Bukefalos 28 år!

Dvärgvädur som äter ALLT

Praefatio

Trådstartare
Herregud, min kanin är helt tokig. Jag har aldrig träffat ett djur som är så glupskt någonsin. Han äter i princip allt han kommer över och kämpar gärna för att få det också! Min förra kanin åt visserligen både tyg och papper och det gör inte den här tack och lov. Däremot allt som vi äter. Idag lämnade jag en påse så gott som uppätna nachochips på golvet. Det låg några små smulor kvar längst ner i botten. Självklart är kaninen där och kryper så långt in han bara kan och äter upp smulorna. Jag tycker att det prasslar konstigt och hittar alltså kaninen inuti påsen, glatt tuggandes. Senare hamnade påsen på golvet igen, den här gången blev han ruskigt sur för att den var tom och har ägnat den senaste timmen åt att bära runt på påsen, trampa på den och kasta runt den.

Okej, chips är väl lugnt egentligen, jag förstår att det är knastrigt och gott i de små tänderna. Men jag har också hittat honom slickandes i en dipskål med creme fraiche :crazy: och igår hittade jag honom när han höll på att slicka i sig O'boy-sörja längst ner i en mugg (vi har ingen soffa i nya lägenheten än och därmed inget soffbord, därav hamnar det en del fredagsmysdisk på golvet bredvid sängen emellanåt och kaninen går lös minst 16 timmar per dygn). Han har även ätit ost som vi har tappat när vi gjort mackor och sitter alltid framför spisen när man lagar mat och väntar på att det ska ramla ner något roligt. Öppnar man kylen så ställer han sig nedanför och tittar upp förväntansfullt, ungefär som en hund. Kaanske att det kommer lite broccoli eller morot :d

Han får en STOR tuss hö varje kväll som försvinner systematiskt under natten och morgonen, men det räcker tydligen inte för hela hans liv verkar gå ut på att leta efter något godare att äta... Visserligen bra för han rör ju på sig i princip hela dagarna.

Är de verkligen så här glupska? Ska de äta allt, inklusive mjölkprodukter? :o Jag lovar, att skulle han få tag på en köttbulle så skulle han äta den. Det är ju inte som att han går hungrig... Tack och lov så är han inte tjock i alla fall, han skuttar ju runt hela dagarna som sagt. Näringsbrist lär det inte vara för han får näringsdroppar för kaniner i en av sina två vattenflaskor.
 
Sv: Dvärgvädur som äter ALLT

Haha exakt sådär är min ena kanin också!
Han kommer gärna fram och smakar när vi äter middag/lunch/fika etc. Bullar, pizza, ost, chips, skorpor, potatis, div grönsaker, ja det mesta helt enkelt (små bitar, givetvis, om det är "gotte-saker" som chips, pizza ..).

Han är en kanin som gillar det mesta och jag tycker det är mysigt när han kommer fram och vill smaka så jag låter honom hållas :)

Han har också fri tillgång på grovfoder, samt får pellets morgon och kväll. Han är i ett superbra hull och i bra kondition så jag tycker det inte är någpn fara att han får smaka av det som finns. Men rena godisbitar går dock bort, där går gränsen även för mig :p

Det bästa han vet är när det finns torrfoder kvar i någon av kattskålarna. Han vet att jag inte gillar när han tar det, så han skyndar sig dit så tyst han kan, och sen rejsar därifrån och sätter sig någonstans och tuggar , ser skitnöjd ut med sig själv :devil::eek: :love:
 
Sv: Dvärgvädur som äter ALLT

Haha vad gulligt!:love: Kaniner är söta!
Men har ni den lös i lägenheten hela tiden? Tänker att det måste väl bli rätt.. skitigt då?:p
 
Sv: Dvärgvädur som äter ALLT

Öhrrmm, dvärgvädurar i ett nötskal skulle jag vilja påstå. :D :angel:
Samtliga dvärgvädurar jag någonsin ägt, har ätit allt man ställt fram åt dem.
Min hane jag har nu bor inomhus, men dock inte lös i och med att vi har hund.
Men jag hade honom lös lite under uppsikt och han skuttade nyfiket in i köket och hann knapra i sig 2 små bitar hundmat innan jag fick tag på honom. :p
Sen åkte skålen upp på bordet där han inte når den.
 
