Bukefalos 28 år!

Dvärgpinscher.. hur är de?

Lenis

Trådstartare
Har blivit nyfiken på rasen, har bara haft stora hundar innan men fick in en ägare med dp i koppel in i affären där jag jobbar & den var så himla go, funderar på mindre hund denna gång pga boende i lägenhet (jag vet mkt väl att motion behövs även för små hundar, så slipper vi dra den biten.. ;) ).

Har läst på på olika uppfödares sidor + skk + rasklubben. Men det känns alltid kul att veta mer från er som har erfarenhet här på buke- jag vet att EN iaf har en, har för mig hon skrev nån gång för evigheter sen att några gamla tanter trott det var en hare.. :D

Undrar bla om det stämmer att de är så svåra med inkallning? Vill gärna ut & röra mig mkt med min hund i skog & mark & det känns inte så kul med koppel hela tiden. Jag vet det är individuellt & beror på tränaren- men raser är ju faktiskt olika..

Sen har det stått på ett par ställen att de gärna vill ta över ledarrollen men samtidigt inte klarar sträng uppfostran- hur tusan går det ihop? Ni får förlåta en som haft alaskan men superstarkt psyke, men i min värld är det så att en hund som vill ta över måste hållas kort.. men jag kan va helt fel ute, därför frågar jag.

Ingen hund ska vara ensam jämt, men stämmer det att de klarar ensamhet mkt sämre än andra raser?

Sen får ni gärna skriva vad ni gör med dem, jag är jättesugen på agility och så, det verkar vara olika vad folk anser om lydnadstävlan- på nån sida stod det att de inte passar alls, på en sida hade de en massa hundar som vunnit höga lydnadsklasser- var det välartade gruppen tro?? ;)
 
Sv: Dvärgpinscher.. hur är de?

En DP har både jakt och vakt och är framavlad för att agera mycket på egen hand och är väldigt snabba i sina reaktioner åt alla håll. ;) Jag skulle inte säga att de är svåra när det gäller inkallning, jag har min lös så gott som hela tiden, men det är mycket hund i den lilla förpackningen och de kräver sin ledare.
Jag tror att de många missförstår när det gäller DP's är att de kräver en ledare. En bestämd, men rättvis och vänlig ledare. De klättrar gärna i rang så det gäller att de får veta sin plats, men de är kända för att ha svårt att acceptera ojuste behandling och kan då lika gärna ge en fingret och ge igen. Det är stolta varelser. ;) Så bestämd, men lugn och vänlig. Jag jobbar mycket med positiv förstärkning på min, men är inte rädd att säga ifrån om hon går över gränsen.
Det är väldigt livliga och glada hundar. Otroligt lättlärda. Däremot har de inte lika mycket will to please som många av bruksraserna, rent generellt. Jag råkar ha ett exemplar med väldigt mycket will to please, men hon är nog mer sån än rasen rent generellt brukar vara. När man tränar DP ska man ha både uppfinningsrikedom och humor, annars kan de bli leds. Att traggla samma sak om och om igen gör att de ganska fort tappar lusten. Sen är dom clowner, det går inte att komma ifrån. Jag är inte ensam om att emellanåt vika mig av skratt när jag tränar med min tjej, vi brukar ganska snabbt få publik. ;)
De är otroligt lekfulla och är kända för att behålla sin lekfullhet livet ut. De mognar ganska sent och på mognadsfronten händer det fortfarande massor med min fast än hon närmar sig 3 år nu.

Agility är som gjort för dvärgpinschern. Eftersom att dom är små, snabba och smidiga klarar dom de flesta av banans hinder med lätthet. Ser man hur de beter sig i vardagen kan man ganska snabbt räkna ut varför, det är ett väldigt massa hoppande heeela tiden. Det studsas upp och ner hundratals gånger om dagen. En glad DP studsar, så är det bara. :D

Sen säger dom ju att det ska vara en ras som är svår att lämna ensam eftersom att de är väldigt flockbundna och vill vara nära sin flock (bokstavligt talat). Men tränar man bara detta från början bör det inte vara några problem.

Sen gillar dom att sova i sängen. Gärna under täcket, ihoprullade tätt emot kroppen. När jag skaffade min var jag benhård, jag skulle inte ha några hundar i sängen. Men när hon 12 veckor gammal klarade av att hoppa upp i sängen själv, och snabbt pilade in under täcket för att rulla ihop sig mot min mage var jag såld. Sen dess sover hon där varje natt. ;) :angel:
Ligger jag i soffan ska hon ligga där med mig, gärna på mig, och finns möjligheten kryper hon gärna in under tröjan också om det är kallt. Det finns inte i hennes värld att inte vara med där vi är.

Det är en mångsidig ras. Jag tränar både agiliy, lydnad, viltspår, spår, uppletande och sök med min. Funderar på att börja med rapport också. Och som sagt, otroligt roliga att jobba med. :)

Bara att fråga på om det är nåt mer du undrar. Kan kasta in lite bilder på min madame.

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_16/05070000-05079999/640x480/5078479.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_16/03570000-03579999/640x480/3576655.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_16/04890000-04899999/640x480/4893700.jpg

En liten bild från hösten. Jag i ljus jacka och Julie bredvid mig.
6540173.jpg
 
Sv: Dvärgpinscher.. hur är de?

Jag har en liten tjej på 8,5 månader, vi tränar inkallning utan störning än så länge och det fungerar bra.

Jag tänar precis som aningsfull med positiv försärkning och min vovva gör det mesta för en godbit. Hon är väldigt "will to please" och är mycket envis när det gäller att få tag på godbiten. Vi har varit på utställningsträning två gånger denna veckan och när de andra hundarna tröttnade och lade sig ner stod min kvar fint uppställd och viftade på svansen :love: De andra hundarna var också dvärgpinschrar så de är ju olika i temperamentet.

Ensamhetsträning har fungerat bra för oss, hon sover mest när hon är själv och jag springer fram och tillbaka här på jobbet så på dagtid är hon själv i små portioner dagligen.

Just nu tränar vi bara lydnad och utställnig, men vi vill börja med agility när hon har åldern inne.

Jag är nog en av de få personer som inte har sin dp i sängen och det fungerar bra det också hon sover gott i sin bädd bredvid, fast om hon frågar fint får hon ligga och gosa i soffan och det älskar hon :)
 
Sv: Dvärgpinscher.. hur är de?

Tack för svaren, jättesnällt ni la ner tid på att skriva så utförligt :) :bow:

Å det va jättekul med bilderna på din dam Aningsfull, så himla söt :love:

Ingen mer bukefalist med dp?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 078
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 516
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 744
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 004
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp