Dyr hovrasp bättre än billig?

morgaine

Trådstartare
Ja, är det så?
De ser ju likadana ut, så jag brukar köpa dem som kostar en hundring. De slöas väldigt fort. De funkar ju ändå, men det tar längre tid...
Så frågan är om de för 3-400 kr håller skärpan längre?
Dum fråga kanske, men det finns väl inget sätt att slipa dem igen?
Tacksam för svar, är ju redan dags för en ny fil igen. :)

Sv: Dyr hovrasp bättre än billig?

Hur lång livslängd har en dyrare för er som arbetar med dem varje dag?

Det kan berör på hoven och hur mycket du raspa på skor.
Jag har en för hoven och ett gammalt för att efter putsning.

Ja, tänkte inte på det. Men r ofta byter du den för hovar då? Det sitter ju sand osv på hovarna, det sliter ju också.

Jag tycker det är värt att investera i en bättre!

Min kostar 280:- och jag tycker den var tusen gånger bättre än den billigare jag hade innan. Det var som att hyvla ost, det bara föll av :angel:

Kollade på detta, åsikter om denna: hovrasp "PFERD"? Ny för mig. Brukar annars köpa Diamond Heller via Bxxxxs.

En dyr rasp håller mycket längre än en billig.
Min favorit är Heller Black Master.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker det är värt att investera i en bättre!

Min kostar 280:- och jag tycker den var tusen gånger bättre än den billigare jag hade innan. Det var som att hyvla ost, det bara föll av :angel:

Som ost? :D jättebra, nu är det som att hyvla ekplanka.
Är din också en Heller eller vad har du för märke?
Jag ska definitivt köpa en bättre hör jag. Tänkte innan att sand och smuts går lika hårt åt de dyra och då vore det ju ingen vits. Men den senaste jag köpte är redan sämre efter 6gånger. :meh: den har fått små Jack i tänderna.

PFERD har jag inte sett. Antar att den är tysk.Tyskt stål är ju berömt för sin kvalitet, så den borde vara bra. Någon som testat den?

Pensionerad hovslager av den gammal skolan...........huvud verktig är klubb och klingan, rasp är för att plana hoven.

Aha, ja, klubba och klinga har jag sett hovmästarna använda, men det vågar jag mig inte på. Nöjer mig med att fila ner det som behövs.
Oj vad fel man kan ha, jag föreställde mig att du var en medelålders kvinna som flyttat hit för kärleken för kanske tio år sedan. :o

Aha, ja, klubba och klinga har jag sett hovmästarna använda, men det vågar jag mig inte på. Nöjer mig med att fila ner det som behövs.
Oj vad fel man kan ha, jag föreställde mig att du var en medelålders kvinna som flyttat hit för kärleken för kanske tio år sedan. :o

Kravs lite träning att hantera klubb och klinga. Det underlätter jobbet när man val behärska dom.

Det används sällan idag. Mest knipsar man av hoven och filar till. Min förra hovslagare som jag hade där jag bodde innan jag flyttade hit hade klubba och klinga. Här i Skåne har jag hittills inte sett en enda hovslagare använda klubba+klinga.

Jag vet hovisar som använder klubba och klinga just bara för att förbereda hästarna på skoning. Dvs de som är unga nog och inte rids så mkt att de behöver skos använder man absolut klubba och klinga på för att väja dem vid båda bankande känslan och ljudet. Så blir det ingen större grej att sko dem sen.

Min egen gör så bla. Det tycker jag är smart. För det är sällan så att hästägaren själv tränar hästen till att vara cool med sånt.

Jag vet, dom nya hovslagersen en tid tillbaka lära sig inte att hantera klubb/klinga. Verktång och Rasp, problem med dom är att man kan ta för lite som hästar med tjock sula! det kan vara jobbig att karva ner den med en liten hov kniv.....det kan förklara alla långa tå man se nu för tiden.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 864
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har suttit och glott på kursutbudet hos Holma folkhögskola och upptäckt att deras PDC är väldigt omfattande. Dessutom kostar den...
Svar
12
· Visningar
1 231
Senast: Wille
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 132
Senast: Jamtland
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga... 2
Svar
20
· Visningar
6 082
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fodervärd
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10