Sv: Dvärgvädur som äter ALLT

Nej, han är 100% rumsren. Kissar endast i buren - är förvånad över att det aldrig hänt en olycka! Han kan vara iväg och utforska ganska länge emallanåt - och bajsar bara i buren och på sin lilla hallmatta som ligger framför buren. Samma sak med min dvärghermelin som jag hade i tretton år, men där hände det olyckor någon gång ibland :) Vet inte varför det har blivit så, det är ingen träning eller så som ligger bakom utan det har kommit naturligt.
 
Sv: Dvärgvädur som äter ALLT

Jaa, jag brukar faktiskt också låta honom smaka om det inte är något farligt. Inte mycket, men chipspåsen igår lät jag honom behålla trots att det var ett par smulor längst ner :) Något ska han väl ha för att han bemödar sig att röra på sig, har hört att dvärgvädurar inte gärna gör det annars :p Han har dagar då han bara sitter på mattan utanför buren och chillar, men det är inte ofta.

Min kanin får inga pellets nu, däremot får han någon eller några bitar olika grönsaker varje dag. Broccoli (alltid två för 15 kr på Hemköp, suveränt) får han något "träd" om dagen oftast, och en tredjedels morot typ. Nu har han fått två-tre brysselkål för att det har varit billigt i affären, i somras fick han mycket persilja när det var billigt. Pellets känns lite överflödigt på ngt sätt :)
 
Sv: Dvärgvädur som äter ALLT

Haha, hundmat... Det är illa. Benmjöl och grejer. Men gott och knaprigt, kan tänkas. Amadeus hittade just ett suddgummi som jag fick ta ifrån honom :o Han gillar när grejer prasslar också. När vi tvättar och har ikeapåsar framme så vill han vara där och trampa på påsarna så att de prasslar, och hittar han något på marken som han kan ruska omkring så blir han stormförtjust.

Idag har han varit skitrolig att titta på, han har typ fattat att han faktiskt klarar av saker, som att hoppa upp i fåtöljen vid fönstret, vidare upp på ryggstödet och sitta och kolla ut... Så det har han gjort nu typ tio gånger under förmiddagen, "just because I can" :D Emellanåt kommer han och "bumpar" mig på fötterna med nosen och vill ha uppmärksamhet, men vill absolut inte att jag klappar honom då utan jag ska bara titta och säga något så blir han nöjd och hoppar vidare. Går jag ut i köket, så går han ut i köket hack i häl. Han är verkligen rolig på det sättet, superdupersocial även om han inte gillar att bli upplockad. Ruskigt go kanin! Sån var inte dvärghermelinen, han var mycket mer revirsbenägen och det gick inte att varken klappa eller ta upp om man inte jagade in honom i buren först. Amadeus går i alla fall med på det, och framför allt vill han alltid vara där jag är :love:
 
Sv: Dvärgvädur som äter ALLT

Idag har han varit skitrolig att titta på, han har typ fattat att han faktiskt klarar av saker, som att hoppa upp i fåtöljen vid fönstret, vidare upp på ryggstödet och sitta och kolla ut... Så det har han gjort nu typ tio gånger under förmiddagen, "just because I can"

Låter ruskigt likt min kanin :)
Men jag kan varna för att låta dem leka på för höga grejer, det var förmodligen från ett hopp från soffa/bord som min skrutt bröt frambenet för något år sedan. Ett hett tips är att försäkra din lilla kanin om han är en nyfiken/busig och livlig (om du inte redan har gjort det). En röntgen kostade 2000:- ++ utan försäkring .. :crazy:
 
Sv: Dvärgvädur som äter ALLT

Min nin är försäkrad ;) Och från och med nu har jag sett till att han inte är ensam i något rum, utan tar med honom in till köket t.ex. om jag ska göra något där. Skulle han bryta ett ben så skulle jag bli väldigt ledsen, han är så go... Väldigt speciell, verkligen som en familemedlem. Kommer när man ropar och tigger uppmärksamhet heeela tiden, om inte av mig så av min sambo. Han var i köket med min datanördande sambo förut och ägnade tio minuter åt att kravla på hans fötter och försöka få en blick och ett vänligt ord (vilket är väääldigt svårt när mannen nördar :p)... Nu skuttar han kring mina fötter istället. Mycket nöjd kanin.
 
