slätt kallas för "Flikka". Det är dock något duvpestaktigt kvar över henne, skadorna kan ju bli permanenta om de överlever pesten, (kanske kan de läka ut över lång tid också?) men det verkar inte vara något som hindrar henne iaf. Hon är lite underlig bara, och det är hon ju knappast ensam om att vara. (Ja, jag tänker på dig, Blickie... :p)

När man är lite udda och det kliar vid näbben:
04.flikka.08802.jpg

Rumpistumpen på sista bilden, jag dör så söt hon är! :heart
 
En annan som också har lite pest-manér kvar men klarar sig fint ändå. Nappen:
05.nappen.1605.jpg

Han ser nästan farlig ut, lite ormlik och med rödaktiga ögon så jag vet inte varför han blev "Nappen" i mitt huvud, makes no sense whatsoever men okej.. ?
 
Horn-Per (som visat sig vara en hon och därmed får byta namn till Vildvittran) och årets första bebbe (som kallas för Prim eftersom den var först):
09.vildvittran.prim.113.jpg

Om man tittar noga på bebbens fossing till vänster så syns det trassel. Det är det jävligaste med hårstrån, de SYNS inte!!!
 
Lyckligtvis hade hårstråna varken börjat strypa eller skära än så bebbe var oskadd. Syns knappt här heller om man inte zoomar in:
10.tråd.prim.8927.jpg

Jag är ju inte populär hos den här lilla från början och efter denna behandlingen så tycker den nu dessutom att den har fått vatten på sin kvarn. Plirar misstänksamt som sjutton på mig nu. Tacken man får! 😅

Men jisses vilken rund bebbe den är, blev så förvånad över hur massiv den var när jag plockade upp den. Småttingarna brukar vara såna magra skrällen, bara fluff och luft, men inte denna inte!
 
Det är mer tråd nu igen. Den här blyga donnan:
Denna tjejen hade en salig blandning olika trådar på ena foten:
Visa bifogad fil 103678
Hon är dessutom rätt blyg så fick hålla på och lura henne närmare rätt länge innan jag tillslut fick tag på henne. Ett problem är när det blir ett jäkla hav av tuffare duvor mellan mig och en blygare trådduva. Det blir någon form av märklig yoga/twisterspelande jag får ägna mig åt för att komma åt att nå den då. Måste se helt galet ut! 😆
hade lyckats trassla in sig igen, bägge fötterna i samma tråd denna gången, så jag fick vackert göra den märkliga duv-yogan igen för att få tag på henne. Som tur var upptäckte jag det i tid så det hann inte bli någon direkt skada denna gången heller:
11.tråd.ugglan.0474.jpg

Viktigt att inspektera vad människoskrället gjort med fossingarna (och blänga surt!) efteråt!
 
Vad en vinter gör med en fågel, före/efter:
Ballerina.53958.jpg

Ballerinan kom i det här skicket, helt klassblöt, frusen och smutsig, med kletiga mungipor och rosa vaxhud, när det fortfarande var kallt. Jag blev inte direkt mindre orolig över henne när hon redan var snörvlig och smal från början!

Torkade henne bäst jag kunde, påminde mig själv om att allt ser så mycket värre ut än vad det är när de är blöta och så fick hon sitta innanför kappan och värma sig så länge hon ville. Men ursh, det skär i hjärtat när de har det svårt och inte mår helt bra.💔
 
Men Ballerinan är stark och snörvlandet verkar ha gett sig nu. Så skönt, hon är så speciell och jag bara älskar henne!

Påskhelgen bjöd på soliga, lugna, folktomma mornar så passade på att låta kameran rulla lite. Glömde bort att den var på, småpratar med duvorna, kallar Ballerinan för kräk och suckar över Blickie och några söta Ballerina-moments fastnade på film. Så här cool är hon och sånt här får hon därmed stå ut med, det underbara lilla kräket: 🥰
(Ballerinan är den vita som sitter som klister och den andra, lite mer fladdriga vita är Lillevit. :heart)

Och några bilder, på bland annat huvudsittande... Jag vill inte ha dem där egentligen, vet inte varför jag inte gillar det riktigt men har vackert fått acceptera att vissa helt enkelt älskar att sitta där och att det inte hjälper att ta bort skrället för den kommer antingen bara tillbaka eller så kommer det bara en ny jäkel och sätter sig istället. Det ser ju lite lustigt ut på bild iaf! x)
13.03583.jpg

... Lillevit och Ballerinans små huvuden som sticker ut från kappan på sista bilden, så söta små gryn! 😍
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp