dynghög direkt på mark

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare annabella
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 362
A

annabella

Jag ska nu få ut kommunens miljöinspektör till mitt stall, där det står två eller ibland tre hästar.

Jag har min dynghög ligger direkt på marken (ingen platta).

Får jag ha så egentligen? Och vad kan de ha för åsikter om det?

:confused: :confused: :confused:

Sv: dynghög direkt på mark

Vad jag vet får man inte ha högen direkt på marken. Kan leta upp en artikel.

Edit: Här! http://www.hastfolk.se/2005-05/handbok-2005-05.htm

"Oavsett om stallet finns på ett jordbruksföretag eller ligger någon annan stans får du ALDRIG lägga gödseln direkt på marken utanför stallet. Detta gäller för alla stallar som har fler än två hästar. "

Senast ändrad:

Hm...gäller inte att man måste ha en gjuten platta om man har fler än fyra hästar?

Det har jag också för mig att jag har hört.

Till trådskaparen --> Det är nog bättre om du lägger tråden på hästverksam i stället. Jag tror dom har bättre koll där!

Jag har osså hört att det är från 4 hästar & uppåt som man måste ha platta under gödseln.

Vad jag kan läsa nu när jag söker på det här ämnet ute på nätet så verkar det vara lite olika uppfattning.

Är det någon som haft en dialog med en inspektör ang detta ämne nu? För fem år sedan när de var ute och tittade på vårt stall så sa de inte ett ord om dynghögen.

Finns det krav på hur länge den får ligga?

Ok, kanske jag som är jag som inte hållit mig á jour med verkligheten.
Men vad jag har för mig är det fyra hästar som gäller. I de stall jag stått, det ena för fyra hästar och det andra med två, hade vi ingen gjuten platta i alla fall.

Eftersom inspektören varit ut nu, så fick jag beskedet att så länge vi bara har två hästar är det ok, men under 2007 kommer det någon lag som kräver platta eller container ifall man har fler än två hästar.

Sköönt att besöket är över...:banana: :banana: :banana:

Bara någon liten, liten notering om höjden på ytterdörren..

*pust*

det är rätt lustigt faktiskt att du inte fick någon större anmärkning på gödslen! Oavsett hur många hästar man har så rinner faktiskt skiten rakt ner i grundvattnet och är ett ganska stort miljöproblem i dagen släge. Tycker att alla som har djur borde ta sitt ansvar och använda sig utav en gjuten platta!

Fast i skrivelsen som Tigertofflan skickade med så är det inte fler än 2 hästar iaf. Har nog hunnit ändra sig med detta. Lagen ändras ju så ofta nu för tiden för oss hästägare.

Som sagt.. spelar ingen roll hur många hästar du har. Förstör ändå grundvattnet! Då kan man ju lika väl säga att man kan strunta i att ha infiltrationsanläggningar till våra avlopp och låta vår skit rinna rakt ut i bäckar och åar!

Vad du tjatar! Vi snackar om vad lagen säger. Jag HAR en dyngplatta så du skriver till fel person. Mitt stall är godkänt för 10 hästar.

Detta var inte riktat till dig, så chilla! Det är ju trådskaparen som inte har någon! Och många andra också för den delen...

isf så får vi ju se till att våra hästar inte gör sina behov i hagarna heller. Finns med all säkerhet det som är bra mycket sämre för grundvattnet om det är det som ska diskuteras..

annabella skrev:
Eftersom inspektören varit ut nu, så fick jag beskedet att så länge vi bara har två hästar är det ok, men under 2007 kommer det någon lag som kräver platta eller container ifall man har fler än två hästar.

Gäller det olika i olika kommuner då eller?
Inspektören i min kommun säger att alla ska ha gjuten platta eller vagn oavsett antalet hästar.. :confused:

Chica skrev:
det är rätt lustigt faktiskt att du inte fick någon större anmärkning på gödslen! Oavsett hur många hästar man har så rinner faktiskt skiten rakt ner i grundvattnet och är ett ganska stort miljöproblem i dagen släge. Tycker att alla som har djur borde ta sitt ansvar och använda sig utav en gjuten platta!
Än så länge är det ingen lag på gjuten platta om du har upp till 3 hästar. Har du aldrig tänkt på att gödslen sprids ut på åkrarna??? Då om något rinner väl skiten direkt ner i grundvattnet, och föresten är nog användandet av konstgödsel den stora boven, gå till närmsta bondgård på våren och titta hur många 500 kilos säckar som står på gårdsplanerna!
ps. jag har gjuten platta ds.
:banana: :banana: :banana:

När man gödslar på åkrar så hinner växter (gräs) ta upp det mesta av kvävet (som finns i gödsel och som bidrar till övergödning) innan det ens når så långt ner som till grundvattnet.
Gödslar gör man inte BARA "på våren" utan det finns speciella regler om NÄR du ska gödsla och HUR du ska gödsla (olika från Kommun/län).
Är mycket medveten om att det bidrar till övergödning om man inte sköter detta. Men är man seriös bonde så tar man också redan på de regler som gäller..
Om du vill lära dig något så kan du tex gå in på jordbruksverket.
Ett stort problem blir ju då man inte har platta och skiten ligger och"drar på samma ställe under en lång tid.
Märkligt att man ska bli så påhoppad av "hästfolk" som man egentligen borde vara måna om marken dom har sitt hus på :smirk:

Liknande trådar

Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte... 2
Svar
29
· Visningar
1 588
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
875
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
336
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025
  • Bärväska för liten hund