Sv: Dvärgvädur som äter ALLT

Nej men gud så söt!:love:
Haha jag tror att jag börjar bli kär i din kanin..:angel:
Har du någon bild?

Jag har själv funderingar på kanin.. Min sambo tycker att det är kul trots att han inte delar mitt enorma djurintresse.
Dock så tycker många att vår tvåa börjar likna ett zoo, medan jag tycker att vi har ganska lite djur.:angel: Men vi har bara min gamla hund, mina två gerbiler och mitt lilla akvarie med fiskar och snigel i.
Vi funderade på att skaffa katt förut, men det lär inte vara någon bra idé med tanke på mössen.. Så då kom jag att tänka på kaniner! Min hund hade älskat lite sällskap av ett större djur och mössen hade tyckt att det var världens grej!
Hunden brukar vara med mössen när de är ute och de trivs jättebra ihop (hon var så glad så att hon skakade första gången hon fick träffa dem). Dock så kan ju inte de springa lösa här..:p
Men är det vanligt att kaniner är rumsrena på det viset, det är nämligen detta som har fått mig att tveka?
 
Sv: Dvärgvädur som äter ALLT

Men är det vanligt att kaniner är rumsrena på det viset, det är nämligen detta som har fått mig att tveka?

Kaniner är väldigt renliga av sig, vildkaniner bajsar aldrig i sina bohålor utan gör det "utomhus", kanske för att undvika att sprida eventuella sjukdomar? Domesticerade djur förlorar lite av intelligensen på vägen, men de flesta kaniner går alldeles utmärkt att potträna. Min hona lärde sig jättesnabbt, och hanen jag skaffade nåt år senare hängde väl på av bara farten, när hans mage väl stabiliserat sig. Detta var när jag bodde i lägenhet, nu bor de hemma hos mina föräldrar som dessutom har katter, och då slarvar de mer, förmodligen för att markera revir så inte kattlukten blir alltför dominerande. Honan bodde med mig och sambon för nån månad sen när hon var lite halvdassig, inga problem överhuvudtaget, och då hade hon inte ens en bur, utan bara en låda i badrummet. :)

Stora nackdelen med kaniner är väl snarare att de gnager på precis allt... man kan kabelsäkra till förbannelse, men då kan man ju istället äta på väggar, möbler och golvlister. Trots att det finns både hö och gnagpinnar inom räckhåll. :p

Och ja, jag vill också se bild på TS kanin! :bump:
 
Sv: Dvärgvädur som äter ALLT

Kaniner är glupska ja..

Men jag tycker gnagandet på det ena och det tredje minskar en hel del om man ser till att de alltid har tillgång till färka grenar med bark att gnaga på.
Allra helst fruktträdsgrenar, men andra lövträd verkar också gå bra:).
 
Sv: Dvärgvädur som äter ALLT

Min nin är försäkrad ;)

Bra att du redan har försäkrat honom! :bow: Jag trodde i min enfald att det inte gick att försäkra kaniner, därför var han inte försäkrad när han bröt benet. Sen fick jag veta att man kunde försäkra dem, så nu :devil: är han försäkrad!

Haha min kommer också när jag ropar :love: , om de är lösa när vi sitter och tittar på tv och äter kommer han alltid fram och kollar om vi har något ätbart. Annars är det VÄLDIGT roligt att hoppa upp i soffan eftersom han inte får vara där. Han passar på så fort han märker att vi inte kollar dit, sen hoppar han ner så fort han kan när vi skäller :devil: :love:
Även sovrummet (som är förbjudet för honom pga allergi ) är det roligaste rummet i hela huset!

Jag blir smittad av hans livsglädje, man kan inte undvika att bli glad när han gör sina krumsprång på hallmattorna (bäst fäste tror jag), eller när han ska vara med överallt.
Älskade kaniner!
 
Sv: Dvärgvädur som äter ALLT

Åhå, visste inte att de var så pass renliga av sig. Min lillasyster hade kaniner för några år sedan, men de var inte särskilt tama (hon var inte jätteintresserad av dem) och då jag såg allt bajs i deras bo trodde jag de hade svårt att hålla sig. Tränar man dem att bli rumsrena på samma sätt som med hundvalpar? (tidningar på golvet osv)

Jag kan tänka mig att man måste ha dem över uppsikt, de är ju trots allt gnagare.:D
Mina gerbiler sa alla skulle vara helt tokiga och gnaga sönder allt men de har varit så nöjda att de t o m låtit bli sina hus det första halvåret. Nu när de känner sig trygga gör de synliga bon och skiter i huset så då är det inte lika viktigt att det ser fint ut längre.:p
 
Sv: Dvärgvädur som äter ALLT

Svarar alla:

De är faktiskt väldigt mysiga djur. Som DIN säger, det finns få saker som är en sån "instant happy pill" som när de gör krumsprång av lycka. Jag har aldrig behövt träna mina kaniner, de har själva valt att bara göra sina behov i buren och på sin matta. Ingen av dem har gnagt på sladdar och sånt (jo, Amadeus gnagde av en sladd en gång), min första kanin däremot förstörde bland annat kökssoffebenen som var härliga att gnaga på, trots att han hade pinnar och grejer i buren. Amadeus gillar inte att gnaga på pinnar, plockade in äppelträdspinnar åt honom flera gången i höstas men han brydde sig inte om dem... Däremot gillar han när man tar hem granruskor, de försvinner på nolltid! Så det gör jag ibland när jag är ute med hästen.

Bilder på sötnosen, ursäkta dålig kvalitet och dålig färg, mobilkamera... Han är mcket rödbrunare i verkligheten, ungefär som en fux fast med en gråsvart "slöja" över vissa områden på kroppen och med svart mask (madagaskar). Det är jättesvårt att ta bra bilder av honom, han sitter ju typ aldrig still och kommer man fram till honom när han sitter och chillar så ska han ju fram och kolla så den första bilden fick jag ta genom att stå längt bort i köket och zooma in honom :p Latar sig på sin matta:
Amadeus.jpg

Observera att jag inte lyfter honom på detta sätt, utan att jag sitter på golvet med honom och att han har båda tassarna i mitt knä... Så att ingen blir upprörd ;)
IMAG0068.jpg
 
Sv: Dvärgvädur som äter ALLT

Försäkring av kanin var ju löjligt billigt, så gjorde det samma dag som jag fick honom. Betalar 23 kronor i månaden :p Känns ganska okej med tanke på att jag betalar nästan 500 kr för hästens försäkring.
 
Sv: Dvärgvädur som äter ALLT

Tränar man dem att bli rumsrena på samma sätt som med hundvalpar? (tidningar på golvet osv)

Det kan man göra, om man gillar att städa, risken finns att den där tidningen blir massakrerad ganska omgående. :D

Jag fick hem min som unge, och när hon väl bott in sig lite och vant sig vid mig började jag ha henne lös korta stunder i köket där buren stod. Hon blev placerad i toalettlådan med jämna mellanrum, och fick beröm när det blev nåt. Tog väl kanske nån vecka allt som allt. Först när hon var helt rumsren i köket fick hon utöka sina domäner till rummet, men när hon även fick börja vara ute på balkongen satte jag en låda även där, för säkerhets skull. Funkade kanon. :)
Fast man ska väl kanske inte utgå ifrån att alla kaniner kan bli helt rumsrena heller...

TS, vad söt han är! :laugh:
Med tanke på vad det kostar att hålla en kanin försäkrad är det konstigt att inte fler kaninägare gör det. :confused:
 
Sv: Dvärgvädur som äter ALLT

Nehe, det hade jag ingen aning om! jag trodde att hardjuren också tillhörde "gnagarna"?:D

vego96; Det där lät ju som en smart grej. Mycket sugen på att skaffa lite tillökning här nu fast jag tror att jag ska vänta ett litet tag till och känna efter.:)

TS; Riktigt söt!:D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en 12 årig honkatt som är vår lilla älskling och hon är väldig bortskämt. Hon får alltid det bästa (enligt veterinären men inte...
Svar
6
· Visningar
948
Senast: Thunderjaw
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
20 765
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 510
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i en ond spiral där jag har ett sug hela tiden. Mitt problem har ju varit anorexi men helt plötsligt har jag upptäckt att...
2
Svar
30
· Visningar
3 965
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp